image

Minister: Lastig om goede ict-docenten voor onderwijs te vinden

maandag 28 mei 2018, 15:58 door Redactie, 54 reacties

Het is lastig om goede ict-docenten voor het onderwijs te vinden die leerlingen actuele kennis over cybersecurity kunnen bijbrengen, zo stelt minister Van Engelshoven van Onderwijs op vragen van het CDA. Aanleiding voor de vragen zijn meldingen van leerlingen van de Hanzehogeschool.

De leerlingen stellen dat wat ze leren verouderd is. "Ik neem dit signaal zeer serieus en vind het erg vervelend dat deze studenten het gevoel hebben dat ze kennis en vaardigheden leren die verouderd zijn. Ik hecht zeer aan het responsief en actueel houden van opleidingen", aldus de minister. Van Engelshoven merkt op dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan en het een uitdaging voor ict-opleidingen is om deze ontwikkelingen een plek in de opleiding te geven.

De minister stelt dat ze het signaal kent dat het lastig is om goede ict-docenten te vinden. "De roep om geschikte docenten te vinden is bij vrijwel alle ict-opleidingen erg groot", laat Van Engelshoven weten. "Cijfers van het ROA (Research Centrum Onderwijs en Arbeidsmarkt) laten zien dat er in algemene zin een tekort is aan hbo-informatici. Dit maakt ook het vinden van ict-docenten uitdagend. Verder voltrekken de technologische ontwikkelingen zich, zoals gezegd, razendsnel. Het is een uitdaging voor docenten om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het vakgebied."

Twee jaar geleden werd door de overheid 'dcypher' gelanceerd, een cybersecurityplatform voor het hoger onderwijs. Dit platform heeft de cybersecurity-opleidingen binnen het hoger onderwijs in Nederland in kaart gebracht. Dit moet het volgens de minister mogelijk maken om opleidingen onderling te vergelijken en vaardigheden van pas afgestudeerden te beoordelen. "Een volgende stap is het onderzoeken in hoeverre de onderwijscurricula ook voldoende aansluiten bij de behoefte aan goed opgeleid personeel. Daarbij vraagt ook het hebben van voldoende docenten bijzondere aandacht", aldus Van Engelshoven.

Reacties (54)
28-05-2018, 16:06 door Anoniem
Tja, bij IT gaat het niet om welk papiertje je hebt kunnen halen maar welke skills je hebt... heb je een papiertje heb je vast geen drive om ergens goed in te zijn...

Ik neem liever een lts (of vmbo) dropout met skills dan een bachelor it security met cissp, ccse en 1 maand stage ervaring als skills voor penetratie tester. Banken zoeken die mensen wel, uni's ook. Maar kunnen die wat onderwijzen? Nee, ze kunnen wellicht leren, maar dat zegt niets over of je informatie kunt overbrengen en/of toepassen.
28-05-2018, 16:12 door Anoniem
Het is niet lastig, maar een kwestie van betalen. Zoals altijd wilt de overheid voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en vergeten dat kwaliteit nu eenmaal betaalt moet worden.
28-05-2018, 16:25 door Anoniem
"De leerlingen stellen dat wat ze leren verouderd is"

Ik denk dat het al fout gaat als je als leerling niet snapt dat je op een school (zeker een hogeschool) of universiteit
niet zozeer leert wat op dat moment actueel is, maar veel meer dat je leert hoe je jezelf kennis eigen kunt maken en
wat de principes zijn van de materie waarover je leert.
Als je bij alles wat je leert je alleen maar afvraagt of dat klopt met de huidige vraag en actualiteit dan zou je je toch
ook moeten afvragen hoe wat je nu leert nog kan passen bij wat je over 10, 20, 30 of 40 jaar nodig hebt.

In mijn tijd leerden we basisbeginselen, algemene principes, voornamelijk theorie. Toen kwam het ook nog bij niemand
op op "Windows te gaan leren" of iets dergelijks (dat bestond ook nog niet, maar dat even terzijde).
Als men zich concentreert op de waan van de dag dan is het ook niet vreemd dat de opleiding snel verouderd is.
28-05-2018, 17:09 door karma4 - Bijgewerkt: 28-05-2018, 17:10
Door Anoniem:
Ik denk dat het al fout gaat als je als leerling niet snapt dat je op een school (zeker een hogeschool) of universiteit
niet zozeer leert wat op dat moment actueel is, maar veel meer dat je leert hoe je jezelf kennis eigen kunt maken en
wat de principes zijn van de materie waarover je leert.
.....
Als men zich concentreert op de waan van de dag dan is het ook niet vreemd dat de opleiding snel verouderd is.
Eens. Het tayloriaanse model gaat er echter vanuit dat werknemers dom zijn niets kunnen anders dan wat ze exact voorgedragen is. Dat is de huidige actualiteit, in meerdere gezichtspunten.
28-05-2018, 18:02 door Anoniem
Door Anoniem: "De leerlingen stellen dat wat ze leren verouderd is"

Ik denk dat het al fout gaat als je als leerling niet snapt dat je op een school (zeker een hogeschool) of universiteit
niet zozeer leert wat op dat moment actueel is, maar veel meer dat je leert hoe je jezelf kennis eigen kunt maken en
wat de principes zijn van de materie waarover je leert.
Dat is de bedoeling, maar niet de praktijk. Daarnaast is het niveau redelijk hard gezakt de laatste...nouja, 20 a 30 jaar minstens. Wat er nu afstudeert kan ook echt minder en is ook echt minder zelfstandig dan wat er 30 jaar terug afstudeerde. En nee, ik heb niet stiekem de 30 jaar extra ervaring meegeteld.

In mijn tijd leerden we basisbeginselen, algemene principes, voornamelijk theorie.
Eerste semester programmeren: Je mag nog niet eens in de buurt van een computer komen. (Zie de papieren nalatenschap van Edsger W. Dijkstra op de website van utexas, inclusief het textbook voor dat college en de commentaren eromheen. Wie wat wil leren kunnen kan daar best eens een kijkje nemen.)

Toen kwam het ook nog bij niemand op op "Windows te gaan leren" of iets dergelijks (dat bestond ook nog niet, maar dat even terzijde). Als men zich concentreert op de waan van de dag dan is het ook niet vreemd dat de opleiding snel verouderd is.
Dat is wel het gevolg van wat de toenmalig minister een goed idee vond, namelijk "maatschappelijk relevant" onderzoek, en dus ook onderwijs. Wat een mafklapper, maar we hebben nog steeds met de gevolgen te maken. En als je dat volgt en dus gaat kijken naar wat recruiters en hr-afdelingen enzo zoal verlangen, dan kom je op dat soort onzin. Want die vragen inderdaad specifieke versienummers en vijf jaar ervaring in drie jaar oude technologie.

Daarnaast was het onderwijs zelf al heel hard op weg om van inhoudelijk naar gevoelsgedreven weg te drijven, en meer van dat soort "sosjaale" trekjes. Waar genderdiversiteitsbewustzijnsonderwijs belangrijker is dan factuele inhoud. Tsja.
28-05-2018, 18:12 door Anoniem
als je aapje truukjes leert dan gaat dat goed totdat het truukje niet meer nodig is. de vraag is dan of aapje zelf nieuwe truukjes gaat leren. daar betaal je voor als werkgever, niet voor aapjes die nu een papiertje heeft voor een truukje. daarom is er een enorme vraag naar hbo / uni geschoolde ITers. men denkt dat die mensen iets minder aapje zijn dat maar een truukje kent. mind you, dat wordt gedacht door andere aapjes die omdat ze anders zelf niets kunnen maar management zijn gaan doen :).
28-05-2018, 18:16 door Anoniem
@karma4: Dat is niet waar.

