Waarbij "het veld" betekent "twee googlers en een stapeltje verdere webshits". (Ik lees wel eens n-gate, ja.)
I was involved in this launch and I want to address a very common misconception I'm seeing here and elsewhere.
De PR heeft dus wat steekjes laten vallen.
Some webmasters say they have "just a content site", like a blog, and that doesn't need to be secured. That misses out two immediate benefits you get as a site owner:
1. Data integrity: only by serving securely can you guarantee that someone is not altering how your content is received by your users. How many times have you accessed a site on an open network or from a hotel and got unexpected ads? This is a very visible manifestation of the issue, but it can be much more subtle.
Dit is wel een puntje maar tegelijkertijd iets waar je mischien helemaal niet op dit punt in de keten op moet gaan staan. Namelijk, het uitgangspunt is "my network, my rules", dus als je als gratis-wifi-gebruiker wat extra advertenties geinjecteerd krijgt, had je daar niet voor getekend
Niet dat ik het daar automatisch mee eens ben. Zeker, wat zekere (Amerikaanse, maar ook Duitse, wellicht wel andere) ISPs/telcos doen is advertenties in de http-stroom vervangen door hun eigen advertenties, bij hun eigen betalende klanten. En eigenlijk vind ik dat helemaal niet kunnen.
Zeker niet omdat het internet als cooperatief is opgezet, "jij verscheept mijn pakketjes, ik verscheep de jouwe". Dus zeker toen de boel nog niet door AOL overspoeld geworden was met nonos was zulke ongein absoluut onbespreekbaar. Dat is nu dus anders en onder andere google zijn daar debet aan geweest, door zoveel mogelijk "oogballen" te hebben willen vernetwerken en dan advertenties voorschotelen. Dan krijg je vanzelf dat er bedrijven zeggen "nou dat kunnen dus ook onze advertenties zijn, zeg", zeker in de United States of "huckster culture" America.
Hoe dan ook, het is dus een soort loopgravenoorlog geworden. Probleem is alleen dat je dit niet echt zo kan oplossen, want:
2. Authentication: How can users trust that the site is really the one it says it is? Imagine you're a content site that gives financial or medical advice. If I operated such a site, I'd really want to tell my readers that the advice they're reading is genuinely mine and not someone else pretending to be me.
En hoe bewijzen ze dat? De standaardoplossing is "met een PKI certificaat getekend door een van de rootCAs in de browser's rootCA lijst", waar zoveel gaten inzitten dat het niet meer grappig is. En zeker volstrekt ondoorzichtig voor de DAU[1], die dus maar gewoon klikte en hoopte dat dat groene slotje beschermde tegen alle mogelijke problemen.
En dan blijkt dat chrome "mixed content" stilletjes toeliet. Deze claim is dus [x] onwaar.
Niettegenstaande dat authenticatie soms wel erg handig is, maar tegelijkertijd moet je dan concluderen dat die eigenlijk niet werkelijk verkrijgbaar is. De zekerste methode is om persoonlijk langs te gaan en sleutel-"vingerafdrukken" te vergelijken. In plaats daarvan moet je maar een van de vele honderden bedrijven vertrouwen dat ze hun huiswerk goed gedaan hebben met het nakijken van degene die het certificaat van ze kocht.
On top of these, your users get obvious (and not-so-obvious) benefits. Myself and fellow Googler and HNer Ilya Grigorik did a talk at Google I/O a few weeks ago that talks about these and a lot more in great detail:
https://www.youtube.com/watch?v=cBhZ6S0PFCY
"Wij van wc-eend..."
Veilig maken van websites, akkoord, maar niet ten koste van het "upranken" van Google-welgevallige content
via allerlei in feite manipulatieve user-gerichte technologie.
Daar werkt dus een groot gedeelte van de Google developers aan.
google is een adverteerdersbedrijf. De rest inclusief zoekmachine en emaildienst is "lokkertje".
Als ze hun output kunnen "personaliseren" worden de "oogballen" meer waard voor hun adverteerders, dus zullen ze het niet nalaten.
Ik wil liever een Internet zonder ad- en bloatware. U toch ook?
Een wereld waar er een handvol websites van wat wazige academici plus wat corporate "oh ja we moeten ook een website" vehikels rondzwerven, en waar alle squatters en andere hucksters (waaronder google) gewoon failliet zijn?
Een wereld zonder facebook, twitter, en al die andere tijdrovers waar de gebruikers het product zijn?
Laat het de datacentrum-uitbaters niet horen.