Privacy - Wat niemand over je mag weten

Privacywetgeving AVG pakt de consument! (?)

17-10-2018, 15:38 door Anoniem, 5 reacties
Tenminste, dat doen sommige bedrijven in opgestelde berichtgeving geloven.

Cryptisch
...Vanwege gewijzigde privacywetgeving is deze site helaas niet meer actief...
Daar kwam ik via een checkje op privacy en cryptiek

- Het begon bij deze site
https://www.ad.nl/

AD serveert een privacy statement dat je moet accorderen.
...AD en Krant.nl gebruiken cookies en vergelijkbare technologieën (‘cookies’) onder andere om je een optimale gebruikerservaring te bieden...
Krant.nl?
Nooit van gehoord.

- krant.nl
geeft een redirect naar
https://www.krant.nl/herfst/?utm_campaign=adr_q4

Met de mooie pagina indeling als
https://www.krant.nl/gtm.start
https://www.krant.nl/gtm.js
https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id=
https://www.krant.nl/text/javascript
https://www.krant.nl/_vwo_code.finish()
https://www.krant.nl/text/css
https://dev.visualwebsiteoptimizer.com/j.php?a=
Mits je Noscript gebruikt en niet zomaar alles toestaat.

Komt wat klungelachtig over, even kijken naar het certificaat, voor de lol.
Hee, staat op naam van iets anders, Common name (CN) : krantcadeaukaart.nl
Nooit van gehoord

- krantcadeaukaart.nl

Geeft weer een redirect terug naar
https://www.krant.nl/krantcadeaukaart/

Met de Cryptische mededeling
"Beste krantcadeaukaartklant,

Welkom. Vanwege gewijzigde privacywetgeving is deze site helaas niet meer actief om uw krantcadeaukaart te verzilveren. Maar.... u kunt natuurlijk gewoon bij ons terecht!

Mail ons op [...emaildares van een krantengroep] of bel met [telnr krantengroep]... en wij maken uw bestelling alsnog in orde.

Excuses voor het ongemak."
Dus het kan niet meer door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG ) en kan desondanks toch weer wel??

Wat een merkwaardige gang van zaken om de nieuwe privacywetgeving te gebruiken om de klant te doen geloven dat privacywetgeving klanten benadeelt!
Een zeer merkwaardige doortrekking van de toch al merkwaardige algemeen klakkeloos geaccepteerde misleidende mededeling als "een optimale gebruikerservaring te bieden".

"een optimale gebruikerservaring te bieden" betekent al jaren : klanten plagen met reclame, klanten targeten met reclame op basis van privé kennis, automatisch lastigvallen op basis van kennis van privé gegevens, automatisch privé klantgegevens delen met commerciële andere partijen die dat weer delen met andere commerciële partijen om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen.

Als de AVG het verhindert om nog langer een bepaald 'voordeel-systeem' te gebruiken dan betekent dat zeer waarschijnlijk dat dat voordeel-systeem vooral voordelig was voor de aanbieder en wettelijk onacceptabel nadelig voor de klant.
Keer op keer op keer doet de commercie geloven dat zij het beste is voor ons op basis van het klakkeloos toestaan van ontvangen van reclame en grenzeloos delen van onze privé gegevens.

Met de AVG is geprobeerd daar een beetje paal en perk aan te stellen, en nog heeft de commercie de brutaliteit er gewoon weer overheen te gaan :

'Wij zijn belangrijker en eerlijker dan de wet.
Door oneerlijke wetgeving bent u burger het slachtoffer geworden en wij kunnen u niet langer voordeel bieden zoals wij dat gewend waren'

Zoiets, en suggestieve kolder natuurlijk.

Maar als je er werkelijk bij stilstaat zal je je realiseren dat het andersom is.
Het voordeel was waarschijnlijk geen voordeel, en echt eerlijk was het ook al niet omdat je niets kreeg maar alleen anders betaalde, omdat je betaalde met privédata die waarschijnlijk meer waarde hadden dan de paar muntjes die je er anders voor had neergelegd.

De privacywet is er niet voor niets!
Wetten komen er niet zelden om misbruik te voorkomen en te corrigeren.
Als iets niet meer mag, dan was het niet in orde, niet in de haak en geeft het geen pas te gaan vingerwijzen.

"Helaas is deze site niet meer actief"
Ja, zoals het boefje zei, 'helaas heeft men mij in de smiezen en kan ik niet meer doen waar ik juist heel goed in was.'

