Door Anoniem: Bij ons op het werk is de fax meer dan een jaar niet gelezen omdat de medewerker die dat deed was vertrokken en er nooit iemand anders die mailbox bijgevoegd heeft gekregen.
Mooie les in mutaties bijhouden (
https://www.security.nl/posting/616713/Cel+voor+systeembeheerder+die+site+ex-werkgever+verwijderde#replies). Hoewel ik me dan weer afvraag waarom het niet gewoon een gedeelde mailbox voor iedereen in het secretariaat is, cq. dat die automatisch wordt toegevoegd bij het pakket toegang dat je secretariaatsmedewerkers geeft. Maar dat is dan weer mijn insteek.
Faxen verzenden kunnen we helemaal niet meer tegenwoordig, de fax oplossing die er nog is werkt alleen inkomend.
Als je je telefoonsysteem in de hand hebt kun je dat vrij eenvoudig toevoegen. Als niet dan wordt het lastig, ja.
De ontvangstbevestiging die je denkt de krijgen is niets waard. Deze zegt alleen dat er ergens een apparaat is wat de
fax in ontvangst heeft genomen. Of die ook goed op papier is gekomen en/of dat iemand deze gelezen heeft dat weet
je helemaal niet. Het is vergelijkbaar met een "delivery status notification" bij mail, die zoals je weet nog minder waard
is dan een "return receipt".
Bij mail krijg je die meestal niet eens. Bij fax krijg je die automatisch wel, en dan heb je toch al iets om aan de rechter te laten zien. De truuk was dan ook om zowel per fax als per post te sturen, en dat ook in het bericht te zetten. Hebben ze het snel, hebben ze het ook op papier, jij hebt bevestiging van ontvangst, en daarmee wordt het heel erg lastig om "maar we hebben het niet gezien" nog aannemelijk te maken. Als ze dan vervolgens hun faxen niet lezen is hun probleem.
Dat fax ondertussen steeds minder beschikbaar is, dat geloof ik wel, maar tegelijkertijd betekent dat ook, samen met de wildgroei van alternatieven waarmee berichten zelfs nog makkelijker weg kunnen raken (of kunnen "wegraken") een verminderde bereikbaarheid van allerlei bedrijven. Die trend zie je al vrij duidelijk waarbij allerlei bedrijven alleen nog maar per website bereikt kunnen worden, dwz. via een formulier (geen direct emailadres), wat ook nog eens verborgen is achter allerlei FAQs die je eerst moet doorklikken en bergen javascript die non-oplossingen blijft aandragen met "was dat wat u weten wilde?" Wat mij dan weer meer moeite kost en alleen maar ergernis oplevert.
Dan is een bericht in een of andere inbox proppen veel makkelijker. En in grootbedrijven willen faxen nog eens nog steeds wel nog werken. Zeker de juridische afdeling zal voorlopig nog wel fax willen kunnen ontvangen en ook sturen. Dus dan is het handig dat achter de hand te hebben. Hoe obscuur het ook is ondertussen.
En de grap is dat het veel breder ondersteund wordt dan dat veel mensen doorhebben. Je hebt echt niet per se een aparte faxmachine nodig; een all-in-one scanner/printer voor bedrijven heeft vaak ook fax aan boord (wellicht zelfs VoIP-fax), fritz!boxen hebben het ingebouwd, als je een oud inbelmodem hebt kun je het ook als fax inzetten, heb je een asterisk (of alternatief, of al dan niet commercieel derivaat) als telefooncentrale dan kun je het erbijstoppen, en met een stukkie software en een SIP-account (liefst bij een fax-aware SIP-provider) kom je ook al een goed eind.
In die zin vind ik het kwalijk dat een tent als kpn fax maar gewoon laat doodbloeden. Het is hun werk om te zorgen dat de infrastructuur werkt, niet om het middel uit de markt te drukken "want iedereen heeft toch wel email", of whatsapp, of facebook messenger, of twitter, of instagram, of weetikhet wat morgen populair lijkt. Dus eigenlijk uit hun onkunde en luiheid. Het past wel in de trend van net doen of je goed bezig bent maar eigenlijk klantjes maar zoveel mogelijk niet te woord willen staan en ze zoveel mogelijk te laten betalen voor zo min mogelijk dienstverlening.
Dat is natuurlijk het echte probleem. Fax is hierin ook (mischien ondertussen vooral) een lakmoesproef. Stuur een bedrijf maar eens een fax, een brief, een email, en kijk hoe lang het duurt voor ze iets terugsturen. Dat vertelt je nuttige dingen over hoe betrouwbaar ze zijn.