Als je nu nog leerlingen opzadelt met Word Perfect en de programmeertaal Logo, dan ben je toch echt verkeerd bezig. De focus zou nu moeten liggen op internet en beveiliging (zoals "Hoe kies ik een goed wachtwoord", "Wat is phishing", "Hoe update ik mijn computer"). En misschien iets met de Cloud.

Ik hoor hier en daar dat er steeds meer Chromebooks in het onderwijs gebruikt worden. Daar ben ik helemaal voor vanwege de bovengenoemde punten. En dan heeft de school niet zoveel last van koters die malware weten te installeren op hun netwerk en sites weten te bezoeken die niet geschikt zijn voor hun leeftijd. Dit speelde allemaal niet toen ik Informatica kreeg op de middelbare school want er was toen nog geen Internet.

Het internet van de jaren negentig was ook vrij onschuldig. Er werd nog niet veilig geprogrammeerd en dat was ook niet nodig. Omdat exploits toen nog helemaal niet bestonden (ja, ze bestonden wel, maar alleen de NSA e.d. wisten er van af. Tenminste, ik hoop dat ze dat wisten want daar worden ze voor betaald).
28-05-2018, 18:38 door Anoniem
niet lastig, gewoon eens meesters der kennis betalen wat ze verdienen, niet wat je denkt dat ze moeten verdienen.

Maar goed, dit zie je maar al te vaak in Nederland, ook in winkels: doorschuiven die problemen!
Niemand verantwoordelijk en wat heb je uiteindelijk: gefrustreerde doelgroep, ontevreden eigen groep en een slecht imago.

Top, ga zo door Nederland !
28-05-2018, 18:47 door Anoniem
make me an option I can refuse
28-05-2018, 20:04 door Anoniem
Door Anoniem: "De leerlingen stellen dat wat ze leren verouderd is"

Ik denk dat het al fout gaat als je als leerling niet snapt dat je op een school (zeker een hogeschool) of universiteit
niet zozeer leert wat op dat moment actueel is, maar veel meer dat je leert hoe je jezelf kennis eigen kunt maken en
wat de principes zijn van de materie waarover je leert.
Als je bij alles wat je leert je alleen maar afvraagt of dat klopt met de huidige vraag en actualiteit dan zou je je toch
ook moeten afvragen hoe wat je nu leert nog kan passen bij wat je over 10, 20, 30 of 40 jaar nodig hebt.

In mijn tijd leerden we basisbeginselen, algemene principes, voornamelijk theorie. Toen kwam het ook nog bij niemand
op op "Windows te gaan leren" of iets dergelijks (dat bestond ook nog niet, maar dat even terzijde).
Als men zich concentreert op de waan van de dag dan is het ook niet vreemd dat de opleiding snel verouderd is.

Dat is zeker waar. Maar de fameuze 'meer praktisch gerichte kant' die een HBO (en zeker MBO) geacht wordt te hebben moet het wel hebben van kennis en ervaring met op dat moment courante technologie. Niet iedereen kan alles zelf verzinnen uitgaande van de algemene basisprincipes van een vakgebied.
En de behoefte aan ITers is zeker groter dan het aanbod van degenen die het inderdaad wel alleen vanuit basis theorie verder wel zelf snappen.

Maar ik ben met je eens dat een hogere opleiding feitelijk het langs moet meegaan (versus product cursussen), en dat is met het leren van algemene principes en een stijl van aanpak, en niet met weetjes van het ene of andere product/programmeertaal/omgeving .

Op zich is het wel zaak dat die algemene theorie geillustreerd wordt met wat praktijkvoorbeelden van implementaties.

Misschien hebben de leerlingen alleen het voorbeeld van een concept (imperatieve programmeertaal )- practicum met pascal verward met 'leren programmeren in een oude taal' . Of misschien hebben ze gelijk, en gebruikt een praktijk gerichte opleiding inderdaad materiaal dat niet meer aansluit op de praktijk.

Of misschien is er niks mis de opleiding, maar komt een heel erg hip concept (dat in 'de praktijk' amper voorkomt) er niet in voor. Dat iets enorm hip is op slashdot/reddit/stackoverflow wil niet zeggen dat je in "de gemiddelde IT prakijk" er massa's banen in hebt .
Als je SQL leert op school - is dat verouderd omdat 'NoSQL' bestaat ?
28-05-2018, 20:09 door Anoniem
Toen ik ict studeerde kreeg ik les in MS server 2003 terwijl we al in 2012 waren. Dat zegt al genoeg denk ik. En de leraren waren helemaal niet bekwaam. En de stage plekken gebruiken je eigenlijk alleen als goedkope medewerker (gratis) die alle kut klusjes kan doen.
28-05-2018, 20:40 door karma4 - Bijgewerkt: 28-05-2018, 20:44
Door Anoniem: @karma4: Dat is niet waar.
Als je nu nog leerlingen opzadelt met Word Perfect en de programmeertaal Logo, dan ben je toch echt verkeerd bezig.
...
Tenminste, ik hoop dat ze dat wisten want daar worden ze voor betaald).
Je toont zelf nu net waar het wringt.
Doel gebruik Word Perfect hoor te zijn doel gebruik tekstverwerking. wysiwig codes vs menu's etc. De standaard nu (het is zoals het is) een MS office benadering maar je kunt dat ook prima met libre office af.

Doel hoe houd ik de apparatuur bij (OS en applicaties) maak meer eens een apart update plan met afscherming tegen acties door gebruikers en een geode performance/beheersbaarheid.
Het is een makkelijk een heel semester om dat door goed door te werken en dat hoeft niet het modernste te zijn als je de keuzes afwerkt met voor nadelen en de benodigde investering. Het is heel wat anders dan setup yum of wat dan ook enter - enter. Dat enter enter is de moderne lopende band "modern times" benadering die het bedrijfsleven graag ziet.

Doel netwerksegregatie en webfiltering, Zet alles maar by design dicht en laat de keuzes komen. Misbruik van iets is per definitie gezakt. Zoiets heeft niets met een OS of type notebook te maken. Je zult zelf aan de bak moeten.

Door Anoniem: ...
Als je SQL leert op school - is dat verouderd omdat 'NoSQL' bestaat ?
Als je de tijd hebt meegemaakt dat nosql met balance line kennis de basis was. SQL 4gl 5 gl met AI als de oplossing voor het gebrek aan opleiding en vaardigheden, dan zie je het duale van die vraag.
28-05-2018, 21:02 door Anoniem
De minister geeft alleen aan wat iedereen al weet, dat er te weinig IT personeel is en te weinig IT docenten als gevolg daarvan. Niks nieuws dus, wat ik zou verwachten is dat de minister aangeeft wat ze ertegen gaat doen, lijkt erop dat er ook niet veel gaat gebeuren op dit punt. Maar ja dan moet je achteraf ook niet klagen over de gevolgen ervan.

Het lijkt ook niet alleen dat Ingrid het niet begrijpt (is ook begrijpelijk tijdens de studie van politicologie leer je niet veel over risicomanagement, IT en cybersecurity), degene die de cybersecurity agenda heeft uitgewerkt (Grappenhouse) heeft aan allerlei maatregelen gedacht behalve eentje. Je raad het al: meer investeren in HBO (cybersecurity) ICT onderwijs. Ook praktijkgericht onderzoek op het gebied van Cybersecurity is niet wenselijk blijkt uit de agenda.

Zucht.... slaap lekker verder Den Haag.

