image

Carphone Warehouse krijgt 450.000 euro boete voor datalek

woensdag 10 januari 2018, 12:11 door Redactie, 2 reacties

De Britse telefoonaanbieder Carphone Warehouse heeft een boete van omgerekend 450.000 euro gekregen wegens een datalek in 2015 waarbij de gegevens van meer dan 3 miljoen klanten en 1000 medewerkers werden gestolen. De data die aanvallers wisten buit te maken bestond uit namen, adressen, telefoonnummers, geboortedata, burgerlijke staat en betaalkaartgeschiedenis.

Onderzoek door de Britse privacytoezichthouder ICO wees uit dat Carphone Warehouse niet voldoende maatregelen had genomen om de persoonlijke informatie van klanten en medewerkers te beschermen. De aanvallers wisten door middel van geldige inloggegevens via een verouderde WordPress-installatie toegang tot het systeem te krijgen.

Ook andere software op de systemen van Carphone Warehouse bleek verouderd te zijn en securitytests werden niet geregeld gehouden. Ook waren er onvoldoende maatregelen getroffen om historische gegevens te identificeren en te verwijderen. Volgens de ICO gaat het om een ernstige overtreding van de Britse privacywetgeving.

Reacties (2)
10-01-2018, 13:06 door Anoniem
Man, man, man.... 450.000 boete voor 3.000.000 getroffen klanten. Dat is dan 15 cent per klant. Gaan we weer. Als er geconcludeerd wordt dat er slecht onderhoud is (dus doelbewust je zaken niet voor elkaar) dat de boete vele malen hoger moet zijn.

Als bedrijven gehackt worden door verouderde software terwijl er updates zijn, dan is het gewoon 'datalek door schuld'. En mogen de straffen echt wel wat hoger. Hier was een boete van 3.000.000 x 1000 euro niet misstaan. En ja, dat zal faillissement zijn voor de toko.
Of toch niet... http://www.dixonscarphone.com/investors/year-in-review doen dus ff 6,5 miljard pond als omzet in de UK... Kunnen ze ook wel een boete van 3 miljard betalen.

Zolang een bedrijf met zulke lacherige boetes weg komen..... zal dit probleem nooit opgelost worden.

TheYOSH
11-01-2018, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Man, man, man.... 450.000 boete voor 3.000.000 getroffen klanten. Dat is dan 15 cent per klant. Gaan we weer. Als er geconcludeerd wordt dat er slecht onderhoud is (dus doelbewust je zaken niet voor elkaar) dat de boete vele malen hoger moet zijn.

Als jij te hard rijdt, krijg je ook alleen een boete voor het aantal km dat je harder dan de maximale snelheid reed. Je krijgt geen boete a.d.h.v. de afstand die je te hard reed. Terwijl het zeer duidelijk is dat hoe langer je te hard rijdt, des te gevaarlijker je bent voor je medeweggebruikers.

Peter
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.