De Belastingdienst krijgt volgend jaar een oplossing om het gebruik van gegevens bij de afdeling Datafundamenten en Analytics (DF&A) te loggen, zo heeft staatssecretaris Snel van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Snel reageerde op vragen over een artikel in Trouw, waarin werd gesteld dat de fiscus niet bijhoudt welke medewerkers gegevens uit de systemen opvragen, omdat dit technisch niet mogelijk zou zijn.
De staatssecretaris laat weten dat hij in een brief over verbetermaatregelen bij de afdeling DF&A heeft geschreven dat "vanuit de dataomgeving bij afdeling DF&A, waar wel een exportfunctie aanwezig is, technische logging niet mogelijk [is] noch het aanpassen van autorisaties." Op basis van deze zin wordt in het artikel van Trouw volgens Snel de indruk gewekt dat de gegevensbeveiliging bij de Belastingdienst in brede zin niet op orde is, maar dat is niet het geval laat hij weten.
"De situatie is dat het niet mogelijk is om ieder gebruik van gegevens te loggen als de te analyseren gegevens eenmaal uit de centrale dataomgeving zijn gehaald en in de digitale werkomgeving (pc of laptop) van de medewerker van DF&A zijn geplaatst. Dat komt omdat in de digitale werkomgeving van de medewerker ook standaardapplicaties worden gebruikt die geen logmogelijkheid kennen", schrijft Snel aan de Tweede Kamer. Om het risico op datalekken te verkleinen zijn er in het werkproces technische en organisatorische maatregelen genomen. Handelingen met gegevens in de centrale dataomgeving van DF&A worden wel gelogd en gemonitord.
Snel benadrukt in zijn brief dat het loggen op dit moment niet mogelijk is in de huidige digitale werkomgeving van de medewerkers. De invoering van de Analytical Data Perimeter (ADP) moet dit echter gaan oplossen. Dit is een technisch volledig afgesloten digitale werkomgeving waar enkel vooraf gedefinieerde, gecontroleerde en geaccordeerde dataroutes mogelijk zijn, die steeds worden gelogd en gemonitord. De ADP wordt op dit moment gebouwd en zal in de loop van 2019 beschikbaar zijn, aldus de staatssecretaris.
De afgelopen twee jaar is de Belastingdienst meerdere keren wegens vragen over de dataveiligheid in het nieuws gekomen. Zo kwam Zembla begin 2017 met de onthulling dat gegevens onvoldoende bij de fiscus werden beveiligd. Dit leidde tot verschillende onderzoeken en ontdekking van meerdere datalekken. VVD-Kamerleden Lodders en Middendorp wilden van Snel weten wat er sinds de uitzending van Zembla is veranderd bij DF&A.
Daarop antwoordt de staatssecretaris dat gegevens gecompartimenteerd zijn, zodat medewerkers alleen de gegevens te zien krijgen die zij nodig hebben voor hun werk. Toegang tot de datacompartimenten is geregeld via autorisaties, die maandelijks op actualiteit en geldigheid worden beoordeeld. Iedere gegevensverwerking in de dataomgeving werd al gelogd en wordt nu actief gemonitord. Tevens wordt er gecontroleerd of er is voldaan aan vooraf gedefinieerde beveiligingsregels.
Medewerkers kunnen in hun beveiligde werkomgeving niet meer naar buiten mailen. Het versturen van bijlagen vanaf mobiele apparaten is nog wel mogelijk, maar in de trainingen en bewustwordingssessies van alle medewerkers wordt dit bestempeld als een bewuste en kwaadwillende actie, die kan leiden tot sancties. Verder kunnen medewerkers alleen nog goedgekeurde websites bezoeken. De export van gegevens naar het internet is daarnaast afgesloten.
Eind 2017 werd bekend dat de Belastingdienst alle usb-ontheffingen had ingetrokken. Via deze ontheffingen was het toegestaan om usb-sticks te gebruiken. Nu meldt Snel dat medewerkers die geautoriseerd zijn voor het werken met data niet over usb-ontheffingen beschikken en deze ook niet kunnen verkrijgen. Alleen beheerders kunnen een usb-ontheffing van enkele uren aanvragen. Iets dat het afgelopen jaar niet is gebeurd. Tevens zijn alle bevoegdheden voor het gebruik van FTP naar buiten ingetrokken.
Op de vraag wanneer Snel verwacht dat alle technische onmogelijkheden bij het beveiligen van persoonsgegevens zijn opgelost antwoordt hij het volgende: "Het in gebruik nemen van de ADP zal de technische onmogelijkheid van logging in de werkomgeving van de medewerkers van DF&A oplossen. Voor de andere onderdelen van de Belastingdienst geldt dat het nemen van informatiebeveiligingsmaatregelen, afgestemd op aard en omvang van de gegevensverwerkingen, een reguliere activiteit is. Specifieke stappen hoeven daarvoor niet te worden gezet."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.