Vandaag, 10:22 door Anoniem
De foto's op zich vind ik niet te ver gaan.
De fotograaf had ook een eigen site die zijn ontdaan van materiaal, waarom, het is toch legale beeldende kunst?
Zie ook zijn statement op die site. www.yoricknube.com
Maar er bestaat nog een site, een site die waakt over digitale wereldhistorie, web.archive.org
Dan blijkt ook dat de menu structuur is aangepast en bijbehorende fototitels.
Rineke Dijkstra, als we het toch over beeldende kunst hebben (te zien in de pont Tilburg) fotografeert ook jonge mensen (met kleding aan), maar daar zal je onderstaand soort titels met een hoog Silvio B. (een zekere italiaanse 'media-kunstenaar') gehalte niet terugvinden.
Homepage augustus (laadt vrijwel geen afbeeldingen maar wel titels)
Menu oa:
greatest hits
bambirama
soft addiction
club shots
Greatest hits (laadt geen afbeeldingen maar wel titels):
lovergirl
milou
bambi cool
big love , II
where the bambi's are
girl crush
julia
girls on the beach
baby nikita...
Het ding met beeldende kunst is complex, dat geldt ook voor gebruik van titels.
Waar in goede beeldende kunst titels een verrijking opleveren ten opzichte van het beeld, een verrijkin ten opzichte van een meer gelaagde betekenis, zie je hier een veelvoorkomende omkering; het beeld wordt niet gelaagder maar juist platter door enkelvoudiger te benoemen.
Door dit enkelvoudiger benoemen is de kans groter dat deze commerciele fotograaf zichzelf meer in de problemen brengt; de enkelvoudige (platte) erotische connotatie ligt er door de titel lagendik bovenop.
Ik houd niet van die stijl, ik ben het eens met de kritiek op hoe de modeindustrie met jonge mensen omspringt, maar ik vind dit nog bij benadering geen kinderporno.
Het is technisch perfect gefotografeerd maar als je een en ander wat breder bekijkt is er best ruimte voor ongemakeljke twijfel omdat er als gezegd weinig aan gedaan wordt bepaalde intenties uit te sluiten.
Integendeel.
Maar bedenkelijke intentie maakt je op zich nog niet strafbaar.
In 1999, toen de wetgeving tegen kinderpornografie nog nieuw was, zijn op een fototentoonstelling van het Holland Festival foto's van naakte jongens in beslag genomen omdat die te ver zouden gaan. De foto's zijn na een poosje weer teruggeplaatst en uiteindelijk heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het geen kinderporno was.
https://www.volkskrant.nl/magazine/om-vindt-nog-meer-kinderporno-bij-holland-festival~a539244/
https://www.volkskrant.nl/archief/hf-expositie-was-geen-kinderporno~a554259/
Ik ben toen ze teruggeplaatst waren naar die tentoonstelling gegaan, ik was benieuwd om wat voor beelden het nou eigenlijk ging. Die foto's tonen expliciet naakt en zijn, voor wie erop valt, denk ik minstens zo erotiserend als die modefoto's. Maar het was volgens de Hoge Raad geen kinderporno, daarvoor geldt als criterium dat het kind geschaad moet worden door in die houding gebracht te worden, en daar was geen sprake van.
Commerciele fotografie in opdracht van modellen bureaus is niet (primair) bedoeld als kunst en heeft een heel ander veel commercieler productie oogmerk; praktische toegesneden 'mensenvleeskeuring' voor de mooi.
Maar het is geen sluitende definitie voor verbod want er kan zeker een overlap zijn, het mode werk van Paul Huf wordt toch ook wel onder beeldende kunst gevangen.
Wat hier gebeurt is dus productie van (oa) naaktfotografie voor gebruik (inclusief verspreiding) door derden en inclusief gebruik voor openbare eigen website.
Dat heeft toch net een wat ander karakter dan als was het kunst geweest te zien in een museum dat een veel hogere kijkdrempel heeft.
Maar dan nog is dat een lastige barriere voor de wet als het gaat om onderscheid.
