Dank weer voor alle bijdragen! Mijn reactie na er een paar dagen tussenuit te zijn geweest.
29-08-2016, 11:42 door Anoniem: Als je een willekeurig adres invult dat voldoet aan de norm xx@yy.zz dan vindt het formulier dat meestal wel prima en dan kun je verder met invullen.
Ik had eerst geprobeerd een heel lange alias aan te maken bij xs4all, maar na ca. 20 minuten werkte die alias nog steeds niet. Die
niet werkende alias heb ik ingevuld op de stedin pagina en op "volgende" (ik weet niet precies meer wat er op die knop stond) gedrukt. Dezelfde pagina met o.a. e-mail adres bleef echer terugkomen, maar zonder foutmelding (stedin stuurde me niet door naar de bevestigingspagina).
Daarna heb ik een andere alias aangemaakt bij xs4all die
wel snel werkte. De eerdere alias (die het nooit gedaan heeft en waarvoor ik bij het verzoek tot aanmaken geen foutmelding ontving) heb ik toen weer verwijderd. Nadat ik de nieuwe alias op de stedin pagina had ingevuld en op "volgende" had gedrukt, duurde het even; daarna werd ik wel doorgezet naar de bevestigingspagina.
Het zou dus kunnen dat stedin met een SMTP check tracht vast te stellen of het e-mail account bestaat (ik had eerst iets als "gaatjeniksaan@localhost" en "gaatjeniksaan@127.0.0.1" geprobeerd maar beiden werden meteen geweigerd met een foutmelding, die zullen wel door Javascript zijn afgewezen want daarop kreeg ik meteen een foutmelding in de webpagina).
29-08-2016, 11:42 door Anoniem: Overigens ben je bij Stedin toch niet erg anoniem en dan is het invullen van een e-mailadres toch niet zo erg? Het idee van een e-mail adres is dat het gebruikt kan worden om met jou te communiceren, niet om je identiteit te imiteren.
Nee, ik ben niet anoniem voor stedin. Dat ze prima met mij kunnen communiceren blijkt uit het feit dat ik, op basis van hun brief, een unieke code (uit die brief) voor mijn aansluiting op hun website heb ingevoerd. Ze hebben mijn e-mail adres dus helemaal niet nodig.
Het probleem met e-mail adressen is dat spammers er voortdurend naar op jacht zijn, en spammers zijn slimme/sluwe jagers. Verreweg de meeste spam wordt met vervalst afzenderadres verzonden, waarbij het domein altijd bestaat en het volledige e-mail adres in een deel van de gevallen. Als dat laatste gebeurt is er absoluut sprake van identiteitsfraude.
29-08-2016, 14:07 door Anoniem: Aaah heerlijk! Het gesputter van het individu tegen de grote, boze maatschappij!
Als je niet sputtert heb je geen invloed.
29-08-2016, 15:41 door Anoniem: Ik betaal ze voor energie, niet voor e-mails!
eh... Stedin betaal je niet voor energie.
Vermoeiend is het als je vaak kritiek krijgt op te lange perfectionistische bijdragen en dan dit soort kritiek krijgt bij een beknopte bijdrage. Strikt genomen heb je gelijk, ik betaal Stedin (en TenneT)
via mijn energieleverancier voor het naar mijn huis transporteren van energie en het in standhouden van de infrastructuur daarvoor, t/m de elektriciteitsmeter (en hoofdsmeltveiligheid naar ik aanneem).
Dank voor die URL! Ik raad iedereen aan die pagina geheel te lezen. Daaruit o.a.:
2014-04-07, door H.G.J. Kamp: [...] 21 [...]
Een rondgang langs verschillende marktpartijen levert het inzicht dat energiebesparing hoog op de agenda staat en de uitrol van slimme meters hen een unieke kans biedt om klanten te benaderen met diensten waarin zij willen investeren.
[...] 22 [...]
Uit de monitoringsstudie van RVO.nl blijkt dat tot nu toe acht partijen energiebesparingsdiensten aanbieden op basis van de data die via netbeheerders uit de slimme meter wordt verkregen. Daarnaast zijn er 13 partijen die energiebesparingsdiensten aanbieden via de consumentenpoort van de slimme meter, zoals bijvoorbeeld displays. De nu al actieve partijen zijn zowel energieleveranciers als onafhankelijke dienstaanbieders.
[...] 23 [...]
Het verkopen van alleen elektriciteit en gas is voor vele energieleveranciers allang niet meer het enige wat zij hun klanten aanbieden. De levering van energie vormt steeds meer een onderdeel van een breder pakket aan diensten en producten. Energieleveranciers zijn dan ook al vele jaren actief met het aanbieden van energiebesparingsadviezen en -producten en energiebesparing is inmiddels een vast onderdeel van hun (marketing)strategie. De grootschalige uitrol van slimme meters levert energieleveranciers een nieuwe mogelijkheid om klanten gericht te kunnen benaderen.
[...]
Met andere woorden: met een slimme meter word je, vroeger of later, het doelwit van allerlei marktpartijen die aan jou willen verdienen. Om met jou te kunnen comuniceren en voorrekenen welke "voordelen" hun diensten jou bieden, hebben ze linksom of rechtsom jouw gegevens nodig. Reken maar dat ze die gaan krijgen...
29-08-2016, 21:52 door Anoniem: Niemand verplicht je een leesbaar email adres te gebruiken en met iets als DF8WCd97dvN2krfg8@mijnprovider.nl is de kans dat het wordt hergebruikt wel heel erg klein.
Prima tip! Helaas wel beperkt tot die mensen die in de gelegenheid zijn om dat soort aliases of mailboxes aan te maken.