D66 wil opheldering over reclameborden met camera's die in een Zwols winkelcentrum staan opgesteld. Het gaat om reclameborden van Exterion Media, waar eerder ook al grote ophef over ontstond. De camera’s kunnen meten hoe lang iemand naar een reclame kijkt en registreren het geslacht en de leeftijd van de kijker. Het is zelfs de bedoeling dat de reclamezuilen binnenkort ook de emotie van de kijker herkennen.
Nu blijkt dat deze reclamezuilen ook geplaatst zijn in het Zwolse winkelcentrum de Dobbe. Vanwege de ophef over de reclameborden op NS-stations besloot Exterion Media de camera's voorlopig uit te zetten. "Tot onze verbazing bleek echter dat de reclamezuilen niet alleen op het station, maar inmiddels ook in winkelcentrum De Dobbe in de AA-landen staan. Voor zover wij zelf kunnen constateren, zijn de camera’s niet afgedekt", schrijf Claudia van Bruggen van D66 in een brief aan het college van burgemeester en wethouders van Zwolle (pdf).
"Wanneer een camera uit staat en geen gegevens registreert of verwerkt valt dat misschien wel binnen de wet, maar omdat de passant niet kan zien dat de camera uit staat wordt hij desalniettemin in zijn vrijheid geschonden. Vrijheid laat zich tenslotte niet enkel definiëren als een feitelijk gegeven maar zeker ook als een gevoel", aldus Van Bruggen. D66 wil nu van het college weten of er goedkeuring is gegeven voor het plaatsen van reclamezuilen met camera’s erin en waar ze precies staan opgesteld.
Ook moet het college laten weten of het bereid is de reclamezuilen te verwijderen of de camera's af te plakken zolang de uitkomsten van het onderzoek door de Autoriteit Persoonsgegevens nog niet bekend zijn. "De taak van de gemeente gaat verder dan het beschermen van persoonsgegevens. Privacy gaat over ieders vrijheid en het recht op de eigen levenssfeer", aldus Van Bruggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.