image

Staatssecretaris: 5-jarige levensduur OV-chipkaart helpt bij fraudebestrijding

donderdag 28 mei 2020, 11:54 door Redactie, 47 reacties

Elke OV-chipkaart moet na vijf jaar worden vervangen wat helpt bij het bestrijden van fraude, zo heeft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur laten weten. De staatssecretaris reageerde op vragen van de VVD dat veel mensen weinig gebruik maken van hun OV-chipkaart en na vijf jaar toch worden geconfronteerd met kosten voor een nieuwe kaart.

De VVD-fractie had dan ook gevraagd om een langere levensduur van de OV-chipkaart te onderzoeken. Ook vroegen de fractieleden wat de risico's voor de OV-chipkaart zijn en of de kaarten vaak "gehackt" worden. Van Veldhoven laat daarop weten dat de elektronische chip in de OV-chipkaart een gemiddelde levensduur van vijf jaar heeft. "De levensduur kan niet met één druk op de knop verlengd worden. Daarvoor moeten de miljoenen actieve OV-chipkaarten teruggestuurd worden naar Translink en dat is ondoenlijk en, zoals gezegd, geen garantie dat de chipkaart daarna nog naar behoren werkt", aldus de staatssecretaris.

Van Veldhoven voegt toe dat de huidige levensduur van de kaart ook beveiligingsredenen heeft. "Nieuwe beveiligingssystemen van de chip kunnen op deze manier op een relatief korte termijn worden doorgevoerd waardoor fraude sneller kan worden bestreden. Om deze reden worden ook bankpassen binnen 5 jaar vervangen", zo stelt de staatssecretaris. Volgens Van Veldhoven is de technologie achter het OV-chipkaartsysteem verouderd en wordt daardoor ook kwetsbaarder voor fraude. "Translink maakt in haar jaarverslag melding van eventuele hackgevallen en in 2019 zijn er enkele incidenten geweest", merkt ze op.

Translink is de uitgever van de OV-chipkaart en verantwoordelijk voor het functioneren van het OV-chipkaartsysteem. "We zijn ons er zeer van bewust dat er altijd hackers zijn voor wie het kraken van de beveiliging van de OV-chipkaart een prestigeproject is. We volgen de ontwikkelingen op de voet en hebben de fraudedetectieprocessen goed ingericht en werkend", zo laat het bedrijf in het jaarverslag over 2019 weten. Volgens Translink zijn er echter geen aanwijzingen dat grootschalig misbruik van de OV-chipkaart ophanden is. Het aantal gesignaleerde fraudegevallen beperkte zich vorig jaar tot enkele OV-chipkaarten (pdf).

Reacties (47)
28-05-2020, 12:06 door Anoniem
Tsja... Met dat papieren kaartje werd ook zoveel gefraudeerd.
En je kon de mensen veel minder makkelijk in de gaten houden.

Heus, al die vernieuwingen zijn echt nodig en goed voor de mensen. Dus het mag wat kosten!
28-05-2020, 12:10 door Anoniem
Ik heb het nu even specifiek over de NS. Maar als je overal de rails weghaalt, is de kans op fraude met treinreizen zo goed als nul. En het staal van de rails kan je verkopen wat eenmalig een financieel voordeel oplevert.

Ook worden de spoorwegovergangen zo veiliger. Het enige nadeel is dat de treinen minder vaak op tijd zullen rijden.

Dus als de staatssecretaris even goed nadenkt, kan er nog veel verbeterd worden.
28-05-2020, 12:11 door Anoniem
Waar blijft de vergelijking van fraudegevoeligheid anno 2020 ten opzichte van de meest relevante base-line in dit verband, de strippenkaart?
De OV-chipkaart zou hierop immers geëvalueerd en getoetst blijven worden.
De minister moest 2 jaar geleden nog toegeven dat de kosten voor fraude bestrijding enkel zouden gaan oplopen en dat ze dit zou blijven toetsen.
28-05-2020, 12:34 door Anoniem
Het preventief vervangen van de OV-chipkaarten om veiligheidsoverwegingen is prima, het maken van exorbitante winst (lees: bedragen die ruim boven de exploitatiekosten liggen) is wat veel mensen frustreert.

Ook is het belachelijk dat je minimaal €20,- tegoed op de pas moet hebben om een ritje te maken. Wanneer je dus voor een enkele keer met het OV een 'anonieme' rit denkt te maken mag je dus 27,50 aftikken, zelfs wanneer het gaat om een ritje van slechts enkele minuten.

Een alternatief zoals cash of papieren kaartjes is op veel locaties niet eens meer mogelijk.

Het zou de overheid sieren als ze betaalbaar OV zouden subsidiëren i.t.t. het kappen van bomen voor het behalen van CO2-doelstellingen.
28-05-2020, 12:58 door Anoniem
Je zou naar de vervoerscapaciteit in het "nieuwe normaal" eigenlijk een flinke reductie verwachten.
Ze verzinnen van alles maar het blijft maar steeds duurder worden.

Ga eens voor een betere infrastuctuur voor het EU-gebied met echt voor die 20 euro-kaart ritten door heel EU een goede HSL-verbinding van de Noordkaap tot Athene en van Londen tot Olzstyn. Dan hoef je ook niet te vliegen.

Moet je wel overal dezelfde spanning op het spoor zetten, zodat je met een niet meer op gang te brengen Duitse goederentrein het andere Nederlandse HSL treinverkeer stilzet, zodat die via een andere wissel een uur later binnenkomt op Eindhoven.

