Bibliotheken gaan burgers helpen bij digitaal contact met de overheid. Staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken opende vandaag het eerste Informatiepunt Digitale Overheid bij de Bibliotheek Venlo. Het Informatiepunt is een initiatief Manifestgroep, waarin onder andere DUO, SVB en UWV zijn verenigd, in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek.
Binnen twee jaar moet er een landelijk dekkend netwerk van Informatiepunten zijn die mensen helpen met zaken als DigiD. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken vraagt de digitalisering van de maatschappij en de overheid om digitale vaardigheden. Vier miljoen mensen zouden problemen bij het digitale contact met de overheid ervaren.
"Iedereen moet mee kunnen doen in de digitale samenleving. Ook de mensen die extra hulp nodig hebben. Met de start van deze Informatiepunten Digitale Overheid kunnen we mensen praktische hulp bieden bij digitaal contact met de overheid én hen stimuleren in het leren van digitale vaardigheden", aldus Knops.
Naast informatie over digitaal contact kunnen mensen bij hun bibliotheek ook computercursussen volgen. Deze cursussen, die jaarlijks door meer dan 40.000 mensen worden gevolgd, moeten mensen digitaal vaardiger maken. Van 2019 tot en met 2021 bouwen de samenwerkende partijen een landelijk dekkend netwerk via de bibliotheken op voor deze ondersteuning.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.