Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem: ook is dit weer een uitstekend leer momement van een vendor lock in issuetje.
Waarom zou dit bij Dropbox zo zijn? Daar zijn toch wel alternatieven voor waar je zonder al te veel moeite op over kan stappen? Er is pas sprake van vendor lock-in als dat overstappen niet lukt zonder daar extreem veel moeite en/of geld aan te moeten besteden en als er onmisbare dingen niet meer werken zonder die dienst. Zo'n drama is dit nou ook weer niet.
vendor doet iets, jij moet het maar accepteren en als voor jou om welke reden dan ook, een alternatief niet werkt of issues heeft => zoek het maar uit, je mag je file systeem op ext4 gaan zetten.
was de client open source, dan pak je in dat geval de source van de client en kijkt waarom jou FS eruit gesloopt wordt (en stop het weer terug in de vorm van een patch die je gaat onderhouden) of je pinned je versie en maintained zelf.
ja het is werk, maar het geeft je een extra optie en als genoeg mensen dit doen en er zich een community vormt om die geforkte client, dan zullen vele handen licht werk maken en een duidelijke buisness case aantonen voor propbox. efin, meer opties, meer oplossingen en meer keuzen als de client OSS was geweest.
Een OSS client vereist een gepubliceerde - en stabiele - API .
Wanneer een service behoorlijk in ontwikkeling is, is een API die in beton gegoten zit een nachtmerrie - je zit voor eeuwig gebonden aan historische keuzes .
Met een closed API en closed (eigen) client kun je als leverancier enorm veel sneller schakelen, en dingen vanaf een bepaalde dag gewoon uitzetten.
Het komt zo af en toe langs in de Linux kernel - als Linus weer even heel hard erin moet rammen 'we do NOT break userspace' - de API die de kernel garandeert aan user space moet bug voor bug over decennia compatibel zijn.
En over het introduceren van nieuwe user-API calls wordt heel stevig nagedacht omdat de kernel daar inderdaad extreem lange garanties op geeft .
(op de _interne_ API van de kernel zit bewust geen garantie - die wordt veranderd als dat nodig is, en de gebruikers in de kernel worden aangepast. Dat is een mede een belangrijke reden waarom binary modules weinig populair zijn - dan is het de fabrikant die de boel moet aanpassen. Als ze dat niet doen, pech gehad, dan werkt de module na een tijdje niet meer )
En, eerlijk is eerlijk - onder water moet ook Microsoft extreem lang API-gedrag garanderen vanwege de mix van oude en nieuwe servers+clients. (denk SMB ). De ietwat oogkleppen reflex van programmeurs "ja, dat is fout, gaan we herschrijven en dan moet alles maar upgraden want de oude manier is Niet Goed" - daar run je geen business mee.
Dat kan alleen als je zowel de server als de client zijde controleert, en er qua gebruikers mee wegkomt om upgrades erdoor te rammen, en na een bepaalde tijd te stoppen met 'legacy support' . Apple is daar vrij goed in.
Dus vanuit die wens als leverancier kan ik begrijpen dat Dropbox geen open API en open client landschap wenst.
hoeveel moeite iets kost is namelijk erg afhankelijk van personen die die client gebruiken en hun situaties en dat is een relatieve maat ipv een absolute maat zoals jij lijkt te suggereren. voor jou is het geen drama, maar jij representeert enkel jezelf en misschien iets van je directe omgeving en niet iedereen elders op aard. het blijft altijd moeilijk openminded te zijn en je in kunnen leven in situaties die niet perse op jezelf van toepassing zijn (tip kijk eens naar de mensen bij een NS automaat voor een uurtje en observeer die eens, de NS denk echt dat het rete eenvoudig is voor iedereen en dat elke keer dat het schermpje er weer anders uit ziet, niemand daar issues mee heeft, maar kijk gewoon eens zelf en constateer de blinde vlek van de NS).
User interface design is serieus moeilijk. Ik weet niet of de NS een blinde vlek heeft, of gewoon weet dat het de eerste keer voor veel mensen even zoeken is en dat het gewoon niet zo heel veel beter kan op een automaat.
(Ook al zal er vast wel een designer zijn die wil ranten hoe het anders moet, ik ben benieuwd hoeveel UI designers werkelijk een land-brede deployment gedaan hebben en echt gemeten hoeveel 'beter' hun UI is dan andere opties ).
De eerste keer dat ik bij een buitenlandse OV-automaat sta kost me ook een tijdje om de UI en logica te begrijpen - ondanks een vrij ruime ervaring elders.