Door Anoniem
Maar mijn vraag is.. wie zou volgens de topicstarter dan anders voor de
kosten moeten opdraaien?
Ik denk dat het gebruik van het woord
kosten misleidend is. Want waar
bestaan die kosten eigenlijk uit? Een opsomming:
- Het maken van een goedgelijkende website
- Het hosten van een webserver
- Het (opstellen en) versturen van (miljoenen?) e-mails
- Het ophalen van e-mail
- Het onderzoeken van klachten over fraude
Allemaal kosten. En wie betaalt die eigenlijk? Juist, fraudeur en bank. De
kosten voor de gebruiker zijn minimaal. En de controlemogelijkheden voor
die gebruiker zijn groot:
- naar welke website word je gestuurd;
- is de 'veilige' verbinding met die website tot stand gebracht met een
goedgekeurd (gatver...) certificaat;
- komt de naam van dat certificaat overeen met de naam van de website;
- wat is het beleid van de bank met betrekking tot het uitsturen van e-mails;
- etc...
De kosten voor de beveiliging worden gedragen door de bank en de
leverancier van de software waarmee de verbinding naar de website wordt
gelegd. De gevolgen van een
foax voor de gebruiker kunnen oplopen.
Maar met
common sense (goedkoop!) eenvoudig te ontlopen.
Mochten banken de gevolgen van een foax moeten betalen dan wordt het
aantrekkelijk voor fraudeurs enkel en alleen daarom fraude te plegen. Ultimo
zouden ze zichzelf 'slachtoffer' kunnen maken. Succes lijkt dan verzekerd.