image

ECall-systeem dat 112-centrale alarmeert vanaf 1 april actief

donderdag 29 maart 2018, 16:47 door Redactie, 25 reacties

Het Emergency Call (eCall)-systeem, dat automatisch de 112-centrale alarmeert bij een ongeluk, zal vanaf 1 april in Nederland operationeel zijn. Dat meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid. Bij alle nieuwe type auto's en kleine bedrijfswagens die na deze datum op de markt komen is eCall ingebouwd.

Bij een ongeval geeft het eCall-systeem automatisch het tijdstip van activatie, het voertuig identificatie nummer, de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. De informatie moet hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers helpen. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten vanaf 1 april te kunnen ontvangen en verwerken.

Spionnenkastje

Privacyorganisaties zijn tegenstander van het systeem, dat ook de naam "spionnenkastje" kreeg. Stichting Privacy First stelde eerder dat door de invoering van het eCall-systeem de privacy in het geding komt. Het systeem zou namelijk een spoor van locatiedata achterlaten zonder dat de automobilist daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. De SP wilde enkele jaren geleden dat automobilisten eCall zelf konden in- of uitschakelen.

"Bij verplichte Nederlandse invoering van zowel zwarte dozen/EDR als eCall in auto's zal Privacy First dit bij de rechter aanvechten met als doel vrijwillige in plaats van verplichte invoering en eigen regie van de automobilist over zij of haar data", aldus Privacy First op de eigen website. Volgens het ministerie maakt het systeem pas verbinding met het gsm-netwerk als er een eCall wordt verstuurd.

"Het eCall systeem is zo ontworpen dat het pas verbinding maakt met het gsm-netwerk na een ernstig ongeval of als de noodknop in de auto wordt ingedrukt. Alleen noodzakelijke data worden doorgestuurd. Het kan niet gebruikt worden om voertuigen te volgen. Er is wettelijk bepaald dat de door eCall verzamelde data niet worden opgeslagen en ook niet voor andere doeleinden worden vrijgegeven", zo staat in een uitleg over het systeem vermeld. Volgens het minsterie zal eCall bij een volledige invoering in Nederland naar verwachting het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met vijf tot tien kunnen verminderen.

Reacties (25)
29-03-2018, 17:03 door Anoniem
De vraag is of het bij ongevallen blijft, want de wetgever in Den Haag kennende weten ze als geen ander om eerst uitzonderlijke situaties (lees: ongelukken) vast te leggen, maar straks wordt diezelfde wet weer opgerekt met de bedoeling om meer data op meer punten uit te kunnen lezen, zoals bij een snelheidscontrole. Je moet daarom niet gek van opkijken dat je met een EDR/eCall systeem - of hoe dat mag heten - in de toekomst langs de kant van de weg wordt gezet door de politie die dan je "zwarte doos" even komt uitlezen om te zien of je niet te hard gereden hebt in de voorgaande dagen.

De zorgen bij de privacy-organisaties is daarom wel te begrijpen.
29-03-2018, 17:14 door Anoniem
Volgens mij ziet het er goed afgedekt uit als het gaat om persoonsgegevens.

Maar hoe zit het als deze gegevens over het 'openbare' P2000-protocol worden verstuurd om de Ambulance en/of Brandweer te informeren? Een ramptoerist heeft dan alle informatie, zoals kenteken, automerk/soort, aantal inzittende en wegennummer.
29-03-2018, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem: De vraag is of het bij ongevallen blijft,
De vraag is hoelang het bij ongevallen blijft.

Want die vijf miljoen euro per gered leven is best wel veel natuurlijk, dus is er wel belang bij zoveel mogelijk rendement te halen uit deze "investering".

De zorgen bij de privacy-organisaties is daarom wel te begrijpen.
Reacties die privacy maar gezeur vinden in 3...2...1...
29-03-2018, 19:42 door Anoniem
Binenkort te bestellen en tevens zelf te maken: een 12v usb adapter en een arduino met een software radio die white noise uitzend op de bekende gsm banden. Plaats strategisch en je hebt geen last van de pijlzendertjes.
29-03-2018, 20:13 door Anoniem
Als het ministerie beweert dat de gegevens niet worden opgeslagen dan hoort het ook aan te tonen dat de systemen die de meldingen ontvangen dat niet doen, daar waar het overheidssystemen betreft. Vertrouwen dat het wettelijk zo hoort te zijn is onvoldoende. Als de overheid niet transparant is over het voldoen aan de wet is deze ook niet zondermeer te vertrouwen. Privacy by design op papier is waardeloos als het in de praktijk niet bestaat.
29-03-2018, 20:56 door Anoniem
Het eerste wat ik zou doen met een nieuwe auto is dit stasi-systeem eruit slopen/onbruikbaar maken.
Wát een eng landje is dit geworden zeg. Bah.
29-03-2018, 20:59 door Anoniem
"Bij verplichte Nederlandse invoering van zowel zwarte dozen/EDR als eCall in auto's zal Privacy First dit bij de rechter aanvechten met als doel vrijwillige in plaats van verplichte invoering en eigen regie van de automobilist over zij of haar data".

