Na een proef eerder dit jaar hebben Nederlandse banken besloten hun eigen online identificatie- en inlogdienst iDIN breed beschikbaar voor bedrijven en instellingen te maken. Klanten van deze bedrijven en instellingen kunnen zich straks via internetbankieren identificeren en inloggen.
Vanaf begin dit jaar is deze manier van online identificeren en inloggen in een pilot getest met onder andere de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. Naar aanleiding van de resultaten hebben de banken besloten om iDIN ook aan andere organisaties aan te bieden. Identificeren of inloggen met iDIN lijkt sterk op de manier waarop Nederlanders iDeal gebruiken.
“Je selecteert op de website van de acceptant je eigen bank. Daarna wordt je doorverwezen naar het iDIN-startscherm van je bank. Daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank die vervolgens aan de acceptant kan bevestigen wie je bent. Dat is makkelijk en veilig,” zegt Piet Mallekoote van Betaalvereniging Nederland. “Het aanmaken en onthouden van veilige toegangscodes op veel verschillende websites leidt bij veel mensen tot grote ergernis. Dat probleem lossen we op met iDIN.”
Mallekoote stelt dat de privacy van klanten is gewaarborgd. "De klant kiest zelf om iDIN wel of niet te gebruiken. Bij ieder gebruik moet hij uitdrukkelijk goedkeuring verlenen voor het versturen van eventuele persoonsgegevens naar een acceptant. Daarbij ziet hij precies om welke gegevens de acceptant heeft gevraagd. Dat kunnen zijn naam, adres, leeftijd of geslacht zijn. Zo staat de klant altijd aan het roer.” Bedrijven die inloggen via iDIN aanbieden krijgen geen toegang tot financiële gegevens van de klant bij zijn bank, zoals saldo- en transactiegegevens.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.