/dev/null - Overig

Storing MijnOverheid

21-04-2018, 13:52 door Anoniem, 14 reacties
Kreeg vanmorgen dit bericht van MijnOverheid:

"Geachte heer/mevrouw,

Door een storing heeft u van 23 maart tot 18 april geen e-mail ontvangen wanneer er nieuwe post in uw Berichtenbox was bezorgd. Om er zeker van te zijn dat u geen belangrijke post heeft gemist, adviseren wij u in te loggen op MijnOverheid en te controleren of er ongelezen post in uw Berichtenbox staat. Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

MijnOverheid "


- Een storing die bijna VIER WEKEN heeft geduurd?? En dan "excuses voor het ongemak" ?? Hoe serieus moet je deze amateurs nog nemen?
Reacties (14)
21-04-2018, 17:07 door Anoniem
Nog nooit ingelogd bij "mijn overheid" ook nog nooit iets gemist, krijg keurig alles via de snail mail.
21-04-2018, 17:33 door Anoniem
Door Anoniem: - Een storing die bijna VIER WEKEN heeft geduurd?? En dan "excuses voor het ongemak" ?? Hoe serieus moet je deze amateurs nog nemen?
Aangezien een bericht in de mijnoverheidberichtenbox missen je bruut geld kan kosten, en wel meer ook (verstreken beroepstermijnen bijvoorbeeld), en Ambtenaren experts zijn in afschuiven op de burger (zie het hele "mijnoverheid" gebeuren), zul je hard moeten hollen om dit gefaal een beetje bij te houden.

Als systeemontwerpers en als overheid in het algemeen is het wel een jammere vertoning natuurlijk. Wat mij betreft is het hele soepzooitje dan ook [x] ongeschikt. Maar in de praktijk is het nog steeds de taak van jou als burger om er als de kippen bij te zijn en alsnog bezwaar te maken. Dat doet de overheid niet uit zichzelf tegen zichzelf. Natuurlijk.
21-04-2018, 17:47 door Anoniem
Door Anoniem: Kreeg vanmorgen dit bericht van MijnOverheid:

"Geachte heer/mevrouw,

Door een storing heeft u van 23 maart tot 18 april geen e-mail ontvangen wanneer er nieuwe post in uw Berichtenbox was bezorgd. Om er zeker van te zijn dat u geen belangrijke post heeft gemist, adviseren wij u in te loggen op MijnOverheid en te controleren of er ongelezen post in uw Berichtenbox staat. Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

MijnOverheid "


- Een storing die bijna VIER WEKEN heeft geduurd?? En dan "excuses voor het ongemak" ?? Hoe serieus moet je deze amateurs nog nemen?

Ik heb hem niet gekregen, dus is het geen grote storing.
Daarnaast heb jij dus blijkbaar ook geen idee hoe zo'n infrastructuur in elkaar zit en hoe gemakkelijk storingen kunnen optreden.

Je topic is wel weer iets van stuurlui en wal.....
21-04-2018, 17:59 door Briolet - Bijgewerkt: 21-04-2018, 18:06
Lijkt me meer een phishing mail waar iemand ingetrapt is want dat soort mail is altijd op naam. In elk geval sinds medio 2016.
21-04-2018, 18:08 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb hem niet gekregen, dus is het geen grote storing.
Want jij telt in je eentje voor de helft van de gebruikers.

Daarnaast heb jij dus blijkbaar ook geen idee hoe zo'n infrastructuur in elkaar zit en hoe gemakkelijk storingen kunnen optreden.
Dat is eerlijkgezegd volstrekt irrelevant voor de burger die aan alle kanten verplicht is naar die inbox te gluren en er tijdig op te reageren. Het is aan de onderhouders van die dienst om te zorgen dat'ie werkt, niet aan de verplichte gebruiker.

De enige correcte conclusie uit de premisse "het is heel complex en gaat makkelijk stuk" is dat zo'n feestje dus [x] Ongeschikt is om een heel volk te verplichten te gebruiken. Want niet simpel en robuust.

Je topic is wel weer iets van stuurlui en wal.....
Nee. Wat TS doet is opmerken dat het kennelijk niet goed werkt. Ik zie geen claim het beter te kunnen.

Je bent als burger afhankelijk van zo'n dienst waar je verder niet om gevraagd hebt, en dan blijken ze het stilletjes niet te doen. En dat levert enorm risico op schade voor jou als burger op. Van zo stilletjes aan verneukt worden door je eigenste overheid, daar mag je best wat van zeggen.
21-04-2018, 18:24 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 17:07 uur:
Nog nooit ingelogd bij "mijn overheid" ook nog nooit iets gemist, krijg keurig alles via de snail mail.
Correspondentie betreffend toeslagen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag, verloopt enkel nog via MijnOverheid.

