image

Publieke computer gemeente Almere kon bsn-nummer lekken

vrijdag 8 september 2017, 10:16 door Redactie, 20 reacties

Een publieke computer op de afdeling burgerzaken in het stadhuis van Almere die voor het maken van afspraken door burgers werd gebruikt bewaarde persoonlijke gegevens waardoor die door anderen konden worden ingezien. Dat laat Omroep Flevoland weten.

Voor het maken van een afspraak via de computer werd burgers gevraagd hun adresgegevens, contactgegevens en burgerservicenummer in te vullen. Na het maken van de afspraak leek het alsof de computer werd uitgeschakeld. Wie binnen twee minuten na de vorige gebruiker de computer gebruikte kon echter alsnog de ingevulde gegevens zien. Volgens de gemeente had dit niet mogen gebeuren. De computer in kwestie is inmiddels uitgeschakeld en er is melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemaakt.

Reacties (20)
08-09-2017, 11:18 door Anoniem
Waarom heb je sowieso al die info nodig voor "een afspraak maken"? Volgens mij is zelfs je naam niet strict noodzakelijk.

En strict genomen mogen ze dat dan niet eens vragen, laat staan al die andere gegevens.

Ook een mooie vraag is, waarom ze zijn begonnen met dat "afspraak maken"? Ik me al tijden aan al die gemeenten die je gewoon niet te woord willen staan zonder "een afspraak", en dan heel trots doen of ze je een grote gunst gunnen als je "een afspraak" uit hun machines hebt weten te pulken. Vroeger kon je gewoon binnenlopen. Je zat wel een tijdje te wachten, maar dat detail is ook met deze afsprakenbende niet veranderd.

Het probleem is dan ook dat de Ambtenaren die dit ideetje neergezet hebben vooral aan hun eigen procedures en het oppeppen van hun eigen prestatienummers dachten, maar helemaal niet aan wat de burger er wijzer van wordt. Want bijvoorbeeld een plastic legitimasiekaartje kost dus niet de standaard vijf dagen, maar die vijf dagen plus de tijd die het kost "afspraken" te maken, die vaak niet voor dezelfde dag zijn maar zeg halverwege de volgende week. Dat tikt aan.

Een praktijkvoorbeeld: Ik was laatst zelf ruim op tijd maar per "afspraak" van aankomst net na de lunch tot het randje van de dag verplaatst (dus we zaten maar op een terras te wachten in plaats van een bedompte wachtkamer, maar wel een paar uur langer!), en toen vond de dienstdoend ambtenaar een vlekje aan de aanvraag, en toen was de dag over en kom volgende week maar terug, burger. Hij rende echt weg. Een andere keer ben ik inderdaad herhaaldelijk te verstaan te geven op te hoepelen en dan thuis "een afspraak te maken" voor minstens vijf dagen later, totdat ik met drie ambtenaren ruzie gemaakt had en toen ineens wel gelijk de juiste ambtenaar "mocht" zien. Die vervolgens passief-aggressief mij ineens niet kon vinden in het systeem en rot maar weer op stomme burger. Zulke akkefietjes tekenen die "maak maar een afspraak"-constructie ineens in een heel ander licht.

Het effect wel is dat ze nu de burger op afstand zetten. Heel modern, maar ook heel ergerlijk. Het systeem zal wellicht door te komen zijn voor mensen die wel bereid zijn zich te laten koeioneren die paar keer per jaar dat het echt moet, maar dat maakt het geen goede dienstverlening.
08-09-2017, 11:20 door Anoniem
Ik stel voor dat de overheid zich volledig uit de ICT terugtrekt.
https://www.ad.nl/amersfoort/datalek-gemeente-amersfoort-groter-dan-gedacht~abef9c0ea/
08-09-2017, 13:47 door Anoniem
Een andere keer ben ik inderdaad herhaaldelijk te verstaan te geven op te hoepelen en dan thuis "een afspraak te maken" voor minstens vijf dagen later, totdat ik met drie ambtenaren ruzie gemaakt had
Dus jij bent die persoon waardoor mijn afspraak verzet moest worden omdat je perse meteen geholpen wilde worden. En dan nog klagen dat het aan het systeem en anderen ligt. Asociaal heet dat.
08-09-2017, 13:50 door Anoniem
En hier zie je een formulier waar helemaal geen controle op wordt uitgevoerd.
Het formulier kon na 2 minuten de gegevens niet meer laten zien. Dat is niet hetzelfde als helemaal geen controle uitgevoerd. De bedachte controle was in de praktijk onvoldoende.
08-09-2017, 13:55 door Anoniem
En wie is er nu verantwoordelijk om te controleren of dit lek zich voor doet in een los product of in een kiosk die door meer bedrijven en overheden in gebruik is?
08-09-2017, 14:42 door Anoniem
Die afspraak is er om mensen minder lang in het gemeentehuis te hoeven laten wachten.
Anders komt iedereen tegelijk en staat men zich in de rij te vervelen en op andere momenten is er niemand.
De afspraken zijn over de hele dag uitgesmeerd, zodat iedereen niet zo lang hoeft te wachten.

