Het Emergency Call (eCall)-systeem, dat automatisch de 112-centrale alarmeert bij een ongeluk, zal vanaf 1 april in Nederland operationeel zijn. Dat meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid. Bij alle nieuwe type auto's en kleine bedrijfswagens die na deze datum op de markt komen is eCall ingebouwd.
Bij een ongeval geeft het eCall-systeem automatisch het tijdstip van activatie, het voertuig identificatie nummer, de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. De informatie moet hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers helpen. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten vanaf 1 april te kunnen ontvangen en verwerken.
Privacyorganisaties zijn tegenstander van het systeem, dat ook de naam "spionnenkastje" kreeg. Stichting Privacy First stelde eerder dat door de invoering van het eCall-systeem de privacy in het geding komt. Het systeem zou namelijk een spoor van locatiedata achterlaten zonder dat de automobilist daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. De SP wilde enkele jaren geleden dat automobilisten eCall zelf konden in- of uitschakelen.
"Bij verplichte Nederlandse invoering van zowel zwarte dozen/EDR als eCall in auto's zal Privacy First dit bij de rechter aanvechten met als doel vrijwillige in plaats van verplichte invoering en eigen regie van de automobilist over zij of haar data", aldus Privacy First op de eigen website. Volgens het ministerie maakt het systeem pas verbinding met het gsm-netwerk als er een eCall wordt verstuurd.
"Het eCall systeem is zo ontworpen dat het pas verbinding maakt met het gsm-netwerk na een ernstig ongeval of als de noodknop in de auto wordt ingedrukt. Alleen noodzakelijke data worden doorgestuurd. Het kan niet gebruikt worden om voertuigen te volgen. Er is wettelijk bepaald dat de door eCall verzamelde data niet worden opgeslagen en ook niet voor andere doeleinden worden vrijgegeven", zo staat in een uitleg over het systeem vermeld. Volgens het minsterie zal eCall bij een volledige invoering in Nederland naar verwachting het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met vijf tot tien kunnen verminderen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.