Ga eens wat doen voor het volk i.p.v. voor de aandeelhouders van de BV. Europa.

Jodocus Oyevaer
28-05-2020, 13:17 door linux4
Door Anoniem: Het preventief vervangen van de OV-chipkaarten om veiligheidsoverwegingen is prima, het maken van exorbitante winst (lees: bedragen die ruim boven de exploitatiekosten liggen) is wat veel mensen frustreert.

Ook is het belachelijk dat je minimaal €20,- tegoed op de pas moet hebben om een ritje te maken. Wanneer je dus voor een enkele keer met het OV een 'anonieme' rit denkt te maken mag je dus 27,50 aftikken, zelfs wanneer het gaat om een ritje van slechts enkele minuten.

Een alternatief zoals cash of papieren kaartjes is op veel locaties niet eens meer mogelijk.

Het zou de overheid sieren als ze betaalbaar OV zouden subsidiëren i.t.t. het kappen van bomen voor het behalen van CO2-doelstellingen.

Die 20 euro is om te voorkomen dat iemand incheckt met een paar euro op de wegwerpkaart, vervolgens het hele land doorreist en dan de kaart weggooit.

Wat wel vreemd is dat je de eerste keer 20 euro erop moet zetten via een NS automaat want anders is je kaart enkel actief voor regionale vervoerders, de NS is blijkbaar daarboven verheven.
28-05-2020, 13:35 door Anoniem
Daarom heb ik ook een petitie papieren treinkaartje terug:
https://petities.nl/petitions/het-vertrouwde-papieren-treinkaartje-weer-terug
28-05-2020, 14:07 door Anoniem
Laat mij gewoon in- en uitchecken met Apple Pay of een NFC-debetcard, dat werkt elders ter wereld tenslotte ook al. Dat werkt gewoon via het Maestro- of VISA-scheme, wel zo handig voor gebruikers die geen bankpas van een Nederlandse bank hebben.

Die hele OV-chipkaart is totaal overbodig, niet meer dan een grote kostenpost.
28-05-2020, 14:08 door Anoniem
Dit betekent dus dat de klant maar voor de fraudebestrijding moet betalen.

En dat terwijl TLS die voortdurend vol op het orgel gaat op fraudebestrijding, fraudebestrijding, fraudebestrijding, en fraudebestrijding, en toch maar enkele gevallen per jaar weet te vermelden. Iets met efficiëntie en geloofwaardigheid.

Alweer: Dit systeem is niet beter dan het papieren kaartje en ook al niet beter dan de strippenkaart, voor de reiziger. Tel daar nog allerlei vreemde restricties bij op en het is helemaal begrijpelijk dat nogal wat reizigers horendol worden van het onding. Zelfs mensen die dan maar liever een ander vervoermiddel pakken om maar niet met die stomme kaart te moeten hannesen.

En dat terwijl precies een kaart met precies dezelfde chip erin (maar minder incompetente software) in Engeland kosteloos ter beschikking wordt gesteld, en zelfs saldo er weer afhalen kosteloos en ter plekke bij zo'n automaat kan.
28-05-2020, 14:33 door Anoniem
Door linux4:
Die 20 euro is om te voorkomen dat iemand incheckt met een paar euro op de wegwerpkaart, vervolgens het hele land doorreist en dan de kaart weggooit.
Dit getuigt van een diepgeworteld wantrouwen als bedrijf jegens je klanten en je eigen personeel.
Immers dit is gewoon "zwartrijden" wat nog veel voordeliger is als je helemaal geen kaart meeneemt, en gewoon via
de normale controle- en handhavingsmechanismen bestreden moet worden niet via zo'n raar drempelbedrag.

Wat wel vreemd is dat je de eerste keer 20 euro erop moet zetten via een NS automaat want anders is je kaart enkel actief voor regionale vervoerders, de NS is blijkbaar daarboven verheven.
Je hoeft er geen 20 euro via de NS automaat op te zetten maar je moet wel het "reisproduct" (braak braak) erop zetten op zo'n automaat, dat kost verder niks als dat saldo er al op staat.
Kennelijk is de NS veel wantrouwender jegens de klanten dan de busmaatschappijen. Daar hoef je maar 3.50 saldo te hebben en daar kun je met een reis uiteraard ook ver boven komen, maar zij gaan er kennelijk niet (zoals de NS) vanuit dat iemand die hun diensten wil gebruiken vast wel een fraudeur moet zijn.
28-05-2020, 15:00 door Anoniem
Door linux4:
Die 20 euro is om te voorkomen dat iemand incheckt met een paar euro op de wegwerpkaart, vervolgens het hele land doorreist en dan de kaart weggooit.

Inderdaad - het is ongeveer de duurst mogelijke treinreis die je kunt maken.


Wat wel vreemd is dat je de eerste keer 20 euro erop moet zetten via een NS automaat want anders is je kaart enkel actief voor regionale vervoerders, de NS is blijkbaar daarboven verheven.

Nee, waar je het geld erop zet maakt niet uit, ook niet de eerste keer.
Maar je moet het 'product' "reizen met NS" eerst toevoegen aan de kaart, voordat je kunt reizen met de NS .En dat moet bij een NS automaat . Ik denk dat jij dat 'vanzelf' gedaan hebt toen je 20 euro stortte bij een NS automaat, de eerste keer.

(was voor mij ook een leerpuntje, eerste anonieme OV kaart, >20 euro erop, maar inchecken op een station werd geweigerd) .