Het gevaar is dan dat automerken toch auto's gaan verkopen zonder deze systemen en daarmee dus meer doden gaan vallen dan nodig. Prima mijn inziens dus als het verplicht wordt het systeem in de auto te hebben, dat de bestuurder daarna zelf kan kiezen (een gedeelte van het systeem, over eventuele historie) het uit te zetten (na accepteren van wat 112 dan mist aan extra info) lijkt mij niet meer dan logisch. Maar dat 112 de gegevens van een auto waarvan de airbags zijn uitgesprongen ontvangt scheelt gewoon doden, ook van de andere auto die mogelijk betrokken is. Daar kun je als privacy partij toch ook niet op tegen zijn.

En als je denkt, dat valt wel mee:
In 2009 waren er meer dan 35.000 dodelijke verkeersongevallen in de EU, en raakten er 1,5 miljoen mensen gewond. De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen wordt geschat op 130 miljard euro per jaar. Daarom is het belangrijk dat er krachtige maatregelen worden ingezet om de EU-doelstelling van halvering van het totaal aantal dodelijke verkeersongelukken in 2020 te halen.
(bron: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2011-011477+0+DOC+XML+V0//NL ) .
29-03-2018, 20:59 door karma4
Door Anoniem: ...
De zorgen bij de privacy-organisaties is daarom wel te begrijpen.
Reacties die privacy maar gezeur vinden in 3...2...1...
Vraag je je eens af wat je privacy betekent als je hoognodig hulp nodig hebt of het loodje gaat leggen.
Wat is je keus in die situatie?
29-03-2018, 21:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar hoe zit het als deze gegevens over het 'openbare' P2000-protocol worden verstuurd om de Ambulance en/of Brandweer te informeren? Een ramptoerist heeft dan alle informatie, zoals kenteken, automerk/soort, aantal inzittende en wegennummer.
Dat is al jaren zo en voor dat dat zo was had je zelfs meeluisterbare spraak (politiescanner).
Daar verandert dus niks aan, behalve dan dat er aan gewerkt wordt dat openbare P2000 systeem uit te faseren.
30-03-2018, 00:38 door Anoniem
Alweer een misplaatste 1 april grap..?

Leuk als dit als een optionele module geleverd wordt die op de CAN bus van de auto geprikt kan worden en met een eigen modem en simkaart 112 kan bellen bij een ongeval.

Bizar indien dit standaard in auto's gebouwd gaat worden omdat medeweggebruikers te onverschillig zijn om 112 te bellen.

Wil je dit marcabere systeem onklaar maken dan kun je de antenne van de radio eenheid afkoppelen omdat meestal de bidirectionele antenneversterker van de radio-unit wordt gebruikt voor gsm ontvangst. Maar dan heb je geen radiozenders meer en zul je een app op je smartphone moeten gebruiken die automatisch 112 kan bellen (als ze bestaan).
30-03-2018, 00:56 door Anoniem
Leuke 1 april grap. Hoe wordt gedetecteerd hoeveel inzittenden er zijn? Kan natuurlijk technisch wel, maar de datum doet het de das om.
30-03-2018, 01:04 door Anoniem
Door karma4:
Vraag je je eens af wat je privacy betekent als je hoognodig hulp nodig hebt of het loodje gaat leggen.
Wat is je keus in die situatie?

Nog steeds privacy.
Het is belachelijk dat er eerst een heel digitaal dossier aangelegd moet worden alvorens er hulp verleent gaat worden.

HaSo
30-03-2018, 07:24 door Bitwiper - Bijgewerkt: 30-03-2018, 07:48
Los van de 112 oproep na een ongeluk: straks heelft elke auto een kastje dat op zijn minst het aantal inzittenden registreert, de locatie van het voertuig bijhoudt en deze informatie op elk moment kan verzenden. Veel organisaties zullen deze gegevens graag willen hebben, zowel voor "het algemene" als het eigen, commerciële belang.

