Uit [1]: Een kenteken is daarom een indirect herleidbaar persoonsgegeven.
Alleen al in datzelfde stukje zie je dat organisaties als SMSParking autokentekens aan personen koppelen - een private dienst die dergelijke gegevens aan derde partijen (waaronder de belastingdienst, maar wellicht ook iemand die zich
voordoet als medewerker van de belastingdienst) af kan -of zelfs moet- staan. Jouw garage maakt die koppeling natuurlijk ook en speelt die informatie waarschijnlijk ook door naar de importeur. Daarnaast kan bijv. Rijkswaterstaat jou brieven over "spitsmijden" sturen, gaat "big data" een steeds grotere rol spelen en wordt de ene na de andere database gehacked.
Mochten er nog geen marketeers zijn die financieel gewin zien in de koppeling tussen autokentekens en NAW gegevens, dan twijfel ik er niet aan dat die er snel zullen komen zodra dit soort gegevens in redelijke hoeveelheden op straat komen te liggen (je zou dan bijv. op de grote videoschermen naast de snelweg gerichte reclame kunnen laten zien). Nu kun je als AP natuurlijk onder je steen blijven zitten en straks roepen "goh, dat hadden we niet aan zien komen", maar wat mij betreft is een autokenteken in veel te veel gevallen een wel degelijk
direct naar een persoon herleidbaar gegeven, en dat zal alleen nog maar makkelijker worden (doordat iedereen alles in databases stopt en databases worden gehacked of kopiëen daarvan door foute medewerkers worden verkocht).
Ik denk dat de definities van "privacy", die je nu op Internet vindt, veel te vaag en niet meer van deze tijd zijn. Ik denk eerder aan:
Privacy is het voorkomen dat welke informatie dan ook over, of gerelateerd aan, een persoon in handen van derden valt, die daar tegen de wil van die persoon of andere betrokkenen zodanig misbruik van maken dat hen (en/of handlangers en/of partijen aan wie zij deze informatie geven of verkopen) dat voordeel oplevert (meestal in de vorm van financieel gewin), ten koste van jou en/of anderen (niet altijd financieel, het kan daarbij ook om bijv. emotionele schade gaan).
Als je je dat realiseert heeft iedereen veel te verbergen.
Of dat lukt in een context waarbij je in toenemende mate met lokkertjes wordt overgehaald om jouw privacy op te geven (zonder te weten wat de consequenties kunnen of zullen zijn) of daartoe zelfs gedwongen wordt door de overheid en allerlei organisaties (waarom elke website mijn e-mail adres wil weten, verplicht veld natuurlijk, vertellen ze zelden), is natuurlijk de vraag. En het antwoord op die vraag is nee.
[1]
https://ictrecht.nl/privacy/zijn-parkeergegevens-ook-persoonsgegevens/