image

Nationale Ombudsman start onderzoek naar MijnOverheid

dinsdag 14 februari 2017, 16:47 door Redactie, 19 reacties

De Nationale Ombudsman gaat een onderzoek naar MijnOverheid.nl en de digitale overheidspostbus Berichtenbox instellen. Met het onderzoek wil de ombudsman inzicht krijgen in de vraag of het voor burgers goed te begrijpen is wat de Berichtenbox inhoudt en wat er van hen wordt verwacht.

De ombudsman zou namelijk regelmatig klachten over MijnOverheid.nl en de Berichtenbox ontvangen. "Mensen voelen zich bijvoorbeeld overvallen als blijkt dat ze post in de Berichtenbox hebben ontvangen, wisten niet dat ze die post op die manier zouden krijgen of krijgen digitaal bericht van instanties waarvan ze dat helemaal niet hadden aangegeven. Ook is het mensen vaak niet duidelijk of zij daarnaast ook nog geïnformeerd worden per post", aldus de ombudsman.

Hij stelt dat deze manier van communiceren met de overheid voor veel mensen een uitkomst is. "Maar niet iedereen kan of wil hier gebruik van maken. Ook mensen die met een computer overweg kunnen, lopen toch tegen problemen aan." Zo lopen mensen het risico dat ze belangrijke informatie en voorzieningen missen. Het onderzoek moet nu duidelijk maken welke knelpunten er zijn bij het gebruik van de Berichtenbox en of daar ruimte voor verbetering is.

"MijnOverheid.nl is in ontwikkeling en mensen moeten er nog aan wennen. Het perspectief van de burger moet leidend zijn als het gaat om digitalisering van de overheid. Niet vanuit een systeem denken maar als startpunt de burger nemen. Een mens leeft, een systeem niet", zegt ombudsman Reinier van Zutphen. Hij merkt op dat de digitalisering niet te stoppen is. "maar dan wel te allen tijde met het vizier op de burger. Hou er rekening mee dat nooit iédereen mee zal kunnen doen. Er moet ruimte blijven voor maatwerk, herstel en coulance, ook moet de overheid open blijven staan voor alternatieve kanalen."

De overheid wil dat alle burgers dit jaar een Berichtenbox op MijnOverheid krijgen. De Berichtenbox moet onder andere de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Om burgers hierop voor te bereiden is er vorig jaar een campagne gestart. De regering streeft ernaar dat bedrijven en burgers in hun contacten met de overheid uiterlijk dit jaar alles digitaal kunnen regelen.

Reacties (19)
14-02-2017, 17:10 door karma4
Voor bedrijven is digitale communicatie al meer dan 10 jaar verplicht (xbrl). Als ZZP'er heb je daar ook mee te maken.
Het is logius (bzk) die de digitale verplichting voor burgers promoot.
14-02-2017, 17:27 door Anoniem
Ik WIL helemaal geen berichtenbox. Leuk en aardig, maar nou moet ik dus elke week moeite gaan doen om te kijken of de Roverheid me wat gestuurd heeft. Ja, je kunt, zo schijnt het, een mail alert instellen. Leuk voor iemand die dagelijks mail leest, maar hier is het eigenlijk vooral iets om foto's mee over te sturen. In de winter wordt het ook wel eens 5 maanden niet gebruikt. Als iemand wat te vertellen heeft, dan pakt-ie de telefoon...
14-02-2017, 17:59 door Anoniem
Door Anoniem: Ik WIL helemaal geen berichtenbox. Leuk en aardig, maar nou moet ik dus elke week moeite gaan doen om te kijken of de Roverheid me wat gestuurd heeft. Ja, je kunt, zo schijnt het, een mail alert instellen. Leuk voor iemand die dagelijks mail leest, maar hier is het eigenlijk vooral iets om foto's mee over te sturen. In de winter wordt het ook wel eens 5 maanden niet gebruikt. Als iemand wat te vertellen heeft, dan pakt-ie de telefoon...

