Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Nieuws over de Russen, Chinezen, Iraniers

12-10-2018, 12:56 door Anoniem, 10 reacties
We horen vaak in het nieuws dat het Westen wordt aangevallen vanuit het Oosten.
Wij horen nooit in de media dat Russen en Chinezen worden gehacked door de European of Amerikanen.

Is dit omdat de Rusland en China goed zijn in cybersecurity?
Of komen deze landen er niet graag mee in de aandacht?
Reacties (10)
13-10-2018, 07:47 door beatnix
dat komt omdat wat nieuws genoemd wordt meer propaganda is dan 'nieuws' en omdat wat 'politiek' genoemd wordt steeds meer escaleerd naar steeds meer een gedrocht waar het als winstgevend wordt gezien om legers oorlog te laten zoeken in plaats van vrede verdedigen.

dus wordt er nu al een soort van wanabe inlichtingenoorlog bijvoorbeeld uitgevochten niet om de vrede te verdedigen maar 'politiek' (dus in werkelijkheid meer commercieel) belang af te dwingen (niet behartigen, dat wordt in dialoog gedaan, afdwingen en behartigen zijn verschillende dingen).

en dat denken sommigen dan informatie oorlog te kunnen noemen bijvoorbeeld, alsof dat over informatie ging, terwijl het over het platweg consolideren van macht gaat.

vraag je maar eens af waarom die putin zo'n dictator wordt genoemd terwijl China verhoudingsgewijs veel meer burgers aangevallen worden en denk je dan eens in hoeveel klokkenluiders hier in het westen door het westen worden aangevallen.

of vraag je eens af of rusland de enige is die dubbelspionnen niet komt aaien maar wil afmaken, de enige reden dat het westen bradley manning etc in een cel zet is vanwege media aandacht, anders worden ze gewoon omgelegt en echt niet steeds met een stukkie lood hoor.
13-10-2018, 08:29 door Anoniem
De Russen staan er bekend om dat ze een veel betere defence hebben dan wij in het Westen.
Ze hebben ook de beste hackers ter wereld.

Chinezen hebben vooral veel mankracht aan hacken en daarom kunnen ze massaal veel hacken.

Nederland heeft alleen maar 150 man dat gebruikt kan worden om andere landen te hacken en dat is veels te weinig met de 20000 man dat China heeft bijvoorbeeld.
13-10-2018, 09:20 door Anoniem
Ja goede vraag van TS.
Weten mensen of China en Rusland door overheden gehad zijn?
Zijn er nieuwsberichten erover?
(Ben niet geïnteresseerd in antwoorden zoals tuurlijk worden zij ook gehacked)
13-10-2018, 12:13 door Anoniem
We horen vaak in het nieuws dat het Westen wordt aangevallen vanuit het Oosten.
Wij horen nooit in de media dat Russen en Chinezen worden gehacked door de European of Amerikanen.
Zie:
https://www.fireeye.com/cyber-map/threat-map.html
https://threatmap.checkpoint.com/ThreatPortal/livemap.html
13-10-2018, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem:
We horen vaak in het nieuws dat het Westen wordt aangevallen vanuit het Oosten.
Wij horen nooit in de media dat Russen en Chinezen worden gehacked door de European of Amerikanen.
Zie:
https://www.fireeye.com/cyber-map/threat-map.html
https://threatmap.checkpoint.com/ThreatPortal/livemap.html

Hieruit kan je niet opmaken of de Russische overheid gehacked wordt door de Amerikanen
13-10-2018, 18:50 door Anoniem
Iedereen hackt iedereen, ik hack jouw moeder omdat zij met vader aan het daten is en laatst mee is gegaan naar de notaris. Jij hackt mij omdat ik in je honeypot liep en bij de terughackactie trof je een systeem aan met foto's van je moeder.

Zo zullen de overheden ook wel bezig zijn. We zijn ook allemaal wetware, de hersenen hebben geen firewall volgens een Russische ex-militair (het is een boektitel) maar dit klopt niet. Dit soort hacks zijn de paradepaardjes momenteel.
13-10-2018, 19:35 door Anoniem
Door Anoniem: Iedereen hackt iedereen, ik hack jouw moeder omdat zij met vader aan het daten is en laatst mee is gegaan naar de notaris. Jij hackt mij omdat ik in je honeypot liep en bij de terughackactie trof je een systeem aan met foto's van je moeder.

Zo zullen de overheden ook wel bezig zijn. We zijn ook allemaal wetware, de hersenen hebben geen firewall volgens een Russische ex-militair (het is een boektitel) maar dit klopt niet. Dit soort hacks zijn de paradepaardjes momenteel.

