Dat is dan de prijs die wij als consumenten betalen voor betere kwaliteit/service
Dat slaat inderdaad ook terug op veiligheid van apparaten.
Meer specifieker nog gaat het volgens mij om met het gebruikersperspectief en het technische nut dat een consument door de fabrikant en verkopers wordt geschetst.
En dat is niet bij elk apparaat echt gelijkwaardig.
En ook wat het handelingsperspectief is dat consumenten wordt geboden door fabrikanten / samenstellers.
Support vervalt nu zelfs bij menig premium product.
Op een gegeven moment is support qua updates eigenlijk een soort omgekeerde trechter van lastige vragen.
De consument is vaak 100% afhankelijk van het release kanaal van de fabrikant.
Dat release kanaal bevindt zich teveel boven de macht van het individu.
Zeker wanneer het wordt afgesloten.
Zo krijgt het na opschalen van een probleem dezelfde shit van de fabrikant omgekeerd en ongegeneerd over zich heen teruggestort.
Het handelingsperspectief dat bij zo'n premium product wordt geboden verbeterd door de jaren heen wel enigszins maar nadert in meerdere van voornoemde gevallen toch pijlsnel tot een dieptepunt.
Als een fabrikant nou een telefoon verkoopt met een heus systeem, zeg Android of iOS, dan wordt dat als het ware als standaard pakket in een doos geleverd.
Het apparaat is specifiek samengesteld door bijvoorbeeld een Apple, Samsung, Huawei e.d.
De consument heeft nu bij zo'n standaard pakket in een doos vrijwel 0 invloed op hoe lang de updates voor veiligheid geleverd blijven worden.
Het is eenzijdig afhankelijk van de fabrikant.
Als de fabrikant ondertussen wel nieuwe functies blijft ontwikkelen en nieuwe(re) apparaten blijft ontwerpen (bv. Apple en Samsung) dan zijn ze volgens mij ook nog eens enorm onverantwoordelijk bezig zo lang de bestaande klanten van de fabrikant van alle afnemers niet de hoogste prioriteit hebben.
In veel gevallen laten ze bestaande klanten qua veiligheid updates gewoon bungelen.
Het technische nut van veel van die nieuwe fancy features is bovendien ook zeker in de eerste periode na uitbrengen beperkt.
Het economische nut van dergelijke features, is ondanks eventueel waarde voor investeerders, dus zeker in de begin jaren ervan ook nihil!
Niet alleen wordt menig consument in de praktijk tegenover dat vrijwel nihille economische nut op een dwaal spoor gezet door aan te sturen op aankoop van een duurder apparaat met vrijwel nihil extra waarde.
Ook wordt menig consument wijs gemaakt dat de aankoop van een telefoon met minder fancy-features in zekere mate voor een ongedefinieerde periode verantwoord is en dat het tegelijk 20-50% of nog goedkoper kan.
Eigenlijk moet dat niet voor een ongedefinieerde periode zijn (zie eerder genoemde redenen in dit discussie topic),
het moet voor zover onmogelijk voor ONBEPAALDE periode zijn.
Oftewel,
tenzij anders gedefinieerd moet het apparaat oneindig lang veilig te gebruiken blijven.
De consument is nu dankzij de fabrikant die in een fancy-feature wedstrijd is verwikkeld teveel een kwetsbare ingang waarmee andere gebruikers in diens omgeving (mogelijk onbewust) bloot wordt gesteld aan die veiligheid issue's.
Zowel de digitale contacten als ook het hele netwerk van (mede)gebruikers die diezelfde telecom-diensten/apparaten afnemen.
Fabrikanten moeten denk ik daarom gebruikers tegen een redelijke korting OF als "trouwe klant" dienst worden geholpen.
Dusdanig dat het gebruik van het reeds betaalde product tegen een laag prijs-model qua veiligheid gewaarborgd blijft.
Dat lijkt mij pas een maatschappelijk relevante en onvermijdelijke game-changer.
En laat men al dat diseruptie en stroomversnelling denken maar gewoon over aan menig coke-snuivende c.q. gediagnostiseerd mentaal afgestompte investeerders in de financiële wereld.
Die verdienen dagelijks hun brood aan kleine tot grotere schommelingen, afwijkingen en game-changers.
In een dergelijke sector gaat naar verluidt het 10-voudige om van de waarde die de rekeningen en betalingen van consumenten en bedrijfsbetalingen vertegenwoordigt.
Slechts een fractie daarvan sijpelt ervan door naar de consument en bedrijven.
Een bedrijfsvoering gestoeld op grote schommelingen en afwijkingen gaat derhalve denk ik zeer ten koste van de klanten. En dat lijkt mij al 1 sector teveel.
Boeing is trouwens nog steeds zwaar in de problemen door tal van hardnekkige afwijkingen in hun software.
Dit terwijl het juist aan de wieg stond van het zogenaamde wendbaar software ontwikkelen.
Volgens mij zijn er voorbeelden te over denk ik van (sterk) afnemende c.q. buitensporig weinig kwaliteit en dalend economisch toegevoegde waarde!
Alle reden en veel mogelijkheden dus volgens mij voor een bijstelling van het update beleid.
En laat de fabrikanten daarbij eventueel als dat het haalbaarder maakt gebruikers de mogelijkheid bieden om na een periode waarin ze dan toch per sé met fancy-features willen komen de bestaande klanten de optie bieden om voortaan een versimpelde versie van de software te blijven gebruiken.
Een versimpelde versie betekent minder een complexe software.
En met mindere complexiteit neemt het overzicht onevenredig meer toe.
En dus navenant ook het inzicht in risico's en veiligheid kwesties.
Dat maakt denk ik dat het beheer ervan voor de langere / verlengde levensduur een boel minder moeite voor de fabrikant en klant vergt.