Nee hoor, ik heb geen DigiD, kan dus niet inloggen bij 'JullieOverheid'. Kreeg ook netjes per snailmail mijn belastingaangifte verzoek in de bus.
14-02-2017, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ik WIL helemaal geen berichtenbox. Leuk en aardig, maar nou moet ik dus elke week moeite gaan doen om te kijken of de Roverheid me wat gestuurd heeft. Ja, je kunt, zo schijnt het, een mail alert instellen. Leuk voor iemand die dagelijks mail leest, maar hier is het eigenlijk vooral iets om foto's mee over te sturen. In de winter wordt het ook wel eens 5 maanden niet gebruikt. Als iemand wat te vertellen heeft, dan pakt-ie de telefoon...
En... de brievenbus is een plek waardoor post in de regel wél wordt opgemerkt en gelezen.
Verder kan de Berichtenbox en de connectie met de berichtenbox dan wel superveilig zijn, maar dat zegt niet alles.
Veiligheidheid hangt namelijk ook nog af van de staat van de computer waarop gewerkt wordt.

Over een tijdje is het bijvoorbeeld einde veiligheidsupdates voor Windows 7. En dan? Wie betaalt dat?
Met mijn aanschafbedrag voor een nieuwe PC, hadden ze ook jarenlang meer dan genoeg port op brieven van de overheid aan mij mee kunnen betalen... Dus de besparing van de overheid op briefport levert onevenredig kosten op voor burgers die verder niet zo nodig een bijdetijdse PC nodig hebben, en ook voor mensen die personeel moeten gaan inhuren omdat ze niet met de computer kunnen omgaan. (daarbij ben je dan ook nog eens overgeleverd aan het (mogelijk gebrek aan?...) security gedrag van dit aangekocht personeel...)
14-02-2017, 20:34 door Anoniem
Ik moet intussen niet alleen elke week/maand de berichtenbox van de overheid bekijken, maar ook:
- De stand van zaken op mijne bankrekeningen
- Openstaande facturen van Famed checken . Zij sturen géén berichten als er wat open staat en automatische incasso is daar niet mogelijk!
- Inloggen op de site van Ziggo om mijn factuur te controleren
- Inloggen bij de energieleverancier om de facturen of energieverbruik te checken
- Inloggen op de site van mijn zorgverzekring om te kijken of ik binnenkort eigen risico moet betalen.
- Inloggen bij de provider(s) van mijn mobiele telefoon facturen te bekijken
- Inloggen bij mijn pensioenfonds om mijn maandstaat te bekijken
- Inloggen bij deSVB AOW tbv idem

Geen van allen werkt met eenzelfde (soort) account. Sommige werken met DigiD maar lang niet allemaal. En altijd bij elke organisatie apart inloggen hoor, je mag niets vergeten! Bij mijn zorgverzekering (Ohra) met DigiD (2FA), bij mijn risicoverzekring (ook Ohra!) met inlognaam en password (1 FA). Om het makkelijk te maken.

En dit is beslist nog maar het begin! Er komen beslist nog veel meer zaken die uitsluitend per digitale box in één of andere vorm geregeld moeten worden.

Vroeger kreeg je je post door één brievenbus, tegenwoordig moet je er steeds maar weer aan denken om bij al die instanties (op tijd) in te loggen en te kijken of er iets aan de hand is.

Op tijd want als ik een rekening mis, krijg ik hoge incassokosten. En dan weten ze je wél per brief te bereiken...
Op tijd want na een jaar (was voorheen maar 3 maanden...) valt er bij de SVB-AOW niets meer aan gegevens op te halen!

Bovendien word je i.v.m. veiligheid geacht voor elk account een apart password te hebben (en dus te onthouden).

Ik vind het persoonlijk geen bezwaar als er een soort elektronische brievenbus is. Maar waarom moet iedereen dat op z'n eigen manier doen? De een nog gebrekkiger dan de ander! Waarom moeten die dingen toch zo doorgedrukt worden terwijl ze eigenlijk nog 'in ontwikkeling zijn'? Elke keer weer een andere manier van inloggen en een andere manier van gebruik. Elke 'brievenbus' heeft knoppen op andere plaatsen en werkt anders. Bij de een blijf je aangemeld als je de browser sluit, bij de ander wordt je uitgelogd (en zo hoort het). Een janboel is het!

Laat ze eerst eens samen om de tafel gaan zitten en één grondig opgezet brievenbussysteem te maken dat voor alle instanties, verzekeringsmaatschappijen, providers, administratiekantoren, enzovoort. Ëén benaderingsmethode en één gebruikersinterface voor alle betrokkenen. Helder en overzichtelijk.

