image

Groot deel berichten in MijnOverheid na zes weken nog niet gelezen

donderdag 25 juni 2020, 15:29 door Redactie, 36 reacties

Een groot deel van de berichten die de overheid naar gebruikers van MijnOverheid stuurt zijn na zes weken nog altijd niet gelezen, zo laat overheidsinstantie Logius vandaag weten. Via de BerichtenBox van MijnOverheid kunnen burgers post van de overheid ontvangen.

Inmiddels hebben 8,3 miljoen Nederlanders een MijnOverheid-account. Vorig jaar verstuurde de overheid 82,2 miljoen berichten naar gebruikers van de dienst. Veel van de berichten blijven wekenlang onaangeraakt in de BerichtenBox staan. Volgens Logius is 46 procent van de verstuurde berichten na drie weken nog altijd niet geopend. Na zes weken is dat iets gedaald naar iets meer dan 40 procent.

Mede dankzij de Berichtenbox-app is het aantal geopende berichten na drie weken wel in een jaar tijd met acht procent gestegen. "Ondanks deze stijgende lijn wordt er continu gekeken naar manieren om de attentiewaarde van berichten te vergroten", stelt Logius. Zo wordt er samengewerkt met de organisaties die berichten naar de Berichtenbox sturen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het toevoegen van handelingsperspectief aan de e-mailnotificaties die gebruikers ontvangen dat er een bericht in de Berichtbox klaarstaat.

Het probleem van niet geopende berichten in MijnOverheid is niet nieuw. Al in 2018 besteedde staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken hier aandacht aan. Zo werd er besloten om het percentage geopende berichten na 3 en na 6 weken jaarlijks in kaart te brengen. Knops stelde destijds dat het aspect van het "tijdig" openen van berichten ingewikkeld is. "De overheid kijkt niet in de eenmaal verzonden berichten van de gebruikers, en alleen de afzendende overheden weten welke termijn bij welke type bericht hoort", aldus de staatssecretaris, die tevens opmerkte dat de postbode ook niet in de brievenbus kijkt of een brief wordt geopend.

Reacties (36)
25-06-2020, 15:48 door Anoniem
Dus iedereen gaat gedwee mee in het aanvragen van de digid maar weet de onhandige heruitvinding van email niet te gebruiken.

En bedenk dat als je niet inlogt om je bericht te lezen dat dat dan jouw schuld is. Zo is de overheid dan ook wel weer.

Mede dankzij de Berichtenbox-app is het aantal geopende berichten na drie weken wel in een jaar tijd met acht procent gestegen. "Ondanks deze stijgende lijn wordt er continu gekeken naar manieren om de attentiewaarde van berichten te vergroten", stelt Logius.
Oftewel, gaan nog beter hun best doen om je lastig te vallen met hun gevraag om aandacht. Maar helaas pindakaas er zitten al twintig andere apps op je smartphone die ook voortdurend aandacht willen. Waar de beloning groter is (geen onleesbaar ambtelijk gewauwel) en de investering kleiner (niet eerst de notificatie lezen en dan het eigenlijke bericht en er dan achter komen dat je twee keer ambtelijk geneuzel hebt doorgespit. Dat meestal maar niet altijd nergens over gaat of gewoon niets belangrijks te melden heeft.

[...] de staatssecretaris, die tevens opmerkte dat de postbode ook niet in de brievenbus kijkt of een brief wordt geopend.
Ze zien "mijnoverheid" dus inderdaad als een soort postagentschap, maar dat is het helemaal niet. Het is veel meer een soort bedrijfspostvakjesdienst, al binnenshuis onhandig maar over de organisatiegrenzen heen nog veel onhandiger.

Doe mij dus maar de echte post, op papier. Dan ben ik niet afhankelijk van of schuldig aan de vele, vele manieren waarop er iets mis kan gaan met dit, ronduit, al in concept een ontzettend onding.
25-06-2020, 17:15 door Anoniem
Laten ze eerst maar een email notificatie maken.... Misschien dat ik dan inlog... Maar nog beter, een doorstuur functionaliteit. Dan krijg ik het gewoon in MIJN EIGEN inbox. Veel beter!

TheYOSH
25-06-2020, 17:19 door Anoniem
Misschien dat die App wat is. Maar ik ga niet elke week mijn random wachtwoord en tevens random account naam in voeren om te kijken of er een belangrijk bericht van de overheid is. Ik vind het al een ramp om elke 14 dagen mijn bankrekening te checken.

Van overheidsberichten in mijn mailbox word ik ook niet blij. Mijn mailbox check ik meerdere malen per dag.

Mijn brievenbus check ik meerdere malen per week en ik heb een nee-nee sticker. Dus dat gaat altijd goed.
25-06-2020, 17:38 door Anoniem
Wat zou helpen is dat als je 2FA aan hebt gezet voor je digid maar geen SMS gebruikt, dat je dan kan inloggen in de Berichtenbox appp. Laatst (maanden geleden) toen ik dat probeerde, was dat onmogelijk zonder SMS 2FA aan te zetten (wat je niet moet willen vanwege onveiligheid). Dan zou men gemakkelijk de volledige inhoud van berichten kunnen lezen. De VGZ app van VGZ kan het wel, dus raar dat het zo lastig is bij Logius. Het alternatief van mensen doorsturen via een link om het elk bericht te kunnen inzien is een drempel te hoog.
25-06-2020, 17:42 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien dat die App wat is. Maar ik ga niet elke week mijn random wachtwoord en tevens random account naam in voeren om te kijken of er een belangrijk bericht van de overheid is. Ik vind het al een ramp om elke 14 dagen mijn bankrekening te checken.

Van overheidsberichten in mijn mailbox word ik ook niet blij. Mijn mailbox check ik meerdere malen per dag.

Mijn brievenbus check ik meerdere malen per week en ik heb een nee-nee sticker. Dus dat gaat altijd goed.
Als je wat meer verstand had van MijnOverheid zou je moeten weten, dat je een e-mail bericht kan krijgen in jouw eigen mailbox, dat er een " bericht" voor je klaar staat. Je hoeft dus helemaal niet steeds in MijnOverheid te kijken!
25-06-2020, 17:45 door Anoniem
Mensen krijgen in de mail een notificatie dat er een bericht staat in de berichtenbox, dan moeten ze met digid inloggen
om het bericht in de berichtenbox te lezen en daar staat dan alleen maar in dat er een bericht is in weer een of andere
andere dienst en dat daar moet worden ingelogd, dan loggen ze daar weer in, en dan staat er dat er iets totaal
onbelangrijks zoals dat "over een week een rekening automatisch gaat worden geincasseerd".