Waarom weet ik niet precies. Met (eind)klant beleving zal het vast niks te maken hebben.(de hele chipkaart heeft _de vervoerbedrijven_ als klant .).
Ik denk dat het 'reizen met NS' product betekent dat er dan een koppeling gemaakt voor check-ins met die kaart tussen NS en translink.
28-05-2020, 15:02 door Anoniem
Meer controle is minder fraude, heel logies.
28-05-2020, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ook is het belachelijk dat je minimaal €20,- tegoed op de pas moet hebben om een ritje te maken.
Dat geldt voor de NS. Voor regionale spoorvervoerders is het €10, en dat geldt ook voor sommige buslijnen over langere afstanden, en verder is het voor stad- en streekvervoer €4. Dat zijn instaptarieven die worden afgeschreven als je incheckt, en bij het uitchecken wordt het verschil met wat je gereisd hebt verrekend.

Bij bussen en trams check je in het voortuig zelf in en uit. Dan kan naar mijn mening als instaptarief het laagste van die €4 (en soms €10) en de prijs van reizen naar het eindpunt worden genomen.

Als je op stations in- en uitstapt, en zeker bij NS waar je het hele land door kan reizen, kan dat niet. Twee lange reizen die ik even in een OV-reisplanner heb uitgeprobeerd kosten allebei €27, dat zijn Middelburg-Groningen en Maastricht-Den Helder. Het verschil met die €20 is ongeveer de aanschafprijs van een anonieme OV-chipkaart (die kost €7,50).

Het idee zou wel eens kunnen zijn dat het zo niet loont om grijs te gaan rijden door een anonieme OV-kaart te kopen, daarmee in te checken maar niet uit te checken bij aankomst, terwijl je bij controle niet gepakt wordt omdat je een geldige kaart hebt waarmee netjes is ingecheckt.

Er valt het nodige op de OV-chipkaart aan te merken, maar het is wel degelijk ook waar dat zwartrijden geen zeldzaamheid is. Weet jij een manier om met een anonieme OV-chipkaart zonder dat instaptarief te werken en toch zwartrijden tegen te gaan?
28-05-2020, 15:11 door karma4 - Bijgewerkt: 28-05-2020, 15:17
Door Anoniem: ...
Waarom weet ik niet precies. Met (eind)klant beleving zal het vast niks te maken hebben.(de hele chipkaart heeft _de vervoerbedrijven_ als klant .). ….
Dat is exact waar het in het ontwerp al fout gegaan is. Als we exact de reiziger van deur tot deur kunnen volgen dan kunnen we de vergoedingen in geld naar ratio tussen de vervoersbedrijven verdelen. De overheid is verantwoordelijk voor het OV maar ziet het uitbesteden en aan besteden als een bezuiniging. Er moeten betere manieren zijn om tot een verdeling van vergoedingen te komen anders dan personen van deur tot deur te volgen. Het AP heeft geweigerd hier op te treden dan wel genoegen genomen met een "veilig genoeg" verwerking.

"Om het openbaar vervoer zo efficiënt en effectief mogelijk te organiseren hebben OV-bedrijven inzicht nodig in de reispatronen van passagiers. Die informatie – waarbij reisgegevens zijn geaggregeerd en geanonimiseerd – is ook van belang voor een aantal derde partijen, waaronder overheden, die (openbaar) vervoer als taak hebben en die ook werken aan de optimalisatie van de dienstverlening. Wij voorzien partijen met onze Informatiehuishouding van deze data. "
28-05-2020, 15:39 door Anoniem
Door karma4: Er moeten betere manieren zijn om tot een verdeling van vergoedingen te komen anders dan personen van deur tot deur te volgen.
Vroeger hadden bussen zo'n traptrede die eerst een klein stukje meegaf, want daar zat een tellertje onder. Dan weet je wel niet wie nu precies van waar tot waar reist, maar je kan wel aardig bijhouden hoe vol de bus gezeten heeft gedurende de rit.

Kan me zo voorstellen dat, bijvoorbeeld, je met een tellertje in een kaartjesknip-apparaat en mischien wat vaker controleren* ook heel aardig weet hoe vol de trein zit. En je kan zelfs kijken naar welke kaartjes er verkocht worden. Dat je dan niet direct een binding hebt met wanneer ze reizen, ach, dat maakt eigenlijk niet eens uit. Je moet gewoon zorgen dat er voldoende capaciteit is voor je volume. En dat aggregeren ze uit de reizigersdata, die dus veel meer gedetaileerd bijeengeveegd wordt dan nodig. Dus hadden ze ook gewoon gelijk alleen het aggregaat kunnen tellen.

Of je kijkt gewoon of de deuren uitpuilen. Dat deden ze voor corona al jaren, en dat kwam omdat de NS ondanks ov-faalkaartsysteem en al die "inzichten" die dat zou geven gewoon even vergeten was tijdig wat spitstreinen bij te bestellen. En bedankt, NS. Dat argument is dus ook al kul.

Maarja, dit is de "geprivatiseerde" NS, waar de net-geen-ambtenaar-meer-maar-kersvers-commersjeele bestuursleden hun salaris verdrievoudigden "want vrije markt". Laat ik nog even opmerken dat de NS het resultaat is van het nationaliseren en bijeenvegen van een heel roedel kleinere spoorwegbedrijfjes. Dat bleek toch handiger. Goh. De ov-faalkaart is dus een oplossing voor een volstrekt nodeloos zelfgemaakt probleem waar een werkende oplossing al voorhanden was. Goh. En bedankt, politici.