Oh ja tip voor Ingrid: als je jezelf goed wilt profileren (en dat kan jij wel) en nog iets voor onderwijs wilt betekenen dan zet je vol in op de juiste maatregelen nemen waar nog niemand aan gedacht heeft: investeer flink in HBO ICT onderwijs, met name cybersecurity en praktijkgericht onderwijs!

Wat was ook alweer die agenda?
Nederland heeft zijn digitale slagkracht op orde.
Nederland draagt bij aan internationale vrede en veiligheid in het digitale domein.
Nederland loopt voorop in het bevorderen van digitaal veilige hard- en software.
Nederland beschikt over weerbare digitale processen en een robuuste infrastructuur.
Nederland werpt door middel van cybersecurity succesvol barrières op tegen cybercrime.
Nederland is toonaangevend op het gebied van cybersecurity kennisontwikkeling. (dit gaat m dus niet worden want wetenschappelijk onderzoek is niet praktijkgericht onderzoek en als je de slagkracht wilt verhogen moet je het vooral van praktijkgericht onderzoek en mensen die HBO gestudeerd (de grote moot) hebben m.i.)
Nederland beschikt over een integrale, publiek-private aanpak van cybersecurity.
28-05-2018, 21:10 door Anoniem
Tsja het toepassen van IT kennis is gebaseerd op ervaring en cognitieve leerstrategie.
Als docent dien je dus in staat te zijn om je leerlingen te laten zien dat de cognitieve strategie op zo'n beetje alle thema's in onze maatschappij van toepassing is. Leerlingen met interesse in het IT vak zullen dus beter presteren dan leerlingen zonder interesse in het vak. De ervaring volgt vanzelf :-)
Dus ik begrijp de stelling niet helemaal dat het lastig is om goede docenten te vinden, cognitieve leerstrategie heeft toch elke docent moeten "leren".
28-05-2018, 21:30 door Anoniem
Door Anoniem: Toen ik ict studeerde kreeg ik les in MS server 2003 terwijl we al in 2012 waren. Dat zegt al genoeg denk ik.

Nouja het zegt me wel genoeg over jou ja. Maar niet over je studie.
Het feit dat je je druk maakt over de versie van het OS "waar je les in kreeg" geeft aan dat je niet gesnapt hebt dat die
les niet dient om je alle feitjes over die versie te leren zodat je de maandag na je diploma uitreiking meteen aan de slag
kunt als volleerd beheerder (of anderszins) van die specifieke omgeving.
Het gaat er (hoop ik toch) om dat je geleerd wordt wat de principes achter een OS zijn en dat je die zelf kunt inzetten
op een andere versie of zelfs een totaal ander OS (Linux ofzo) zonder dat je meteen je handen in de lucht gooit en
roept "maar dat heb ik nooit geleerd!".

Maar goed, uit de bovenstaande reacties begrijp ik al dat ik (ik heb ook de reactie van 16:25 geplaatst waarop door een
paar mensen gereageerd is) niet meer in de huidige tijd sta kwa opleidingen. Het lijkt er op dat wat nu HBO is dezelfde
uitgangspunten gebruikt als wat in "mijn tijd" MBO was.
28-05-2018, 21:57 door Anoniem
Door Anoniem: make me an option I can refuse

Engels wordt dus ook al niet geleerd ?

"geef me een keus (die ?) ik kan weigeren" ? WTF .

Als de bekende Godfather quote zoekt, dat is "I'll make him an offer he can't refuse" .

"Ik doe hem een aanbod dat hij niet kan weigeren".
Offer = aanbod. Option = optie, keuze.
28-05-2018, 22:10 door Anoniem
Kijk ook eens naar de vereisten voor een zij-instromer. Kijk daarna eens naar de verdiensten, je moet wel erg gemotiveerd zijn om zo ver te zakken in salaris en ook nog eens te moeten studeren 'om te mogen lesgeven'.

Kansloos.
28-05-2018, 23:17 door karma4
Door Anoniem: .....
Maar goed, uit de bovenstaande reacties begrijp ik al dat ik (ik heb ook de reactie van 16:25 geplaatst waarop door een
paar mensen gereageerd is) niet meer in de huidige tijd sta kwa opleidingen. Het lijkt er op dat wat nu HBO is dezelfde
uitgangspunten gebruikt als wat in "mijn tijd" MBO was.
Ik heb het zelfde beeld. Ik verbaas me trouwens over hoe een universitair opleiding gepositioneerd wordt.
28-05-2018, 23:33 door Anoniem
De salarissen gaan niet omhoog. Dus is er geen schaarste en zijn het krokodillen tranen.
28-05-2018, 23:33 door Anoniem
Er zullen altijd slechte leraren en goede leraren zijn. Een goede leraar, is degene, die je weet te inspireren en je kan vertellen en op het smartboard kan laten zien, waar het allemaal exact over gaat of hoort te gaan, goud waard zo'n leraar - babel.js is goud waard voor de ware fuzzer, want "strak in het scriptpak".

Ik heb zulke leraren in mijn leven gehad en gekend. Ook leraren, die alleen maar uit het boek voorlazen, het dichtklapten en huiswerk opgaven. Dan heb je "een sof", maar voor de leraar die er mee wegkomt, is het misschien "kaassie".

Je moet het namelijk gaan weten en er niet naar hoeven te raden. Ouwerwets? - "stryker open source js, awesome" volgens het "Get Smarter" magazine voor IT-studenten, we schrijven 2017 en het gaat razendsnel, de ontwikkelingen dan.

Wat te zeggen van een toets, die studenten drie uur lang de tijd geeft lambda generator berekeningen te maken met een rekenmachine, terwijl de kant en klare lambda generator zo te vinden is op Interwebs, dan denk ik wel eens "Moet het nou zo voor die TINF-gassies, ouwe knar van een leraar, die je er bent. Je bent toch ook eens jong geweest, man"?

Ik hou me bezig met website security en dat is nog een "ondergeschoven kindje" vaak op de scholen. Er is nog veel te doen in het land achter de duinen en dijken.

luntrus
28-05-2018, 23:56 door Anoniem
Nederland is een dozenschuifland niks ICT . Zolang een gemiddelde systeembeheerder niet meer verdient dan een secretaresse is de keuze gemaakt.
29-05-2018, 00:01 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Het lijkt er op dat wat nu HBO is dezelfde
uitgangspunten gebruikt als wat in "mijn tijd" MBO was.
Ik heb het zelfde beeld. Ik verbaas me trouwens over hoe een universitair opleiding gepositioneerd wordt.
"Grade inflation", en gerelateerde effecten. Mijn vader klaagde 20 jaar terug al dat hij universitair werk door moest laten wat hij zelf op hbo-niveau als ondermaats zou hebben afgekeurd. Het niveau zakt, want studenten laten zakken is maar gemeen. Werkgevers vragen ook steeds sneller om een universitair diploma want mischien kunnen de kandidaten dan nog iets. En iedereen wil een universitaire graad, liefst in een pretstudie, ook al heeft er geen werkgever wat aan.

Met je handen werken is he-le-maal uit, dus niemand gaat die opleidingen in. Met als gevolg dat de electriciens en loodgieters enzo die nog over zijn, goud verdienen, en de universitair geschoolden maar niet aan een baan kunnen komen.