Helemaal logisch zou het zijn wanneer iedere Nederlander een eigen mailbox op zijn naam (of BSN) krijgt, waar alertmailtjes die met dit soort dingen te maken hebben binnenkomen. Want als je van provider wisselt kun je bij al die instanties alle gegevens en inloggen weer wijzigen (GMail/Hotmail vertrouw ik daarvoor niet). Want vrijwel ben je verplicht je je emailadres als inlognaam te gebruiken (behalve bij DigiD). Als je er één vergeet te wijzigen ben je het haasje: mis je net die mededeling van die ene factuur die je had moeten betalen.

Het is in z'n totaliteit een krikkemikkerig systeem wat er op dit moment gebruikt wordt en het wordt volgens mij alleen maar erger!

Vind je het gek dat veel ouderen het helemaal niet zien zitten? Gaat niet alleen om het omgaan met de PC maar veleer met die willekeur van schermen die je tegemoet komen. En dan heb ik het nog niet over de gecompliceerdheid van de (eveneens op te halen) jaarrekening van de energieleverancier: dat snapt helemaal niemand!
14-02-2017, 20:53 door Anoniem
Vroeger had ik alleen een brievenbus, een telefoon en hooguit een stel ordners nodig. Op een gegeven moment was daar de fax. Met dat viertal items was de zaak goed overzichtelijk te houden.

Ik heb nu een dozijn of wat Webmail INBOXen van ik weet niet hoeveel verschillende rijksoverheid organisaties, de gemeente en semi-overheden, een stel banken en joost mag weten hoeveel firma's en instellingen onder mijn hoede.

Het is zo langzamerhand een onoverzichtelijke puinzooi geworden, zelf voor iemand die heel veel ervaring heeft met de bureaucratie. En daar komt MijnOverheid nu ook nog bij.
14-02-2017, 22:45 door Goeroeboeroe
Ik heb zoveel vertrouwen in de overheid en ict, dat ik alles uitvink. Dan krijg je alleen van de Belastingdienst digitale post.
Nou is de post ook niet meer wat die is geweest, sinds de vaste postbode is vervangen door oproephulpen of zoiets (het is hier een nogal verwarrende nummering, die die steeds wisselende hulpjes niet in de vingers krijgen). Maar ik heb daar nog steeds meer vertrouwen in (en in mijn buren, als die weer 'ns mijn post krijgen) dan in de overheid en ict.
(Niet dat daar trouwens allemaal achterlijke gladiolen werken bij de ict, maar met die lawine van onmogelijke overhaaste veranderingen krijg je dat gewoon nooit fatsoenlijk in orde.)
14-02-2017, 23:36 door Anoniem
Het hele probleem is dat ze het compleet achterstevoren doen: "Onze interne ICT is een gierende bende. Dus... gaan we de burger maar verplichten te klikken in z'n browser want dat is digitaal! En dat maakt alles beter!"

Nou nee. Het is voor mij digitalerderderder om mijn digitale programmas een doordrukformulier uit een matrixprinter te laten rollen dan om voor zo'n scherm te gaan zitten hannesen met wat de overheid "digitaal doen" vindt. Screenscrapers? Kom op zeg.

Begin dus maar gewoon met die hele verplichting eruit te gooien. Ga daarna de rotzooi opruimen. En als het intern een beetje op orde is kunnen we gaan praten over welke mogelijkheden handig, nuttig, en gewenst gaan zijn. Daar gaat altijd bijhoren: Als ik dat wil, dan kan ik alles met de overheid per desnoods handgeschreven briefje afhandelen. Hoeven ze niet leuk te vinden, moeten ze wel aankunnen. Die lakmoesproef falen is je eigenste burgers afvallen. En dat is altijd een standje erger dan ambtenarenorganisaties die zichzelf niet "digitaal" genoeg vinden. Burgers dienen is altijd belangrijker dan achter de muziek aanhollen.
15-02-2017, 00:32 door Anoniem
De 'gladiolen' nemen niet altijd de beslissingen.
De 'primula's', die het prima doen, mogen niet altijd vooraan zitten
of zorgen dat de infrastructuur wat veiliger wordt.

Dus is het tijd voor doorlopende "zeurmenietjes" en "treurneusjes",
die wel lekker weten te graaien.