Al is het natuurlijk zeker wel mogelijk veel voorzichtiger hiermee om te gaan, gevoelig werk hoeft toch niet op de website en dan nog voorzien te worden van titels die associaties oproepen van italiaanse tv playmates en roze konijnen oortjes?
Moeten die jongeren echt naakt voor dat portfolio omdat de mode industrie anders geen beeld krijgt van het model? Waarom is de miss world verkiezing dan niet naakt? In bikini krijgen we toch geen goed beeld van het model?
Waarom totaalshots bij miss world? Kan daar niet 1 op 1 op de vierkante centimeter worden ingezoomd? Heel raar dat dat niet gebeurt, of misschien toch niet zo raar?
Maar als je het (ook) kunst gaat noemen, kan je er indrdaad misschien wel mee weg komen.
Zeker als de kunstgeschiedenis zelf vele voorbeelden kent van minderjarige (naakt)modellen, oa Balthus, of Breitner, Klimt e.a.
Al kan ik mij niet herinneren dat die kunstenaars zo eenduidig sturen op betekenis met 'erotiserende' titels.
Waar het werk van andere kunstenaars meer aan de verbeelding en interpretatie overlaat lijkt hier eerder sparke van een vernauwende betekenis dan van een verbredende betekenis.
De intentie wordt niet met meer twijfel omgeven maar juist met minder, sturing richting een (extra) sexuele connotatie met gebruik van titels. Maar ook dat is niet zwart wit uit te leggen.
Wat bij deze modefotograaf in mijn ogen heel belangrijk is is dat volgens de nieuwsberichten verschillende meisjes zich vies voelden na zo'n sessie, dat de fotograaf kreunende geluiden zou hebben gemaakt tijdens het fotograferen. Dan denk ik dat de schade veel meer zit in zijn manier van optreden dan in wat er op uiteindelijk op de foto's staat. Waarmee ik niet bedoel dat die meiden dat ook maar zo moeten zien, voor hun is er natuurlijk een heel sterke relatie van wat erop staat met hoe die foto's tot stand zijn gekomen. Maar zouden die dezelfde foto hetzelfde beoordelen als de fotoshoot prettig was verlopen?
Allereerst vind ik het weinig sjike, dubieus eigenlijk dat de volkskrant het uitgebreide artikel achter een paywall zet.
Ze pakt iemand in suggestie publiekelijk aan maar voor de onderbouwing moet je dan gaan betalen.
Geen fijne combinatie en van dubieus allooi, je laadt immers de verdenking op je dat je ook een heel erg commercieel belang hebt; voor hijgerig nieuws, clickbait voor abbo's.
Maar dat doe verder niets af aan het feit dat als er negatieve getuigenissen zijn over de manier waarop de sessies zijn uitgevoerd dat reden genoeg is voor onderzoek.
Het lijkt dan wel reeel ook de opdrachtgevers mee te nemen en alle afnemers van het materiaal, het materiaal is immers geproduceerd en verkocht.
Je kan aanvoeren dat ze dan geschaad zijn door in die houding gebracht te worden, maar om kinderporno te kunnen zijn moet het ook nog porno zijn, en dat is het niet.
Jij bent heel zeker in je definiering, in deze tijd zou ik daar geen hand voor in het vuur durven steken.
Als het beeld klopt dat ik krijg uit de berichten en wat er aan foto's online te vinden is, dan denk ik dat de politie die fotograaf niet op het maken van seksueel getinte foto's moet aanspreken maar op hoe hij zich tijdens die sessies gedraagt. Dat in ieder geval sommige meiden zich vies voelen als ze bij hem vandaan komen is deugt niet, daar gaat hij over grenzen heen, en dat is zeker iets om die fotograaf op aan te spreken. Maar daarmee is de resulterende foto nog geen kinderporno.
Het staat je in zekere zin vrij om die conclusie zelf te toetsen.
Kunstpolitie? Het OM heeft dat in 1999 geprobeerd en is door de Hoge Raad teruggefloten. Ik heb wel vertrouwen in het corrigerende vermogen van ons rechtssysteem. Een incident is nog geen trend.