Vreemd he dat na een tijdje men het wel gelooft en 1 keer per half jaar ofzo gaat kijken?
Laten ze daar eerst maar eens wat aan gaan verbeteren voor ze hinten dat de schuld bij de burger ligt
25-06-2020, 18:37 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 15:48 uur:
[...] eerst de notificatie lezen en dan het eigenlijke bericht en er dan achter komen dat je twee keer ambtelijk geneuzel hebt doorgespit. [...]
Weinig geneuzel door te spitten in de notificatie, hoor:
Geachte xxxxxxxx,
Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox op MijnOverheid. Ga naar MijnOverheid om dit te lezen.
Met vriendelijke groet,
MijnOverheid
25-06-2020, 18:56 door Anoniem
"Inmiddels hebben 8,3 miljoen Nederlanders een MijnOverheid-account."

Hoeveel procent weet dat ze dit hebben?
25-06-2020, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen krijgen in de mail een notificatie dat er een bericht staat in de berichtenbox, dan moeten ze met digid inloggen
om het bericht in de berichtenbox te lezen en daar staat dan alleen maar in dat er een bericht is in weer een of andere
andere dienst en dat daar moet worden ingelogd, dan loggen ze daar weer in, en dan staat er dat er iets totaal
onbelangrijks zoals dat "over een week een rekening automatisch gaat worden geincasseerd".

Vreemd he dat na een tijdje men het wel gelooft en 1 keer per half jaar ofzo gaat kijken?
Laten ze daar eerst maar eens wat aan gaan verbeteren voor ze hinten dat de schuld bij de burger ligt
Tja en dat klopt dus niet wat je wauwelt.
De aanslagen van bv het waterschap staan keurig in mijn berichtenbox, dus niet nog eens inloggen bij het waterschap.
25-06-2020, 19:23 door Anoniem
Door Anoniem:Als je wat meer verstand had van MijnOverheid zou je moeten weten, dat je een e-mail bericht kan krijgen in jouw eigen mailbox, dat er een " bericht" voor je klaar staat. Je hoeft dus helemaal niet steeds in MijnOverheid te kijken!

Dus je krijgt een mailtje (als je dat opgezet hebt) dat er een berichtje klaar staat. Een mailtje dat in de massa van je mailboxen onderbelicht kan blijven.
Je logt in met digid.
Je leest het berichtje, dat je doorstuurt naar een andere dienst.
Je logt uit
Je logt in op die andere dienst
je leest daar het bericht (opnieuw).


En anders:

Je vindt een envelop in je brievenbus. (Vooral de bauwe envelop van de belastingdienst is/was zeer herkenbaar)
Je opent de envelop.
Je leest de brief.

Geen meermaals inlog geneuzel, geen doorverwijs geneuzel.

Doe mij maar papier.
Ik hou van zo min mogelijk poespas als het niet nodig is.
25-06-2020, 19:51 door Anoniem
Door Anoniem:
En bedenk dat als je niet inlogt om je bericht te lezen dat dat dan jouw schuld is. Zo is de overheid dan ook wel weer.
Net zoals je de post niet open maakt?

Doe mij dus maar de echte post, op papier. Dan ben ik niet afhankelijk van of schuldig aan de vele, vele manieren waarop er iets mis kan gaan met dit, ronduit, al in concept een ontzettend onding.
En dan maar hopen dat de post bezorgt wordt?
Ik kan nu heerlijk overal waar ik ben, de overheid post lezen en meteen digitaal opslaan / bewaren.

Door Anoniem: Mensen krijgen in de mail een notificatie dat er een bericht staat in de berichtenbox, dan moeten ze met digid inloggen
om het bericht in de berichtenbox te lezen en daar staat dan alleen maar in dat er een bericht is in weer een of andere
andere dienst en dat daar moet worden ingelogd, dan loggen ze daar weer in, en dan staat er dat er iets totaal
onbelangrijks zoals dat "over een week een rekening automatisch gaat worden geincasseerd".

Vreemd he dat na een tijdje men het wel gelooft en 1 keer per half jaar ofzo gaat kijken?
Laten ze daar eerst maar eens wat aan gaan verbeteren voor ze hinten dat de schuld bij de burger ligt
Vroegha... Kreeg ik van 3 verschillende bedrijven mailtjes met exact hetzelfde type berichten. Afgezien dat ook daarna nog eens 3 verschillende systemen zijn om in te loggen en te werken.
En maar hopen dat ik de mails binnen kreeg, of anders in alle systemen maar 1/2 half jaar loggen?
25-06-2020, 21:33 door Anoniem
Het is ook gewoon een achterlijk concept dat je telkens naar het postkantoor moet om te kijken of er post voor je is en vervolgens blijft die post dan achter op het postkantoor. De verzender kan wel zien dat je de brief gelezen hebt maar ondertussen kan hij de post ook weer laten intrekken.

Post hoort gewoon in de brievenbus en dan is dat jouw eigendom en tevens bewijsmateriaal bij misverstanden. Met andere woorden E-mail dus (met een van de 2 beveiliginglagen die men tegenwoordig gebruikt).

En die mailreminders zijn uiteraard iets waar criminelen d.m.v. phising dankbaar gebruik van maken. Iets dat overigens ook niet zou werken bij digitaal ondertekende e-mail.
25-06-2020, 22:06 door Anoniem
Door Anoniem: "Inmiddels hebben 8,3 miljoen Nederlanders een MijnOverheid-account."

Hoeveel procent weet dat ze dit hebben?

Goed punt. Op zich moet je dit - voor zover ik weet - zelf activeren. Maar er zullen veel mensen zijn die uit nieuwsgierigheid een keer een account hebben gemaakt er er verder niets mee doen. Ik heb me nooit verdiept in de voorwaarden, maar ik vrees dat zodra je een account hebt, je geacht wordt (lees: het is jouw verantwoordelijkheid) om deze berichten box in te gaten te houden.

Overigens is dit de belangrijkste reden dat ik geen account op 'MijnOverheid' heb aangemaakt. Als de overheid écht belangrijke info heeft, stuur dan alstublieft een klassieke brief. Tegenwoordig krijg je zo weinig post dat een klassieke brief opvalt. Elektronische post raakt regelmatig verloren in de grote hopen rotzooi die te pas en te onpas per elektronische diensten worden gestuurd.
26-06-2020, 07:17 door Anoniem
Door Anoniem:Op zich moet je dit - voor zover ik weet - zelf activeren. Maar er zullen veel mensen zijn die uit nieuwsgierigheid een keer een account hebben gemaakt er er verder niets mee doen. Ik heb me nooit verdiept in de voorwaarden, maar ik vrees dat zodra je een account hebt, je geacht wordt (lees: het is jouw verantwoordelijkheid) om deze berichten box in te gaten te houden.

