De interesse voor een smart home onder Nederlanders is mede vanwege zorgen over privacy en security afgenomen, zo liet onderzoeksbureau GfK vorig jaar weten. Een coalitie van bedrijven en Techniek Nederland willen nu via een nieuwe campagne het smart home-concept "naar de massa" brengen.
Hiervoor is er een website gelanceerd waar een "Smart Oma" laat zien hoe Nederlandse burgers van hun woning een "smart home" kunnen maken. "Door nu te investeren in awareness, kunnen we in de toekomst de vruchten plukken en de materie inhoudelijker behandelen. Kortom: eerst enthousiasmeren, dan activeren. Dat betekent dat we niet in de diepte, maar in de breedte gaan", zegt Techniek Nederland. De organisatie is samen met GfK, merkenbureau GuiltyPeople, PostNL, D-Link, Gigaset, Somfy, Netatmo, BCC en BSH huishoudapparaten het initiatief "Smart Home Society" gestart.
Het doel van de campagne is om burgers te laten weten dat een smart home misschien ingewikkeld klinkt, maar in de praktijk eigenlijk "heel makkelijk" is. Op de website is een checklist te vinden alsmede filmpjes. "Het idee achter de films is simpel: als zelfs je oma snapt hoe je met al die slimme apparaten in huis omgaat, dan kun jij het zeker", zegt Gideon Schipaanboord van GuiltyPeople.
Het onderzoek van GfK liet zien dat de interesse voor een smart home als concept vorig jaar is afgenomen. Een minderheid van de ondervraagde Nederlanders (49 procent) zegt in een smart home geïnteresseerd te zijn. Een jaar eerder was dit nog 59 procent. De voornaamste reden om een smart home links te laten liggen zijn nog altijd de kosten (41 procent). Dit percentage was echter ten opzichte van het jaar ervoor afgenomen.
Zorgen over security en privacy zijn wel toegenomen. Meer dan een derde van de ondervraagde Nederlanders noemde beide als reden om geen smart home te willen. Volgens GfK moeten fabrikanten in hun marketing burgers dan ook geruststellen over security en privacy.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.