Door Anoniem: Eigenlijk lijkt de aanpak em dus heel simpel, als ik de commentaren hierboven zo lees: de overheid moet mensen de keuze geven tussen digitaal (gratis) en papier (kostprijs).
Ga eens kijken hoeveel "digitaal" nu al gekost heeft puur aan alle servers, het uitgeven en bijhouden van "digid", en zo verder. Dat is echt niet gratis.
Want waarom zou ik mee moeten betalen aan mensen die perse voor de duurdere commnunicatiemiddelen kiezen?
Je kan het ook anders stellen: Als de overheid vindt dat ik maar "digitaal" moet, dan leveren ze daar maar de benodigde spulletjes bij. En dan niet "publieke terminals in de bibliotheek", maar "iedereen een overheidstablet", bijvoorbeeld verbonden met een eigen, beveiligd 3G-datanetwerk. En dan is papier ineens een stukje goedkoper.
Je kan die rekensom dus net zo goed andersom leggen. Bovendien, reken jij eens uit hoeveel een enkele brief kost? Reken ook even de tijd mee die het kost om zo'n briefje te tikken. En als je eerlijk bent, te lezen. Dan vallen namelijk de kosten voor het transport in het niet bij alle andere bijkomende kosten.
Het probleem wat de overheid probeert aan te pakken door papier uit te bannen is dan ook niet dat er papier gebruikt wordt, maar dat er veel te veel onnodige briefjes heen-en-weer vliegen. En dat maakt "digitaal" vooralsnog alleen maar erger.
Bij banken en andere bedrijven moet je ook betalen voor papier dus waarom niet bij de overheid.
Wat mij betreft horen die dat ook niet te doen. Het is namelijk niet mijn keuze om zonodig "digitaal" te doen.
Heeft iemand hier enig idee hoeveel geld het kost om de kleine stromen open te houden?
Als je het goed doet, niet heel veel. Ze zijn namelijk maar klein en bovenal de bulk van de kosten zitten in de infrastructuur en het "informatiewerk" erachter.
Wat het kost om te zorgen dat veroudere browsers nog steeds toegang hebben,
Het gaat hier om stukjes tekst, dat kon al prima in html 1.0. Alle bijkomende kosten zijn puur voor het opleuken en het heruitvinden van dingen als linkjes met stapels javascript die daar eigenlijk helemaal niets te zoeken hebben. Die bovendien tweede-, derde-, en nog hogere ordeproblemen veroorzaken omdat de javascript weer verdere javascript nodig heeft en als er ergens in de stapel iemand met zijn tengels aanzit dan valt de hele toren om en moet je de boel weer stutten voor deze of gene oude... of nieuwe! versie van deze of gene browser van deze of gene fabrikant. "Moderne html" is een soort jengatoren. Als je je houdt aan, zeg, html 4 en css 2, dan is dat allemaal geen probleem, dan blijft een eenmaal gemaakte site gewoon werken ook met latere browers.
Als je dat snapt dan is het "verouderde browsers"-argument hemeltergende onzin.
wat het kost om papieren stromen af te handelen?
Scan trekken en in de gewone stroom voegen, en aan de andere kant uit een printer laten rollen, wellicht met een vouwmachine erachter, in een envelop en sturen maar. Minder dan een minuut ongeschoold werk als je het netjes opzet.
En zijn we bereid om dat te blijven betalen met zijn allen? Prima, maar dan niet zeuren dat die overheid zoveel geld kost.
Hoeveel kost een ambtenaar die zijn krantje in de belastingbetaler zijn tijd zit te lezen? Waarom zeuren over deze details maar raamstaren wel uitgebreid tolereren? De grote kosten zitten echt niet in de kleine stromen.
