Nu het einde van third-party trackingcookies in zicht is, en sommige browsers die al blokkeren, zoeken advertentiebedrijven naar nieuwe oplossingen om gebruikers over het web te kunnen volgen. Eén van die oplossingen is de Unified Identifier 2.0 (UID2) en de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF slaat alarm.
De UID 2.0 is een identifier gebaseerd op persoonlijke identificeerbare informatie van internetgebruikers, zoals hun e-mailadres of telefoonnummer. Een website vraagt gebruikers om hun e-mailadres of telefoonnummer. Vervolgens wordt deze informatie met een advertentiebedrijf gedeeld, dat van het adres of nummer een hash maakt.
Deze hash vormt de "Unified Identifier" waarmee de gebruiker binnen het systeem wordt geïdentificeerd. Een centrale beheerder voorziet het advertentiebedrijf van encryptiesleutels om de Unified Identifier te versleutelen, wat een token oplevert. Het advertentiebedrijf stuurt dit token terug naar de website, die het vervolgens deelt met adverteerders.
Advertentiebedrijven die lid van het onderliggende ecosysteem zijn zullen van de centrale beheerder de decryptiesleutels ontvangen waarmee ze het token kunnen ontsleutelen om zo de oorspronkelijke Unified Identifier te zien. Deze identifier vormt de basis voor een gebruikersprofiel en maakt het mogelijk voor trackers om verschillende soorten data over een persoon aan elkaar te koppelen. Ook kunnen de identifiers worden gedeeld met datahandelaren en andere partijen binnen het systeem om gebruikersdata samen te voegen.
Volgens de EFF zijn er nog veel vragen over het systeem. "Wat we wel weten is dat een nieuwe identifier, de UID2, zal worden gegenereerd aan de hand van je e-mailadres. Dit UID2 zal worden gedeeld met adverteerders en datahandelaren, en vormt de basis voor hun gedragsprofielen over jou. En je UID2 zal hetzelfde over al je apparaten zijn", zo stelt de burgerrechtenbeweging.
De Unified Identifier maakt het dan ook eenvoudiger voor trackers om mensen te identificeren. Zijn cookies gekoppeld aan één browser op één apparaat, het UID2 zal zijn gekoppeld aan mensen, niet apparaten, waarschuwt de EFF. Adverteerders die de UID2 van een website verzamelen kunnen die vervolgens koppelen aan de identifiers die ze via apps en andere platformen binnenkrijgen. Zo is het mogelijk om mensen eenvoudiger over meerdere apparaten te volgen.
Het systeem zal alleen kunnen werken als de gebruiker zijn informatie afstaat, maar de EFF is bang dat dit apps en apparaten zal aanmoedigen om het e-mailadres van gebruikers te vragen. De burgerrechtenbeweging denkt dat de UID2 voor allerlei "trackerwalls" zal zorgen, waarbij internetgebruikers alleen content kunnen bekijken als ze hun e-mailadres afstaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.