Ja klopt, alleen de AIVD durft niet Amerika terug te hacken want ze nemen allles kakkeloos over wat de NSA en CIA zegt.
13-10-2018, 22:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Iedereen hackt iedereen, ik hack jouw moeder omdat zij met vader aan het daten is en laatst mee is gegaan naar de notaris. Jij hackt mij omdat ik in je honeypot liep en bij de terughackactie trof je een systeem aan met foto's van je moeder.

Zo zullen de overheden ook wel bezig zijn. We zijn ook allemaal wetware, de hersenen hebben geen firewall volgens een Russische ex-militair (het is een boektitel) maar dit klopt niet. Dit soort hacks zijn de paradepaardjes momenteel.

Ja klopt, alleen de AIVD durft niet Amerika terug te hacken want ze nemen allles kakkeloos over wat de NSA en CIA zegt.

Ja, anders staan ze op zichzelf en moeten ze de voor- en achterdeur in de gaten houden. De AIVD is maar een kleine dienst met 2000 man. Zonder vrienden sta je ook alleen. Ik gun ze allemaal het beste als dat wederkerig is natuurlijk.
14-10-2018, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Iedereen hackt iedereen, ik hack jouw moeder omdat zij met vader aan het daten is en laatst mee is gegaan naar de notaris. Jij hackt mij omdat ik in je honeypot liep en bij de terughackactie trof je een systeem aan met foto's van je moeder.

Zo zullen de overheden ook wel bezig zijn. We zijn ook allemaal wetware, de hersenen hebben geen firewall volgens een Russische ex-militair (het is een boektitel) maar dit klopt niet. Dit soort hacks zijn de paradepaardjes momenteel.

Ja klopt, alleen de AIVD durft niet Amerika terug te hacken want ze nemen allles kakkeloos over wat de NSA en CIA zegt.

Ja, anders staan ze op zichzelf en moeten ze de voor- en achterdeur in de gaten houden. De AIVD is maar een kleine dienst met 2000 man. Zonder vrienden sta je ook alleen. Ik gun ze allemaal het beste als dat wederkerig is natuurlijk.

Ja denk ook dat dit de reden is, maar dit zorgt er wel voor dat we niet altijd betrouwbare inlichtingen hebben.
14-10-2018, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: We horen vaak in het nieuws dat het Westen wordt aangevallen vanuit het Oosten.
Wij horen nooit in de media dat Russen en Chinezen worden gehacked door de European of Amerikanen.

Is dit omdat de Rusland en China goed zijn in cybersecurity?
Of komen deze landen er niet graag mee in de aandacht?

Wat de Russen betreft, in elk geval zijn ze heel goed in botox-security want zelfs als ze pants down betrapt worden vertekken ze geen spier!

Wel een puntje van kritiek, ook aan onze minister. Ik vind dat er veel te gemakkelijk in algemeenheid over "de Russen" of "de Chinezen" wordt gesproken. Als het zoontje van de slager op de hoek bij ons het Kremlin probeert te hacken, of het Chinese leger, dan is het toch ook niet gelijk zo dat "de Nederlanders" dat doen?

Als er aanwijzingen zijn, bijvoorbeeld door spionage van onze eigen diensten in Rusland of China, dat groepen hackers of trollen rechtstreeks door de regeringen worden aangestuurd dan is het wat anders natuurlijk. Maar naar mijn gevoel wordt er wat tè gemakkelijk, als er ergens een Russisch of Chinees IP verschijnt, geroepen dat dat hele land er achter zit. En Poetin of Xi daar zeker van moet weten.

Het is in feite discriminatie. Het zoontje van de slager op de hoek is natuurlijk Rutte niet. Maar alle Russen werken voor Poetin. En alle Chinezen voor Xi. Het zijn nogal grote landen. Zulke aannames zijn een beetje dom. Het helpt denk ik ook niet echt om Poetin of Xi op te roepen om eens te kappen met die ongein als ze zelf echt nergens weet van hebben. Dan zou ik ook, als ik hu was, op een dag denken, flikker es op en beveilg je eigen spullen eerst eens goed.

Overigens komt het ook omdat we nog zo blind het Amerikaans racisme volgen. Daar is het ook gelijk "de Russen zitten erachter". En zijn er weinig Amerikanen met enig besef of belangstelling om te vragen "welke Russen dan?" Die gedachte komt bij velen in dat land niet eens op.

De Russische regering moet niet lopen kloten natuurlijk. De Chinese ook niet. Maar al die spleetogen zijn ene grote kliek moge toch in deze tijd als een wat educatief gebrekkige algemeenheid gezien worden. Dacht ik. Het zou in elk geval prettig zijn als onze minister zulke zorgvuldigheid zou betrachten. Ook als we inderdaad in een cyberoorlog zitten met de Russische staat. In alle oorlogen wordt onderscheid gemaakt tussen soldaten en burgers. Het lijkt me verstandig als de minister op dat punt nog wat snelcursussen pakt om de zelfde nuance in cyberoorlogen te kunnen maken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.