Het is lastig om goede ict-docenten voor het onderwijs te vinden die leerlingen actuele kennis over cybersecurity kunnen bijbrengen, zo stelt minister Van Engelshoven van Onderwijs op vragen van het CDA. Aanleiding voor de vragen zijn meldingen van leerlingen van de Hanzehogeschool.
De leerlingen stellen dat wat ze leren verouderd is. "Ik neem dit signaal zeer serieus en vind het erg vervelend dat deze studenten het gevoel hebben dat ze kennis en vaardigheden leren die verouderd zijn. Ik hecht zeer aan het responsief en actueel houden van opleidingen", aldus de minister. Van Engelshoven merkt op dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan en het een uitdaging voor ict-opleidingen is om deze ontwikkelingen een plek in de opleiding te geven.
De minister stelt dat ze het signaal kent dat het lastig is om goede ict-docenten te vinden. "De roep om geschikte docenten te vinden is bij vrijwel alle ict-opleidingen erg groot", laat Van Engelshoven weten. "Cijfers van het ROA (Research Centrum Onderwijs en Arbeidsmarkt) laten zien dat er in algemene zin een tekort is aan hbo-informatici. Dit maakt ook het vinden van ict-docenten uitdagend. Verder voltrekken de technologische ontwikkelingen zich, zoals gezegd, razendsnel. Het is een uitdaging voor docenten om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het vakgebied."
Twee jaar geleden werd door de overheid 'dcypher' gelanceerd, een cybersecurityplatform voor het hoger onderwijs. Dit platform heeft de cybersecurity-opleidingen binnen het hoger onderwijs in Nederland in kaart gebracht. Dit moet het volgens de minister mogelijk maken om opleidingen onderling te vergelijken en vaardigheden van pas afgestudeerden te beoordelen. "Een volgende stap is het onderzoeken in hoeverre de onderwijscurricula ook voldoende aansluiten bij de behoefte aan goed opgeleid personeel. Daarbij vraagt ook het hebben van voldoende docenten bijzondere aandacht", aldus Van Engelshoven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.