De voorwaarden van Logius stelden dat specifiek. Dat was voor mij (ook) de reden om geen account te acitiveren.
Als de overheid mij iets van mij wil, dan mag ze de moeite doen om mij te bereiken ipv de verantwoordelijkheid bij mij leggen.

Het lijkt de bealstingdienst wel: Je moet er zelf op toezien dat je bv (bij een oevrlijden van een naaste) je erfbelasting-aanslag tijdig instuurt, ook al stuurt de belastingdient je hier geen formulier voor toe.dat is mij overkomen. Ook al was het hun fout, jij bent verantwoordelijk dat je op tijd aangeeft en betaalt. Dat de termijn grotendeels door hun blunder verloren gegaan is, is jou probleem. Die termijn wordt niet opgerekt.

Sindsdien, ben ik falicant tegen dit soort domme oplossingen waarbij jij de probleem eigenaar bent van een jou onbekend probleem.


Door Anoniem:Als de overheid écht belangrijke info heeft, stuur dan alstublieft een klassieke brief. Tegenwoordig krijg je zo weinig post dat een klassieke brief opvalt. Elektronische post raakt regelmatig verloren in de grote hopen rotzooi die te pas en te onpas per elektronische diensten worden gestuurd.

Mee eens.
Ik heb 1 brievenbus, die heel veelal leeg is.
En 5 mailboxen (zakelijk en prive) die vol zitten met een massa mails. Daardoor mis je wel eens iets.

En je hebt bewijs op papier.
26-06-2020, 08:41 door Anoniem
"Het probleem van niet geopende berichten"

Daar zit het probleem. Het is namelijk geen probleem.

Bewijs 1:

Je krijgt immers nu een bericht dat de Belastingdienst, of je lokale waterschap je een bericht stuurt.
Dan denk je: die lees ik van het weekend even. In de tussentijd valt hij al op de mat en lees je die.
Logisch dus, dat je dan niet online ook nog inlogt om het te lezen. Dat is geen probleem, dat is logisch.

Bewijs 2:
Je krijgt immers nu een bericht van je lokale waterschap je een bericht stuurt.
Dan weet je: dat is de oproep om te betalen, die staat op automatische incasso. Hoef de brief dus niet te lezen om dat te weten.

Bewijs 3::
Je krijgt immers nu een bericht van je Belastingdienst op een moment dat je al weet dat in de brief gaat staan dat je aangifte moet gaan doen. Dan hoef je dat bericht dus niet te lezen.

Wat zou helpen?
In de e-mail die je krijgt even het onderwerp zetten. Dus bijvoorbeeld 'Oproep aangifte belastingdienst'.
De overheid geeft je dan genoeg informatie, want als het afwijkt van wat je zou verwachten log je echt wel in (daar zit het probleem dus niet).
26-06-2020, 08:43 door Anoniem
Komt de overheid er nu pas achter dat hun brieven (ook per post) gewoon slecht gelezen worden? Dat is wel inzicht!
Ligt zeker niet aan de manier van verzenden.
26-06-2020, 10:11 door Anoniem
Door Anoniem: Wat zou helpen?
In de e-mail die je krijgt even het onderwerp zetten. Dus bijvoorbeeld 'Oproep aangifte belastingdienst'.
In de email die vertelt dat je moet inloggen om een mijnoverheid-bericht te lezen?

Dat kan niet, want dat ene regeltje is in zulke gevallen al de hele inhoud van het bericht, die daarmee onversleuteld verstuurd geworden is. Doe je het toch, dan kan "mijnoverheid" zó bij het grof vuil wegens overbodig. Dat laatste denk ik toch al, wegens onbruikbaar, onkundig, ongeschikt, en daarmee onnuttig, maar dat terzijde.
26-06-2020, 10:21 door Anoniem
Door Anoniem: Komt de overheid er nu pas achter dat hun brieven (ook per post) gewoon slecht gelezen worden? Dat is wel inzicht!
Ligt zeker niet aan de manier van verzenden.

Conclusie: minder (electronsiche) brieven sturen en en leesbaarder maken, met de juridische prietpraat op de achterkant.
Berichten van de overheid zijn meestal oninteressant voor de burger.

Advies aan de politiek: Launch a fully blown advertising campaign with the buzz word "Red tape is fun!"
26-06-2020, 10:44 door Anoniem
Leuk hoor, email-notificatie, maar hoe vaak kijken bepaalde mensen in hun e-mail? (ik misschien wel 2x per jaar)
Als het te gemakkelijk en te goedkoop wordt om bij iemand berichten te deponeren, wordt je er namelijk mee overstelpt.
En ik heb wel wat beters/leukers te doen.
Daarom als iemand je zo nodig wil bereiken, is het niet verkeerd dat het die persoon iets kost,
zodat je niet voor elke poep en scheet een e-mail krijgt.
26-06-2020, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem: "Het probleem van niet geopende berichten"

Daar zit het probleem. Het is namelijk geen probleem.

Bewijs 1:

Je krijgt immers nu een bericht dat de Belastingdienst, of je lokale waterschap je een bericht stuurt.
Dan denk je: die lees ik van het weekend even. In de tussentijd valt hij al op de mat en lees je die.
Logisch dus, dat je dan niet online ook nog inlogt om het te lezen. Dat is geen probleem, dat is logisch.

Bewijs 2:
Je krijgt immers nu een bericht van je lokale waterschap je een bericht stuurt.
Dan weet je: dat is de oproep om te betalen, die staat op automatische incasso. Hoef de brief dus niet te lezen om dat te weten.

Bewijs 3::
Je krijgt immers nu een bericht van je Belastingdienst op een moment dat je al weet dat in de brief gaat staan dat je aangifte moet gaan doen. Dan hoef je dat bericht dus niet te lezen.

Wat zou helpen?
In de e-mail die je krijgt even het onderwerp zetten. Dus bijvoorbeeld 'Oproep aangifte belastingdienst'.
De overheid geeft je dan genoeg informatie, want als het afwijkt van wat je zou verwachten log je echt wel in (daar zit het probleem dus niet).

Slechte voorbeelden/bewijs. Zo staat bij mij de waterschapsbelasting niet op automatische incasso. Ik heb ooit een akkefietje met ze gehad, sindsdien houd ik het roer zelf stevig in handen als het om betalen gaat.
Verder ga je voorbij aan heel veel andere communicatie met de overheid en van meer incidentele aard. Erfbelasting, schenkingen, CJIB, zorgtoeslagen, communicatie rond rijbewijs en paspoort. Er is zoveel incidentele maar wel belangrijke communicatie dat je echt zo'n postbus scherp in de gaten moet houden.