Voor ICT zit je nog op een andere manier klem. Het gereedschap van een electricien, loodgieter, of timmerman, veranderd niet ieder jaar. Je leert vaardigheden die je hele leven nuttig blijven. Als je denkt dat je leerlingen "principes" niet aankunnen zit je vast aan "klik deze knop en dan die knop"-type instructies en dan kun je bij de volgende versie van de software van voren af aan beginnen. Dan kun je wel "een leven lang leren" promoten maar echt zoden aan de dijk zet het niet.
29-05-2018, 08:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Anoniem: Het lijkt er op dat wat nu HBO is dezelfde
uitgangspunten gebruikt als wat in "mijn tijd" MBO was.
Ik heb het zelfde beeld. Ik verbaas me trouwens over hoe een universitair opleiding gepositioneerd wordt.
"Grade inflation", en gerelateerde effecten. Mijn vader klaagde 20 jaar terug al dat hij universitair werk door moest laten wat hij zelf op hbo-niveau als ondermaats zou hebben afgekeurd. Het niveau zakt, want studenten laten zakken is maar gemeen. Werkgevers vragen ook steeds sneller om een universitair diploma want mischien kunnen de kandidaten dan nog iets. En iedereen wil een universitaire graad, liefst in een pretstudie, ook al heeft er geen werkgever wat aan.

Met je handen werken is he-le-maal uit, dus niemand gaat die opleidingen in. Met als gevolg dat de electriciens en loodgieters enzo die nog over zijn, goud verdienen, en de universitair geschoolden maar niet aan een baan kunnen komen.

Voor ICT zit je nog op een andere manier klem. Het gereedschap van een electricien, loodgieter, of timmerman, veranderd niet ieder jaar. Je leert vaardigheden die je hele leven nuttig blijven. Als je denkt dat je leerlingen "principes" niet aankunnen zit je vast aan "klik deze knop en dan die knop"-type instructies en dan kun je bij de volgende versie van de software van voren af aan beginnen. Dan kun je wel "een leven lang leren" promoten maar echt zoden aan de dijk zet het niet.

nou ik wil toch wel even een lans breken voor wetenschappelijk nederland, in de afgelopen 20j merk ik dat we eigenlijk doorslaan de andere richting op. projecten die we voorheen als een hele PhD zagen, daar verwachten we van beginnende promovendi na een jaartje een paper uit. daarnaast zie ik dat de extra neven lasten (onderwijs en cursusen om wat dan ook) flink is toegenomen voor de promovendi van vandaag tov mijzelf destijds. puur wetenschappelijk zie ik ook een enorme vooruitgang, maar en dat is wel zo, ik zie een twee splitsing waarbij een hele vloot aan beginende studenten na een bachelor of sommigen na een master er mee stoppen. die zullen waarschijnlijk de toon zetten in de 'markt' en misschien daarom dat beeld opwekken dat hierboven beschreven wordt? unis zijn een beetje diploma fabrieken geworden en enkel die toppers uit die fabriek krijgen een flinke leercurve maar (ik hoor het beginende promovendi elke keer zeggen, oh wat was die studie relaxed tov wat ik nu doe, en dan zijn ze nog niet eens een post-doc waarbij de lat nog weer hioger komt te liggen en je geacht wordt over de wereld 'on tour' te gaan) ook een kans zich verder te ontwikkelen. ook tijdens de post doc fase verlaat het merendeel de wetenschappelijk wereld, mede omdat de werkdruk / prestatie drang hoog is en concurentie moordend. als ik dan 'de sfeer' proef bij een IT run of the mill dienst, tja die mensen kunnen dan wel wat peper in hun behind gebruiken. dus het is maar waarvan je waarnaar kijkt denk ik.
29-05-2018, 08:26 door PietdeVries
Door Anoniem: Nederland is een dozenschuifland niks ICT . Zolang een gemiddelde systeembeheerder niet meer verdient dan een secretaresse is de keuze gemaakt.

Dan heb jij nog nooit een goede secretaresse gehad... Een systeembeheerder "past op de zaak" - beetje patchen, rebooten, usertjes aanmaken en wachtwoorden restten. Een secretaresse doet veel meer dan dat. Dus eigenlijk zou die laatste meer moeten verdienen...

En natuurlijk kunnen we onze ICT docenten hetzelfde gaan betalen als ze in het bedrijfsleven zouden verdienen. Dat zouden we overigens ook met onze verplegers moeten doen, de zwemleraren, de politie, etc. Je opleiding komt dan meteen op Amerikaans niveau: 47.000 euro per jaar and rising.
29-05-2018, 09:40 door Anoniem
Zolang de overheid minder betaalt dan het bedrijfsleven, blijven ze de ze problemen houden.

-"maar geld alleen lost het niet op!" -zeker, maar is dat een reden om minder te blijven betalen?
-"maar een ict-er is niet meteen een goede docent!" -inderdaad, maar een goede docent is bijna nooit een goede ict-er.

Zet nu gewoon eens een gediplomeerd kinder-manager (klassieke docent) in een klas met wat nakijkwerk en een oogje in het zeil, bij een ongediplomeerde vak-expert.
En doe dat ook maar meteen met een gediplomeerde snor-dragende oom-agent, samen met een leet-haxorz-skillz hoodie dragende geek die alleen maar groene letters van boven naar beneden kan lezen.

De vak-expert werkt dan onder toezicht van de diploma-drager.
29-05-2018, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem: Toen ik ict studeerde kreeg ik les in MS server 2003 terwijl we al in 2012 waren. Dat zegt al genoeg denk ik. En de leraren waren helemaal niet bekwaam. En de stage plekken gebruiken je eigenlijk alleen als goedkope medewerker (gratis) die alle kut klusjes kan doen.

Of je nu een server met 2003, 2012, 2012R2 of 2016 neer zet maakt niet direct uit. Het gaat er om dat je de gedacht er achter snapt. Hoe je een share aanmaakt, hoe je een GPO bewerkt of hoe je een AD neerzet, is niet heel erg veranderd in al die versies.
Dat zegt dus eigenlijk al genoeg, dat je eigenlijk niet snapt waar het precies over gaat.
29-05-2018, 09:46 door Anoniem
47.000 & rising, als de multinational het uitbesteden kan voor 9.95 per uur. Ben je nu reëel aan het praten?Waarom werkt de Venezuelaan in de States en heeft zijn Amerikaanse collega geen droog brood te bakken? Man, denk als CEO.
luntrus
29-05-2018, 09:48 door Anoniem
Ik denk dat het al fout gaat als je als leerling niet snapt dat je op een school (zeker een hogeschool) of universiteit
niet zozeer leert wat op dat moment actueel is, maar veel meer dat je leert hoe je jezelf kennis eigen kunt maken en
wat de principes zijn van de materie waarover je leert.

Deze aanname is fout waardoor de hele redenatie in de soep loopt. Tegenwoordig draait het om het leren van feitjes en specifieke kennis, niet meer om de principes en het leren leren. Studenten worden aan het handje meegenomen en in huiswerkklasjes gezet om braaf sommetjes te maken en domme feitjes te leren. Van zelfstandigheid is geen sprake meer.
29-05-2018, 10:08 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: @karma4: Dat is niet waar.
Als je nu nog leerlingen opzadelt met Word Perfect en de programmeertaal Logo, dan ben je toch echt verkeerd bezig.
...
Tenminste, ik hoop dat ze dat wisten want daar worden ze voor betaald).
Je toont zelf nu net waar het wringt.
Doel gebruik Word Perfect hoor te zijn doel gebruik tekstverwerking. wysiwig codes vs menu's etc. De standaard nu (het is zoals het is) een MS office benadering maar je kunt dat ook prima met libre office af.

Je hebt wel gelijk. Ik kan werken met Word Perfect 4.2, Libre Office en MS Word. WP heb ik geleerd op de middelbare school. Maar eigenlijk gebruik ik nooit een tekstverwerker. Ik zit meer in Thunderbird als ik iets moet tikken. Of op een web form zoals hier.

Ik kan ook nog prima overweg met een typemachine. Had een vriend die schrijver was. Hij zweerde bij elektrische typemachines, en ik geef hem geen ongelijk. Het leidt veel minder af van de inhoud. En je hebt dan een correctie lint..