Door Briolet, 17:59 uur, bijgewerkt 18:06 uur:
Lijkt me meer een phishing mail waar iemand ingetrapt is want dat soort mail is altijd op naam. In elk geval sinds medio 2016.
Ik ontving diezelfde mail gericht aan de door mij gekozen MijnOverheid contact-naam/alias.
Topicstarter heeft voor zijn post op Security.NL zijn/haar MijnOverheid naam wellicht veranderd naar "heer/mevrouw".
21-04-2018, 19:07 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 17:07 uur:
Nog nooit ingelogd bij "mijn overheid" ook nog nooit iets gemist, krijg keurig alles via de snail mail.
Correspondentie betreffend toeslagen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag, verloopt enkel nog via MijnOverheid.

Door Briolet, 17:59 uur, bijgewerkt 18:06 uur:
Lijkt me meer een phishing mail waar iemand ingetrapt is want dat soort mail is altijd op naam. In elk geval sinds medio 2016.
Ik ontving diezelfde mail gericht aan de door mij gekozen MijnOverheid contact-naam/alias.
Topicstarter heeft voor zijn post op Security.NL zijn/haar MijnOverheid naam wellicht veranderd naar "heer/mevrouw".


Van TS: De email was exact zoals aangehaald, dus zonder naam/alias in de aanhef omdat deze niet bij MijnOverheid is ingevuld (is optioneel).

Er is geen sprake van phishing omdat er geen link (naar een obscure website) in het bericht is vermeld.

Waar ik mij aan stoorde is hoe laconiek Mijnoverheid met zijn slappe "excuses" kennelijk alle verantwoordelijkheid van zich afschuift. De gevolgen van gemiste berichten kunnen inderdaad desastreus zijn zoals hierboven in enkele reacties al terecht is opgemerkt.
21-04-2018, 20:16 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 19:07 uur:
Van TS: De email was exact zoals aangehaald, dus zonder naam/alias in de aanhef omdat deze niet bij MijnOverheid is ingevuld (is optioneel).
Ah, dankjewel, duidelijk.
Ik wist niet meer dat het kiezen van een MijnOverheid contact-naam/alias optioneel was/is, het is al weer een tijdje geleden dat ik een MijnOverheid-account heb geconfigureerd.
21-04-2018, 20:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Spiff: Ik ontving diezelfde mail gericht aan de door mij gekozen MijnOverheid contact-naam/alias.
Van TS: De email was exact zoals aangehaald, dus zonder naam/alias in de aanhef omdat deze niet bij MijnOverheid is ingevuld (is optioneel).
Zo kun je ze precies laten zeggen wat ze van je vinden. Wel zo transparant.

Waar ik mij aan stoorde is hoe laconiek Mijnoverheid met zijn slappe "excuses" kennelijk alle verantwoordelijkheid van zich afschuift. De gevolgen van gemiste berichten kunnen inderdaad desastreus zijn zoals hierboven in enkele reacties al terecht is opgemerkt.
Wat je nodig hebt in zo'n geval is een harde garantie dat alle termijnen met die vier weken opgeschoven worden, in het voordeel van de burger.

Maargoed, de houding is duidelijk "niet ons probleem, burger" of "andere afdeling, burger", waarmee hun gefaal jouw probleem wordt. Dat is een probleem.

Dat was altijd al een probleem maar is het nu helemaal. En is precies waarom zowel "data delen" als "digitale integratie" vreselijk schadelijk voor de burger gaat zijn. Ze spelen elkaar vanalles door, maar als jij verhaal komt halen, dan moet je altijd bij een andere afdeling zijn. En jij moet nog steeds aan alles voldoen.

Bureaucratie, maar dan in negatieve zin versterkt door "digitale transformatie". Dank u vriendelijk voor uw bijdrage, lieve beste overheid.
21-04-2018, 20:50 door [Account Verwijderd]
Door Spiff:
Door Anoniem, 19:07 uur:
Van TS: De email was exact zoals aangehaald, dus zonder naam/alias in de aanhef omdat deze niet bij MijnOverheid is ingevuld (is optioneel).
Ah, dankjewel, duidelijk.
Ik wist niet meer dat het kiezen van een MijnOverheid contact-naam/alias optioneel was/is, het is al weer een tijdje geleden dat ik een MijnOverheid-account heb geconfigureerd.

