image

Consumentenbond hekelt AfterPay over aanpak van bestelfraude

woensdag 28 april 2021, 14:45 door Redactie, 9 reacties

De Consumentenbond heeft uitgehaald naar achterafbetaaldienst AfterPay omdat het de aanpak van bestelfraude niet op orde zou hebben. Volgens de bond is bestelfraude via AfterPay "kinderlijk eenvoudig" en kregen het afgelopen jaar tal van slachtoffers met spookfacturen te maken. Het gaat om rekeningen van enkele tientjes tot honderden euro’s voor nooit bestelde goederen.

Bij de bestelfraude bestelt een oplichter online op naam en adres van een ander en kiest voor achteraf betalen via AfterPay. Vervolgens laat hij het pakket naar een ander afleveradres sturen. Wanneer AfterPay na een maand nog geen betaling heeft ontvangen stuurt het een herinnering naar het opgegeven factuuradres en komt de bestelfraude aan het licht.

Hoe de fraude precies werkt laat de Consumentenbond niet weten. Wel deelde het deze details naar eigen zeggen met AfterPay. "Maar het bedrijf reageert alleen in algemene zin, met dat het zijn fraudebestrijding op orde heeft", aldus de Consumentenbond. Slachtoffers die een onterechte rekening kregen worden door AfterPay gevraagd om aangifte bij de politie te doen en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.

Volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is dit de wereld op zijn kop. "Het slachtoffer moet zijn onschuld bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. Ook vragen een aangifte aan te leveren is niet in de haak. Afterpay vraagt zo persoonsgegevens af te staan, die notabene al een keer zijn misbruikt. We hebben de Autoriteit Persoonsgegevens hierover geïnformeerd, want we betwijfelen of dit volgens de regels is."

Eerder stelde de Consumentenbond dat betaaldienst Klarna de beveiliging van accounts niet goed op orde had. Daarop liet het bedrijf weten extra verificatie te zullen gaan instellen, maar verdere details werden niet gegeven.

Reacties (9)
28-04-2021, 15:02 door Anoniem
Blijf mij verbazen hoeveel open deuren de consumentenbond weet in te trappen. Dit is al mogelijk sinds de oprichting van afterpay. Afterpay kan hun werkwijze alleen niet aanpassen, dat zou namelijk hun businessmodel omzeep helpen.
Dan is het verstandiger om het probleem elders maar neer te leggen, zodat afterpay verder kan met geld genereren.
Dit soort eenvoudige wijze van geld binnen harken laat je tenslotte niet zomaar los.

"Slachtoffers die een onterechte rekening kregen worden door AfterPay gevraagd om aangifte bij de politie te doen en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen."
Nooit doen, hiermee geef je afterpay meer gegevens van jou dan dat ze al hebben. Facturen kun je gewoon negeren.
28-04-2021, 15:28 door Reinder
Heeft iemand meer informatie over dit detail: "Slachtoffers die een onterechte rekening kregen worden door AfterPay gevraagd om aangifte bij de politie te doen en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen." ?

Met name: worden slachtoffers gevraagd aangifte te doen (met andere woorden het is volledig facultatief), of worden slachtoffers gedwongen aangifte te doen om af te komen van herinneringen, deurwaarders, beslagleggingen e.d. ongemakken?
28-04-2021, 15:51 door Anoniem
Het programma Boos heeft hier ook 2 afleveringen op Youtube hierover staan en er schijnt al het een en ander al verbeterd te zijn bij sommige partijen. Hier wordt ook uitgelegd hoe het in zijn werk gaat, ze doen het met een e-mail adres met een typo waar PostNL de pakket bevestiging meld en vervolgens wijzigen ze het bezorg adres bij naar een PostNL pakket punt. Bij het ophalen hoef je enkel je legitimatie te tonen maar wie hem ophaalt is niet belangrijk en hoeft dus niet gelijk te zijn aan de geadresseerde.