* In plaats van zo min mogelijk mensen op de trein en extra mensen inhuren om dat idiote ov-faalkaartsysteem tot in den treure uit te moeten leggen. Net als op stations eerst alle loketten sluiten en dan wat poppetjes in een vissekom neerzetten die echt helemaal niet anders kunnen of mogen dan het vertrekbord tegen reizigers op te lezen. Ik verwachtte dat ze dan toch tenminste intelligent advies konden geven. Niet dus.
28-05-2020, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Het idee zou wel eens kunnen zijn dat het zo niet loont om grijs te gaan rijden door een anonieme OV-kaart te kopen, daarmee in te checken maar niet uit te checken bij aankomst, terwijl je bij controle niet gepakt wordt omdat je een geldige kaart hebt waarmee netjes is ingecheckt.
Dat loont sowieso niet want dan moet je voor iedere reis een nieuwe kaart kopen voor 7,50 en daar een geloofwaardig
bedrag op zetten. Je kunt natuurlijk niet in Amsterdam in de trein stappen met een kaart met 1 euro erop (als dat
toegelaten was) en dan naar Eindhoven rijden en dan bij den Bosch de controleur treffen die ziet dat je die hele rit
gemaakt hebt op 1 euro saldo. Dus controle kan deze vorm van fraude gewoon vinden.
Bovendien kan er natuurlijk een alarm gaan als je uitcheckt met een negatief saldo net zoals wanneer je een winkel
uit loopt met een niet betaald artikel.
28-05-2020, 16:55 door Briolet
Door Anoniem: Een alternatief zoals cash of papieren kaartjes is op veel locaties niet eens meer mogelijk.

Het papieren kaartje kun je gewoon op elk station gebruiken. En als de scaneer op het perron geen barcodes kan scannen kun je gewoon instappen. De controleur in de trein kan hen wel scannen bij een controle.

Alleen kopen kan niet op elk station. Je kunt hem thuis of elders on-line kopen en zelf uitprinten.
28-05-2020, 16:57 door Anoniem
Door linux4:
Door Anoniem: Het preventief vervangen van de OV-chipkaarten om veiligheidsoverwegingen is prima, het maken van exorbitante winst (lees: bedragen die ruim boven de exploitatiekosten liggen) is wat veel mensen frustreert.

Ook is het belachelijk dat je minimaal €20,- tegoed op de pas moet hebben om een ritje te maken. Wanneer je dus voor een enkele keer met het OV een 'anonieme' rit denkt te maken mag je dus 27,50 aftikken, zelfs wanneer het gaat om een ritje van slechts enkele minuten.

Een alternatief zoals cash of papieren kaartjes is op veel locaties niet eens meer mogelijk.

Het zou de overheid sieren als ze betaalbaar OV zouden subsidiëren i.t.t. het kappen van bomen voor het behalen van CO2-doelstellingen.

Die 20 euro is om te voorkomen dat iemand incheckt met een paar euro op de wegwerpkaart, vervolgens het hele land doorreist en dan de kaart weggooit.

Wat wel vreemd is dat je de eerste keer 20 euro erop moet zetten via een NS automaat want anders is je kaart enkel actief voor regionale vervoerders, de NS is blijkbaar daarboven verheven.

De personen die dit doen lopen nu toch gewoon de trein in of springen over een poortje?
28-05-2020, 17:41 door Anoniem
Door Anoniem: Laat mij gewoon in- en uitchecken met Apple Pay of een NFC-debetcard, dat werkt elders ter wereld tenslotte ook al. Dat werkt gewoon via het Maestro- of VISA-scheme, wel zo handig voor gebruikers die geen bankpas van een Nederlandse bank hebben.

Die hele OV-chipkaart is totaal overbodig, niet meer dan een grote kostenpost.
Prima dat jij weinig om jouw privacy geeft, voor anderen ligt dat toch net iets anders. Treinkaartjes zijn veel beter handiger, mits de trein wel betaalbaar wordt (prijzen -90 procent).

NS is bijna failliet, hopelijk krijgen we dan wel een beter bedrijf dat fatsoenlijk met hun klanten omgaat.
28-05-2020, 18:15 door Anoniem
'Het aantal gesignaleerde fraudegevallen beperkte zich vorig jaar tot enkele OV-chipkaarten"

Nee, het aantal gesignaleerde fraudegevallen beperkt zich vooral tot Translink Systems zelf!

,Elke vijf jaar de kaart moeten vervangen á € 7,50 betekent dat dat klotebedrijf lekker hun zakken kan vullen. Dát is echt de enige reden waarom die SCHIJTkaart slechts vijf jaar mee gaat en maar liefst € 7,50 kost.

Het argument dat banken de kaart ook na vijf jaar vervangen (dus het zij doen het, dus wij doen het ook-principe) is pure flauwekul. Als de buurman van Van Veldhoven een kogel door zijn hoofd schiet, zou Van Veldhoven dat dan zelf ook doen? Dat is immers ook een 'hij doet het, dus doe ik het ook'-principe).
28-05-2020, 18:45 door Anoniem
Door Anoniem: Meer controle is minder fraude, heel logies.

geen controle is ook geen fraude. raar maar waar.
28-05-2020, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4: Er moeten betere manieren zijn om tot een verdeling van vergoedingen te komen anders dan personen van deur tot deur te volgen.
Vroeger hadden bussen zo'n traptrede die eerst een klein stukje meegaf, want daar zat een tellertje onder. Dan weet je wel niet wie nu precies van waar tot waar reist, maar je kan wel aardig bijhouden hoe vol de bus gezeten heeft gedurende de rit.