Ik heb die mail (nog) niet gezien, maar kan me ook niet herinneren of ik ooit een email adres heb doorgegeven. Heb dat acoount in een moment van zwakte op aandringen van, met als opmaat: vrij langdurig lichamelijk ziek, ooit aangemaakt.

Toch klopt - in mijn geval dan wel - niet geheel je stelling dat correspondentie betreffende zorgtoeslag en/of huurtoeslag via die berichtenbox gaat. Misschien met ingang van 2018 veranderd? Vorig jaar onting ik de betreffende correspondentie nog per post ondanks de al toch wel zo'n 3 jaar geleden geactiveerde berichtenbox.
21-04-2018, 21:20 door Anoniem
ha ha ha de charme van de digitale draaf maar door. alle kinderen met het bad water weg en je zoekt het maar uit. ben ik blij dat ik niet hiermee begonnen ben. techniek gaat te snel voor de mensen en elke keer vergeten we weer de mensen die niet mee kunnen. die noemen we dan stom achterlijk ouderwets. we leven in de periode dat alles kapot gemanaged wordt en systeem denkers de maat zetten en het menselijke is er af. maar we moeten 'met de tijd mee' whatever dat dan ook mag betekenen.
21-04-2018, 23:22 door Briolet
Ik zie dat de belastingdienst deze storing vermeld sinds 17 April:

https://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/verstoringen/storing-op-mijnoverheid-nl

Voor wie? Iedereen met een Berichtenbox

Als ik dat zo lees krijgt iedereen die mail. Ik ben benieuwd.
21-04-2018, 23:31 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 21-04-2018, 23:33
Door Aha, 20:50 uur:
Ik heb die mail (nog) niet gezien, [...]
Van twee MijnOverheid-accounts heb ik tot op heden voor één daarvan de bovenbeschreven mail ontvangen.
Ik sluit niet uit dat de genoemde storing een deel van de accounts betrof, niet alle, en dat daarom slechts een deel van de MijnOverheid-gebruikers die mail heeft ontvangen. Een andere mogelijkheid is dat het bericht niet aan alle MijnOverheid-gebruikers tegelijk wordt verzonden.

Door Aha, 20:50 uur:
Toch klopt - in mijn geval dan wel - niet geheel je stelling dat correspondentie betreffende zorgtoeslag en/of huurtoeslag via die berichtenbox gaat. Misschien met ingang van 2018 veranderd? Vorig jaar onting ik de betreffende correspondentie nog per post ondanks de al toch wel zo'n 3 jaar geleden geactiveerde berichtenbox.
Als ik me niet vergis, was het eerder zo dat een deel van de correspondentie betreffend toeslagen enkel verliep via de MijnOverheid Berichtenbox en een deel van de berichten daarnaast tevens nog via de post werd bezorgd.
Als ik me niet vergis, werd informatie over de zogeheten voorschotbeschikkingen (jaarlijks, plus na eventuele tussentijds doorgegeven wijzigingen) enkel via de MijnOverheid Berichtenbox geboden, en werd de beschikking van de definitieve berekening lange tijd tevens nog via de post bezorgd.
Bestaat er een kans, Aha, dat je enkel de beschikkingen van de definitieve berekeningen hebt ontvangen, en voorschotbeschikkingen niet hebt gezien?
22-04-2018, 10:37 door [Account Verwijderd]
Door Spiff, 21-04-2018, 23:31 uur:...knip...Als ik me niet vergis, was het eerder zo dat een deel van de correspondentie betreffend toeslagen enkel verliep via de MijnOverheid Berichtenbox en een deel van de berichten daarnaast tevens nog via de post werd bezorgd.
Als ik me niet vergis, werd informatie over de zogeheten voorschotbeschikkingen (jaarlijks, plus na eventuele tussentijds doorgegeven wijzigingen) enkel via de MijnOverheid Berichtenbox geboden, en werd de beschikking van de definitieve berekening lange tijd tevens nog via de post bezorgd...knip

Spiff, Ik heb gezocht en inderdaad het klopt zoals je stelt. Tot 2015 omtving ik alle correspondentie betreffende de zorgtoeslag per post. Dat is nadien deels gestopt.
De definitieve beschikking ontvang ik nog wel net als de jaren voorgaande aan 2015. Misschien in mijn geval omdat ik altijd iets teveel toeslag krijg (zal dit jaar wel niet anders zijn). Daar volgt dan altijd een brief met acceptgiro op.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.