Game of Thrones is ook om die reden met Wordstar geschreven (DOS programma, zonder wysiwyg). Ik krijg niet de indruk dat de serie daar onder heeft geleden. Het is wel een hele hobby om zulke oude hardware hiervoor draaiend te houden.
29-05-2018, 10:08 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem: Nederland is een dozenschuifland niks ICT . Zolang een gemiddelde systeembeheerder niet meer verdient dan een secretaresse is de keuze gemaakt.

Dan heb jij nog nooit een goede secretaresse gehad... Een systeembeheerder "past op de zaak" - beetje patchen, rebooten, usertjes aanmaken en wachtwoorden restten. Een secretaresse doet veel meer dan dat. Dus eigenlijk zou die laatste meer moeten verdienen...

En natuurlijk kunnen we onze ICT docenten hetzelfde gaan betalen als ze in het bedrijfsleven zouden verdienen. Dat zouden we overigens ook met onze verplegers moeten doen, de zwemleraren, de politie, etc. Je opleiding komt dan meteen op Amerikaans niveau: 47.000 euro per jaar and rising.
Als de systeembeheerder verkeert patcht kan het hele bedrijf gehackt zijn met alle gevolgen van dien en wordt hij ook nog eens ontslagen. Bij een secr gaat de vergadering hooguit niet door. Niks bedrijf op de kop. In Duitsland wordt techniek veel meer gewaardeerd.
29-05-2018, 10:12 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem: Nederland is een dozenschuifland niks ICT . Zolang een gemiddelde systeembeheerder niet meer verdient dan een secretaresse is de keuze gemaakt.

Dan heb jij nog nooit een goede secretaresse gehad... Een systeembeheerder "past op de zaak" - beetje patchen, rebooten, usertjes aanmaken en wachtwoorden restten. Een secretaresse doet veel meer dan dat. Dus eigenlijk zou die laatste meer moeten verdienen...

Jij hebt nooit een goede systeembeheerder gehad. Een systeembeheerder doet meer dat wat jij schetst. Wat denk je van het uitrollen van nieuwe software en nieuwe systemen. Je bent tevens verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van belangrijke gegevens. Bij een storing moet je rennen en oplossingen bedenken, het liefst ook buiten kantooruren. En je moet bijblijven in je vakgebied. En dat laatste is het probleem voor ICT docenten t.o.v. leerlingen. Die leerlingen hebben zeeën van tijd om naast de opleiding datgene te doen wat ze leuk vinden. Docenten hebben die tijd niet. Die zijn naast hun werk vaak ook echtgenoot en vader.
29-05-2018, 10:37 door Anoniem
En de stage plekken gebruiken je eigenlijk alleen als goedkope medewerker (gratis) die alle kut klusjes kan doen.

Had je iets anders verwacht dan?
Dat je bij het managementoverleg mag aanschuiven (als adviseur).

Wat heb je van die "kut klusjes" geleerd?
Waar heb je allemaal met je vingers aan mogen zitten?
Heb je vragen gesteld aan de verschillende ICt-ers die daar rond liepen?
Wat was je stage-opdracht?

En anders: Heb je dit tijdens je stage bij je begeleider aangekaart? Daar is hij/zij voor.
29-05-2018, 10:55 door Anoniem
Ja dit is toch geen nieuws.
Op mijn stagejaar leerde ik meer dan de twee jaren daar voor op "School"
Mijn laate jaar voor om afstuderen was meer zo iets als nou wanneer krijg ik dat papiertje en hoeveel moeite ga ik er nog insteken.

Dit lijkt me nog steeds van toepasing?
29-05-2018, 10:59 door Anoniem
en maar miepen dat er geen personeel is.
wellicht helpt het als je de eisen iets aanpast. om les te geven moet je onderhand universitair afgestudeerd zijn als docent.
Wat een drempel is voor vele.
Ik heb dergelijke docenten gehad vroeger maar les geven konden zij niet.
Tevens wil ik best het onderwijs in. maar vacatures zijn er niet. (In de randstad misschien zoals gewoonlijk)
Daarnaast is het salaris vaak niet super. Het hoeft niet hoog maar mag wel meer zijn dan de huidige standaard.
29-05-2018, 11:20 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem: Nederland is een dozenschuifland niks ICT . Zolang een gemiddelde systeembeheerder niet meer verdient dan een secretaresse is de keuze gemaakt.
Dan heb jij nog nooit een goede secretaresse gehad... Een systeembeheerder "past op de zaak" - beetje patchen, rebooten, usertjes aanmaken en wachtwoorden restten. Een secretaresse doet veel meer dan dat. Dus eigenlijk zou die laatste meer moeten verdienen...
Dan heb jij nog nooit een goede systeembeheerder aan het werk gezien.

Daar zijn er ook niet zoveel van, want meestal wordt er voor niet meer dan een knoppendrukker betaald. Maargoed, de meeste bedrijven hebben ook niet zo gek veel secretaresses meer in dienst. Dus zijn de toplui zelf bakken met tijd kwijt aan vertwijfeld op de knopjes drukken, onleesbare emailtjes te kalken, heel veel slechtgeschreven emailtjes niet te lezen, en zo verder. Waarom die nog steeds meer betaald krijgen dan een (goede) secretaresse ontgaat me een beetje.

En natuurlijk kunnen we onze ICT docenten hetzelfde gaan betalen als ze in het bedrijfsleven zouden verdienen. Dat zouden we overigens ook met onze verplegers moeten doen, de zwemleraren, de politie, etc. Je opleiding komt dan meteen op Amerikaans niveau: 47.000 euro per jaar and rising.
Tel daarbij op dat "college" daar meestal de kosten al niet meer waard is -- je kan beter een veel goedkopere "vocational school" gaan doen en vervolgens meer verdienen aan eerlijk werk want er is zo'n tekort aan eerlijke werklui.

Maar die salarisinflatie gebeurt zie je hier ook al wel. Want "ICT" heeft veel meer meeropbrengst dan al de anderen die je noemt, dus dat wordt relatief onderbetaald. Of eigenlijk, als de ene salarisverhoging krijgt wil de andere dat (uiteindelijk) ook, en dus wordt er relatief meer verhoogt en betaald voor de vakken met minder meeropbrengst. Precies een van de redenen waarom de zorgkosten de pan uit stijgen: Handen aan het bed kost gewoon een hoop handwerk. Daar ga je met geen EPD/LSP ook maar iets aan veranderen.
29-05-2018, 11:23 door Anoniem
De salarissen gaan niet omhoog. Dus is er geen schaarste en zijn het krokodillen tranen.
Helemaal mee eens, net als in de zorg en in het onderwijs. Klagen over het gebrek aan personeel zonder het salaris te verhogen is simpelweg zeggen dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Dat moesten de ziekenhuizen eens proberen met het salaris van hun specialisten en binnen no-time is je ziekenhuis leeg. Ik raad mijn eigen kinderen ook aan om naast hun studie ook 'echte' ambachten aan te leren, zoals loodgieter en elektricien. Want als alles mis gaat kun je altijd daar in gaan werken en wél goud geld verdienen. € 200,- voor het vervangen van een kraan, € 2000,- voor een weekje stucken enz. En al ga je er niet in werken, dan spaar je wel de kosten van dat werk uit als je het zelf eens nodig hebt.
Schoolverlaters moeten gewoon kijken waar het meeste geld verdiend kan worden, dan loop je nooit achter de feiten aan en word je wél beloont voor je harde werk. Is dat geld er niet, dan is er ofwel geen vraag, ofwel een baas die er lachend met het verschil vandoor gaat. Beide moet je zien te ontwijken.
Tja, bij IT gaat het niet om welk papiertje je hebt kunnen halen maar welke skills je hebt... heb je een papiertje heb je vast geen drive om ergens goed in te zijn...

