Door karma4: Bij een DR gaat het er minder om wat de oorzaak is.
Bij alle storingen, van klein tot enorm, die ik in mijn loopbaan als softwareontwikkelaar heb meegemaakt was de oorzaak van de storing kennen altijd een noodzakelijke voorwaarde om hem te kunnen oplossen. Als je die niet kent loopt de verwerking in de meeste gevallen domweg op hetzelfde punt opnieuw stuk, en in ingewikkelde gevallen, waarin een paar omstandigheden die je niet in de hand hebt moeten samenvallen om het mis te doen gaan, weet je niet beter dan dat het op een willekeurig moment opnieuw onderuit kan gaan zolang je die omstandigheden niet hebt opgespoord en begrepen.
Bij KPN waren systemen én meerdere fallback-systemen op hetzelfde moment onderuitgegaan zonder dat de software van die systemen recent was gewijzigd. Als men daar volgens het draaiboek de systemen weer had opgestart had zonder iets te onderzoeken had men geen idee gehad of het systeem stabiel was of dat het elk moment opnieuw onderuit kon gaan. Natuurlijk moest men de oorzaak achterhalen.
Bij St. John Ambulance was de oorzaak ook duidelijk: een systeem was door ransomware getroffen. Dat inzicht is wel degelijk van belang voor de recovery. Men moet weten welke ransomware is gebruikt om te kunnen controleren of een backup die men terugzet die ransomware niet bevat. Men moet bijvoorbeeld ook weten of andere systemen vanuit dit systeem besmet kunnen zijn geraakt.
Je lijkt een vergaande proceduretijger te zijn, met al je referenties aan ISO-normen en dergelijke, en opmerkingen als waar ik nu op reageer suggereren dat je een van die mensen bent die niet begrijpen dat die procedures dienen om het inhoudelijke werk in goede banen te leiden en zonder die inhoud niets betekenen. Ik heb ze meegemaakt, mensen die eindeloze bureaucratische constructies optuigen waarin iedereen een hoop werk heeft maar er verdomd weinig voor elkaar komt omdat die proceduretijgers denken dat de procedures het eigenlijke werk zijn.
Nee, karma4, goede procedures
ondersteunen het werk, ze helpen te voorkomen dat er belangrijke zaken worden overgeslagen, helpen de kwaliteit te waarborgen omdat het resultaat en het proces verifieerbaar zijn. Maar de
inhoud van dat werk, in dit geval inclusief de vraag wat eigenlijk de storing heeft veroorzaakt, is niet van ondergeschikt belang, het is de essentie.