Kan me zo voorstellen dat, bijvoorbeeld, je met een tellertje in een kaartjesknip-apparaat en mischien wat vaker controleren* ook heel aardig weet hoe vol de trein zit. En je kan zelfs kijken naar welke kaartjes er verkocht worden. Dat je dan niet direct een binding hebt met wanneer ze reizen, ach, dat maakt eigenlijk niet eens uit. Je moet gewoon zorgen dat er voldoende capaciteit is voor je volume. En dat aggregeren ze uit de reizigersdata, die dus veel meer gedetaileerd bijeengeveegd wordt dan nodig. Dus hadden ze ook gewoon gelijk alleen het aggregaat kunnen tellen.

Dat was er, en al die verschillende vervoerders - met name dus stad/streekvervoer , dachten dat ze geld misliepen bij het verdelen van de pot van de strippenkaart op die statistische basis.
(ongeveer net zoals iedereen denkt dat ie 'harder en beter werkt dan de meeste collega's' )

Verder konden ze met de strippenkaart de tarieven maar heel grof aanpassen - prijsverhoogde strippenkaarten siepelen over maanden door (het waren waarde papieren) . En tweaken aan zonegrenzen is ook vrij grof .
Met de ov chip kunnen ze centen per halte erop leggen telkens.

Het andere aspect dat alle vervoerders wilden , was alleen toegang met een vooraf betaling, vanwege geweldadige zwartrijders . (op alle vlakken - dus ook in het OV - faalt opsporing/handhaving op dat gebied ) .


Of je kijkt gewoon of de deuren uitpuilen. Dat deden ze voor corona al jaren, en dat kwam omdat de NS ondanks ov-faalkaartsysteem en al die "inzichten" die dat zou geven gewoon even vergeten was tijdig wat spitstreinen bij te bestellen. En bedankt, NS. Dat argument is dus ook al kul.

Waarom hak je zo op de NS ? Die ov chipkaart was een wens van zowel overheid als van alle vervoerders.


De NS heeft (om echt onbegrijpelijke redenen) nog _steeds_ ipsos kaart-kijkers die vragen je kaart te mogen scannen om te kijken waar/hoeveel/van waar mensen in de trein zitten. (ja mag weigeren - het zijn geen controleurs ).
Dus om de een of andere reden kunnen of krijgen ze niks van de gegevens die ook bij translink liggen. En kunnen ze blijkbaar niet gebruik maken van de dezelfde scans die hun conducteurs maken.
Je kunt letterlijk eerst door een conducteur en dan door een ipsos enqueteur je kaart gescand krijgen in dezelfde trein.
28-05-2020, 19:05 door Anoniem
Door Anoniem:

De personen die dit doen lopen nu toch gewoon de trein in of springen over een poortje?

Als je nooit met de trein gaat moet je niet al te eigenwijs doen over wat ze vergeten zijn.

Vrijwel alle stations zijn nu dichtgetimmerd met poortjes , die in een aantal gevallen echt klimwerk vergen (1.80m) vergen om overheen te klauteren.
De stations met heup-hoge poortjes (RT, GV, ASD e.d.) hangen stampvol met camera's en hebben meestal wel een clustertje boa's in de hal rondhangen.

Dus ja, gewoon instappen zonder kaartje en de gok nemen is gewoon niet meer zo simpel (en frequent) als het was.
28-05-2020, 19:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het idee zou wel eens kunnen zijn dat het zo niet loont om grijs te gaan rijden door een anonieme OV-kaart te kopen, daarmee in te checken maar niet uit te checken bij aankomst, terwijl je bij controle niet gepakt wordt omdat je een geldige kaart hebt waarmee netjes is ingecheckt.
Dat loont sowieso niet want dan moet je voor iedere reis een nieuwe kaart kopen voor 7,50 en daar een geloofwaardig
bedrag op zetten. Je kunt natuurlijk niet in Amsterdam in de trein stappen met een kaart met 1 euro erop (als dat
toegelaten was) en dan naar Eindhoven rijden en dan bij den Bosch de controleur treffen die ziet dat je die hele rit
gemaakt hebt op 1 euro saldo. Dus controle kan deze vorm van fraude gewoon vinden.
Bovendien kan er natuurlijk een alarm gaan als je uitcheckt met een negatief saldo net zoals wanneer je een winkel
uit loopt met een niet betaald artikel.

Dat is natuurlijk wel de reden dat je bij inchecken een min of meer 'worst case' rit moet kunnen afschrijven.
20 euro met de trein, 4 euro met regioververvoer.

Zou je met een minimaal positief saldo kunnen inchecken, kun je inderdaad een kaart als wegwerp-kaart gebruiken, en zijn de kosten van de kaart lager dan een hoop treintrajecten. (~Haarlem-Den Haag , 45 min is al 9 euro )

Je kunt een kaart, zelfs nog binnen de poortjes-zone , bijstorten . En je kunt een beetje negatief komen bij uitcheck.
Als je hebt kunnen inchecken is het voor de conducteur OK, ook al staat je kaart in de min of moet die in de min gaat bij een eerstvolgende uitcheck.

Voor de echte gierigaards hier , als je kaart geldigheid afloopt , of als je gaat emigreren kun je dus een paar euro verdienen door negatief te gaan en de kaart gewoon niet meer te gebruiken. Yeah. fuck the man!
28-05-2020, 21:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

De personen die dit doen lopen nu toch gewoon de trein in of springen over een poortje?