Zoals eerder geschreven, doe mij maar een klassieke brief voor dit soort dingen. Omdat elektronische post nagenoeg gratis is, krijg je via die kanalen zoveel zooi binnen dat je het overzicht snel kwijtraakt. Ik heb honderden mails die ik niet lees omdat het allemaal shit is. Iedere club waar je zaken doet stuurt behalve zinvolle info ook een hoop zooi met hoe goed ze wel niet zijn en wat ze allemaal nog meer kunnen.
26-06-2020, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem: "Het probleem van niet geopende berichten"

.....

Wat zou helpen?
In de e-mail die je krijgt even het onderwerp zetten. Dus bijvoorbeeld 'Oproep aangifte belastingdienst'.
De overheid geeft je dan genoeg informatie, want als het afwijkt van wat je zou verwachten log je echt wel in (daar zit het probleem dus niet).

De wereld op zijn kop. Wij als ICT' ers kunnen het ook nog wel voor elkaar krijgen dat onze Hue lampen rood gaan knipperen als er een ongelezen bericht in ' Mijn Overheid' staat. Maar dat gaat toch nergens over?

Als het echt belangrijk is, dan moeten ze de kosten voor het afdrukken en versturen gewoon voor lief nemen. Als je die paar euro niet wilt uitgeven, is het ook niet belangrijk. Vermoei me er dan niet mee.
En als het goedkoper moet, ga dan als overheid eerst maar eens samenwerken. Verzamel de poststukken en stuur maximaal een pakketje in de maand. De belastingdienst kan niet eens de zaken van haar eigen organisatie bundelen. Soms krijg ik als zelfstandige van de belastingdienst meerdere enveloppen op een dag binnen. Laat ze de eigen problemen oplossen, in plaats van dit af te wentelen op de burger.
26-06-2020, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem: Als het echt belangrijk is, dan moeten ze de kosten voor het afdrukken en versturen gewoon voor lief nemen. Als je die paar euro niet wilt uitgeven, is het ook niet belangrijk.
Na het dubbeltje voor de brief*, nog niet eens een hele euro als je in bulk kan versturen en daar dus de bulk-kortingen voor kan krijgen. Waarom wij als burgers de grootbedrijven moeten subsidiëren omdat zij wel, en wij niet, toegang hebben tot tweede klassepost met langere doorloop en goedkopere postzegel, ontgaat me een beetje.

De grootste kostenpost is al snel de tijd die het kost om het briefje te tikken, maar dat valt dan weer weg in de tijd die de ambtenaar anders z'n krantje had zitten lezen, wat'ie toch al in z'n eigen tijd zou moeten doen.

Vermoei me er dan niet mee.
Zo denk ik er ook over. Maar ons ambtenarencorps vindt het leuk om iedereen zoveel mogelijk lastig te vallen, en doet dat dus graag, en veel, en met werkelijk elk excuus. Kennelijk halen ze daar hun eigenwaarde uit.

En als het goedkoper moet, ga dan als overheid eerst maar eens samenwerken. Verzamel de poststukken en stuur maximaal een pakketje in de maand. De belastingdienst kan niet eens de zaken van haar eigen organisatie bundelen. Soms krijg ik als zelfstandige van de belastingdienst meerdere enveloppen op een dag binnen.
Die meestal allemaal net niets te melden hebben. Een hoop van die brieven kan ook gewoon niet verstuurd worden. (En andere dan weer wel, want soms vertellen ze erg belangrijke dingen dan ineens weer niet. *zucht* ambtenaren.)

Laat ze de eigen problemen oplossen, in plaats van dit af te wentelen op de burger.
Dat is dan ook precies niet waarom dit hele feest in de markt gezet is. Dat is omdat ze graag net doen of ze met de tijd meegaan. Dat ze er dan een onding van een gedrocht van weten te maken, ach, dat kon je al vooraf eigenlijk al wel op je vingers natellen. Dat het jou geld en moeite en zelfs rechtspositie kost is niet hun probleem, het zijn tenslote ambtenaren.

* Materiaalkosten, ruwe schatting, in bulk is minder: Vier cent vensterenvelop, een cent velletje papier, printer zeg een cent of twee per kantje. Voor bulk-porto kijk in het tarievenboekje, maar het goedkoopste tarief "briefje sturen" is onder de 60 cent.
26-06-2020, 16:43 door Anoniem
Wellicht zijn dit een aantal redenen:

Als je geld zat hebt. Trek je je schouders op en heb je zoiets van...komt wel.
Wanneer je geen geld zat hebt denk je...o o was dat?
Of je krijgt een email en denk je hugh was dat en je vergeet het.
Of als je bankroet bent en het opgegeven ...kan mij het ruk,,,,
26-06-2020, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Na het dubbeltje voor de brief*, nog niet eens een hele euro als je in bulk kan versturen en daar dus de bulk-kortingen voor kan krijgen. Waarom wij als burgers de grootbedrijven moeten subsidiëren omdat zij wel, en wij niet, toegang hebben tot tweede klassepost met langere doorloop en goedkopere postzegel, ontgaat me een beetje.

De grootste kostenpost is al snel de tijd die het kost om het briefje te tikken, maar dat valt dan weer weg in de tijd die de ambtenaar anders z'n krantje had zitten lezen, wat'ie toch al in z'n eigen tijd zou moeten doen.
Het meeste is geautomatiseerd, dus handmatig een briefje typen valt wel mee. Maar vergeet niet dat deze kosten best behoorlijk zijn. Het is niet alleen een papiertje, en een postzegel. Kosten zijn best hoog hiervoor, printers personeel, ondersteuning.

En als het goedkoper moet, ga dan als overheid eerst maar eens samenwerken. Verzamel de poststukken en stuur maximaal een pakketje in de maand. De belastingdienst kan niet eens de zaken van haar eigen organisatie bundelen. Soms krijg ik als zelfstandige van de belastingdienst meerdere enveloppen op een dag binnen.
Die meestal allemaal net niets te melden hebben. Een hoop van die brieven kan ook gewoon niet verstuurd worden. (En andere dan weer wel, want soms vertellen ze erg belangrijke dingen dan ineens weer niet. *zucht* ambtenaren.)
Omdat het verschillende dossiers zijn, verschillende afdelingen.

Alles verzamelen zou inderdaad een goede zijn. Over overheidsbreed heen trekken zou ik meteen zeggen. Laten we het hierna noemen... MijnOverheidPost?
Maar post is erg oud, tegenwoordig gaat alles digitaal... Laten we het daarom Mijnoverheid noemen. O wacht even.....

