Door Unix4: Door Tha Cleaner:
Voorspelbaarheid is daar in een Enterprise wel van belang. Dat is iets wat je niet hebt met Linux.
Ook dat is niet iets wat je Linux kan aanrekenen.
Wel dat dit grote impact kan hebben binnen bedrijven.
Dat het niet aangepast zal worden, is een tweede. Maar dit maakt het wel lastig om voor bedrijven te schakelen of wijzingen adhoc in te plannen. Bedrijven zitten daarop niet te wachten.
Door Tha Cleaner:Uitrol is een hele ander aspect. Dit is vaak afhankelijk van je omgeving en staat los van je OS.
Eens! Dat is ook wat ik steeds duidelijk wil maken.
Ze zitten op 1 lijn :-)
Door Tha Cleaner:
Updatemechanisme superieur. Volgens jij verkeerde woord keuze, misschien is advanced beter? Met superieur stel jij dat het boven de rest staat. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Wat is namelijk je definitie van superieur?
Waarom is het superieur tov andere platformen?
Ten opzichte van wat?
Hoe moet ik het bijvoorbeeld zien icm met intune?
Ik ben van mening dat het allebei is: superieur én geavanceerder. Er zijn ook andere systemen die gelijkaardig het updatemechanisme regelen (real-time systemen zoals VxWorks bijvoorbeeld), maar het feit dat je je systemen kunt updaten zonder reboots maakt dat het al geavanceerder is dan het updatemechanisme van bijvoorbeeld Windows.
Even belangrijk is beheer en configuratie mogelijkheden. Als iets goed werkt op 1 systeem, wil niet zeggen dat het goed werkt als je het 50 keer moet herhalen of geen rapport kan maken over de installaties. Als ik zie wat ik snel net Azure, Operations Manager, intune kan regelen voor patching, configuratie, SSO, alles vanuit 1 beheer omgeving, dat vind ik superieur én geavanceerder.
Daarom wat is superieur?
Je noemt nu juist iets wat niet direct met het updatemechanisme te maken heeft, maar meer met de applicatie die je update. Of een reboot nodig is, hangt van je applicatie of.
Ik lees namelijk ook wel eens verhalen over je superieur én geavanceerder oplossing, dat de patches toch niet helemaal werkte zonder een services restart van andere services die toevallig daar ook een afhankelijkheid van hadden. Of dat het later andere applicaties niet werkte na een reboot, door een bepaalde update icm afhankelijkheden.
Zowel op desktopniveau als op serverniveau vind ik dat een drama.
Misschien omdat het niet goed ingericht is? Er is een heel hoop mogelijk tegenwoordig. Je moet alleen wel de juiste versies, beheerders en configuratie hebben.
Het kost onnodig veel tijd, en tijd is geld. En dus effectief verlies.
Je moet dit ook goed inregelen. Dan kost het niet zoveel tijd, en is het effectief. Maar hier valt of staat het ook weer met de beheerders en vooral heel belangrijk de afspraken tussen IT en de businesses. En vooral de laatste is een lastige.
En downtime is sowieso ongewenst voor grote enterprise omgevingen.
Zolang het planbaar is, is downtime heel goed te regelen. Je moet alleen wel goed plannen.
Door Tha Cleaner:
Maar ik weet te weinig hiervan icm een Enterprise omgeving. Maar ben hierin eigenlijk wel geintereseerd.
Hoe manage je 100 server hiermee centraal? Of in bepaalde groepen?
Hoe generereer je een overzicht welke security updates je mist op als je servers?
En hoe rol je eventueel approved updates gemakkelijk uit?
Dit heeft betrekking op je vraag over Microsoft's Intune? Ik weet hier ook te weinig van af, maar ik kan je wel doorverwijzen naar leesvoer hierover:
-
https://docs.microsoft.com/nl-nl/intune/introduction-intune -
https://docs.microsoft.com/nl-nl/intune/media/intunearchitecture.svg (schema)[/quote]