Ik ga ervan uit dat op z'n minst de ontwikkelaar(s) van dit soort kastjes die dingen "naar huis zullen laten bellen" om te monitoren of e.e.a. goed werkt ("customer experience improvement" blabla). Die informatie is geld waard en bedrijven van het type "Cambridge Analytica" en wetenschappers met dubbele agenda's zullen op alle mogelijke manieren proberen deze data in handen te krijgen.

Daarnaast kan de fabrikant ongetwijfeld OTA (Over The Air) updates doorvoeren. Dan kunnen ook "features" worden toegevoegd. En helaas weten we dat veel fabrikanten grote moeite hebben met beveiligingsmaatregelen die voorkomen dat kwaadwillende derden op afstand updates kunnen doorvoeren.

Het kastje is ook heel handig voor rekeningrijden. Dan kun je korting krijgen bij meer dan 1 persoon in de auto. En na een misdrijf kan de politie van alle auto's die in de buurt waren, de gegevens opvragen en registreren waar zij naartoe rijden en met hoeveel personen - en hopen dat de daders hun kastje niet hebben uitgezet of bewust valse informatie laten uitzenden (zie het plaatje in https://www.security.nl/posting/366528/Onderzoekers+kapen+populair+volgsysteem+scheepsvaart). Net zoals criminelen een kopie van de kentekenplaten van jouw auto op hun auto kunnen schroeven, kunnen ze hun kastje ook de identificerende gegevens van jouw auto op de plaats delict laten uitzenden.

Ten slotte ligt een initiatief voor de hand waarbij zo'n kastje o.a. locatieinformatie ook via WiFi of BlueTooth o.i.d. gaat uitzenden, bestemd voor auto's in de buurt (vergelijkbaar met wat vliegtuigen en schepen doen). Dat is vast handig voor zelfrijdende auto's om ongelukken te helpen voorkomen en de doorstroming te verbeteren. Maar gigantische TV schermen langs de weg kunnen dan ook gerichte reclame gaan tonen. En trajectcontrole + rekeningrijden worden een peuleschil. En wie weet wat nog meer...

Privacy is jouw recht dat informatie over jou niet in jouw nadeel (of van jouw naasten) wordt gebruikt, of ooit kan worden gebruikt.
30-03-2018, 09:17 door karma4
Door Anoniem:
Nog steeds privacy.
Het is belachelijk dat er eerst een heel digitaal dossier aangelegd moet worden alvorens er hulp verleent gaat worden.

HaSo

Niet terzake doende. De situatie ernstig ongeluk.
- Hoe ernstig was de klap?
- waar is het gebeurd?
- zijn betrokkenen nog aanspreekbaar?
Allemaal privacy en geheim natuurlijk. Je ben bewusteloos dreigt te verdrinken of aan onderkoeling ten onder te gaan.

Neem een moderne auto Tesla Apple connect iphone huwai en alles is er al waar je je druk om maakt.
30-03-2018, 09:28 door User2048
De AVG is ook "mooi" voorbereid op dit systeem. De grondslag "vitaal belang" maakt het mogelijk om de persoonsgegevens te verwerken in geval van een ECall-melding.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/mag-u-persoonsgegevens-verwerken#wanneer-mag-u-zich-baseren-op-de-grondslag-vitale-belangen-6343
30-03-2018, 10:02 door Anoniem
Door Anoniem: Het gevaar is dan dat automerken toch auto's gaan verkopen zonder deze systemen en daarmee dus meer doden gaan vallen dan nodig.
Hoezo is dat gevaarlijk? Met welk recht neem je individuele vrijheid af om te kiezen? Het is niet dat je er "anderen" mee benadeeld want die hebben wellicht zelf zo'n kastje om de staat van hun airbags mee te rapporteren, naargelang hun keuze.

Prima mijn inziens dus als het verplicht wordt het systeem in de auto te hebben, dat de bestuurder daarna zelf kan kiezen (een gedeelte van het systeem, over eventuele historie) het uit te zetten (na accepteren van wat 112 dan mist aan extra info) lijkt mij niet meer dan logisch.
Maar de keuze om een auto te kopen zonder kastje, dat is "teveel vrijheid" voor de eigenaar van de auto?