Bij ons kun je die afspraak op afstand per computer aanvragen.
Alleen de beveiliging van de verbinding was nog niet zo lang geleden naadje. (http)
Bovendien bevond zich de afspraakcomputer ook nog in een ander domein, zodat je Fiere Fox-browser op tilt ging.
Dat heeft denk ik bij elkaar wel ca. 2 á 3 jaar geduurd.

Je kon ook telefonisch of bij het gemeentehuis de afpraak maken, maar ik denk dat iemand in het gemeentehuis dan hetzelfde brakke systeem gebruikte.
De vraag is of er toen ook daadwerkelijk hackers onopgemerkt hebben kunnen meelezen.

Nu ziet het er allemaal veel beter uit. (eindelijk)
08-09-2017, 16:19 door Anoniem
BSN is toch al enige tijd sowieso geen privé gegeven meer?
08-09-2017, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem: Die afspraak is er om mensen minder lang in het gemeentehuis te hoeven laten wachten.
Anders komt iedereen tegelijk en staat men zich in de rij te vervelen en op andere momenten is er niemand.
De afspraken zijn over de hele dag uitgesmeerd, zodat iedereen niet zo lang hoeft te wachten.
Je bedoelt, zodat de ambtenaren "efficienter ingezet worden". Het heeft niets met de burger helpen te maken, maar alles met middle managers die zich op efficiencycijfertjes doodstaren, ongeacht of de werkelijkheid ook verbetert.

De praktijk is namelijk dat je wel dacht "een afspraak" te hebben, maar uiteindelijk zit je toch weer met een nummertje in je handje op een bankje. Je zit dus uiteindelijk toch te wachten én er is een barriere opgeworpen, namelijk dat "afspraak maken", waarvoor je vanalles moet invullen wat eigenlijk nergens op slaat. Plus de extra barriere dat als je het waagt maar gewoon naar de gemeente te gaan je wordt weggestuurd, want ambtelijke ambtenaren en ambtelijke regeltjes en dans nou gewoon precies zoals wij dat zeggen stomme burger die het lef heeft gewoonweg maar te verwachten dat ambtenaren hun werk doen.

Als ze nou gewoon inlopen toestaan en dan wellicht afspraken erbij doen, prima. Maar waarom nou weer "one size fits none?" Nou, omdat overheid, daarom.

Nu ziet het er allemaal veel beter uit. (eindelijk)
Kan ik binnenlopen en gewoon geholpen worden?

Vroeger kon dat gewoon. En dan kreeg je bijvoorbeeld je identiteitskaart gelijk mee. Nu is dat minstens vijf dagen, plus dat gedoe met de afspraak, en dan ophalen, wellicht met weer een afspraak. Dat is meer werk en kost meer tijd.

Dus per saldo moet ik langer en vaker wachten én meer moeite doen om te mógen wachten. Hoe geweldig deze vooruitgang.
08-09-2017, 16:49 door Anoniem
tja abtenaren en regeltjes.

Op mijn gemeente is het alleen mogelijk om via de gemeentewebsite een afspraak te maken.
Daar is dan weer een DigiD voor nodig enz.

Off topic
Binnen 5 dagen was dit niet mogelijk over twee weken waren er weer plekken.
Als bonus Servce besloten dat het paspoort gebracht door een koerier.
Daarvoor moest ik dan ook weer een dagdeel thuis zijn.
Om dat ik snel een paspoort nodg had heb ik deze maar op Schiphol gehaald.
Koste wel een werkdag maar wel sneller dan bj mijn gemeente.

Waarom het zo land duurde is mij nooit duideljk geworden.


Het contoleren van de pasfoto, krabbels, betalen en opsturen door een speciale courer

Weet niet hoor
08-09-2017, 16:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Een andere keer ben ik inderdaad herhaaldelijk te verstaan te geven op te hoepelen en dan thuis "een afspraak te maken" voor minstens vijf dagen later, totdat ik met drie ambtenaren ruzie gemaakt had
Dus jij bent die persoon waardoor mijn afspraak verzet moest worden omdat je perse meteen geholpen wilde worden. En dan nog klagen dat het aan het systeem en anderen ligt. Asociaal heet dat.
Want niet precies marcheren zoals de ambtenaar dat zegt, dat heet asociaal.

Dus is het prima dat het systeem bij het minste of geringste inelkaar klapt want ze hadden er niet op gerekend dat niet iedereen in het systeem paste. En jij geeft daar mij de schuld van? Lutser.