Er moet steeds meer in steeds minder tijd.
De druk is hoog, de kosten gaan niet altijd voor de baat uit.

Je internetpakketjes worden als volgt verzonden.
Het gaat over 7 lagen.
Een applicatielaag, laag 7, die verstuurt verzoeken en ontvangt verzoeken.
En de volgende lagen:
Een presentatie-laag, die formattering en encryptie-informatie aan het pakketje toevoegt.
Een sessie-laag, die de verkeersflow info toevoegt.
Een transport-laag, die fouten over de informatie afhandeling aan het pakketje toevoegt.
Een netwerk-laag, die het adres and the sequentie-informatie aan het pakket toevoegt.
Een data-link-laag, die foutcheck informatie aan het pakketje toevoegt.
De data staat nu allemaal klaar om te worden verstuurd.
Dan komt de fysieke laag, laag 1, die het pakketje als bit stream verstuurt.

Als dat allemaal goed beveiligd gebeurt, komt het bij u, als alle pakketjes weer opgebouwd zijn en u bereiken.
In dit hele gecompliceerde circus gaat nog wel eens iets mis en dan zit u even naar het plafond te kijken.

Ik wens u het goede. Technische IT, ga eens wat laten zien. Veiligheid in Nederland eerst!
15-02-2017, 08:09 door Anoniem
Of je krijgt post dat je iets voor een bepaalde datum moet doen, maar de post is van na die datum en de inhoud een maand voor die datum. Tja.
Ooit komt het goed.
15-02-2017, 09:58 door Anoniem
Het is goed dat de Ombusman een onderzoek start. Dit had eigenlijk al meer dan een jaar geleden moeten gebeuren, toen al de belastingdeisnt begon met champagne om blauwe envelop te laten verdwijnen. Toen kwam er al een storm van kritiek. Maar beter laat dan nooit. Het is noodzaak dat de ombudsman de politiek en de overhead er van doordringt dat het digitaliseren soms iets te ver doorslaat. De burger moet centraal staan, niet het systeem. De burgers zijn niet allemaal in een hokje te stoppen, niet iedereen wil alles digitaal. Dit heeft niets met leeftijd, opleiding, ervaring, achtergrond of anderszins te maken. Dit heeft juist te maken met keuzevrijheid, vertrouwen, en persoonlijke voorkeur. Gezien de vele flaters de afgelopen jaren van de overheid op ICT gebied (DigiD, elektronisch patienten dossier, belastingdienst, sites van gemeentes, stemcomputers en ga zo maar door), is er weinig vertrouwen in de digitalisering van de overheid. Mensen moeten gewoon een alternatief kunnen hebben als ze niet digitaal kunnen of willen. En dat alternatief is de oude vertrouwde manier via papier/post. Ombudsman ik hoop dat u dat signaal krachtig afgeeft richting politiek.
15-02-2017, 10:06 door Anoniem
Door Anoniem: Ik moet intussen niet alleen elke week/maand de berichtenbox van de overheid bekijken, maar ook:
....................
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Van al die verschillende MIJN boxen wordt je tureluurs. Straks lig je 's nachts wakker met de angst dat je misschien een over het hoofd hebt gezien, met wie weet wat voor gevolgen.
15-02-2017, 11:47 door Anoniem
Ieder huis heeft inclusief een ..... brievenbus zonder dat ik daar iets voor moet betalen;
dus voorzie mij maar gratis een up2date device met evt. periodieke onderhoud en benoigde internet toegang.
en neen, de pc in de bieb vertrouw ik niet.
15-02-2017, 17:43 door Anoniem
Digitalisering is wel degelijk te stoppen en zelfs om te keren. Hoe meer mensen de ellende ervan inzien (steeds meer verantwoordelijkheid wordt op burgers afgeschoven terwijl ze er niet eens invloed op hebben of het wel allemaal goed gaat), hoe meer mensen weigeren en weer analoge alternatieven gaan gebruiken.

Tot een punt waar de digitalisering van communicatie tussen overheid, zorg en bedrijven als een kaartenhuis inelkaar zakt en burgers verlost zijn van alle ellende waar we mee opgezadeld worden. Alsof je niets anders te doen hebt dan IT gerelateerde problemen van de overheid op te lossen en een half leven achter een scherm door te brengen.