Maar dat 112 de gegevens van een auto waarvan de airbags zijn uitgesprongen ontvangt scheelt gewoon doden,
Dat is een aanname. Mischien vindt je het een zeer aannemelijke aanname, en ik kan er wel inkomen dat je dat vindt. Maar het is en blijft een aanname.

ook van de andere auto die mogelijk betrokken is. Daar kun je als privacy partij toch ook niet op tegen zijn.
Als die andere partij zijn eigen gegevens zonodig wil doorgeven is dat aan die partij. Maar dat is niet aan deze partij om dat wel te doen als de andere heeft gezegd van niet.

En als je denkt, dat valt wel mee:
Je doet net of eCall onmiddelijk alle dodelijke verkeersongevallen zal laten verdwijnen. Dat werkt helemaal niet zo.

Het enige wat het kan doen is automatisch om hulp roepen, daarna moeten er mensen in actie komen. Wat het kan doen is echt maar een klein stukje van het hele verhaal. En het zal ook onnodige oproepen veroorzaken. Die kosten ook capaciteit. Dus onverdeeld positief is wat het doet bij voorbaat al niet.

De vraag is of dit kastje wel zo'n "krachtige maatregel" gaat zijn. Maar het enige waar de EU op drijft in dezen is (over)optimistische schattingen van effectiviteit. Evaluaties, afschaffen indien toch niet voldoende effectief? Ik heb nog nergens zelfs maar een criterium van effectiviteit gezien. En schattingen van "kosten per gered leven" komen van derde partijen, zeggens moet je zelf maar verzinnen van de EU.
30-03-2018, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem: Binenkort te bestellen en tevens zelf te maken: een 12v usb adapter en een arduino met een software radio die white noise uitzend op de bekende gsm banden. Plaats strategisch en je hebt geen last van de pijlzendertjes.
Dat mag niet volgens de wet, GSM-jammers zijn hartstikke verboden

Door Anoniem: Het eerste wat ik zou doen met een nieuwe auto is dit stasi-systeem eruit slopen/onbruikbaar maken.
Wát een eng landje is dit geworden zeg. Bah.
Dat mag niet, want het controleren van dit systeem zal onderdeel uitmaken van de APK-keuring, in Engeland wordt hier nu al actief op gecontroleerd tijdens de MOT (MOT = Britse APK keuring).
Bron: "Checking that eCall has not been disabled will become part of the MOT test." http://www.draytek.co.uk/information/news/the-new-eu-ecall-system-for-cars

Door Bitwiper: Het kastje is ook heel handig voor rekeningrijden. Dan kun je korting krijgen bij meer dan 1 persoon in de auto.
Absoluut. Rekeningrijden zal nog maar het begin zijn. Er zit zoveel Function Creep in deze functie.
30-03-2018, 13:19 door Anoniem
@10:36 20180330
USB-FM zenders zijn ook harstikke verboden. Net als het plaatsen van pijlzenders. Net als het vasthouden van een GSM tijdens het rijden.
Wie die wil Echo-all niet in zijn voertuig wil verwijderd zijn poor man's jammer voor de APK.
Disproportionele en subsidiair niet te verantwoordden inbreuken op de privacy van personen is ook verboden en dat gaat gelukkig boven de lokale wet.
Burgerlijke ongehoorzaamheid moet er dan maar bij horen.

@ linkse wereldverbeteraars die voor verplichting van dit soort wangedrochten zijn:
NEEn, het gaat geen levens redden, dat weet u. Meer angst en verwarring zaaien aub en vragen of we niet tegen kinderporno en terrorisme zijn, want daar helpt dit ook niet tegen.
30-03-2018, 13:32 door Anoniem
Door Bitwiper: Los van de 112 oproep na een ongeluk: straks heelft elke auto een kastje dat op zijn minst het aantal inzittenden registreert, de locatie van het voertuig bijhoudt en deze informatie op elk moment kan verzenden. Veel organisaties zullen deze gegevens graag willen hebben, zowel voor "het algemene" als het eigen, commerciële belang.

Ik ga ervan uit dat op z'n minst de ontwikkelaar(s) van dit soort kastjes die dingen "naar huis zullen laten bellen" om te monitoren of e.e.a. goed werkt ("customer experience improvement" blabla).

Had je niet beter even de specs van het systeem kunnen bestuderen voor dat je allerlei aannames en uitgangspunten
ging formuleren?
30-03-2018, 15:23 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Nog steeds privacy.
Het is belachelijk dat er eerst een heel digitaal dossier aangelegd moet worden alvorens er hulp verleent gaat worden.