De vraag is of en in hoeverre je iets als incident beschouwt.
Voorstanders van harde anti privacy wetgeving, voorstanders van stapelende uitbreidingen van politiebevoegdheden, voorstanders van het uitkleden van wetgeving omtrent beschermen van burgerrechten in het algemeen zullen graag focussen op details als ware het uitzondering en op zichzelfstaand.
Wie het privacy debat en het uitkleden van wetgeving ten nadele van burgers sinds balkenende volgt weet dat er allerminst sprake is van incidenten als je maar bereid bent zaken met elkaar in verband te brengen op een manier die helemaal niet onlogisch is.
Onder rutte is dit niet langer te ontkennen, de vele veranderingen in de wet hebben een duidelijke lijn, meer controle, meer data koppeling, meer bevoegdheden, harder straffen, verschuiven naar intentiestrafrecht met oa predictive big data policing.
Hoewel ik van mening ben dat deze fotograaf in eerste instantie geen kunstenaar is maar een commerciele vakman zit het heel dicht aan tegen en heeft het overlap met de beeldene kunsten en komt wederom de discussie terug van weggeweest dat de wetgever zich gaat buigen over de inhoud van kunst; voor het beeld (title) samengevat met kunstpolitie.
Kunstpolitie sluit daarnaast ook nog eens goed aan bij wat er aan de hand is in de politiek, politici vallen over elkaar heen met moraal en veel moraal vind haar weg naar wetgeving.
Die wetgeving wordt 'nageleefd' door overheidsinstaties die zich traditioneel ophouden binnen een bepaalde (politieke) hoek van moraliteit.
Het onderwerp sexualiteit sluit daar naadloos bij aan : kinderporno!
De focus van de reklame- en modeindustrie op jonge anorexiamodellen ...
De discussie wordt hier door meerderen in afgeleide naar toegestuurd maar is niet het hoofdonderwerp van het topic.
...Als deze fotograaf inderdaad gezien moet worden als een produkt van dat systeem betekent dat nog niet dat er niets gaande is om de situatie te verbeteren.
En dat is nou juist net wel een deel van de kernvraag en de stelling.
Namelijk dat we in de reclame wereld een overfocus hebben op piepjonge meisjes modellen.
Onze hele commerciele reclame gedreven maatschappij is jong het summum.
Dan krijg je dus een heel rare spagaat : 18min is fout und verboten waar 18 geen probleem is.
Is er dan een oplossing?
Leeftijdsgrens optrekken naar 21 of 24?
Het zal nie helpen want dan zal de reclame industrie meiden werven die 24 zijn maar eruitzien als 16.
Het ware probleem ligt dus bij de maatschappij zelf, wij me zijn alleen moeten ons een keer afvragen waarom we zonodig allemaal modelletjes moeten zien die eruit zien als 17min (of zijn) terwijl er toch ook nog een deeltje maatschapij is van mensen die ouder zijn dan 25+.
Op zich is het antwoord ook al gegeve door de mode industrie, als we een ouder iiemand op de cover zetten (of gebruiken in reclame) verkoopt het minder.
Dus dan krijgen we de volgende situatie :
- We willen 'allemaal' kijken naar sexy jonge meiden, desgewenst minderjarig als we het maar niet officieel weten.
- We laten de morele discussie daarover liggen en laten justitie en politie (e aivd) daarmee aan de haal gaan.
- We krijgen in dit land een steeds repressiever beleid omdat we niet zelf discussieren over wat we willen maar dat aan ambtenaren over laten die heel andere belangen hebben.
Had dat gehoeven?
Nee, maar het gebeurt wel omdat we het laten gebeuren en pakken dus af en toe alleen het symptoom aan, dat is in dit geval een fotograaf (die het niet gemakkelijk heeft gemaakt voorzichzelf) waar het eigenlijk zou moeten gaan over de reclame (en mode) industrie.
De adblocker krijgt wat dat betreft een steeds meer goed te verdedigen morele functie.