Maak ik het systeem? Ik ben vanalles verplicht en om daaraan te voldoen komen er meer verplichtingen en eisen en mitsen en maren en als er even iets misgaat met dat ge-wel-di-ge systeem is het de schuld van de domme burger die gewoon probeerde iets van de overheid gedaan te krijgen. Wat is dat voor rare gedachtengang?

Wie is er hier nou belangrijker? De ambtenaar, of de burger? De overheid, of de samenleving? Nou?
08-09-2017, 17:52 door Briolet
Door Anoniem: BSN is toch al enige tijd sowieso geen privé gegeven meer?

Is het nooit geweest. Al vanaf het begin moeten ZZP-ers hun BSN publiek bekend maken. In het kader van gelijkheid voor de burger zouden dan ook alle BSN nummers publiek moeten zijn.

Voordeel van publiek bekend zijn is dat een BSN ook niet meer te misbruiken is, voor het stelen van een identiteit. (denk daar maar over na)
08-09-2017, 19:39 door karma4
Door Briolet:
Door Anoniem: BSN is toch al enige tijd sowieso geen privé gegeven meer?

Is het nooit geweest. Al vanaf het begin moeten ZZP-ers hun BSN publiek bekend maken. In het kader van gelijkheid voor de burger zouden dan ook alle BSN nummers publiek moeten zijn.

Voordeel van publiek bekend zijn is dat een BSN ook niet meer te misbruiken is, voor het stelen van een identiteit. (denk daar maar over na)
Hoe je heet is ook niet echt geheim. Het BSN is niet veel anders dan je naam als uniek gegeven zodat je niet met iemand anders verwisseld wordt. Reuze handig bij koppelingen in de backend maar beslist niet bijzonder.

Kap dan eens met uitdragen dat zoiets beschermd moet worden omdat BZK geen goed werkende authenticatie methode kan of wil leveren naar de aard van een risico van persoonsverwisseling. een paspoortvodje dat niets zegt helpt niet echt in deze tijd.
08-09-2017, 20:54 door karma4
Door Anoniem: Wie is er hier nou belangrijker? De ambtenaar, of de burger? De overheid, of de samenleving? Nou?
In ieder geval een goede keuzelijst. Jij staat er zelf niet bij en de burger(s) had(den) last van jou.
Daarmee was je de samenleving tot last en tegelijkertijd de ambtenaar / overheid.
Daamee: de ambtenaar en de burger en overheid en de samenleving waren en zijn belangijker dan jij.
08-09-2017, 21:08 door Anoniem
Je bedoelt, zodat de ambtenaren "efficienter ingezet worden". Het heeft niets met de burger helpen te maken, maar alles met middle managers die zich op efficiencycijfertjes doodstaren, ongeacht of de werkelijkheid ook verbetert.
Het aantal Papsoort- en Aai-Die aanvragen verandert er toch niet door?
Het kan best zijn dat efficiency ook een rol speelt, en dat je nog steeds even moet wachten. Maar urenlang wachten
zoals bij het oude in-de-rij-staan voor het loket vlak voor de vakantie zou een uitzondering moeten zijn.

Wat een grote rol speelt, is dat die documenten tegenwoordig centraal worden uitgegeven, omdat er een chip in moet worden geprogrammeerd en zo. Komt de fraudebestendigheid ten goede. Pasfoto en gegevens moeten dus door de gemeente worden opgestuurd, en zijn met handen en voeten gebonden aan verwerkingstijden elders.

Er worden ook experimenten gedaan met nieuwe Papsoorten en Aai-Die'es direct naar de eigenaar opsturen.
Dat scheelt een rit naar het gemeentehuis en een afspraak aldaar. De snelste en gemakkelijkste methode,
maar ook de minst veilige, ook al gaat het vele duizenden keren goed.

(; de vraag is ten slotte wel wie je nog mag en wil aaien, en welke pap we vanavond eten..... ;)
08-09-2017, 22:44 door Anoniem
Hier in Nuenen kun je alleen telefonisch een afspraak maken. Wist ik niet, was gewoon naar de balie gelopen voor een afspraak. Nee dat kon dus niet, alleen telefonisch. Dus ik bel die mevrouw op (aan de andere kant van de balie dus!) en nu kon ze opeens wel met mij een afspraak maken.
09-09-2017, 09:48 door karma4
Door Anoniem: Hier in Nuenen kun je alleen telefonisch een afspraak maken. Wist ik niet, was gewoon naar de balie gelopen voor een afspraak. Nee dat kon dus niet, alleen telefonisch. Dus ik bel die mevrouw op (aan de andere kant van de balie dus!) en nu kon ze opeens wel met mij een afspraak maken.
Je hielp met het voldoen aan het voorgeschreven werkproces. De telefoon afspraak conform dat programma was er dan kan er verder gegaan worden. Vraag eens welke automatiseerder dat bedacht heeft.
09-09-2017, 11:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Je bedoelt, zodat de ambtenaren "efficienter ingezet worden". Het heeft niets met de burger helpen te maken, maar alles met middle managers die zich op efficiencycijfertjes doodstaren, ongeacht of de werkelijkheid ook verbetert.
Het aantal Papsoort- en Aai-Die aanvragen verandert er toch niet door?
Mischien wel dat de bezettingsgraad gelijkgestreken wordt en dat je daarmee minder ambtenaren nodig hebt. In theorie.

