De wapenwedloop tussen Facebook en adblockers is inmiddels in alle hevigheid losgebarsten. Deze week maakte de sociale netwerksite bekend dat het adblockers gaat omzeilen door de code van advertenties aan die van organische Facebookcontent gelijk te maken. Zo krijgt iedereen advertenties te zien.
Op donderdag, twee dagen na de aankondiging van Facebook, werd er een filter voor verschillende adblockers gemaakt zodat de Facebookreclame toch kon worden geblokkeerd. Dezelfde dag kwam Facebook echter met een oplossing om dit filter te omzeilen, zodat het weer advertenties aan Facebookgebruikers met een adblocker kon tonen. Niet veel later werd er toch een manier gevonden om Facebookreclame opnieuw te blokkeren.
Vrijdagochtend slaagde Facebook er weer in deze methode ongedaan te maken en aan iedereen advertenties te tonen. Gisterenavond werd er echter een nieuw filter uitgerold dat ook de nieuwste methode voor het tonen van Facebookreclame tegenhoudt. "Dit is een wedstrijd tussen gebruikers en Facebook. We noemen het een kat-en-muisspel, maar dat wil niet zeggen dat we er blij mee zijn", zegt Ben Williams van Eyeo, de ontwikkelaar van Adblock Plus.
"Het is beter om gebruikers controle over hun internetervaring te geven dan het af te pakken, en het is teleurstellend dat een bedrijf zoals Facebook ieders ervaring op hun website misbruikt door iedereen verplicht 'one-size-fits-all' advertenties te laten kijken. Het internet werkt niet op die manier, althans, het zou niet zo moeten zijn", gaat Williams verder. Hij is ervan overtuigd dat als Facebook het laatste filter toch weet te omzeilen er weer een nieuwe oplossing zal verschijnen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.