De NS vraagt reizigers om hun treinreizen voortaan vooraf te registreren waarbij verzamelde data na een maand wordt geanonimiseerd. Reizigers zijn echter niet verplicht om hun reizen vooraf aan te melden. Het registeren van treinreizen kan alleen door reizigers die over een NS-account beschikken.
"We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je aangemelde reis. Je ontvangt van ons een e-mail om je aangemelde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw aangemelde treinreis door een verstoring uitvalt", zo laat de NS weten. Gebruikers kunnen ook hun OV-chipkaartnummer bij het registreren van hun reis opgeven. Dan maakt de NS éénmalig een koppeling tussen het OV-chipkaartnummer en de gemaakte reizen. Volgens de vervoerder kan het zo analyseren welke reizen de reiziger daadwerkelijk heeft gemaakt om zo een druktevoorspelling te maken.
De reizen die reizigers bij de NS registreren worden na verloop van één maand geanonimiseerd. "Daarnaast worden analyses uitgevoerd met een pseudoniem van jouw e-mailadres, indien er sprake is van een e-ticket, zodat NS een accurate druktevoorspelling kan maken", zo staat in het privacybeleid vermeld (pdf). De NS verwacht dat de aanmeldservice "nog belangrijker" wordt na de lockdown zodra er meer mensen met de trein reizen.
Reizigersvereniging Rover vindt dat het registratiesysteem vrijwillig moet blijven. "Tijdens de proef met de NS-aanmeldservice voor treinen naar Zandvoort kwamen er klachten binnen van reizigers die een extra drempel opgeworpen zagen worden voor hun treinreis", zegt Rover-directeur Freek Bos. "We vinden het daarom van groot belang dat het registratiesysteem vrijwillig blijft en nooit zal uitmonden in een verplichte reservering van de reis." Rover ziet liever een oplossing waarbij er geen handeling van reizigers wordt gevraagd, bijvoorbeeld door middel van sensoren het aantal reizigers te meten dat de treindeuren passeert.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.