Het heeft dus vooral te maken met interne organisatie waar de burger zich maar naar moet schikken dan dat de overheid zich schikt naar de burger. Ongeacht welke draai ze er natuurlijk publiekelijk aan geven.

Maar urenlang wachten zoals bij het oude in-de-rij-staan voor het loket vlak voor de vakantie zou een uitzondering moeten zijn.
Dan volgt dus de vraag, waar optimaliseer je voor? Als het alleen om de piekbelasting gaat, kun je nog steeds zeggen, "het is nu druk, maak maar liever een afspraak" en als mensen desondanks willen wachten dan kan dat ook. Maar in deze opzet mag dat niet. Wat gewoon neerkomt op regeltjes neuken.

Wat een grote rol speelt, is dat die documenten tegenwoordig centraal worden uitgegeven, omdat er een chip in moet worden geprogrammeerd en zo. Komt de fraudebestendigheid ten goede.
Dat weet ik niet. Zijn daar cijfers over? Ik weet wel dat er evident niet getest is toen de vingerafdruk werd ingevoerd want toen er een burgemeester eens wel informeel ging testen bleek het hele verhaal van geen kanten te werken. Dat schept geen goede hoop dat de rest wel goed getest is.

En dan was daar die terrorist die ze maar niet konden vinden en uiteindelijk wel veertien legitimasies op zak bleek te hebben. Kennelijk geen heel groot probleem zoiets te regelen buiten de overheid om. Uit welke landen waren die?

Pasfoto en gegevens moeten dus door de gemeente worden opgestuurd, en zijn met handen en voeten gebonden aan verwerkingstijden elders.
Dat zelfs als je dat als gegeven aanneemt blijft staan dat a) wat er geadverteerd wordt als "zoveel tijd kost het", wellicht nog niet de helft is van hoeveel tijd het werkelijk kost en b) dat geen excuus is om extreem moeilijk te doen om zelfs maar de aanvraagpaperassen in ontvangst te nemen.

Er worden ook experimenten gedaan met nieuwe Papsoorten en Aai-Die'es direct naar de eigenaar opsturen.
Dat scheelt een rit naar het gemeentehuis en een afspraak aldaar.
Niet voor de eerste aanvraag, en een strikte afleverafspraak zal er ook wel niet inzitten.

De snelste en gemakkelijkste methode,
maar ook de minst veilige, ook al gaat het vele duizenden keren goed.
Als je de afleveraar kon vertrouwen, bijvoorbeeld omdat het een ambtenaar in rijksdienst was...

(; de vraag is ten slotte wel wie je nog mag en wil aaien, en welke pap we vanavond eten..... ;)
Keuze? Voor burgers? De idee!
09-09-2017, 19:36 door Anoniem
Dat zelfs als je dat als gegeven aanneemt blijft staan dat a) wat er geadverteerd wordt als "zoveel tijd kost het", wellicht nog niet de helft is van hoeveel tijd het werkelijk kost en b) dat geen excuus is om extreem moeilijk te doen om zelfs maar de aanvraagpaperassen in ontvangst te nemen.
Er staat 5 dagen voor, en bij mij klopte dat wel ongeveer.
http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/diversen/146356-paspoort-vernieuwen-hoe-lang-duurt-dat.html
09-09-2017, 20:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat zelfs als je dat als gegeven aanneemt blijft staan dat a) wat er geadverteerd wordt als "zoveel tijd kost het", wellicht nog niet de helft is van hoeveel tijd het werkelijk kost en b) dat geen excuus is om extreem moeilijk te doen om zelfs maar de aanvraagpaperassen in ontvangst te nemen.
Er staat 5 dagen voor, en bij mij klopte dat wel ongeveer.
Als je de wachttijd voor het moeten maken van afspraken erbij telt, dan dus niet. Dat was nou net het punt.
10-09-2017, 19:43 door Anoniem
Alleen op afspraak vanwege kostenbeheersing. En ja, ook ik vond en vind zonder afspraak binnen kunnen lopen en geholpen worden burgervriendelijker. Maar de ambtelijke top denkt aan efficiënt inzetten van haar middelen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.