Deze zomer heeft Google het privacybeleid aangepast waardoor de internetgigant gebruikers via DoubleClick-advertenties nu ook persoonlijk kan volgen. Een groot aantal populaire websites maakt gebruik van DoubleClick voor het tonen van advertenties.
Voorheen hield Google de informatie die het via DoubleClick verkreeg gescheiden van de namen en andere persoonlijke informatie die het via Google-accounts verzamelde. Door de aanpassing van het privacybeleid kan Google deze databases combineren, zo meldt ProPublica. De nieuwe regel staat standaard voor nieuwe accounts ingeschakeld, terwijl bestaande gebruikers om toestemming werd gevraagd. Het gevolg van het nieuwe beleid is dat de DoubleClick-advertenties die op zoveel websites te zien zijn kunnen worden aangepast op basis van de gegevens die Google al over gebruikers heeft.
Het houdt ook in dat Google een compleet profiel kan maken gebaseerd op wat gebruikers schrijven in e-mails, de websites die ze bezoeken en de zoekopdrachten die ze geven. Volgens Paul Ohm van het Centrum voor Privacy en Technologie aan Georgetown Law gaat het om een grote aanpassing. "Het feit dat DoubleClick-gegevens niet op regelmatige basis aan persoonlijke identificeerbare informatie waren gekoppeld was erg belangrijk. Het was een muur tussen overal worden bekeken en nog een klein beetje privacy hebben. Die muur is nu omver gevallen."
Google stelt in een reactie dat het nieuwe privacybeleid is aangepast in een reactie op de "smartphonerevolutie". Mensen zouden Google nu op allerlei verschillende apparaten gebruiken. Daarnaast is het voor bestaande gebruikers optioneel en worden Gmail-sleutelwoorden nog niet gebruikt voor advertenties.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.