image

VS waarschuwt voor kwetsbaarheid CAN-bus kleine vliegtuigen

woensdag 31 juli 2019, 12:16 door Redactie, 8 reacties

De Amerikaanse overheid heeft een waarschuwing afgegeven voor de onveilige implementatie van de CAN-bus in kleine vliegtuigen waardoor een aanvaller met fysieke toegang allerlei aanvallen kan uitvoeren. Het Controller Area Network (CAN-bus) is het interne netwerk dat de fysieke onderdelen van het vliegtuig aanstuurt, zoals controle- en sensorsystemen.

Onderzoekers van securitybedrijf Rapid7 ontdekten dat een aanvaller met fysieke toegang tot de bedrading van het vliegtuig valse data naar deze systemen kan sturen, die vervolgens aan de piloot worden gecommuniceerd. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om foutieve telemetriegegevens van de motor en onjuiste kompas-, positie-, snelheids- en hoogtegegevens. In sommige gevallen is het ook mogelijk om commando's in de CAN-bus te injecteren die de autopiloot uitschakelen of beïnvloeden.

"Een piloot die op deze instrumentlezingen vertrouwt zou het verschil tussen de valse en legitieme data niet kunnen zien. Dit zou tot een noodlanding of controleverlies over het vliegtuig kunnen leiden", aldus onderzoeker Patrick Kiley. Naar aanleiding van het onderzoek heeft het Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) van het Amerikaanse ministerie van Homeland Security een waarschuwing gegeven.

Het CISA adviseert vliegtuigeigenaren om fysieke toegang tot vliegtuigen voor zover mogelijk te beperken. Vliegtuigfabrikanten worden opgeroepen om de implementatie van hun CAN-busnetwerken te herzien en rekening met de fysieke aanvalsvector te houden. Volgens het CISA zijn er binnen de automobielindustrie allerlei vorderingen gemaakt om de CAN-bus beter te beschermen en zouden vliegtuigfabrikanten hiervan kunnen leren.

Reacties (8)
31-07-2019, 16:31 door Anoniem
Alsof iemand AAN BOORD van het betreffende vliegtuig zulke moeite gaat doen om een vliegtuig te laten crashen...
31-07-2019, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem: Alsof iemand AAN BOORD van het betreffende vliegtuig zulke moeite gaat doen om een vliegtuig te laten crashen...
Gekken heb je altijd!
31-07-2019, 17:19 door Anoniem
Denk nog even aan die Duitse piloot die jaren geleden zijn toestel tegen de bergen aan vloog.
En bovendien zou dit op een gegeven moment niet remote uit te buiten zijn en ook bij grotere toestellen?
Denk eens aan al die fijne mensen die wel wat terreur willen plegen.
Denk. Eens aan al die fijne software in vliegtuigen.
Alles is veel te veel “ gesoftwarediseerd”
Het gaat allemaal gebeuren,wat je in jouw stoutste dromen niet had verwacht.
31-07-2019, 17:39 door Anoniem
Door Anoniem: Alsof iemand AAN BOORD van het betreffende vliegtuig zulke moeite gaat doen om een vliegtuig te laten crashen...

Jij snapt er volgens mij helemaal niets van. Ja, je moet FYSIEK toegang hebben. Wel eens over nagedacht dat je een vooraf geprepareerd apparaat aan kan sluiten die bepaalde acties doet zonder AAN BOORD te hoeven zijn.

Je zou er goed aan doen om eens meer dan 1 hersencel te gebruiken voordat het hoofd het toetsenbord raakt.
01-08-2019, 07:25 door Anoniem
Inderdaad kun je ook op de grond fysieke toegang hebben tot een vliegtuig. Maar ik ben vooral benieuwd of dergelijke aanvallen ook kunnen worden gedaan op (zelfrijdende) auto's.
01-08-2019, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem: Inderdaad kun je ook op de grond fysieke toegang hebben tot een vliegtuig. Maar ik ben vooral benieuwd of dergelijke aanvallen ook kunnen worden gedaan op (zelfrijdende) auto's.
Ik werk voor een bedrijf dat aanpasproducten ontwikkelt voor auto's en die CAN- en Lin-bussen zijn bar slecht beveiligd. Bij dat soort bussen gaat het echter vaak om inputs voor secundaire functies. Denk dan aan standen van de stuurkolomschakelaar en dergelijke zaken. Gas en rempedalen gaan tegenwoordig veelal via SENT/PWM en die zijn sowieso lastig te beveiligen. Hetzelfde coor stuurhuizen.

Informatie die echt tussen de BCM en het motormanagement verstuurd wordt, doen we niet zo veel mee. Dat gaat veelal via Flexray en daar zie je over het algemeen ook wel een vorm van versleuteling, maar niet altijd.

Een vorm van uitgebreide (vaak dubbel of driedubbel uitgevoerde) checksums zie je wel veel terug, in alle vormen van communicatie (dus behalve PWM)
02-08-2019, 03:29 door Anoniem
Er zit ook canbus in boeings 787 oa van klm
06-08-2019, 23:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Alsof iemand AAN BOORD van het betreffende vliegtuig zulke moeite gaat doen om een vliegtuig te laten crashen...

Jij snapt er volgens mij helemaal niets van. Ja, je moet FYSIEK toegang hebben. Wel eens over nagedacht dat je een vooraf geprepareerd apparaat aan kan sluiten die bepaalde acties doet zonder AAN BOORD te hoeven zijn.

Je zou er goed aan doen om eens meer dan 1 hersencel te gebruiken voordat het hoofd het toetsenbord raakt.

over hersencellen gesproken, als je toch al bij de bedrading kan komen met een eigen gefabriceerd apaparaat hoef je alleen maar kortsluiting te maken, of simpelweg een bom ertussen leggen. ‘Aan boord’ is idd een nutteloze toevoeging mijnerzijds maar ik zie echt niet waarom iemand met als doel het crashen van een vliegtuig heeft, de grote moeite zou nemen om zo een gespecialiseerd canbus-device te maken....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.