Kom op zeg, een webportal (meest onveilige online applicatie die er bestaat) gebruiken om met burgers te communiceren die dan constant de portal en zijn zwakke plekken in de gaten moeten gaan houden. Welke mafkees bedenkt zoiets?! Verstuur het dan via digitaal ondertekende e-mail en de versleutel berichten met gevoelige inhoud...

Een webportal voor post van de overheid... Ongelofelijk, je moet er maar op durven komen...
20-02-2017, 06:35 door Anoniem
Een paar jaar geleden schreef een columniste hier al eens over. Het klinkt mooi al die "mijn"-omgevingen. Alsof je er als burger iets aan hebt. Echter de "mijn"AP-omgevingen zijn vooral bedoeld om het de bedrijven/organisaties makkelijker (en goedkoper) te maken. Het heeft verder weinig met jou als klant/burger te maken.
20-02-2017, 10:28 door Anoniem
Jaja, en met de onveilige broodroosters, koelkasten, smart-tv's en auto's die je op het IoT kunt aansluten is de ramp compleet. Gaat het ergens fout dan stort het hele houtje-touwtje-gedoe in elkaar. Zoals een aantal weken geleden toen geheel west Frankrijk plat lag. Inclusief de media voor de zwetsende zwatelaars Twitter en Faceboek.

Met andere woorden, laat je de kop niet gek maken en doe alle dingen ouderwets degelijk. Mijn Nokia 6310i en die van mijn collega's werken nog uitstekend, zelf afgelopen jaar nog een refurbished en een nieuw(!) exemplaar aangeschaft. Mét garantie. Het bedrag durf ik hier niet te noemen, men zou mij wel eens voor een armlastige kunnen verslijten... ;-)
20-02-2017, 11:31 door Anoniem
Wat een gezeur allemaal! Ik ben 85 jaar oud en heel blij dat ik met mijn computertje de meeste zaken makkelijk achter mijn bureau kan afwerken. Belastingen, gemeentezaken, nota's, bestellingen, betalingen etc. etc. Alles wordt vlot en gemakkelijk afgewerkt! Beveiliging, wachtwoorden, backups zitten in een systeempje. Een kind kan de was doen!
21-02-2017, 08:03 door Anoniem
Het probleem van de overheid en aangesloten instanties is dat ze zoveel persoonlijke informatie op berichten zetten dat de berichten hoogst vertrouwelijk worden. Op een factuur van het waterschap hoeft geen BSN nr te staan, gewoon factuurtje mailen en we betalen.
Ook op de uitnodiging o onze jaarlijkse aangifte voor de IB te doen, hoeft niet al die persoonlijke info.
Verder kan men natuurlijk een gebruiksvriendelijke App maken. De huidige berichtenbox nodigt gebruik niet uit, ik heb dan ook alle instanties uitgevinkt, helaas lukt dat niet bij de belasting.
22-02-2017, 15:41 door Anoniem
Bij de dienst (BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) kun je ook sinds vorig jaar alles digitaal doen via digi-D. Ik heb op 1 december 2016 via deze site kwijtschelding aangevraagd alles dus ingevuld en doorgestuurd met digi-D code. Op 18 februari kreeg ik de aanslag plus boete toegestuurd. Weer meteen kwijtschelding aangevraagd en doorgestuurd plus een begeleidende mail erbij. Krijg ik 20-2-2017 een mail terug dat ze niets ontvangen hebben.Daarom heb ik het op hun site gekopieerd dat ik het wel ingevuld heb op die datums en weer terug gemaild. Nu heb ik een email gekregen dat ik eerst een email adres moest invullen en een telefoonnummer en dan terug gaan naar de kwijtschelding om deze aan te vragen. Beetje vreemd want dit staat al allemaal vermeld bij de persoonsgegevens op de website. Ze gingen het na vragen bij de inlichtingen dienst en hopelijk had ik dan vast kwijtschelding. Ik vind dit alles heel vreemd omdat door de overheid dit invullen via de website en inloggen met digi-D promoot en dat ze dan zelf hier niet goed mee omgaan. Gegevens niet oppakken vind ik heel slordig. Ik hoop hier niet de dupe van te worden er zijn in ieder geval kopiën van mijn aanvraag.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.