Door Anoniem: Volgens de stad en telecomproviders loopt de privacy van mensen geen gevaar, aangezien het monitoren niet continu plaatsvindt
Hoe rijm je dit dan met het volgende.
zodat precies kan worden gemeten waar mensen zich bevinden en hoe ze zich door de stad bewegen.Wel een heel goedkope leugen.
Niet per se. Als het om het analyseren van de dichtheid van menigtes en het in kaart brengen van mensenstromen gaat kan het allebei waar zijn, dan weet men inderdaad waar mensen zich bevinden zonder direct te weten wie die mensen zijn. Maar concludeer niet meteen dat ik het daarmee wel in orde vind.
In het artikel valt te lezen dat GSM-operatoren de analyses uitvoeren en de resultaten daarvan aan de gemeente leveren. Als het vervangen van identificeerbare gegevens door "unieke codes" daarbij per evenement gebeurt zodat er geen vaste koppeling is krijgt de gemeente inderdaad geen al te makkelijk identificeerbare gegevens.
Maar of dat voldoende is voor de Europese privacyregels weet ik niet. Als je met een nauwkeurigheid van 10 meter werkt kan je heel wat van je eigen bewoners wel degelijk redelijk betrouwbaar identificeren met die gegevens als je ze tot hun woning volgt. En waarom zou je moeten weten of iemand die vanaf plein A straat B en vervolgens straat C in plaats van straat D in is gelopen van dat plein kwam en niet vanuit een kroeg in straat B? Is het niet voldoende om te weten hoe druk het plein en de horeca in staat B is om een inschatting te kunnen maken van de te verwachten drukte?
En dan het voorbeeld dat de schepen noemt:
“Stel dat een deel van de mensen die zich vastrijdt in een bepaalde straat afkomstig is van hetzelfde industrieterrein. Dan weet je dat je dat industrieterrein beter moet ontsluiten.”
Het is al zo lang als ik me kan heugen mogelijk om auto's te tellen door van die rubber slangen over het wegdek te spannen en te koppelen aan een detectieapparaat dat je aan een lantarenpaal vastzet. Als er opstoppingen zijn in een straat kan je een paar van die dingen op goedgekozen plekken installeren en dan kan je zonder enig risico op privacyproblemen een heel behoorlijk beeld opbouwen van hoe de verkeerstromen in elkaar zitten. Je kan het niet met een administratieve handeling activeren, er moet echt iets geplaatst en later weer weggehaald worden, maar het kan. Zo'n voorbeeld toont de noodzaak van GSM-tracking in het geheel niet aan, het is een probleem waar al oplossingen voor bestaan.
Toen ik ooit de automatisering inrolde, in een tijd waarin het allemaal nog schreeuwend duur was, was volkomen duidelijk dat je oplossingen niet koos omdat het kon maar omdat het moest. Informatiesystemen voorzagen in een informatiebehoefte (daarom heet het een informatiesysteem), en niet meer dan die behoefte, want dat was al snel te duur. Dit komt op mij over als een informatiesysteem dat veel verder gaat dan de behoefte, men doet het omdat het kan en mogelijk omdat men het stiekem wel cool vindt, een gadget voor bestuurders om mee te spelen, als het ware. Dat andere factoren dan geld, zoals privacy, goede redenen opleveren om niet verder te gaan dan je feitelijke informatiebehoefte lijkt geen diepgeworteld besef te zijn.
Dat men te ver gaat is overigens geen bewijs voor kwaadaardige intenties, het is heel goed mogelijk dat men het vooral als handig (en cool) hulpmiddel ziet om met één systeem een heleboel situaties te dekken. Als ik echter het beleidsdocument van AP lees, en ik neem aan dat de situatie in België niet wezenlijk anders zal zijn, het gaat in beide gevallen tenslotte om implementatie van Europese regelgeving, dan vind ik het duidelijk dat het sterk gericht is op informatievastlegging over personen te beperken tot wat echt nodig en te verantwoorden is. Het is doordrenkt met het besef dat meer vastleggen dan nodig is risico's met zich meebrengt. Daar past een terughoudende mentaliteit bij, niet een van "we kennen een code toe dus is het anoniem", maar een van "moeten we überhaupt wel individuen kunnen volgen, zelfs geanonimiseerd, om te kunnen zien hoe druk het is?"