De geleidelijkheid en flits momenten maken het lastig om hacks die schuil gaan tussen/in een van kluwen van processen goed te kunnen bevatten.
Zeker voor ouderen, maar uiteraard ook voor goedgelovige of gehaaste computer gebruikers.
Wanneer weet je dat er werkelijk iets aan de hand is dat nadere aandacht vergt?
Hacks kunnen makkelijk als dubbelgangers tussen alle logs verborgen zitten.
Hoeveel meer dedicated gebruikers onder Apple en Linux klanten kunnen bijvoorbeeld de inhoud van hun Console logs duiden tot zelfs spellen?
Niet elke gebruiker zal het geheel dat in logs wordt vastgesteld kunnen duiden laat staan kunnen plaatsen in context zoals een software architect van het betreffende systeem / applicatie dat zal kunnen.
Wat maakt in elk geval uit bij de kans om dubbelgangers / "nep van echt te onderscheiden"?
- aanlooptijd van inleidingen en een definitieve hack.
vaak ruim vóór dat moment wordt het voor veel ouderen moeilijker om nep van echt te onderscheiden
.
Dit is een factor waarmee de Sander Dekker en Grapperhaus doctrines van "meer bewustzijn" natuurlijk terecht enkel beperkt van nut zijn.
- digitale snelheid van gegevensverwerking.
Hogere snelheid en bit-breedtes maken naadloze en vloeiende hacks mogelijk.
De kans dat je als gebruiker in een flits van een seconde tussen alle processen het precieze onderscheid weet te maken neemt af naarmate de digitale snelheid van gegevensverwerking toeneemt.
Dat bemoeilijkt dat de kans dat een gemiddelde, onervaren tot tragere maar afhankelijke gebruiker tussen de waargenomen informatie iets vindt dat wijst op iets verdachts, iets afwijkends, iets conform verwachting maar mogelijk verdacht en precies volgens instructie.
- mate van vertakking en onderlinge verbanden / raakvlakken tussen gegevens
Dat bemoeilijkt dat de kans dat een gemiddelde, onervaren tot tragere maar afhankelijke gebruiker tussen de waargenomen informatie iets vindt dat wijst op iets verdachts, iets afwijkends, iets conform verwachting maar mogelijk verdacht en precies volgens instructie.
- in hoeveel tijd, tussenliggende tijd en gedeeltes inleidende deel-hacks overgaan naar de volgende en/of de laatste hack.
- onderliggende processen zijn wel specifiek maar vinden niet fysiek plaats.
Die factoren,
maar niet de enigste, bepalen gezamenlijk altijd dat iemand een op handen zijnde hack gedeeltelijk / voldoende door heeft.
"Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat het idee dat we op een dag allemaal digitaal bankieren niet realistisch is", zo stelt ze. Volgens Sipkens kunnen mensen naarmate ze ouder worden minder goed informatie verwerken. "Zelfs mensen van boven de 65 die nu wel internetbankieren, stoppen hier waarschijnlijk op een gegeven moment mee als ze ouder worden."
De ANBO-directeur waarschuwt dat het probleem niet moet worden onderschat. "Op dit moment zijn er ongeveer 1,6 miljoen ouderen in Nederland die geen gebruik maken van internetbankieren. Anderen hebben misschien wel een account maar zijn afhankelijk van vrienden of familie die voor ze online bankieren. En naarmate de bevolking veroudert, neemt in onze samenleving ook het aantal ouderen toe."
Het meer dan ellendige en hardnekkige bij banken hierin is dat Compliance directeuren bij ABN Amro nota bene bij lunch-uitzendingen op BNR radio al moesten bekennen dat waarschijnlijk zo'n 200.000 tot 400.000 van de ouderen in Nederland in elk geval definitief niet met internetbankieren uit de voeten zullen komen.
En dan loopt ABN Amro nog binnen de Nederlandse banken voorop als het gaat om ouderen als "gebruikersgroepen" bij hun plannen te raadplegen en te oriënteren op waarop ze zullen / kunnen afhaken.
Andere banken doen dat in elk geval minder.
Het is daarnaast nog zeer de vraag of de onderliggende analyse van ABN Amro, zoals de presentator bij de uitzending zich denk ik terecht afvroeg, dus niet bij voorbaat te rooskleurig was?
In bredere zin, zeker bij een "vergrijzende" samenleving moeten managers en opportunisten zich afvragen of ze al wel met hun voeten op aarde zijn beland en hun hiërarchische opdrachtgevers niet met teveel optimisme en opportunisme bedienen waar het gaat om geplande "efficiency" slagen middels verder automatiseren.
Automatisering lijkt als een fuik waarop wordt ingezet.
Klanten die uit de voeten kunnen wordt principieel de mogelijkheid ontnomen om op reguliere zaken met DE bank te blijven doen.
Als je als DE bank optreden in de media van de ANBO nodig hebt dan staat het er niet goed voor.
Klanten die niet uit de voeten kunnen met meer automatisering dreigt DE bank dan mogelijk als drenkeling achter te laten.
Dat is natuurlijk pure discriminatie gepaard met overmoedig leunen op computer-says no-automatisering projecten.
Veel te weinig ruimte voor maatwerk dus.
Zeker bij ABN Amro op het hoofdkantoor - zeg ik uit eigen klant-ervaring met gangbare backoffice diensten" - zitten lieden met die niet langer toegerust en gemandateerd zijn voor maatwerk.
Een waar maatwerk verbod zelfs, met intern zeer zware straffen.
Je vraagt je dan af als trouwe ABN Amro klant, waardoor is daar maatwerk synoniem voor integriteit schending geworden?
Zeker als het gaat om laten we nog een Proof of Concept lanceren als "volwassen" met eliminerende keuzes om bestaande langdraaiende producten minder goed te ondersteunen omdat anders de efficiency slag niet wordt bereikt is niet het autonome pure optimaliseren.
De langdraaiende producten zijn misschien wel minder efficient, ze laten te wensen over ten opzichte van het optimaal denkbare.
Maar ze hebben een belangrijke legacy en functie om trouwe klanten te kunnen bedienen.
Nu lijkt zeker bij ABN Amro de legacy die software ook moet bieden - als dubbelganger voor mens & maatwerk - ondergeschikt geworden aan efficiency en concepten van vooruitgang.
Ook Hugo de Jonge heeft nogal hardnekkig last om digitale dubbelgangers erbij te creëren.
Ik zou denken beste bestuurder(s), wees zeker geen creator / mede-opdrachtgever van digitale dubbelgangers.
Omwille van hierboven genoemde ellende.