Ik neem liever een lts (of vmbo) dropout met skills dan een bachelor it security met cissp, ccse en 1 maand stage ervaring als skills voor penetratie tester. Banken zoeken die mensen wel, uni's ook. Maar kunnen die wat onderwijzen? Nee, ze kunnen wellicht leren, maar dat zegt niets over of je informatie kunt overbrengen en/of toepassen.
Dropouts en VMBO-ers hebben in mijn beleving vaak geen feeling voor de business. Dat is waar alle security tot in dienst staat, dus als je dat niet begrijpt zul je het bedrijf nooit goed kunnen bedienen. Je hebt dan wel degelijk goede skills, maar je zult in je carrière eerder een 'glazen plafond' tegenkomen.
29-05-2018, 11:47 door Anoniem
Door Anoniem: Het is niet lastig, maar een kwestie van betalen. Zoals altijd wilt de overheid voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en vergeten dat kwaliteit nu eenmaal betaalt moet worden.

Als de huidige docent staat voor de kwaliteit dan heb ik bijzonder weinig vertrouwen in de op te leiden generatie. Meer dan eens is gebleken dat met name bij de afdeling ICT van ROCA12 de docent niet eens over het basisniveau beschikt wat nodig is als je kennis wilt overbrengen. Het gaat hier niet om dubbeltjes, maar mensen die uitgearangeerd zijn in het bedrijfsleven welke maar uitwijken naar het onderwijs omdat het gevoel behagend is.

Doe hier iets aan. in plaats van te mekkeren over het niet kunnen vinden van de mensen.
29-05-2018, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem: Maar eigenlijk gebruik ik nooit een tekstverwerker. Ik zit meer in Thunderbird als ik iets moet tikken. Of op een web form zoals hier.
Net een set slides uit troff geperst. Ziet er heel erg minimalistisch uit, maar niet onverzorgd. Decoratie kan ik altijd nog toevoegen.

Dit nadat ik een (steenoude) laptop met (steenoude) libreoffice poogde te gebruiken om wat slides te maken en ik voortdurend bezig moest zijn met andere dingen, van de machine. Klachten dat er een printer niet aanstond, vragen om toch vooral te updaten, sjablonen die maar niet pakken wilden, eindeloos proberen de tekst op de juiste plek te krijgen en dan weer het font nog maar eens recht moeten zetten, en zo voort, en zo verder.

Dus toen maar (een handvol) macros geschreven die slides, koppen, en bulletpoints voor me neerzetten. En gelijk in het juiste font en op de juiste plek op de slide. Dat kost makkelijk perongeluk een uurtje of twee, maar is een stuk minder frustrerend en daarna is het puur op de inhoud concentreren. Kop! Punt! Punt! Punt! Volgende slide! Hop!

Ik schrijf ook mijn brieven in troff, CV ook. Webpaginas hebben hun eigen markup, die zelfs helemaal zelf geschreven. Dat heb ik allemaal niet op school geleerd. Heb overigens ook nooit computerles op school gehad, ik werd vooral het computerlokaal uitgeschopt wegens enge witte lettertjes op zwarte achtergrond op mijn scherm. Tjsa.

Ik kan ook nog prima overweg met een typemachine. Had een vriend die schrijver was. Hij zweerde bij elektrische typemachines, en ik geef hem geen ongelijk. Het leidt veel minder af van de inhoud. En je hebt dan een correctie lint..
Ben ik persoonlijk niet zo kapot van, want regelmatig gooi ik hele paragraven weg, verander de volgorde, noem maar op. Het zal prima werken als je er aan gewend bent, en dat is dan ook gelijk het enige dat belangrijk is aan het hele verhaal.

Schrijven doe ik bij voorkeur op een 80x25 scherm in nvi. Emails net zo goed, trouwens; mutt is het front maar de editor is nvi. Leren blindtypen is wel enorm handig, zowel op computer als op typmachine. Niet naar je toetsenbord hoeven kijken levert veel meer op dan alleen maar wat tijdswinst: Het scheelt enorm in de cognitieve belasting zodat er meer van de taak in je denkraam past.

Game of Thrones is ook om die reden met Wordstar geschreven (DOS programma, zonder wysiwyg). Ik krijg niet de indruk dat de serie daar onder heeft geleden. Het is wel een hele hobby om zulke oude hardware hiervoor draaiend te houden.
Het werkt. Heb veel met WordStar (3, op CP/M) geschreven. Nog steeds goede herinneringen aan. Alle herriemakers uitzetten, een enkel lampje aan, schrijven in de nacht op zolder. Ook programmas, in de WS "non-document mode".

Ben even kwijt wie maar hoorde ook van een schrijver dat'ie drie computers gebruikt. Een om te schrijven, een voor de outline, en een voor verdere notities, karakterschetsen, en zo verder. Alle drie pure tekst, niets geen grafische wat-dan-ook. Qua rekenkracht kan een enkele computer het. Maar het criterium is of de schrijver het handig vindt.

WordStar is ondertussen abandonware. Je kan het in een CP/M- of DOS-emulator draaien, full screen als je wil. Je zou zelfs zo'n minicomputertje als een raspberry pi in een "vesa behuizing" kunnen stoppen zodat'ie achterop je scherm geschroeft kan, toetsenbord eraan, emulator erop, en schrijven maar. Zelfs zo'n computertje is gigantische overkill voor wat lettertjes achter elkaar zetten. Go figure.
29-05-2018, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem:
De salarissen gaan niet omhoog. Dus is er geen schaarste en zijn het krokodillen tranen.
Helemaal mee eens, net als in de zorg en in het onderwijs. Klagen over het gebrek aan personeel zonder het salaris te verhogen is simpelweg zeggen dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

Het probleem met het salarissen argument is dat het onderwijs is dat deze gefinancierd wordt door de overheid. Scholen hebben het vaak al krap en hebben helemaal geen ruimte om meer salaris te geven. En ik denk dat de ruimte die ze nodig hebben om tegen werkgevers in het bedrijfsleven op te kunnen bieden helemaal niet haalbaar zijn. Ze hebben maar een dubbeltje, en kunnen voor dat dubbeltje niet beter krijgen.
29-05-2018, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is niet lastig, maar een kwestie van betalen. Zoals altijd wilt de overheid voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en vergeten dat kwaliteit nu eenmaal betaalt moet worden.

Als de huidige docent staat voor de kwaliteit dan heb ik bijzonder weinig vertrouwen in de op te leiden generatie. Meer dan eens is gebleken dat met name bij de afdeling ICT van ROCA12 de docent niet eens over het basisniveau beschikt wat nodig is als je kennis wilt overbrengen. Het gaat hier niet om dubbeltjes, maar mensen die uitgearangeerd zijn in het bedrijfsleven welke maar uitwijken naar het onderwijs omdat het gevoel behagend is.