Laat ze de eigen problemen oplossen, in plaats van dit af te wentelen op de burger.
Dat is dan ook precies niet waarom dit hele feest in de markt gezet is. Dat is omdat ze graag net doen of ze met de tijd meegaan. Dat ze er dan een onding van een gedrocht van weten te maken, ach, dat kon je al vooraf eigenlijk al wel op je vingers natellen. Dat het jou geld en moeite en zelfs rechtspositie kost is niet hun probleem, het zijn tenslote ambtenaren.
En daarom hebben we ook altijd zeurende burgers.
Het is namelijk geen gedrocht. Ik ken eigenlijk niemand die deze oplossing zo noemt. Eigenlijk iedereen is er wel tevreden over. Afgezien wat security.nl personen die zeuren omdat ze denken dat ze het allemaal veel beter denken te weten.

De meeste van ons, en zeker de jonge generatie doet alles digitaal. De dagen dat ik hier nog belangrijke post door de brievenbus krijg is eigenlijk minimaal.
Voordeel is nu wel, dat ik overal direct mijn post kan lezen en geen afhankelijkheid meer heb, om thuis te moeten zijn.
Welkom in de moderne tijd.

* Materiaalkosten, ruwe schatting, in bulk is minder: Vier cent vensterenvelop, een cent velletje papier, printer zeg een cent of twee per kantje. Voor bulk-porto kijk in het tarievenboekje, maar het goedkoopste tarief "briefje sturen" is onder de 60 cent.
Ik zou geen inkoper worden.
27-06-2020, 07:58 door Anoniem
Door Anoniem: Het meeste is geautomatiseerd, dus handmatig een briefje typen valt wel mee. Maar vergeet niet dat deze kosten best behoorlijk zijn. Het is niet alleen een papiertje, en een postzegel. Kosten zijn best hoog hiervoor, printers personeel, ondersteuning.
Dat gaat dus over het geval dat er iets gezegd moet worden dat buiten de automatisering valt. Valt het binnen de automatisering, komen we zo op. Printers gaan een tijdje mee, personeel heb je "toch wel", net als de rest. Enne... voor email heb je alles behalve de printer en de vouwmachine ook nodig. Maar dan dus wel weer andere infrastructuur. En in het geval van "mijnoverheid" een stapel servers met brakke software die email onhandig verheruitvinden.

En als het goedkoper moet, ga dan als overheid eerst maar eens samenwerken. Verzamel de poststukken en stuur maximaal een pakketje in de maand. De belastingdienst kan niet eens de zaken van haar eigen organisatie bundelen. Soms krijg ik als zelfstandige van de belastingdienst meerdere enveloppen op een dag binnen.
Die meestal allemaal net niets te melden hebben. Een hoop van die brieven kan ook gewoon niet verstuurd worden. (En andere dan weer wel, want soms vertellen ze erg belangrijke dingen dan ineens weer niet. *zucht* ambtenaren.)
Omdat het verschillende dossiers zijn, verschillende afdelingen.
Die echt niet allemaal een eigen poststroominfrastructuur hebben. Dat rolt allemaal uit de centrale printerstraat en wordt dus ook centraal in een envelop gepropt. Als je dus toch aan het automatiseren bent, kun je dat traject dus ook doortrekken naar "combineren van geautomatiseerde routinemeldingen". Maar dat moet je dus dan wel doen.

Het te goedkoop om op het ene punt te zeggen "het is geautomatiseerd" en op het andere "jamaar automatiseren kan niet". Dat was nu net het punt: Zorg dat je je interne rommel zelf op orde krijgt en projecteer het niet op de burger.

Alles verzamelen zou inderdaad een goede zijn. Over overheidsbreed heen trekken zou ik meteen zeggen. Laten we het hierna noemen... MijnOverheidPost?
Maar post is erg oud, tegenwoordig gaat alles digitaal... Laten we het daarom Mijnoverheid noemen. O wacht even.....
Er is niets mis met dat post "oud" zou zijn en nee, "tegenwoordig gaat alles digitaal" is een ontzettende drogreden en niet waar bovendien. In plaats van dat dichtgetikte gedoe van "laten we lekker nieuwerwetsig doen en dat alle burgers opdringen", moet je je afvragen wat de burger wil. Als die post wil, dan lever je dat. Als die email wil, dan lever je dat.

Merk op dat "mijnoverheid" die email niet levert, het is een "webportaal". Ik kan niet zeggen, stuur alles maar naar dit emailadres versleuteld met die gpg- of s/mime-sleutel. Ik kan ook al niet zeggen, ik kom mijn "mijnoverheid"-berichten zelf wel halen via imap/s op jullie servers. Had ik al gezegd dat "mijnoverheid" geen email is?

<em><b><u><blink><marquee>"MIJNOVERHEID" IS GEEN EMAIL.</marquee></blink></u></b></em>


Laat ze de eigen problemen oplossen, in plaats van dit af te wentelen op de burger.
Dat is dan ook precies niet waarom dit hele feest in de markt gezet is. Dat is omdat ze graag net doen of ze met de tijd meegaan. Dat ze er dan een onding van een gedrocht van weten te maken, ach, dat kon je al vooraf eigenlijk al wel op je vingers natellen. Dat het jou geld en moeite en zelfs rechtspositie kost is niet hun probleem, het zijn tenslote ambtenaren.
En daarom hebben we ook altijd zeurende burgers.
Op de man spelen is altijd een nuttige bijdrage aan het debat.

Als de overheid zou weten wat ze doet, hadden de burgers niets te zeuren. Dat hebben ze wel, dus doet de overheid het niet goed genoeg.

Het is namelijk geen gedrocht.
En jouw evidente grote inhoudelijke kennis laat dat zien.

Ik ken eigenlijk niemand die deze oplossing zo noemt.
Oftewel je zegt hier "ik ken jou niet". Nee, dat wist ik wel.

Eigenlijk iedereen is er wel tevreden over.
Als je iedereen die iets anders zegt maar afschrijft hou je alleen maar tevreden jaknikkers over.

Afgezien wat security.nl personen die zeuren omdat ze denken dat ze het allemaal veel beter denken te weten.
Als je hier nou gewoon niet meer komt ben je ook van die laatste paar "personen die zeuren" af.

De meeste van ons, en zeker de jonge generatie doet alles digitaal.
De jongere generatie, die nog geen behoorlijk emailtje kan schrijven.

De dagen dat ik hier nog belangrijke post door de brievenbus krijg is eigenlijk minimaal.
Hier ook. Want de meeste ellende is afgehandeld. Ik vind dat een beter idee dan nu maar "digitaal" achter vanalles aan te moeten hobbelen.

Voordeel is nu wel, dat ik overal direct mijn post kan lezen en geen afhankelijkheid meer heb, om thuis te moeten zijn.
Welkom in de moderne tijd.
Het is heel handig om even in de bus door je mijnoverheid-berichtenbox te kunnen schieten... oh wacht dat doet dus niemand.

