Privacyexperts maken zich zorgen over de registratie van contactgegevens in de horeca en de omgang hiermee. Sinds vorige week maandag moeten horecagelegenheden hun klanten om hun naam en contactgegevens vragen. Er zijn echter twijfels over hoe restaurants, bars en andere gelegenheden met deze gegevens omgaan, zo meldt BNR.
Zo zijn er inmiddels meerdere meldingen dat horecagasten worden gevraagd om hun naam en telefoonnummer op te schrijven op een formulier waarop ook de namen en telefoonnummers van eerdere gasten zijn te zien. Ook zijn er vragen of de gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt en wat ermee gebeurt wanneer ze niet meer nodig zijn.
Opgeslagen gegevens moeten na twee weken worden vernietigd. "Vernietigen is niet bij het oud vuil zetten. Vernietigen is echt een versnipperaar aanschaffen en daar de gegevens in vernietigen zodat ze onleesbaar worden", zegt Paul Korremans, privacyconsultant en bestuurslid van Privacy First.
Dit weekend liet journalist Georgia Oost via Twitter weten dat ze bij een horecagelegenheid haar contactgegevens had achtergelaten en een uur later een "flirterig appje" van één van de obers ontving. Oost heeft met de manager van de zaak gesproken die liet weten dat dit niet de bedoeling was. Ook heeft ze de app van de ober beantwoord, die vervolgens zijn excuses maakte.
Volgens Arnold Roosendaal van Privacy Company heeft de overheid weinig richting gegeven aan het verzamelen van gegevens. Hij krijgt bijval van Korremans. "De overheid had kunnen helpen met goede technische maatregelen. Een richtsnoer had daarbij kunnen helpen." Eerder publiceerde Koninklijke Horeca Nederland al een formulier dat de horeca voor de registratie van contactgegevens kan gebruiken. De branche-organisatie geeft echter geen details hoe gegevens moeten worden opgeslagen en vernietigd.
In België is de registratie van contactgegevens verplicht. De Belgische privacytoezichthouder GBA geeft horeca meer informatie over de omgang met gegevens. "Als de uitbater met één formulier wil werken waarop de gegevens van zijn verschillende klanten staan, moet hij dit zelf invullen (op basis van de gegevens die de klanten mondeling verstrekken). Als de gegevens door de klanten zelf ingevuld moeten worden, moeten de klanten in de praktijk elk een document krijgen om in te vullen." Verder wordt aangeraden om formulieren in een af te sluiten kast te bewaren of in een verzegelde envelop te stoppen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.