Doe hier iets aan. in plaats van te mekkeren over het niet kunnen vinden van de mensen.
Denk je echt dat de meesten alles uit de kast halen voor een onderbetaalde job? De motivatie is echt een stuk lager en meer gericht op leuke dingen voor jezelf.
29-05-2018, 15:41 door Anoniem
Mijn trainers/leraren hebben een aanvangssalaris van USD 100.000,00 per jaar. Talent wordt gescout en komt boven drijven. En ja: ik haal ze ook/vaak uit het darkweb. Talent deserves money. Simple as that.
29-05-2018, 17:16 door RonnieV
Ik val in herhaling, maar zoals al aangegeven; All about the money..... zie nu maar eens een goede loodgieter te vinden voor weinig geld..... tijd om wakker te worden, IT Security professionals kosten nu ook geld.
29-05-2018, 19:07 door Anoniem
Door RonnieV: Ik val in herhaling, maar zoals al aangegeven; All about the money..... zie nu maar eens een goede loodgieter te vinden voor weinig geld..... tijd om wakker te worden, IT Security professionals kosten nu ook geld.
Kan zijn, maar er is geen schaarste anders gingen de salarissen wel omhoog.
29-05-2018, 21:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: make me an option I can refuse

Engels wordt dus ook al niet geleerd ?

"geef me een keus (die ?) ik kan weigeren" ? WTF .

Als de bekende Godfather quote zoekt, dat is "I'll make him an offer he can't refuse" .

"Ik doe hem een aanbod dat hij niet kan weigeren".
Offer = aanbod. Option = optie, keuze.

Dat is inderdaad een domme fout, sorry, te snel gereageerd.
30-05-2018, 00:45 door Anoniem
Door Anoniem: "De leerlingen stellen dat wat ze leren verouderd is"

Ik denk dat het al fout gaat als je als leerling niet snapt dat je op een school (zeker een hogeschool) of universiteit
niet zozeer leert wat op dat moment actueel is, maar veel meer dat je leert hoe je jezelf kennis eigen kunt maken en
wat de principes zijn van de materie waarover je leert.
Als je bij alles wat je leert je alleen maar afvraagt of dat klopt met de huidige vraag en actualiteit dan zou je je toch
ook moeten afvragen hoe wat je nu leert nog kan passen bij wat je over 10, 20, 30 of 40 jaar nodig hebt.

In mijn tijd leerden we basisbeginselen, algemene principes, voornamelijk theorie. Toen kwam het ook nog bij niemand
op op "Windows te gaan leren" of iets dergelijks (dat bestond ook nog niet, maar dat even terzijde).
Als men zich concentreert op de waan van de dag dan is het ook niet vreemd dat de opleiding snel verouderd is.

Precies! Deze essentiële doelstelling van onderwijs lijkt deze minister geheel en al over het hoofd te zien. Hét grote voordeel van opleidingen is dat je je theoretische bagage eigen maakt waarmee je individuele instanties eerder onderkend en kunt plaatsen in een groter geheel.
30-05-2018, 11:29 door Anoniem
Nouja, oplossing lijkt me duidelijk net als in alle ambachtelijke beroepen (vak waar je iets voor moet kunnen):

Bedrijven moeten gewoon meer meehelpen aan de opleiding, dus bereid zijn om stagairs aan te nemen en goed te begeleiden, en hun personeel van tijd tot tijd uitlenen aan de opleiding om de studenten ook praktijkkennis van vandaag te leren.
Dan kan het onderwijs zich met de concepten bezig houden (verwacht daar nou op het MBO niet teveel van, je laat op een schildersopleiding de jongens ook geen drie jaar chemie leren voor je ze een kwast in handen geeft) en liefst wel met veel praktijk erbij. MBO kenmerkt zich nou niet door leerlingen die liefst alles uit theoretisch goed onderbouwde boeken leren, dus dan zijn ze opgelucht dat ze eindelijk aan de slag mogen en dan moet je ze niet weer met duffe lesboeken uit het jaar nul lastig vallen.

Concepten en grondslagen kun je ook heel prima in de praktijk leren hoor.

Ik snap de klacht over oude technieken wel, je wil ook niet werken aan auto's met een slinger als die in geen normale garage meer te vinden is. Af en toe is leuk, voor old time sake, maar niet alleen maar omdat er nou eenmaal geen geld is om betere spullen te kopen voor de technieklokalen. En op school dingen leren die je thuis helemaal niet toe kan passen, is ook niet erg motiverend.

Mijn zoon begint binnenkort op het MBO, ik hoop dat hij er zijn draai kan vinden en wat hij daar niet leert over cyber security spijker ik dan wel bij, maar het lijkt me hoe dan ook een goed idee om mee te kijken of we de opleiding kunnen helpen met eventueel wat gastcolleges. Als iedereen die vindt dat-ie er veel van weet dat nou eens doet, dan komen we er wel.

Blijven wijzen naar die stomme overheid die niks van ICT weet, dat helpt die jongens niks verder. EN het is ook in ons eigen belang om nieuwsgierige jonkies op de werkvloer te houden lopen.
30-05-2018, 11:47 door Anoniem
Heel herkenbaar. Ik heb zowel MBO, HBO als WO gedaan is dit is een breed probleem. Jongere docenten zijn meer gemotiveerd maar klagen over de werkdruk en verdwijnen veelal na een paar jaar. De oudere docenten lezen enkel op wat er op het smartboard staat waardoor de colleges geen toegevoegde waarde meer bieden tov thuis studeren. Het gevolg is veel absentie, de scholen pakken dit vervolgens aan door 'verplichte aanwezigheid' en huiswerkklasjes in plaats van naar het fundamentele probleem te kijken.

Het onderwijs moet beter. Meer docenten met motivatie en praktijkervaring. Met salaris en verlaging van de werkdruk kunnen stappen worden gemaakt, maar het algeheel tekort aan IT-specialisten blijft uiteraard problematisch.
30-05-2018, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem: Nouja, oplossing lijkt me duidelijk net als in alle ambachtelijke beroepen (vak waar je iets voor moet kunnen):

Bedrijven moeten gewoon meer meehelpen aan de opleiding, dus bereid zijn om stagairs aan te nemen en goed te begeleiden, en hun personeel van tijd tot tijd uitlenen aan de opleiding om de studenten ook praktijkkennis van vandaag te leren.
Dan kan het onderwijs zich met de concepten bezig houden (verwacht daar nou op het MBO niet teveel van, je laat op een schildersopleiding de jongens ook geen drie jaar chemie leren voor je ze een kwast in handen geeft) en liefst wel met veel praktijk erbij. MBO kenmerkt zich nou niet door leerlingen die liefst alles uit theoretisch goed onderbouwde boeken leren, dus dan zijn ze opgelucht dat ze eindelijk aan de slag mogen en dan moet je ze niet weer met duffe lesboeken uit het jaar nul lastig vallen.

Concepten en grondslagen kun je ook heel prima in de praktijk leren hoor.

Ik snap de klacht over oude technieken wel, je wil ook niet werken aan auto's met een slinger als die in geen normale garage meer te vinden is. Af en toe is leuk, voor old time sake, maar niet alleen maar omdat er nou eenmaal geen geld is om betere spullen te kopen voor de technieklokalen. En op school dingen leren die je thuis helemaal niet toe kan passen, is ook niet erg motiverend.

Mijn zoon begint binnenkort op het MBO, ik hoop dat hij er zijn draai kan vinden en wat hij daar niet leert over cyber security spijker ik dan wel bij, maar het lijkt me hoe dan ook een goed idee om mee te kijken of we de opleiding kunnen helpen met eventueel wat gastcolleges. Als iedereen die vindt dat-ie er veel van weet dat nou eens doet, dan komen we er wel.

Blijven wijzen naar die stomme overheid die niks van ICT weet, dat helpt die jongens niks verder. EN het is ook in ons eigen belang om nieuwsgierige jonkies op de werkvloer te houden lopen.