Want die berichten blijken allemaal niet gelezen te worden.

Ik lees mijn post wel, op de plek waar ik haar afhandel, waar ik mijn archief en verdere administratie heb, en dus eventueel kan controleren of wat een of andere ambtenaar beweert niet (weer eens) gelogen lariekoek is. Dat gebeurt me regelmatig dus nakijken loont.

Het is een keuze, het is mijn keuze, en het is niet aan jou om dat af te willen serveren.

* Materiaalkosten, ruwe schatting, in bulk is minder: Vier cent vensterenvelop, een cent velletje papier, printer zeg een cent of twee per kantje. Voor bulk-porto kijk in het tarievenboekje, maar het goedkoopste tarief "briefje sturen" is onder de 60 cent.
Ik zou geen inkoper worden.
Aangezien ik aan materiaalkosten, met consumentenprijzen, zonder bulkkortingen, goedkoper kan (en doe) dan deze expliciete ruwe en dus conservatieve schatting, denk ik dat jij dat inderdaad maar niet zou moeten doen.
27-06-2020, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Als het echt belangrijk is, dan moeten ze de kosten voor het afdrukken en versturen gewoon voor lief nemen. Als je die paar euro niet wilt uitgeven, is het ook niet belangrijk. Vermoei me er dan niet mee.
Je moet wel bedenken dat de briefpost op weg is om te verdwijnen. Dat je nooit anders hebt meegemaakt dat er
briefpost is betekent niet dat het altijd zal blijven. De morse telegrafie, de telex, het telegram, de FAX, ze zijn allemaal
uitgebreid in gebruik geweest en bestaan nu niet meer. Als de briefpost de ontwikkeling in volume en de stijging van de
kosten blijft doormaken die er nu is, dan zal die op een gegeven moment ook verdwijnen wegens "te veel kosten en
te weinig baten, en alternatieven zijn beschikbaar" net als die andere methoden.
Dan is het natuurlijk wel handig als je voorbereid bent.
27-06-2020, 15:05 door PJW9779
Gebruik van MijnOverheid is niet verplicht, maar dat vertellen ze je pas achteraf.
Verder kun je eenvoudig alerts aan zetten zodat je een berichtje krijgt als er een nieuw bericht in je Berichtenbox staat, of er een ongelezen bericht in je Berichtenbox staat of een statuswijziging in Lopende zaken.
Dus als je in staat bent je aan te melden bij MijnOverheid dan kun je voor je eigen gemak ook die meldingen wel aan zetten.

Overigens allemaal oud nieuws.
Probleem bekend, oplossingen bekend, actie 0,0
27-06-2020, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als het echt belangrijk is, dan moeten ze de kosten voor het afdrukken en versturen gewoon voor lief nemen. Als je die paar euro niet wilt uitgeven, is het ook niet belangrijk. Vermoei me er dan niet mee.
Je moet wel bedenken dat de briefpost op weg is om te verdwijnen.
Dat hoeft niet, is ook zeker nog geen gelopen race, maar is wel een kwestie van keuzes maken. Op het moment is iedereen achter de muziek van nieuwerwetsigheid aan het aanhollen maar het is al duidelijk zichtbaar dat wat er nu gebeurt gewoon niet houdbaar is. Met al die nieuwerwetsigheid dan.

Bijvoorbeeld omdat niemand alleen al weet hoe behoorlijk met email om te gaan. Gezien mijn ervaringen met FIDO en USENET en mailinglijsten waar mensen wel wisten hoe het hoorde... oh jongens, het kan zoveel beter dan wat ik nu de gemiddelde kantoorklerk zie presteren.

Om eerlijk te zijn, de briefjes die ik ondertussen krijg zijn ook om te huilen. Product van het moderne onderwijs. Mischien moeten we maar allemaal aan de "app" waar we elkaar berichtjes kunnen sturen bestaande uit alleen nog maar pictogrammen en smileys, pardon, emojiiiiiiii. Lijkt me interessant om zo berichtjes van de overheid te krijgen. Wat is het pictogram voor "betaal je belasting nu eens een keer, lapzwans!"?

Ik denk dat we een reëel risico lopen dat voordat het zover komt, we weer teruggaan naar de schoolmeester de brieven laten schrijven want dat kunnen we zelf niet. Met ganzeveer en zelfgemaakte galinkt op handgeschept papier.

Dat je nooit anders hebt meegemaakt dat er
briefpost is betekent niet dat het altijd zal blijven. De morse telegrafie, de telex, het telegram, de FAX, ze zijn allemaal
uitgebreid in gebruik geweest en bestaan nu niet meer.
Ze bestaan zeker nog wel. Dat jij ze niet meer gebruikt is toch net wat anders. Uit dat rijtje is de post toch wel het langst aanwezig en is ook het meest robuust gebleken. Daar kan "de digitaal" nog een puntje aan zuigen. Want iedere jandoedel verzint z'n eigen slechte heruitvinding van email, telegram, telefoon, of combinatie daarvan, en het werkt allemaal niet samen.

Voorbeeldje: Waarom kan ik met een willekeurige smartphone wel een fotootje schieten van een document en dat emailen, maar kan ik datzelfde fotootje van dat document niet faxen? GSM ondersteunt het, de telefoon alleen niet. Mischien dat maar een paar procent van de smartphonegebruikers het zouden willen gebruiken, maar waarom zorgt de fabrikant niet gewoon dat het werkt voor het geval je enige contact een FAXnummer is? Nou, omdat ze te druk zijn om achter de nieuwerwetsigheid aan te hollen. Met miljoenen gebruikers is een paar procent toch nog best een leuk aantal gebruikers, dus het had zomaar de moeite kunnen zijn. Maar nee, "MMS" was leuker (en duurder) dus moest je dat maar gebruiken, en dat is ondertussen ook al dood.

FAX is nu in Nederland vrijwel dood omdat KPN besloten heeft ISDN af te schaffen en iedereen aan de analoge telefoon over VoIP te hangen --zonder de VoIP-inlogdata vrij te geven, wat KPN-dochter XS4ALL wel doet-- en tegelijkertijd te verdommen dat VoIP-netwerk aan te passen voor FAX. Kan prima, maar ze moeten het wel doen, en ze zijn te druk met zichzelf suf te fappen over "kijk ons eens VoIP doen!" om die compatibiliteit te waarborgen.

Zorgen dat dingen werken en samenwerken was ooit een kernwaarde van telecommunicatie-engineering, terwijl de computerjongens daar meestal te bescheten voor zijn omdat ze weer een nieuw speeltje hebben. KPN gaat met de tijd mee, leuk hoor. Ik had als overheid beter geëist van mijn staatstelco. Maarja, de politiek was te druk met zichzelf suf te fappen over "privatisatie" en "marktwerking".

