De politie heeft het experiment met chatbot Wout verder uitgebreid. Ook bewoners van Hengelo kunnen nu via de "virtuele agent" meldingen van geluidsoverlast doorgeven. Eerder was dit al mogelijk voor bewoners van Zwolle en Rotterdam IJsselmonde.
Daarnaast maakte de politie begin deze maand bekend dat slachtoffers van ransomware en helpdeskfraude zich voortaan bij Wout kunnen melden. De politie stelt dat mensen graag op een andere manier in contact willen komen met de politie dan alleen via de telefoon of op een politiebureau.
"Voor relatief eenvoudige zaken willen mensen gemakkelijk en snel een melding doorgeven. De politie verwacht dat virtuele agent Wout hierin een goede rol kan spelen", aldus de aankondiging van het nieuwe experiment dat tot 1 december van dit jaar loopt. Daarna wordt er gekeken of Wout "mag blijven", aldus de politie van Hengelo op Instagram. Wanneer Wout de melding niet goed kan verwerken wordt er automatisch doorgeschakeld naar een live chat met een politiemedewerker.
De politie hoopt dat Wout de komende tijd veel meldingen te verwerken krijgt. "Hoe meer meldingen Wout te verwerken krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt. Deze virtuele agent leert razendsnel en de verwachting is dat hij in de toekomst steeds ingewikkelder meldingen aan kan en melders op een 'menselijke' manier 'te woord' zal kunnen staan. Gedurende deze nieuwe proefperiode is het vooral van belang dat er zoveel mogelijk meldingen binnen komen via Wout."
Het gebruik van Wout is onderdeel van doorlopend politie-onderzoek naar alternatieve communicatiekanalen. Mocht de nieuwe proef met Wout succesvol verlopen dan wil de politie de chatbot naast andere kanalen gaan inzetten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.