In de praktijk heb je helemaal geen tijd om je alsnog te verdiepen in de theoretische achtergronden. Daar moet er gepresteerd worden. Hoop voor je zoon dat hij het leuk gaat vinden en hoop dat hij niet alleen maar uitvoerend werk gaat moeten doen. Dat is op den duur niet echt je van het toch?
30-05-2018, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem: Bedrijven moeten gewoon meer meehelpen aan de opleiding, dus bereid zijn om stagairs aan te nemen en goed te begeleiden, en hun personeel van tijd tot tijd uitlenen aan de opleiding om de studenten ook praktijkkennis van vandaag te leren.
Het is al jaren zo dat hogescholen en ROCs enzo je zo even verplichten om een half jaar voor een baas te werken. Vaak genoeg krijg je er niet voor betaald, maar je betaalt wel schoolgeld. En de school doet niet meer dan een paar keer op je werk komen babbelen. Dat is makkelijk verdiend.

Terwijl je als bedrijf wel redelijk wat tijd kwijt bent aan het wegwijs maken van zo'n halfopgeleide scholier. Dus om nou te zeggen bedrijven "moeten gewoon" een goed stuk van het werk van de scholen overnemen... waar hebben we dan die scholen nog voor?

Als werknemers het leuk vinden (ook) op school les te geven is dat prima natuurlijk, maar het lijkt me meer aan de school om daar aantrekkelijke voorwaarden voor te scheppen.


Door Anoniem: Het gevolg is veel absentie, de scholen pakken dit vervolgens aan door 'verplichte aanwezigheid' en huiswerkklasjes in plaats van naar het fundamentele probleem te kijken.
Dat is natuurlijk niet aanpakken, maar pappen en nathouden. Toch gek dat al die onderwijsmanagers en wat er nog meer aan overhead naarbinnen geschoven is de laatste decennia, daar helemaal niets aan verbeterd hebben.

Het onderwijs moet beter. Meer docenten met motivatie en praktijkervaring.
Mee eens. Deels volstrekt te voorspellen na de laatste paar rondes bezuinigingen en vervolgens "extra geld"-paniekvoetbal. Wat weer betekent dat het bestuur niet behoorlijk bestuurt, en dat ook niet kan.

Met salaris en verlaging van de werkdruk kunnen stappen worden gemaakt, maar het algeheel tekort aan IT-specialisten blijft uiteraard problematisch.
Waarmee we ineens zien dat het bedrijfsleven ook niet weet wat je de kindertjes wel moet leren.

(Ook niet heel raar. Zeker in de security-hoek is pijnlijk duidelijk zichtbaar dat er erg veel onzin verkocht wordt.)
30-05-2018, 22:12 door Anoniem
"Het onderwijs moet beter. Meer docenten met motivatie en praktijkervaring."

als docent krijg ik overeind staande nekharen van zo een opmerking. het wekt sterk de indruk dat het niet aan de student/leerling ligt, maar weer aan de docent. tegenwoordig zijn studenten/leerlingen wel erg special snowflakes en ik mis vaak de eigen verantwoordelijkheid en de sterk toegenome schoolsheid hier op de uni. alles moet op een dienblaadje en geen enkele afwijking tov van het les programma want anders breekt de pleuris uit met jankende slachtoffertjes die allemaal vinden dat ze het recht op een diploma hebben omdat ze studie geld betalen. en met deze mentaliteit moeten ze dan later zelfstandig kritisch denkers zijn? klaar zijn voor het leven? toen ik op het vwo zat en me in de les een beetje verveelde, zocht ikzelf uitdagingen extra en ging maar leren programeren en algoritmes uitdenken en spelen met elektronica en dus met complexe getallen leren rekenen. ik kom maar weinig mensen tegen die uitzichzelf zichzelf willen verbeteren en zelfstandig eens naar een bibliotheek gaan om meer diepgang en literatuur te zoeken. nee liever netflixen of ipadden en zeuren dat het de docent is die het niet lukt om lineaire algebra met matrices en vector ruimten je duidelijk te maken zonder ook maar de moeite te nemen een dictaat voor een college te bestuderen. allemaal alles kant en klaar monkey see monkey do doen en als monkey alles done heeft moet de beloning volgen en papiertjes met fantastische banen en salarisen vanzelfsprekend toch? net zo fictief als die veronderstelling die vaak heerst dat met een cursusje school je iemand wel om naar een nieuw vakgebied. monkey see monkey do ten top!
31-05-2018, 09:46 door Anoniem
Door Anoniem: "Het onderwijs moet beter. Meer docenten met motivatie en praktijkervaring."

als docent krijg ik overeind staande nekharen van zo een opmerking. het wekt sterk de indruk dat het niet aan de student/leerling ligt, maar weer aan de docent. tegenwoordig zijn studenten/leerlingen wel erg special snowflakes en ik mis vaak de eigen verantwoordelijkheid en de sterk toegenome schoolsheid hier op de uni.
In zekere zin doet het dat ook, al begint dat een stuk eerder dan de universiteit. Zelfstandigheid moet je ook ergens leren, en dat gebeurt kennelijk niet. Maargoed, zelfs de docenten hebben al problemen met basisvaardigheden.
31-05-2018, 22:06 door Anoniem
.....allemaal dezelfde discussies: niveau, kwaliteit, kennis, diepgang, salaris......en maar praten en praten terwijl de NL bv het allemaal, betaalbaar, in huis heeft. Maar alles wordt steeds weg gemanaged. Sukkel maar verder.... De e criminelen weten wel de juiste opleidingen te verkrijgen om steeds weer opnieuw voor verassingen te zorgen en verdienen kennelijk ook genoeg....
03-06-2018, 23:25 door Anoniem
Minister: Lastig om goede ict-docenten voor onderwijs te vinden

Wat gaat de minister en bijna iedereen in dit topic doen: janken en klagen, in plaats dat er iemand zegt: oh zou je dan niet meer moeten investeren in ICT-onderwijs? Zodat je betere kwaliteit van onderwijs gaat behalen?


Bijvoorbeeld:
1) ICT onderwijs aantrekkelijker maken voor nieuw ICT docenten?
2) Meer/goede ICT onderwijs docenten beter binden? zodat ze niet na 1 jaar al gillend weglopen?
3) ICT Docenten (nog) beter opleiden/trainen?
4) Betere primaire en secundaire arbeidsvoorzieningen treffen?

Investeren in onderwijs? lache man, je moet juist bezuinigen op onderwijs want dat doen we al tientallen jaren dus waarom nu anders? Bezuinigen en klagen dat is onze Nederlandse onderwijs cultuur waar we trots op zijn. Hulde!
Politiek is niet bereid om te investeren in wat belangrijk is voor Nederland BV, nee mooie praatjes en weglopen van echte problemen daar maak je mooie sier mee.
04-06-2018, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem: "Het onderwijs moet beter. Meer docenten met motivatie en praktijkervaring."

als docent krijg ik overeind staande nekharen van zo een opmerking. het wekt sterk de indruk dat het niet aan de student/leerling ligt, maar weer aan de docent. tegenwoordig zijn studenten/leerlingen wel erg special snowflakes etc etc etc

Wellicht dat u zich onterecht aangesproken voelt door deze constatering. Al lijkt het me voor u ook fijn om meer collegae te hebben met praktijkervaring en motivatie? Naar mijn inziens wilt u als docent een zo goed en compleet mogelijk onderwijsprogramma aanbieden aan uw studenten. Het punt dat een student zelfstandigheid moet genieten is volkomen terecht. Echter haalt u veel randzaken naar voren in uw 'rant', waar het originele punt meer doelde op de over-aanwezigheid van docenten die kleurloos de zinnen van de slides op het smartboard oplezen, welke veelal een verouderde boodschap bevatten.

P.S. Wellicht dat u zich uit uw vwo tijd naast de verveling ook de grammatica lessen weet te herinneren?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.