Als de briefpost de ontwikkeling in volume en de stijging van de kosten blijft doormaken die er nu is, dan zal die op een gegeven moment ook verdwijnen wegens "te veel kosten en te weinig baten, en alternatieven zijn beschikbaar" net als die andere methoden.
Ik zie dat vooral als een enorm falen van onder andere de bazen van de posterijen zelf. De techniek is zeer respectabel, maar het management geenszins. Daar kan zoveel beter. En het kan ook zoveel goedkoper, ook zonder de postbezorgers uit te knijpen.

Want laten we wel wezen, in de tijd van Vincent van Gogh werd er wel twee tot drie keer per dag besteld, maar we hadden veel minder inwoners en ook nog eens niet iedereen kon lezen en schrijven. En toch bestond die dienst.

Nu hebben we dan wel veel alternatieven, maar tegelijkertijd zijn die lang niet allemaal voor alles geschikt, er zijn steeds weer andere, en is het nog maar helemaal de vraag of we ze willen blijven gebruiken als de nieuwigheid eraf is.

Er is echt ruimte voor de post om zich in wat niches te nestelen en daar nog lang van te leven. Dat is niet wat het management van postnl doet. Dat zwalkt aan alle kanten en voert een achterhoedegevecht alsof ze eigenlijk al verloren hebben. En dat is gewoon dom.

Dan is het natuurlijk wel handig als je voorbereid bent.
Ik weet nu nog niet wat er dan hip en happening zal zijn, want het verandert iedere week. Daarnaast heb ik een vrij duidelijk lijstje van wat ik van een electronische postvervanger verwacht en geen enkele weet dat te leveren, is daarmee dus ondermaats en ongeschikt. Dus wacht ik af en zeg ondertussen: Als je me wil bereiken, dan schrijf je maar een briefje. Iets wat Donald Knuth al sinds 1990 zegt.
27-06-2020, 15:09 door PJW9779
Door TheYOSH : Laten ze eerst maar een email notificatie maken.... Misschien dat ik dan inlog... Maar nog beter, een doorstuur functionaliteit. Dan krijg ik het gewoon in MIJN EIGEN inbox. Veel beter!

TheYOSH

Is al jaren geleden ingevoerd.
Volgende keer beter opletten.
27-06-2020, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem:
En in het geval van "mijnoverheid" een stapel servers met brakke software die email onhandig verheruitvinden.
Een stapel centrale servers, die voor veel overheden hergebruikt kunnen worden. Valt ook onder de gedachte "1 overheid" en dus niet waarbij iedere overheids afdeling het wiel gaat uitvinden.


Er is niets mis met dat post "oud" zou zijn en nee, "tegenwoordig gaat alles digitaal" is een ontzettende drogreden en niet waar bovendien. In plaats van dat dichtgetikte gedoe van "laten we lekker nieuwerwetsig doen en dat alle burgers opdringen", moet je je afvragen wat de burger wil. Als die post wil, dan lever je dat. Als die email wil, dan lever je dat.
Ik wil graag Fax, of eventueel telegram.

Feit is gewoon er wordt steeds minder post bezorgt, post wordt ook steeds minder vaak rond gebracht.
De meeste Nederlanders willen tegenwoordig gewoon alles digitaal doen.
Daar kan je het niet mee eens zijn, maar zo is het wel. Als de overheid nog steeds alles via post zou doen, dan gaan ze gewoon niet met hun tijd mee.
Je kunt dit een gedrocht redenen vinden, maar zo is het nu eenmaal. We gaan steeds meer op een digitale infrastructuur over.

Merk op dat "mijnoverheid" die email niet levert, het is een "webportaal". Ik kan niet zeggen, stuur alles maar naar dit emailadres versleuteld met die gpg- of s/mime-sleutel.
PGP is heel mooi. Maar wordt eigenlijk bijna nergens gebruikt in het bedrijfsleven. De gewone gebruiker heeft er zelfs nog nooit van gehoord.
Dus geen oplossing voor dit soort diensten.
s/mime, zou kunnen, maar ook hier heeft eigenlijk de bemiddelde burger nog nooit van hoort.

Ik kan ook al niet zeggen, ik kom mijn "mijnoverheid"-berichten zelf wel halen via imap/s op jullie servers. Had ik al gezegd dat "mijnoverheid" geen email is?
Logische redenen. Geen controle, niet secure.


<em><b><u><blink><marquee>"MIJNOVERHEID" IS GEEN EMAIL.</marquee></blink></u></b></em>
Klopt.
Er is een email notificatie mogelijk, maar het is een centrale berichtenbox.

Op de man spelen is altijd een nuttige bijdrage aan het debat.

[qutoe]Als de overheid zou weten wat ze doet, hadden de burgers niets te zeuren. Dat hebben ze wel, dus doet de overheid het niet goed genoeg.
Een burger weet ook vaak niet wat er werkelijk allemaal speelt. Of denken het beter te weten, maar eigenlijk niet eens weten hoe de visie, architectuur of de gedachten achter een oplossing zijn.

En jouw evidente grote inhoudelijke kennis laat dat zien.
Thanks.

Oftewel je zegt hier "ik ken jou niet". Nee, dat wist ik wel.
Klopt inderdaad. Maar soms zijn er uitzonderingen, maar dat wil niet zeggen dat ze het allemaal correct hebben.

Als je iedereen die iets anders zegt maar afschrijft hou je alleen maar tevreden jaknikkers over.
Of ze die "jaknikkers" snappen de visie en gedachten er achter.
Snappen dat post gewoon steeds minder en minder gebruikt wordt.
Een overheid naar de toekomst moet kijken.

De oplossing is zeker niet perfect, maar de opzet en gedachten zijn goed en kunnen uitbreid worden met nieuwe functionaliteiten.

Als je hier nou gewoon niet meer komt ben je ook van die laatste paar "personen die zeuren" af.
Waarom zou ik dat doen?

De jongere generatie, die nog geen behoorlijk emailtje kan schrijven.
Mijn vader, zet er ook niet meer op te wachten om alles nog per post te krijgen. is wel tegen de 70.

Want die berichten blijken allemaal niet gelezen te worden.
De vraag is of alle post nuttig is. Ik krijg nu ook nog steeds alles in de oude brievenbus.
Ik weet dat ik een bericht krijg van belastingdienst, dat ik weer mijn aangifte moet doen.
Die blauwe enveloppen gaan hier ook naar een paar maanden vaak ongeopend, of ze worden dan pas opengemaakt, en daarna de papier snipleraar in.

