De Nationale Ombudsman gaat een onderzoek naar MijnOverheid.nl en de digitale overheidspostbus Berichtenbox instellen. Met het onderzoek wil de ombudsman inzicht krijgen in de vraag of het voor burgers goed te begrijpen is wat de Berichtenbox inhoudt en wat er van hen wordt verwacht.
De ombudsman zou namelijk regelmatig klachten over MijnOverheid.nl en de Berichtenbox ontvangen. "Mensen voelen zich bijvoorbeeld overvallen als blijkt dat ze post in de Berichtenbox hebben ontvangen, wisten niet dat ze die post op die manier zouden krijgen of krijgen digitaal bericht van instanties waarvan ze dat helemaal niet hadden aangegeven. Ook is het mensen vaak niet duidelijk of zij daarnaast ook nog geïnformeerd worden per post", aldus de ombudsman.
Hij stelt dat deze manier van communiceren met de overheid voor veel mensen een uitkomst is. "Maar niet iedereen kan of wil hier gebruik van maken. Ook mensen die met een computer overweg kunnen, lopen toch tegen problemen aan." Zo lopen mensen het risico dat ze belangrijke informatie en voorzieningen missen. Het onderzoek moet nu duidelijk maken welke knelpunten er zijn bij het gebruik van de Berichtenbox en of daar ruimte voor verbetering is.
"MijnOverheid.nl is in ontwikkeling en mensen moeten er nog aan wennen. Het perspectief van de burger moet leidend zijn als het gaat om digitalisering van de overheid. Niet vanuit een systeem denken maar als startpunt de burger nemen. Een mens leeft, een systeem niet", zegt ombudsman Reinier van Zutphen. Hij merkt op dat de digitalisering niet te stoppen is. "maar dan wel te allen tijde met het vizier op de burger. Hou er rekening mee dat nooit iédereen mee zal kunnen doen. Er moet ruimte blijven voor maatwerk, herstel en coulance, ook moet de overheid open blijven staan voor alternatieve kanalen."
De overheid wil dat alle burgers dit jaar een Berichtenbox op MijnOverheid krijgen. De Berichtenbox moet onder andere de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Om burgers hierop voor te bereiden is er vorig jaar een campagne gestart. De regering streeft ernaar dat bedrijven en burgers in hun contacten met de overheid uiterlijk dit jaar alles digitaal kunnen regelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.