Als je nooit met de trein gaat moet je niet al te eigenwijs doen over wat ze vergeten zijn.

Vrijwel alle stations zijn nu dichtgetimmerd met poortjes , die in een aantal gevallen echt klimwerk vergen (1.80m) vergen om overheen te klauteren.
De stations met heup-hoge poortjes (RT, GV, ASD e.d.) hangen stampvol met camera's en hebben meestal wel een clustertje boa's in de hal rondhangen.

Dus ja, gewoon instappen zonder kaartje en de gok nemen is gewoon niet meer zo simpel (en frequent) als het was.

Je kunt eenvoudig achter iemand aanlopen en je bent binnen of buiten. Doe dit zelf regelmatig, puur uit bescherming van mijn privacy. Mocht ik daar ooit een boete voor krijgen (acht de kans nihil), dan ben ik benieuwd wat de rechter doet.
NS is een onbetrouwbaar bedrijf, die wil ik echt niet mijn exacte locatie cadeau doen (hun app sowieso nooit gebruiken). Zo zijn nog wel meer trucjes om de data van jouw OV-chipkaart minder accuraat laten lijken. Allemaal legitiem uiteraard.
Dit soort bedrijven die privacy totaal niet serieus nemen, moet je zo min mogelijk voeden met data.
28-05-2020, 23:25 door Anoniem
Heeft er weg ervan dat de lifecycle analyse van de NS voor de OV-chipkaart technisch of financieel niet meer rond te brijen valt. Geld-honger, inflatie van technisch achterstalligheden, noem maar op.
Of je OV chipkaart-controle systeem deugt of ie valt niet deugend te houden.
Schuif dat dan niet af op klanten die gewoon loyaal en langer dan 5 jaar met dezelfde kaart door willen kunnen.
Kennelijk heeft de NS een profiel van ideale klant en andere klanten schaffen ze liever af.
Klanten die zowel met de RET en de NS reizen bijvoorbeeld.
Zo frequenties is ook ideaal om om de zoveel jaar meer "innovatieve" chipkaart versies te introduceren en erdoor te drukken.
29-05-2020, 00:55 door Anoniem
Je kunt eenvoudig achter iemand aanlopen en je bent binnen of buiten. Doe dit zelf regelmatig, puur uit bescherming van mijn privacy. Mocht ik daar ooit een boete voor krijgen (acht de kans nihil), dan ben ik benieuwd wat de rechter doet.

Niet dat ik het doe, maar zwartrijden is logischerwijs altijd nog het goedkoopst. De pakkans x boete is altijd lager dan de gemiddelde kosten van reizen. (Bewijs uit het ongerijmde: als dit niet zo zou zijn, dan is er een overschot aan personeel en is een kaartje kopen goedkoper).

De NS en privacy is inderdaad een ramp, erg jammer (wat ik ervan weet althans).
29-05-2020, 07:22 door botbot
Die kaarten gaan 5 jaar mee, al je ze 5 jaar niet gebruikt. *elke* kaart die ik heb gehad en dagelijks gebruik houdt er na een jaar, mischien 2 mee op. Het begint bij 1 poortje een beetje te haperen Twee of drie keer op een wat preciezere afstand houden gaat dan nog. Maar een maand later kom je het vaker tegen en moet je echt zorgen dat je alweer een nieuwe (of tweede anonieme kaart) op zak hebt omdat je er van uit kan gaan dat ie weer een aan het einde van zijn levensduur is. En nee hij zit niet op mijn telefoon geplakt, ik houdt hem ook niet op andere electrische apparatuur. Na een jaar, of twee max gewoon in mijn portomononee is het het meestal einde verhaal.
29-05-2020, 08:39 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb het nu even specifiek over de NS. Maar als je overal de rails weghaalt, is de kans op fraude met treinreizen zo goed als nul. En het staal van de rails kan je verkopen wat eenmalig een financieel voordeel oplevert.

Ook worden de spoorwegovergangen zo veiliger. Het enige nadeel is dat de treinen minder vaak op tijd zullen rijden.

Dus als de staatssecretaris even goed nadenkt, kan er nog veel verbeterd worden.

Is een spoorwegovergang nog wel een spoorwegovergang als er geen rails meer ligt?
29-05-2020, 09:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

De personen die dit doen lopen nu toch gewoon de trein in of springen over een poortje?

Als je nooit met de trein gaat moet je niet al te eigenwijs doen over wat ze vergeten zijn.

Vrijwel alle stations zijn nu dichtgetimmerd met poortjes , die in een aantal gevallen echt klimwerk vergen (1.80m) vergen om overheen te klauteren.
De stations met heup-hoge poortjes (RT, GV, ASD e.d.) hangen stampvol met camera's en hebben meestal wel een clustertje boa's in de hal rondhangen.

Dus ja, gewoon instappen zonder kaartje en de gok nemen is gewoon niet meer zo simpel (en frequent) als het was.