De ene helaas is dus de andere niet, blijf nadenken, blijf doordenken en trap er niet meer in in dat gescherm met voordeel, en verbeteren van die zogenaamde gebruikerservaring.
De gebruiker is in dit geval de aanbieder zelf!
Het voordeel is er vooral voor hen en niet voor jou.

En dat mag dus kennelijk terecht niet meer.
Reacties (5)
18-10-2018, 13:54 door User2048
Ik denk dat de organisatie achter krant.nl persoonsgegevens deelde met de organisatie achter krantcadeaukaart.nl. Dat mag niet zonder medeweten van de betrokkenen. Betrokkenen mogen wel rechtstreeks hun eigen gegevens met krantcadeaukaart.nl delen. Logisch verhaal dus.

Alternatief is dat krant.nl aan al hun klanten toestemming vraagt om de gegevens door te spelen. Dat vonden ze blijkbaar te lastig.
18-10-2018, 14:03 door Anoniem
www.ad.nl gaat sowieso al de mist in omdat ze niet toelaten dat je ook maar iets van de inhoud ziet zonder toestemming voor alle (soorten) cookies.
18-10-2018, 14:20 door Anoniem
Je hebt hier een site als voorbeeld aangehaald die ik al zeker 2 jaar blokkeer. AD.nl is ontoegankelijk mits je hun cookies (lees: optimale spyware) accepteert. Het is het verstandigst om deze en vergelijkbare websites helemaal links te liggen.

Ps. Algemeen Dagblad was en is: een baggerkrant, maar dat terzijde opgemerkt.
18-10-2018, 15:29 door Anoniem
Door User2048: Ik denk dat de organisatie achter krant.nl persoonsgegevens deelde met de organisatie achter krantcadeaukaart.nl. Dat mag niet zonder medeweten van de betrokkenen. Betrokkenen mogen wel rechtstreeks hun eigen gegevens met krantcadeaukaart.nl delen. Logisch verhaal dus.

Alternatief is dat krant.nl aan al hun klanten toestemming vraagt om de gegevens door te spelen. Dat vonden ze blijkbaar te lastig.

Als die domeinen allemaal van dezelfde rechtspersoon/firma/privepersoon zijn dan mag het. Mits je je natuurlijk op alle fronten netjes je aan de AVG regels houdt. Een domein is geen rechtspersoon. Zelfs de domein registratie is dat niet.

Alle databases die binnen één echte juridische identiteit vallen, mogen rustig gecombineerd of uitgewisseld. Mits de gebruiker maar netjes ziet hoe de vork in de steel zit, dubbel toestemming geeft, en al zijn data kan corrigeren en verwijderen die die rechtspersoon heeft. In welke database of onder welk domein dan ook.

De AVG gaat over rechtspersonen. Niet over domeinnamen, noch over hoe de database heet. En gaat over delen van data met EXTERNE rechtspersonen, niet over INTERN gebruik.

Zo ben ik onlangs van domeinnaam veranderd. (Omdat de AI van Google te stom was om te zien dat de site OK is.) Oude naam doorgepoint, en de hele meuk, ook de databases, naar de nieuwe naam verhuisd. Daar heb ik echt geen toestemming van alle gebruikers voor nodig. Want zowel het oude als het nieuwe domein zijn gewoon van mij. En alle gebruikersrechten volgens de wet zijn netjes in stand gebleven. En prima vindbaar via het oude domein ook.

Zou ik van handelsnaam veranderen, van firma, of zou ik de hele zooi verkopen aan een rijke Sjinees, dan is het een ander verhaal, juridisch. Dan hoor je netjes de gebruikers in te lichten. Vooraf. Zodat ze zelf vrij zijn om al hun data te deleten. Of niet.
18-10-2018, 15:45 door User2048
Door Anoniem:
Door User2048: Ik denk dat de organisatie achter krant.nl persoonsgegevens deelde met de organisatie achter krantcadeaukaart.nl. Dat mag niet zonder medeweten van de betrokkenen. Betrokkenen mogen wel rechtstreeks hun eigen gegevens met krantcadeaukaart.nl delen. Logisch verhaal dus.

Alternatief is dat krant.nl aan al hun klanten toestemming vraagt om de gegevens door te spelen. Dat vonden ze blijkbaar te lastig.

De AVG gaat over rechtspersonen. Niet over domeinnamen, noch over hoe de database heet.

Mee eens. Daarom schreef ik ook "de organisatie achter krant.nl". Ik heb niet de moeite genomen om te controleren of de domeinen van dezelfde organisatie zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.