Meerdere Nederlandse zorgverzekeraars maken gebruik van een Facebook-trackingpixel op hun websites, waardoor gevoelige informatie naar Facebook kan worden gestuurd. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS naar veertig zorgverzekeraars. Bij achttien verzekeraars werd een trackingpixel aangetroffen.
In elf gevallen is de pixel op een website met medische informatie te vinden. Dit houdt in dat als klanten naar informatie over bijvoorbeeld een soa-behandeling, depressie of plaswekker zoeken, deze informatie met Facebook wordt gedeeld. Wanneer de klant op het moment dat hij de website van de zorgverzekeraar bezoekt op zijn Facebook-account is ingelogd, kan Facebook de informatie aan de persoon in kwestie koppelen.
Wanneer gebruikers niet zijn ingelogd of geen Facebook-account hebben kunnen ze nog steeds via de trackingpixel door Facebook worden gevolgd. In dit geval is de informatie niet direct aan een persoon te koppelen. Zorgverzekeraars ONVZ en Menzis zijn inmiddels gestopt met het gebruik van de Facebook-trackingpixel, zo hebben ze via hun eigen websites bekendgemaakt.
"ONVZ gebruikt die pixel om bezoekers te benaderen met een advertentie, maar ook om bestaande klanten daarvan uit te sluiten. De pixel stuurt mogelijk ook informatie over surfgedrag naar Facebook. Helaas is voor ONVZ op dit moment onvoldoende duidelijk wat Facebook precies met gegevens doet. En zo lang dat niet duidelijk is stopt ONVZ met het gebruik hiervan", aldus de verklaring van de verzekeraar.
Menzis laat het volgende weten: "Gelet op de commotie die is ontstaan door het gebruik van Facebook-pixels heeft Menzis besloten onmiddellijk met het gebruik ervan te stoppen. De pixel stuurde surfgedrag van websitebezoekers door naar de servers van Facebook. De sites van Anderzorg en Menzis maken per direct geen gebruik meer van de pixels. Verder gaat Menzis zijn online beleid evalueren en eventueel aanpassen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.