Zelf heb ik al zo vaak gezien dat mensen de poortjes omzeilen, door achter iemand aan te lopen of domweg de poortjes open te drukken, dat het verre van zeldzaam moet zijn. Om het station uit te komen heb ik andere trucs gezien, die ik hier niet ga posten om mensen niet op ideeën te brengen. Dan ga ik nog niet eens dagelijks met de trein. Zwartrijders weten de mazen in het systeem zonder probleem te vinden.
29-05-2020, 09:18 door SPer
Kan ik mijn anonieme kaart inwisselen voor een nieuwe zonder kosten ? Als dit niet het geval is : Waarom niet ?
29-05-2020, 09:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het idee zou wel eens kunnen zijn dat het zo niet loont om grijs te gaan rijden door een anonieme OV-kaart te kopen, daarmee in te checken maar niet uit te checken bij aankomst, terwijl je bij controle niet gepakt wordt omdat je een geldige kaart hebt waarmee netjes is ingecheckt.
Dat loont sowieso niet want dan moet je voor iedere reis een nieuwe kaart kopen voor 7,50 en daar een geloofwaardig
bedrag op zetten. Je kunt natuurlijk niet in Amsterdam in de trein stappen met een kaart met 1 euro erop (als dat
toegelaten was) en dan naar Eindhoven rijden en dan bij den Bosch de controleur treffen die ziet dat je die hele rit
gemaakt hebt op 1 euro saldo. Dus controle kan deze vorm van fraude gewoon vinden.
Bovendien kan er natuurlijk een alarm gaan als je uitcheckt met een negatief saldo net zoals wanneer je een winkel
uit loopt met een niet betaald artikel.

Dat is natuurlijk wel de reden dat je bij inchecken een min of meer 'worst case' rit moet kunnen afschrijven.
20 euro met de trein, 4 euro met regioververvoer.

Zou je met een minimaal positief saldo kunnen inchecken, kun je inderdaad een kaart als wegwerp-kaart gebruiken, en zijn de kosten van de kaart lager dan een hoop treintrajecten. (~Haarlem-Den Haag , 45 min is al 9 euro )

Je kunt een kaart, zelfs nog binnen de poortjes-zone , bijstorten . En je kunt een beetje negatief komen bij uitcheck.
Als je hebt kunnen inchecken is het voor de conducteur OK, ook al staat je kaart in de min of moet die in de min gaat bij een eerstvolgende uitcheck.

Voor de echte gierigaards hier , als je kaart geldigheid afloopt , of als je gaat emigreren kun je dus een paar euro verdienen door negatief te gaan en de kaart gewoon niet meer te gebruiken. Yeah. fuck the man!

De realiteit is dat honderdduizenden kaarten verlopen met saldo, dat na veel gesteggel met wat moeite teruggevraagd kan , worden. Dat doen veel mensen alsnog niet, want dat kost teveel tijd voor de paar euro die dat oplevert, plus dat het niet anoniem kan. Maar hey, je hebt in theorie nu de optie. Dus fuck the gewone man, inderdaad.
29-05-2020, 09:20 door Anoniem
Nog nooit zoveel gefietst als na de invoering van de chipkaart voor het ov.

Je moet wat voor je principes over hebben.
En zo lang ik moet betalen zonder tegenprestatie komt voorlopig de chipkaart er bij mij niet in.
29-05-2020, 10:31 door Anoniem
Door Anoniem: Is een spoorwegovergang nog wel een spoorwegovergang als er geen rails meer ligt?
Wacht tot de lichten gedoofd zijn. Er kan nog geen trein aankomen ;-)

Anoniem 12:10
29-05-2020, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laat mij gewoon in- en uitchecken met Apple Pay of een NFC-debetcard, dat werkt elders ter wereld tenslotte ook al. Dat werkt gewoon via het Maestro- of VISA-scheme, wel zo handig voor gebruikers die geen bankpas van een Nederlandse bank hebben.

Die hele OV-chipkaart is totaal overbodig, niet meer dan een grote kostenpost.
Prima dat jij weinig om jouw privacy geeft, voor anderen ligt dat toch net iets anders.
Maar is wel de toekomst en werkt gewoon goed en snel.


Treinkaartjes zijn veel beter handiger, mits de trein wel betaalbaar wordt (prijzen -90 procent).

NS is bijna failliet, hopelijk krijgen we dan wel een beter bedrijf dat fatsoenlijk met hun klanten omgaat.
Treinkaartjes zijn helemaal niet handiger. Traag, lastig en duur.

Volgens mij is de NS trouwens nog verre van failliet. En als er ooit een andere komt, gaan die exact hetzelfde doen. Dat je alleen al denkt dat die mogelijk de prijzen met 90% verlagen, laat al zien, dat je geen idee hebt, hoe de kosten van de NS in elkaar zitten.
29-05-2020, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem: Laat mij gewoon in- en uitchecken met Apple Pay of een NFC-debetcard,
En daarmee heb je gelijk het voordeel dat de bankpas elke 4 jaar vernieuw wordt (daar betalen we trouwens ook voor maar dat zit dan ingebakken in het bankproduct.
29-05-2020, 13:15 door Anoniem
Zou reizen met je smartphone goedkoper zijn?

J.O.
29-05-2020, 15:05 door Anoniem
Als dat een maatregel is om fraude tegen te gaan, waarom de fuck moet de KLANT er dan voor betalen? Wat heeft de KLANT hier aan? "U zou wel eens een fraudeur kunnen zijn en daarom moet u meer betalen," dat is toch volkomen krankjorem?!?
29-05-2020, 19:02 door Anoniem
Prima idee om de OV-chipkaart om de vijf - liever drie - jaar te vervangen als dat fraude tegengaat.
Dat betekent dat er veel geld over blijft (som niet gefraudeerde bedragen). Als er zoveel fraude is,
moet daaruit een AUTOMATISCHE vervanging betaald kunnen worden door Translink.
Als er geen geld aan winst is, is hun 5 jaar argument kul.
30-05-2020, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: Zou reizen met je smartphone goedkoper zijn?
Ik zie ze ervoor aan dat de "app" die dat moet doen zeven euro vijftig gaat kosten en iedere vijf jaar opnieuw gekocht moet worden, en voor iedere nieuwe smartphone ook.