HaSo

Niet terzake doende. De situatie ernstig ongeluk.
- Hoe ernstig was de klap?
- waar is het gebeurd?
- zijn betrokkenen nog aanspreekbaar?
Allemaal privacy en geheim natuurlijk. Je ben bewusteloos dreigt te verdrinken of aan onderkoeling ten onder te gaan.

Neem een moderne auto Tesla Apple connect iphone huwai en alles is er al waar je je druk om maakt.

Niet terzake doende vind jij.. Ik niet. Ik heb in het verleden een zwaar ongeluk gehad, en ben ook zonder zo'n dom kastje in het ziekenhuis gekomen en behandeld. Dus niks mis met huidige systeem. Een Tesla zou ik al nooit kopen vanwege dat lelijke k** appel systeem.

HaSo
31-03-2018, 12:04 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: ...
De zorgen bij de privacy-organisaties is daarom wel te begrijpen.
Reacties die privacy maar gezeur vinden in 3...2...1...
Vraag je je eens af wat je privacy betekent als je hoognodig hulp nodig hebt of het loodje gaat leggen.
Wat is je keus in die situatie?

Dat is een mantra als een casette.....

Want ook als je om hulp vraagt is het "mond dicht anders sluiten we je op"

Je bent op jezelf aangewezen. Je moet dus zelf zorgen voor bepaalde dingen voor als het een keer misgaat.....
31-03-2018, 13:28 door karma4
Door Anoniem:
Niet terzake doende vind jij.. Ik niet. Ik heb in het verleden een zwaar ongeluk gehad, en ben ook zonder zo'n dom kastje in het ziekenhuis gekomen en behandeld. Dus niks mis met huidige systeem. Een Tesla zou ik al nooit kopen vanwege dat lelijke k** appel systeem.
HaSo
dan heb jij geluk gehad dat anderen hun privacy opofferden om een melding te gaan doen en jou te helpen. Daarmee was je vast niet blij dat onbekenden jou in zo'n nare situatie gezien hebben. Tegenwoordig moet je opletten dat iemand nog wil gaanhelpen want ze worden aan alle kanten belaagd.

Hebben een ze een T65 of zo'n praatpaal gebruikt? Dat bestaat niet meer, het is gewoon weg.
Was het ziekenhuis redelijk in de buurt? Tegenwoordig is het met liberalisatie allemaal veel grootschaliger waarbij lokale kleinere instanties zijn opgeheven. De traumahelikopter als de vervanger.
01-04-2018, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem:
En het zal ook onnodige oproepen veroorzaken. Die kosten ook capaciteit. Dus onverdeeld positief is wat het doet bij voorbaat al niet.
Inderdaad, je kunt natuurlijk een massa loze alarmen verwachten. Hoe zullen de hulpdiensten daarmee omgaan? Toch maar even wachten tot iemand belt die bevestigt dat het ongeval werkelijk is gebeurd?

En hoe zwaarder de crash, des te groter de kans dat het eCall-systeem zelf het ook begeeft...
02-04-2018, 16:08 door Anoniem
Jou eigen auto,is jou eigen auto niet meer,een moderne digitale auto die jou als burger gaat monitoren,
en automatisch verbinding maakt met de centrale server,mocht er een ongeluk gebeuren dit als argument.

Mochten de burgers hierover "Voor" of "Tegen" stemmen dat dit standaard eCall werd ingebouwd in
een moderne auto dat na 1 april 2018 op de markt verschijnt ?

Ik dacht het niet,je hebt het maar te accepteren,daarom zeg ik,het is een MOET maatschappij aan het worden'
en geen ik WIL maatschappij meer.

Deze eCall vinkt weer een blokje eigen auto bezit en je privacy weg,ten goede aan het verder
ontwikkelen van de digitale panopticum architectuur wereldwijd.
04-05-2018, 08:33 door Anoniem
Door Anoniem: Het eerste wat ik zou doen met een nieuwe auto is dit stasi-systeem eruit slopen/onbruikbaar maken.
Wát een eng landje is dit geworden zeg. Bah.

Heb jij of heeft iemand bewezen/toegepaste informatie hoe je het e-call systeem er uit kunt slopen of onbruikbaar kunt maken? ‘Probeer een zilverpapier’ is heel lief maar die tips zoek ik niet.m
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.