Facebook laat al jaren een externe partij handmatig berichten van gebruikers labelen en het is de vraag of dit wel onder de Europese privacywetgeving is toegestaan. Een team van 260 ingehuurde krachten van het Indiase outsourcingsbedrijf Wipro is al sinds 2014 bezig met het labelen van miljoenen foto's, statusupdates en andere content, zo meldt persbureau Reuters.
Berichten worden in vijf categorieën onderverdeeld, onder andere gebaseerd op onderwerp, gebeurtenis en bedoeling. Volgens Facebook wil het zo trends in kaart brengen. Verschillende Wipro-medewerkers stellen dat ze zo een blik in het privéleven van gebruikers krijgen. Gebruikers die hier geen expliciete toestemming voor hebben gegeven, zo stelt een voormalige privacymanager van Facebook die niet bij naam genoemd wil worden. Ook door Wipro-medewerkers doen op basis van anonimiteit hun verhaal, maar Facebook heeft het labelen van berichten wel bevestigd.
De AVG verplicht dat bedrijven aangeven hoe persoonlijke gegevens worden verzameld en gebruikt en in veel gevallen moeten gebruikers hier expliciete toestemming voor geven. In het geval Facebook de dienstverlening wil verbeteren door berichten van gebruikers te laten bekijken, dan moet dit expliciet worden vermeld, aldus een advocaat tegenover Reuters. Ook het gebruik van een externe partij zou toestemming kunnen vereisen. Facebook laat in een reactie weten dat het databeleid duidelijk maakt dat de informatie die gebruikers met Facebook delen wordt gebruikt om hun ervaring te verbeteren en dat hierbij externe partijen kunnen zijn betrokken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.