Maar laten we de kosten van je smartphone niet vergeten. Niet iedereen heeft zo'n ding en stel dat de goedkoopste zestig euro kost*, dan rekenen we de kosten van een abonnement of een prepaid SIM om "even" de app erop te kunnen zetten en er geld bij te kunnen gooien en dus ook de kosten van je bankrekening die je daarvoor nodig hebt, en ook de kosten van de stroom om het ding op te laden, en de eventuele kosten van de "app", nog niet eens mee, dan moet je dus in vijf jaar tijd minstens 61 keer (enkel of retour) reizen met de trein om onder de extra kosten van een euro per treinkaartje uit te komen. Oftewel iets meer dan twaalf keer per jaar.

Ik haal dat niet. Als je dat wel doet dan is het al snel goedkoper om een kortingkaart te regelen, en daar krijg je de pas dan weer bij. Dus erg veel casus voor nfc-smartphone en goedkoper zijn is er niet.

Als je zo'n ding met abonnement "toch al" hebt en niet genoeg of op de verkeerde momenten reist voor een kortingkaart, dan wordt het anders, maar dan is de berekening ook anders. En je blijft vastzitten aan het probleem dat als je telefoon uitvalt je daarvoor beboet kan worden. Mocht dat gebreuren, dan vervliegt je voordeeltje ook weer vrij snel.

* De samsung galaxy a8 lijkt nu de goedkoopste "app"-geschikte smartphone met nfc bij mediamarkt.
30-05-2020, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem: als je overal de rails weghaalt, is de kans op fraude met treinreizen zo goed als nul. En het staal van de rails kan je verkopen wat eenmalig een financieel voordeel oplevert.
Ik verwacht dat de kosten van het weghalen en verkopen van dat staal, hoger zijn dan wat het oplevert. Van de koperen bovenleiding daarentegen hebben criminelen aangetoond dat weghalen en verkopen wel genoeg opbrengt. En dan heb je de treinen zelf nog :-). Nee, laat die rails maar lekker liggen.
30-05-2020, 17:46 door Anoniem
Door Anoniem:Die 20 euro is om te voorkomen dat iemand incheckt met een paar euro op de wegwerpkaart, vervolgens het hele land doorreist en dan de kaart weggooit.
Dus voor 20 Euro kan je door heel het land reizen en als je geen zin meer hebt, gooi je de kaart weg.
30-05-2020, 18:08 door Anoniem
Door Anoniem: Of je kijkt gewoon of de deuren uitpuilen. Dat deden ze voor corona al jaren, en dat kwam omdat de NS ondanks ov-faalkaartsysteem en al die "inzichten" die dat zou geven gewoon even vergeten was tijdig wat spitstreinen bij te bestellen. En bedankt, NS. Dat argument is dus ook al kul.
Ik verwacht dat die gegevens best bekend zijn bij de ns (of in elk geval in hun systemen), maar dat daar niets mee gedaan wordt. Waarschijnlijk bleef een discussie hangen op het punt over wie die te bestellen treinen uiteindelijk gaat betalen (of dat de bonus van de ns-directie maar wat lager moet).

Hint: de ns-directie gaat hun eigen bonus natuurlijk niet vrijwillig verlagen, zodat ze meer treinen kunnen kopen.
30-05-2020, 18:20 door Anoniem
Het andere aspect dat alle vervoerders wilden , was alleen toegang met een vooraf betaling, vanwege geweldadige zwartrijders . (op alle vlakken - dus ook in het OV - faalt opsporing/handhaving op dat gebied ) .
Als ze nu gewoon in de voorwaarden zetten dat zwartrijders niet naarbinnen mogen (in het bijzonder de geweldadige) en ze zorgen dat de handhaving eindelijk eens op orde komt, dan is het probleem toch ook opgelost.
30-05-2020, 18:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is een spoorwegovergang nog wel een spoorwegovergang als er geen rails meer ligt?
Wacht tot de lichten gedoofd zijn. Er kan nog geen trein aankomen ;-)
Het gaat niet om de rails, maar om het spoor, dat al die treinen in het verleden hebben achtergelaten.
Daarnaast, ze kunnen die ov-chip nu gebruiken om je te laten betalen om het spoor over te steken.
30-05-2020, 18:41 door Anoniem
Door SPer: Kan ik mijn anonieme kaart inwisselen voor een nieuwe zonder kosten ? Als dit niet het geval is : Waarom niet ?
Ah, een kamervraag. :-) Antwoord binnen 8 weken, of zo.
30-05-2020, 20:51 door Anoniem
Door Anoniem: Hint: de ns-directie gaat hun eigen bonus natuurlijk niet vrijwillig verlagen, zodat ze meer treinen kunnen kopen.
Je zou zeggen dat meer treinen betekent meer ruimte voor reizigers betekent meer reizigers betekent meer winst. Dat laatste is nu net het oogmerk van een commercieel bedrijf in een vrije markt. Dus heeft die "privatisatie" van de NS niet de beoogde "vrije markt"-effecten gehad. Oftewel de privatisatie is een mislukking. En oh ja, de directie is een stel graaiers dat misbruik maakt van hun positie. Dat ook. Waarom de enige aandeelhouder dat zo toestaat? Mischien die nog maar eens ter verantwoording roepen dan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.