Afl 1.
https://www.youtube.com/watch?v=INLyfPPwtPY

Afl. 2
https://www.youtube.com/watch?v=jP5RIermNno
28-04-2021, 17:45 door Anoniem
Slachtoffers die een onterechte rekening kregen worden door AfterPay gevraagd om aangifte bij de politie te doen en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.
Als er bij mij rekeningen of herinneringen binnenkomen voor dingen die ik niet heb besteld, beschouw ik ze als phish. En op phish reageer ik niet.
Buiten dat, het lijkt mij dat niet ik, maar AfterPay hier het "slachtoffer" van de fraude is, dus als zij willen dat er aangifte wordt gedaan kunnen ze dit wat mij betreft zelf doen.
28-04-2021, 22:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Slachtoffers die een onterechte rekening kregen worden door AfterPay gevraagd om aangifte bij de politie te doen en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.
Als er bij mij rekeningen of herinneringen binnenkomen voor dingen die ik niet heb besteld, beschouw ik ze als phish. En op phish reageer ik niet.
Buiten dat, het lijkt mij dat niet ik, maar AfterPay hier het "slachtoffer" van de fraude is, dus als zij willen dat er aangifte wordt gedaan kunnen ze dit wat mij betreft zelf doen.
Je realiseert toch wel dat rechters hier andere ideëen over kunnen hebben.
29-04-2021, 09:43 door Anoniem
Je realiseert toch wel dat rechters hier andere ideëen over kunnen hebben.
Dan zijn deze rechters ook malafide want er is geen bewijs dat gedupeerde de goederen degelijk gekocht heeft.
Maar het klopt dat het slachtoffer als dader wordt gezien en moet bewijzen dat dit niet zo is.

Het achteraf betalen mag voor mij verboden worden en dat je moet inloggen met je mailadres ook en dit mag niet
bij een webshop bewaard worden. Je krijgt een factuur en dat is ook je garantie bewijs. Misschien hebben ze je
gegevens wel nodig voor extra inkomsten.
29-04-2021, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Slachtoffers die een onterechte rekening kregen worden door AfterPay gevraagd om aangifte bij de politie te doen en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.
Als er bij mij rekeningen of herinneringen binnenkomen voor dingen die ik niet heb besteld, beschouw ik ze als phish. En op phish reageer ik niet.
Buiten dat, het lijkt mij dat niet ik, maar AfterPay hier het "slachtoffer" van de fraude is, dus als zij willen dat er aangifte wordt gedaan kunnen ze dit wat mij betreft zelf doen.
Dit is op zich riskant als het tot verdere incasso komt. Je loopt dan toch risico dat je incassokosten moet betalen omdat je niet (tijdig) gereageerd hebt. Klinkt wat cru, maar zoek maar na op Google.
29-04-2021, 21:11 door MathFox
Door Anoniem:
Je realiseert toch wel dat rechters hier andere ideëen over kunnen hebben.
Dan zijn deze rechters ook malafide want er is geen bewijs dat gedupeerde de goederen degelijk gekocht heeft.
Maar het klopt dat het slachtoffer als dader wordt gezien en moet bewijzen dat dit niet zo is.
Het is netjes om verkeerd geadresseerde post retour afzender te sturen...
Maar op het moment dat je post van een deurwaarder krijgt kun je die beter even een briefje (of emailtje) sturen dat jij niet degene bent die besteld heeft... En als de dagvaarding binnenkomt moet je netjes een brief aan de rechter sturen dat jij niet besteld hebt.

De meeste rechters weten wel hoe bestelfraude werkt; AfterPay heeft de bewijsplicht in de rechtszaak.
30-04-2021, 15:10 door Anoniem
De meeste rechters weten wel hoe bestelfraude werkt; AfterPay heeft de bewijsplicht in de rechtszaak.
Ik vind het belachelijk dat je hier zelf achteraan moet gaan, bedrijven als Afterpay moeten maar met bewijs komen voor
de rechtszaak.

En winkels moeten op hun verantwoordelijkheid worden gewezen, maar verkopen is enigste waar ze mee bezig zijn
en geld krijgen ze toch wel. Eigenlijk moet niemand meer bestellen bij winkels waar je verplicht bent je telefoonnummer
te geven een account aanmaken en die aan Afterpay doen, vertrouw je het niet kun je toch onder rembours betalen.
Wat het telefoonnummer betreft er zijn volgens mij genoeg slimmeriken die niet hun eigen telefoonnummer geven maar
als het toevallig jou nummer is kun je wel in de problemen komen wat je niet wil.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.