Albert Heijn test vanaf vandaag een winkel die boodschappen van klanten via camera's en sensoren registreert en vervolgens automatisch afrekent. Het gaat om een volledige digitale Albert Heijn to go zonder kassa die de komende twee maanden door medewerkers van de grootgrutter wordt getest.
Klanten kunnen door hun betaalpas of creditcard langs een scanner te halen de winkel betreden. De winkel is dan ook niet te gebruiken door klanten die met contant geld willen betalen. Gepakte boodschappen worden automatisch via de aanwezige sensoren en camera's geregistreerd. Zodra klanten naar de uitgang lopen kunnen ze op een scherm het totaalbedrag zien en vindt de betaling tot 25 euro automatisch plaats, waarna de deur opengaat.
"Camera's zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt. Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera's en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt", zegt Steve Gu van AiFi, het bedrijf dat de computer vision- en sensortechnologie levert. Albert Heijn benadrukt dat er geen gebruik van gezichtsherkenning wordt gemaakt. De camera's registreren alleen gedaanten en (arm)bewegingen, aldus het bedrijf.
Op de eigen website stelt AiFi dat de technologie het eenvoudig maakt om klanten, inventaris en gedrag te volgen en zo "realtime inzichten" te krijgen in wat werkt in de winkel en wat niet. Op YouTube plaatste het bedrijf eerder al een demonstratievideo van een kassaloze winkel. De AH-winkel wordt nu de komende twee maanden door medewerkers van Albert Heijn getest. Daarna zal er op een nog niet aangekondigde locatie een test met het publiek plaatsvinden. De kassaloze winkels staan nog niet in het privacybeleid van de supermarktketen vermeld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.