Misschien, omdat de instellingen van jouw abbo IN het modem staan?
Dat is wel heel ongeloofwaardig, omdat iedereen met een DOCSIS modem dan het netwerk van Ziggo op zou kunnen gaan, bijvoorbeeld zonder abbo.
Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?
Ik denk dat het aantal mensen wat een eigen modem gaat gebruiken minimaal is. Bovendien zou je dat moeten kunnen zien in je looking glass omgeving. Eerste wat je de servicedesk kunt instrueren is 'hang het oorspronkelijke modem terug'...
Kunnen ze bij XS4ALL, Tweak en T-Mobile ook, ik zie niet in waarom Ziggo dat niet zou kunnen?
Zelf hoef ik niet zo nodig een andere modem-router.
Doe maar gewoon een kale modem (zonder router), dan kies ik zelf wel welke router ik er aan vastknoop.
Waarom maakt men daar bij Ziggo een probleem van?
Dat is geen probleem, je kunt je router in bridge mode laten zetten en er je eigen router achter zetten.
Bij modems in ISP beheer kan die configuratie redelijk dynamisch zijn - men kan bijvoorbeeld een pool modems naar voip1.overijssel.ziggo.intern sturen, en een andere pool naar voip345.limburg.ziggo.intern .
Bij een wijziging kun je gewoon alle relevante modems updaten vanuit een provisioning systeem.
Dat soort hobby-bob cowboy praktijken is juist de reden dat het ziggo netwerk zo'n drama is. Even gebruikertje X op overijsel zetten en de buren van X op limburg en de buren van de andere kant op eindhoven....
Het is gewoon niet goed te managen als je 600 SERs en 12 datacenters hebt, zeker niet als elk jaar je strategie ook weer verandert.
Ze moeten gewoon een goede basis infrastructuur hebben.
Dat betekent maximaal 3 locaties verspreid over Nederland, waarbij elk van de drie sites de hele infrastructuur kan draaien.
Alle services achter 2 verschillende typen loadbalancers/application firewalls en alles HA uitgevoerd..
Dat soort configuratie wordt vrijwel statisch als je die op helpdesk pagina's moet zetten voor klanten met een eigen modem.
Nee, op het modem hoort dat niet aangepast te (moeten/kunnen) worden. Dat modem moet naar een pool toe, en die pool-manager gaat het verdelen. Is er een probleem met 1 server, zou die pool manager dat al moeten afvangen. Zo niet, haal je die foute server uit de pool. Dat is het niveau waar je moet werken als je een landelijke ISP bent, en niet een beheerder van wifi netwerkje van 3 stukadoors in een garagebox. Dus de configuratie van die modems moet voor 99% van de gebruikers met een gelijkwaardig abbo hetzelfde zijn. Een bewezen configuratie die getest is op stabiliteit, snelheid en veiligheid.
Ik kan me goed voorstellen dat een ISP die de boel gebouwd had op "demarcatie is de LAN interface van het modem" er heel veel last van heeft als dat opschuift naar "de coax" .
Het was toch 'fiber power'? Zou de demarc niet op het glasvezel punt moeten zitten dan?
Of zit er niet zoveel fiber of power in het ziggo netwerk?
het gastgebruik van WIFi zal wellicht geschrapt worden.
Dat andere mensen met alleen een username/wachtwoord op jouw CPE kunnen komen was een van de redenen waarom ik geen ziggo hoef.
Je kunt overwegen om met ziggo te stoppen,
Dat is het probleem. Je MOET tegenwoordig internet hebben, voor je werk (= inkomen = boterham = woning), voor contact met de overheid die je steeds meer forceert om naar hun 'geweldige' implementaties te gaan, voor je studie, voor je opleidingen, en radio/tv voor algemene ontwikkeling en inmiddels ook voor streaming van video en muziek.
Je kunt er voor kiezen om niet op de internet kar te springen, maar dat sluit je jezelf van de wereld af. Niet meedoen is geen optie meer anno 2021...
En gezien Ziggo een regionale monopolist is kom je in heel veel plekken in Nederland niet om Ziggo heen. Er is geen ADSL en al helemaal geen VDSL of het is niet snel genoeg voor streaming of thuis-werken.
Zolang het niet de Arris Puma 6 modems zijn is het al een hele vooruitgang.
Schoolvoorbeeld waarom gebruikers WEL een eigen modem zouden moeten kunnen gebruiken. Ziggo heeft vrachtwagens vol van die rommel en die rollen ze gewoon uit. Voor 95% van de klanten is elke dag klagen niet genoeg om een beter modem te krijgen. Die zouden dan van het gezeik af kunnen zijn door een high-end eigen modem te gebruiken want die kunnen simpelweg niet naar een andere ISP toe.
Ja, leuk dat geknutsel door niet ter zake kundige consumenten. Heb glasvezel en lees dat velen daar een eigen router op prikken in plaats van de door de ISP geboden, beheerde, doos. Gevolg? Ik zie dagelijks 1 Gb. (!) gedropped verkeer in mijn router (die van de ISP).
Vraag me sterk af welke ISP modem dat is die dit verkeer zo gedetailleerd kan weergeven. Ik heb 4 locaties waar ik T-Mobile, KPN, Tweak en XS4ALL als glasvezelboer heb en geen een van die 4 modems heeft zulke logging.