Sterker, het is vrij normaal binnen de overheid om vanalles te doen dat echt werkelijk nergens op slaat. Ik trek de SVB er maar even bij, die een projectje opzetten om "een regeling" met 13000 "gerechtigden" de automatiseren. Meer dan honderd miljoen later moeten ze toegeven dat het project helemaal niets heeft opgeleverd. Dat is ruim 7500 per gerechtigde. Daar kun je verdomde veel briefjes voor sturen, op goudgerand papier.
En ook niet in Zembla gaan klagen dat er op een belastingkantoor, godbetert, nog mensen papieren formulieren zitten te vertoetsen. Want dat is wel de consequentie van papieren stromen.
Ik klaag daar niet over.
Wel dat er financieele rechercheurs tikgeit gaan zitten te spelen als ze dat net zo goed aan daarvoor opgeleide tikgeiten hadden kunnen uitbesteden en ondertussen zelf dat werk gaan zitten doen wat alleen zij kunnen.
Wel dat er binnen bijvoorbeeld de belastingdienst digitale automatische systemen volautomatisch mutaties weer terugzetten zodat burgers vijftien maanden lang iedere maand dezelfde mutaties moeten doorgeven. Of je dat nou per telefoon of per briefje doet, het communicatiemiddel zit de kosten niet in. Het is het achterwerk dat de problemen en de werkelijke kosten oplevert.
Ja, ik zou ook liever een persoonlijke ambtenaar hebben die alles voor mij regelt. Een soort overheids-James. Maar willen jullie voor mij zijn salaris betalen?
Die bestaan al, in een paar kleine gemeenten. Je weet wel, van die gemeenten die echt helemaal niets te makken hebben. Daar is dit zelfs een middel om kosten te besparen. Snap jij hoe dat kan?
Door Anoniem: En daarnaast is de overheid druk bezig om andere methoden van authenticatie in te voeren. Dus het komt eraan. Maar ja, je zult altijd nog IETS moeten doen.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in wat de overheid nu weer uit de mouw schudt. Ik wil best meedenken en heb (bijvoorbeeld hier) al herhaaldelijk alternatieven voorgesteld.
Waarom denkt men toch dat het "vroeger" allemaal zoveel makkelijker was, toen je alles op veelbladige formulieren moest invullen, opsturen en hopen dat je het goed gedaan had?
Dat is een redelijk recent ding geloof ik, een poging om van vele formulieren er maar eentje te maken.
Het hele concept "formulier" is op zichzelf problematisch, maar het is niet iets dat de overheid versimpeld heeft met "digitaal". De formulieren moet je nu op een scherm invullen, zijn nog steeds veelbladig, en de navigatie is minder makkelijk want even terugbladeren, weet jij veel of het ding dan al je ingevulde waarden weggooit en dat je opnieuw kan beginnen?
Je kan bijna beter een papieren formulier invullen en pas als je klaar bent, het "digitaal" overtikken. Dan heb je gelijk zelf een kopietje van wat je opgestuurd hebt.
Met andere woorden, sommige dingen waren vroeger ook echt beter^Wminder slecht.
Toen je de post door de brievenbus kreeg maar wel moest zorgen dat men je goede adres had, dus niet te vaak verhuizen of slordig zijn, toen je zelf nog alle info voor je aangifte bij elkaar moest sprokkelen?
Je had maar één brievenbus. Niet twéé, waar er in de ene briefjes gepropt worden dat je in de andere moet gaan kijken, en de andere is een stuk ingewikkelder om open te maken. Want brakke website, niet een imap(s)-toegang. En die éne brievenbus kwamen ook briefjes in van bedrijven enzo, die ondertussen hun eigen extra beveiligde brakke website-als-brievenbus geknutseld hebben.
Die goede oude tijd van de paarden tram, ach ja.
Er zijn nog wel plekken waar paardentrams rijden. Dat is met een reden.
Ik snap het commentaar van de Ombudsman wel, maar ik denk dat mensen er de meeste last van hebben dat ze vermalen worden tussen de onzinnige beslissingen van de overheid. Het SVB drama met PGBs is vervelend omdat je je geld niet krijgt, niet omdat er computers bij betrokken zijn.
