Door bollie: Als ik alle reacties samenvat kom ik dus tot de volgende conclusie:
Als er goed ICT beheer is (netwerksegmentatie, patchbeleid, rechtenbeperking, etc etc) én er is een duidelijke prikkel bij de leidingggevenden dat dit "belangrijk" gevonden wordt, wordt de kans op grote schade steeds kleiner. (maar nooit helemaal uit te sluiten).
Ja, een kwestie van gezond verstand.
Hierbij vergeleken is de keuze welk operating systeem gebruikt wordt minder belangrijk, zolang het maar goed beheerd wordt.
Nee, dat is dus niet zo. Dat ligt wat ingewikkelder.
Om de reden dat sommige professionele besturingssystemen nu eenmaal, van de grond af opgebouwd, een inherent veiliger architectuur hebben dan enkele van de populaire consumenten systemen. Een Mac Mini, of een tot Windows veredelde MS-DOS computer, is leuk speelgoed, maar niet geschikt voor de hartbewaking of een kerncentrale.
Om het hele punt beter te illusteren:
Als je het mij vraagt, dan lig ik bij de hartbewaking liever gekoppeld aan een MINIX 3 systeem, dan dat er iets op draait dat is gebaseerd op de Windows NT kernel. De kerncentrale in mijn achtertuin zie ik eigenlijk liever met QNX werken dan met GNU / SELinux, dat weer wel, ook al vind ik het prima als iOS op mijn mobieltje of U-Boot op de smart-TV draait.De keuze voor een zeker systeem, en daarmee de te handhaven intranet architectuur, hangt dus af van de doelstellingen, de schaalgrootte van de onderneming en welke risico's men moet zien te beheersen. De echte problemen beginnen dan ook lang voordat organisaties of ondernemingen groter worden, omdat men uit gewoonte vasthoud aan foute keuzes.
Indien de genoemde firma's, Maersk en Norsk Hydro, bijvoorbeeld met OpenVMS clusters, een IBM AS/400 mainframe of een intranet gebaseerd op OpenBSD en GNU / SELinux hadden gewerkt, dan hadden die debacles waarschijnlijk niet kunnen gebeuren, om de reden dat die systemen zo'n ongebreidelde proliferatie van dergelijke malware verhinderen.
Alles staat en valt met het fundament.
Te beginnen met de kwalificaties, bewezen ervaring en antecedenten van de ICT staf, de fysieke veiligheid van de locaties, de gekozen RAID hardware en de
firmware van de intranet OpenBSD of Cisco routers. Dat betekent echter ook dat men de kennis zelf in huis moet hebben en aan scholing moet doen. Maar juist daar wordt vaak juist niet op ingezet.
Het mag wel verbazingwekkend heten dat dergelijke grootschalige ondernemingen, die nota bene deel uitmaken van de kritieke Europese industriële infrastructuur, nog steeds hun zaken deden / doen met verouderde MS Windows 2000 servers. Het probleem daarbij zijn vast de vele legacy applicaties, omdat ze tot hun oren in Microsoft vast zitten.
Als ze twee decennia geleden meer vooruitziend waren geweest, dan hadden beter met SAMBA onder UNIX kunnen gaan werken, om daarmee voor de eindgebruikers op kantoor de MS Windows thin client PCs en laptops te onderhouden. Dat had ze mogelijk veel hoofdbrekens en die gigantische schadeposten bespaart, maar dat is wijsheid achteraf.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samba_(software)Het ligt zeker niet alleen aan een gebrek bij de ICT staf. Het verrottingsproces in een organisatie begint vrijwel altijd bij de top, door hun gebrek aan technisch inzicht -- en neiging tot gekonkel en intriges. In het geval van de top van Maersk, ontbrak het er onder meer aan dat ze voor zichzelf KPIs (key performance indicators) voor de cybersecurity maten.
Het top management van Maersk werd dus afgerekend op een continue handhaving en verbetering van de ICT security. Zodoende kregen ze jarenlang, ondanks hun blinde vlek, hun bonussen uitgekeerd, terwijl het met de veiligheid van het immer groeiende bedrijf gestaag bergafwaards ging. De gevolgen lieten op zich wachten. Het keteneffect doet de rest.
Aangezien iemand uiteindelijk de rekening moet betalen, zijn daardoor vele anderen de klos geweest. Dat betekent in de praktijk dat vele flexwerkers vroeg of laat de laan uit vliegen. De vele kleinere klanten, in het beschreven geval van Maersk, waaronder veel MKBers, konden vaak fluiten naar hun centen. Die hebben geen onderhandelingspositie.
Alleen de grootste klanten van Maersk konden een vergoeding bedingen. De rest van de kleinere import-export MKB handel, vaak afhankelijk van just-in-time delivery, en de verswaren en snijbloementeelt heeft er enorm onder geleden. Denk vooral niet dat een starter of middenstander de kosten van een te lang wegblijvende zeecontainer krijgt vergoed.
Norsk Hydro levert goedkope waterkracht energie met een onderzeekabel aan Noord-Nederland, onder meer aan de aan de chemische installaties daar. Dan kun je nagaan wat de productieverliezen en bijkomende kosten zouden zijn geweest. Ze hadden bij een langdurige outage anders de hoogspanning van Duitsland moeten betrekken, en dat is een dure grap.