Ik lees mijn post wel, op de plek waar ik haar afhandel, waar ik mijn archief en verdere administratie heb, en dus eventueel kan controleren of wat een of andere ambtenaar beweert niet (weer eens) gelogen lariekoek is. Dat gebeurt me regelmatig dus nakijken loont.
Daarom bewaar ik ook alle documenten digitaal. Ideaal en gemakkelijk overal te doorzoeken.

Het is een keuze, het is mijn keuze, en het is niet aan jou om dat af te willen serveren.
Klopt... Maar ik was ook gek op de Fax... maar ja... Die wordt tegenwoordig echt nergens meer gebruikt.
De wereld is tegenwoordig digitaal.

Aangezien ik aan materiaalkosten, met consumentenprijzen, zonder bulkkortingen, goedkoper kan (en doe) dan deze expliciete ruwe en dus conservatieve schatting, denk ik dat jij dat inderdaad maar niet zou moeten doen.
Ga ook niet in de sales of als IT Print vertegenwoordiger werken.

Dit valt onder de discussie, waarom opslag zo duur is, terwijl je bij de mediamarkt het 50 euro 2TB opslag mogelijk is.
27-06-2020, 18:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Inmiddels hebben 8,3 miljoen Nederlanders een MijnOverheid-account."

Hoeveel procent weet dat ze dit hebben?

Goed punt. Op zich moet je dit - voor zover ik weet - zelf activeren. Maar er zullen veel mensen zijn die uit nieuwsgierigheid een keer een account hebben gemaakt er er verder niets mee doen. Ik heb me nooit verdiept in de voorwaarden, maar ik vrees dat zodra je een account hebt, je geacht wordt (lees: het is jouw verantwoordelijkheid) om deze berichten box in te gaten te houden.

Overigens is dit de belangrijkste reden dat ik geen account op 'MijnOverheid' heb aangemaakt. Als de overheid écht belangrijke info heeft, stuur dan alstublieft een klassieke brief. Tegenwoordig krijg je zo weinig post dat een klassieke brief opvalt. Elektronische post raakt regelmatig verloren in de grote hopen rotzooi die te pas en te onpas per elektronische diensten worden gestuurd.
Je geeft zelf aan in MijnOverheid, van welke instantie jij de melding wilt hebben! Dat jouw email postbus overspoeld wordt is toch echt niet de schuld van MijnOverheid.
28-06-2020, 15:05 door Anoniem
Tja ik lees mijn prive email ook wel eens een maand niet. Wat maakt het uit? Zolang er maar geen knelpunten ontstaan toch?

Ik hoef toch niet in de houding te staan voor mijn overheid?

Of gaat het om de bonussen v.d. betrokken managers die van elk project een succes willen maken?

Lol was het maar mijn overheid dan had ik heel wat maatregelen genomen.
28-06-2020, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen krijgen in de mail een notificatie dat er een bericht staat in de berichtenbox, dan moeten ze met digid inloggen
om het bericht in de berichtenbox te lezen en daar staat dan alleen maar in dat er een bericht is in weer een of andere
andere dienst en dat daar moet worden ingelogd, dan loggen ze daar weer in, en dan staat er dat er iets totaal
onbelangrijks zoals dat "over een week een rekening automatisch gaat worden geincasseerd".

Vreemd he dat na een tijdje men het wel gelooft en 1 keer per half jaar ofzo gaat kijken?
Laten ze daar eerst maar eens wat aan gaan verbeteren voor ze hinten dat de schuld bij de burger ligt
Ik heb nog nooit meegemaakt, dat er in MijnOverheid een bericht staat, dat ik op een andere dienst weer ergens moest inloggen. Alle berichten staan gewoon in de inbox! Misschien eens de pdf openen?
29-06-2020, 11:56 door Anoniem
Door Anoniem: Tja ik lees mijn prive email ook wel eens een maand niet. Wat maakt het uit? Zolang er maar geen knelpunten ontstaan toch?
Dat doe ik ook met normale post wel eens.

Ik hoef toch niet in de houding te staan voor mijn overheid?
Er zijn bepaalde rechten en plichten bij inwoner zijn van Nederland.

Door Anoniem:
Ik heb nog nooit meegemaakt, dat er in MijnOverheid een bericht staat, dat ik op een andere dienst weer ergens moest inloggen. Alle berichten staan gewoon in de inbox! Misschien eens de pdf openen?
Ik wel. Bij WOZ aanslag stond in de mijnoverheid berichtenbox maar details kon inzien in het eigen portaal. Ook mijn bezwaar kon in alleen via dat extra portaal doen.
30-06-2020, 10:24 door Anoniem
Wat een azijn zeikers weer hier zeg. Doen ze het een keer goed, hebben ze hier weer wat te zeuren. Persoonlijk heb ik hier geen last van en vind ik dit een goede dienst. Ik krijg een paar keer per jaar (echt max 5 of zo) een e-mail met de mededeling dat er een bericht voor mij klaar staat in de berichtenbox van MijnOverheid. Verder geen overbodige informatie die iemand zou kunnen vertellen wat het bericht is (heel goed!) en ook helemaal geen link waardoor het ook niet te misbruiken (phishing) valt (super!).

Ik open dan als ik achter de pc zit mijn browser en log zelf in, of als ik onderweg ben open ik even de MijnOverheid app en lees het bericht. Helemaal geweldig, niets meer aan veranderen. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik daarna ergens extern moest inloggen of zo.

De gevraagde mail notificatie zit dus al in de dienst, er wordt geen vertrouwelijke informatie gedeeld is deze notificatie en hij bevat ook geen links die gemanipuleerd kunnen worden. Niets meer aan doen.
30-06-2020, 17:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Als je wat meer verstand had van MijnOverheid zou je moeten weten, dat je een e-mail bericht kan krijgen in jouw eigen mailbox, dat er een " bericht" voor je klaar staat. Je hoeft dus helemaal niet steeds in MijnOverheid te kijken!

Dus je krijgt een mailtje (als je dat opgezet hebt) dat er een berichtje klaar staat. Een mailtje dat in de massa van je mailboxen onderbelicht kan blijven.
Je logt in met digid.
Je leest het berichtje, dat je doorstuurt naar een andere dienst.
Je logt uit
Je logt in op die andere dienst
je leest daar het bericht (opnieuw).


En anders:

Je vindt een envelop in je brievenbus. (Vooral de bauwe envelop van de belastingdienst is/was zeer herkenbaar)
Je opent de envelop.
Je leest de brief.

Geen meermaals inlog geneuzel, geen doorverwijs geneuzel.

Doe mij maar papier.
Ik hou van zo min mogelijk poespas als het niet nodig is.

Dat komt omdat automatisering gericht is op het bedrijf en niet op de klant. Prutsers in de IT.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.