Door Tha Cleaner: Door J.Doedel: De overheid en de burger raken in mijn optiek steeds meer vervreemd van elkaar.
Veel burgerzaken gaan al online. Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.
Misschien omdat de meeste hier ook gebruik van maken? Momenteel wordt het meeste gewoon digitaal gedaan.
Alleen volume is niet het hele verhaal. Een duidelijk verschil kan ook betekenen dat als het niet-digitaal moet het gewoon niet gebeurt. En of dat nou wenselijk is? Ik denk juist dat als dat het geval is, dat je dan inderdaad van vervreemding kan spreken.
Waarom zou je dan nog naar een gemeentehuis moeten gaan, dat alleen bepaalde tijden open is. Terwijl je het ook in de avond even op de bank kan regelen terwijl je boer zoekt vrouw kan kijken? De huidige jeugd doet bijna niets anders meer.
Zo'n gemeentehuis waar ze tegen je zeggen "wij kunnen niets meneer" (letterlijk, het eerste wat ze zeiden) en "ga maar naar huis om ons te bellen om een afspraak te maken", bedoel je? Natuurlijk wil je daar niet heen.
Maar klantvriendelijk is het niet, en bovendien, ik herinner me dat het wel eens anders geweest is. Dat je gewoon kon langswaaien en een ding gedaan krijgen, ook al moest je even wachten tot je aan de beurt was. Nu moet ik eerst uitgebreid ruzie maken met een heel roedel ambtenaren die letterlijk in de eigen woorden "niets kunnen" met het idee dat ik hier nu ben en hier en nu iets gedaan moet krijgen.
Trouwens, de laatste paar keer dat ik er noodgedwongen was moesten er ook afspraken gemaakt worden om alleen al naar binnen te mogen en toen moest er nog steeds gewacht worden. Dus dat afspraken maken heeft niet het wachten verminderd. Dan gaat het er toch wel verdacht veel op lijken dat het gemeentehuis vooral uitdraagt dat ze niet willen dat je er langskomt.
Terwijl er genoeg andere plaatsen zijn, ook commercieele, waar je gewoon langs mag komen en ze helpen je redelijk vlot tegen een redelijke prijs ondanks dat ze ook nog andere klanten moeten helpen, en dat allemaal zonder afspraak ook nog. Dus kosten en wachttijden en zo verder... al die argumenten blijken bij nadere beschouwing vooral kul en voorwendselen. Het werkelijke probleem is het gebrek aan organisatie en aan wil om het goed te doen.
Zeker als je bedenkt dat iets wat ik inderdaad vroeger (en dan hebben we het over 20 jaar terug ofzo) in een middagje, nee, een uur, onaangekondigd geregeld kreeg, de laatste keer VIER MAANDEN kostte. Dat was echt de snelste manier en dat alleen maar omdat er nog een extra ambtenaar aan mijn zijde stond die tegenover andere ambtenaren mij moest vertegenwoordigen omdat het anders helemaal niet kon gebeuren. Met dank aan de vooruitgang, lieve gemeente.
Deze app is een flinke verbetering tov de huidige berichtenbox.
Dat is ook niet echt een hele grote prestatie. Belangrijker, het is alleen maar een nuttige verbetering als je toevallig precies een bruikbare smartphone hebt -- en zolang je 'm hebt. We hebben al gezien dat "apps" voor sommige merken telefoons ondertussen al weer zijn laten vallen en daar sta je dan met je ondertussen verouderde telefoon zonder app.
Het zou zelfs kunnen dat je beter af bent met je incompatibele telefoon op het moment dat er een gigantisch datalek in de "app" blijkt te hebben gezeten en de laatste drie maanden hebben kwaadwillenden er goed gebruik van gemaakt, en nu is iedereen de sjaak. Zulke dingen zijn ook nog steeds schering en inslag, en niets dat erop wijst dat de overheid het hier beter zal gaan doen dan alle andere app-bouwers. Je weet wel zeker dat het voor malafide actoren heel interessant kan zijn om tussen de overheid en een willekeurige "moderne" burger in zijn "app" te gaan zitten. Dat is ondertussen ook wel duidelijk.
Maar er zit duidelijk een willetje achter deze "app", dit is waar de overheid ons heen wil sturen. Dat is de truuk.