Precies het SVB heeft net ook honderd miljoen aan "computers" verbrandt. Je hebt wel gelijk dat het probleem "onzinnige beslissingen van de overheid" is, maar daar valt ook heel "mijnoverheid" onder.
Grote bedragen aan toeslagen terug moeten betalen, idiote boets opgelegd krijgen etc, het komt niet door de automatisering maar het komt door de veel te ingewikkelde wetgeving die in de achterliggende decennia in elkaar gemacrameeëd is door politieke partijen die allemaal hun eigen doelgroepje willen paaien.
Het komt ook door volstrekt inepte "automatisering". Maar ik ben met je eens dat die wetgeving ook best opgeschoond mag worden.
Zou je echt een Toeslagen probleem sneller opgelost krijgen als men op kantoor jouw gegevens in een van de lektrievers moet gaan terugvinden? Of zou het beter zijn om de bezem eens fors door alle volstrekt onbegrijpelijke, onuitvoerbare en soms tegenstrijdige wetgeving te halen?
Ik denk bijvoorbeeld het SVB beter af was geweest als ze met hun werkende papierwinkel waren blijven werken en niet gepoogd hadden het te laten "verbeteren" door een stel corrupte uitvreters die uiteindelijk niets aan automatisering gepresteerd hebben. Ik denk zelfs dat die papierwinkel een prima maatstaf is om te kijken of een nieuw "digitaal" systeem wel beter is dan de bestaande papierwinkel, en dat je dat kan gebruiken om automatiseringsprojectjes bijtijds af te kappen. (Dit laatste heb ik zelfs aan de belastingdienst voorgesteld. Het interesseerde ze niet.)
Door Briolet: Door Anoniem: Geef mij één goede reden waarom ik dat zou willen wijzigen in een systeem waarbij ik extra moeite moet doen om berichten van de overheid te kunnen lezen terwijl ik nog steeds iedere dag mijn brievenbus moet legen vanwege andere post.
Er zijn tig redenen te bedenken. Als je b.v. regelmatig verhuist, of vaak buiten huis verblijft.
Dat had ook zonder die extra stap gekund.
Bij verhuizing heb ik zelf gemerkt dat lang niet alle afdelingen constant in de centrale database kijken of het verzend adres veranderd is. In mijn geval was dat post over iemand anders waarbij ik als contactpersoon in hun lijst stond. Het is dat ze het zowel digitaal als op papier stuurden, anders had ik niet eens geweten dat het verstuurd was.
Dat probleem ligt bij de afdelingen en is geen reden om dan alle burgers maar dwars te gaan zitten met een verplichting "digitaal" te gaan.
Was het niet zo dat alle burgers die belasting betalen verplicht hun MijnOverheid-account moesten activeren, omdat de belastingdienst niet langer via papier mocht communiceren van de politiek. (Iets met teveel bomen verbruiken oid).
Dat was niet zo. Alleen de kranten beweerden dat omdat dit spectaculairder klonk dan een genuanceerd nieuwsbericht.
Toch maar eens kijken wat er in de relevante wet staat dan.
Vanaf het begin is al aangegeven dat dat er oplossingen zouden blijven voor hen die het niet digitaal kunnen doen.
Door ambtenaren die zulke mensen consequent voor "digibeet" uitmaken. Ambtenaren van een organisatie met een werkelijk spectaculair track record op ICTgebied.
Volgens mij heeft een meerderheid liever de digitale versie. Dat zie je al aan het digitale belastingaangiften t.o.v. de papieren aangifte.
Iedereen is herhaaldelijk verteld dat dat verplicht was, dus dat is geen maatstaf.
Er zijn natuurlijk genoeg mensen die niet overweg kunnen met een digitale benadering. Maar een deel daarvan heeft ook problemen met de papieren benadering en maakt ook daar een zootje van.
Jij bent ook lekker neutraal zeg.