Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Ziggo vecht vrije modemkeuze aan

28-05-2021, 14:18 door Anoniem, 48 reacties
https://www.nu.nl/tech/6135947/ziggo-wil-via-rechter-voorkomen-dat-klanten-zelf-modem-kunnen-kiezen.html

Zelf hoef ik niet zo nodig een andere modem-router.
Doe maar gewoon een kale modem (zonder router), dan kies ik zelf wel welke router ik er aan vastknoop.
Waarom maakt men daar bij Ziggo een probleem van?
Reacties (48)
28-05-2021, 14:24 door Anoniem
Misschien, omdat de instellingen van jouw abbo IN het modem staan?
28-05-2021, 14:27 door Anoniem
Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?
Zomaar een ideetje.
28-05-2021, 14:39 door Anoniem
Door Anoniem: https://www.nu.nl/tech/6135947/ziggo-wil-via-rechter-voorkomen-dat-klanten-zelf-modem-kunnen-kiezen.html

Zelf hoef ik niet zo nodig een andere modem-router.
Doe maar gewoon een kale modem (zonder router), dan kies ik zelf wel welke router ik er aan vastknoop.
Waarom maakt men daar bij Ziggo een probleem van?

Dat is geen probleem, je kunt je router in bridge mode laten zetten en er je eigen router achter zetten.
Wat men nu aanvecht is de mogelijkheid om heel je Ziggo router aan de kant te leggen en zelf een router aan te sluiten
met een DOCSIS kabel aansluiting. Dat is problematisch voor Ziggo omdat daar mee een deel van de toegangscontrole
tot het netwerk uit hun handen gehaald wordt (en daarom moeilijker wordt cq changes vereist).
28-05-2021, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem: Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?
Zomaar een ideetje.
Dat worden korte gesprekken dus daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat de ontvlechting van netwerkdiensten
zoals internet, telefoon, on-demand televisie en gast-wifi in de router gebeurt, en dan dus niet meer door Ziggo beheerd
kan worden.
28-05-2021, 14:43 door Bitje-scheef
Helaas is er niet veel keuze kwa modem voor kabel. Er zijn maar een beperkt aantal fabrikanten.
28-05-2021, 14:54 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Helaas is er niet veel keuze kwa modem voor kabel. Er zijn maar een beperkt aantal fabrikanten.
5 modem type's is ook beperkt, maar beter dan 1
28-05-2021, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?
Zomaar een ideetje.
Dat worden korte gesprekken dus daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat de ontvlechting van netwerkdiensten
zoals internet, telefoon, on-demand televisie en gast-wifi in de router gebeurt, en dan dus niet meer door Ziggo beheerd
kan worden.

Nou nee, want die eigenwijze zeurpieten blijven de helpdesk bellen als hun spul niet werkt - en natuurlijk is dat de schuld van Ziggo .
(Net zoals die types hier die met een enorme berg blockers en firewalls actief komen vertellen dat ze vast "weggepest worden door de een of andere dienst die niet meer werkt en dat de helpdesk daar zo dom is )

Het is helaas niet zo mensen die het zo graag zelf doen dan ook volwassen en capabel genoeg zijn om alle problemen eerst bij zichzelf te zoeken .
En vanuit bedrijfs/klanten perspectief kan de helpdesk niet "eigen modem ? tuut tuut tuut tuut" doen, maar moet er toch tijd en moeite aan besteed worden.

En waar Ziggo bij beheerde modems (waarschijnlijk) nog wat diagnose opties heeft vanuit de modem kant, ontbreekt dat bij een klant-managed device .

Inderdaad is het ook zeker mogelijk/aannemelijk dat een deel van dienst configuratie specifiek in het modem staat .

Bij modems in ISP beheer kan die configuratie redelijk dynamisch zijn - men kan bijvoorbeeld een pool modems naar voip1.overijssel.ziggo.intern sturen, en een andere pool naar voip345.limburg.ziggo.intern .
Bij een wijziging kun je gewoon alle relevante modems updaten vanuit een provisioning systeem.

Dat soort configuratie wordt vrijwel statisch als je die op helpdesk pagina's moet zetten voor klanten met een eigen modem.

Ik kan me goed voorstellen dat een ISP die de boel gebouwd had op "demarcatie is de LAN interface van het modem" er heel veel last van heeft als dat opschuift naar "de coax" .
28-05-2021, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?
Zomaar een ideetje.
Dat worden korte gesprekken dus daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat de ontvlechting van netwerkdiensten
zoals internet, telefoon, on-demand televisie en gast-wifi in de router gebeurt, en dan dus niet meer door Ziggo beheerd
kan worden.

Ik kan me goed voorstellen dat een ISP die de boel gebouwd had op "demarcatie is de LAN interface van het modem" er heel veel last van heeft als dat opschuift naar "de coax" .

Dat is waar ik het over heb. Bij andere providers waar je nu al wel zelf je modem kunt kiezen is de support bij de
helpdesk ook beperkt tot "werkt u niet met onze modem/router, dan kunt u hier op de site vinden hoe u het moet instellen".
En dat is prima.

Maar als je vanalles ingericht hebt op je netwerk specifiek voor de routers die je zelf verspreidt en als er al de mogelijkheid
is om internet neutraal door te geven naar ethernet poorten ("bridge mode") dan vind ik het eerlijk gezegd maar dom
gezeik om dan vrije modemkeuze te eisen.
Helaas is de situatie rond modems in bridge mode en de combinatie met IPv4 publieke adressen en IPv6 netwerken
niet zo best bij Ziggo maar laten ze DAAR dan iets aan doen ipv alles open te breken. Ik denk dat als de eisers hier
gelijk krijgen en Ziggo verplicht is dat te leveren, dit ten koste zal gaan van de beschikbare diensten. Bijvoorbeeld
het gastgebruik van WIFi zal wellicht geschrapt worden.
28-05-2021, 16:32 door Anoniem
Door Anoniem: Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?
Zomaar een ideetje.

man made global warming,nee joh

Een vrije keuze minder dat wel
28-05-2021, 16:54 door Anoniem
Je kunt overwegen om met ziggo te stoppen,
upc was ooit stukken goedkoper,en je ziet nu nadat het ziggo is geworden waar het verder
naar toegaat,prijzen zijn al fors gestegen,elk jaar 2 euro erboven op
en nu meer controle over wat jij mag en niet mag in jou eigen woning
en leefomgeving,en daardoor steeds meer onvrede.

henk
28-05-2021, 17:07 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Helaas is er niet veel keuze kwa modem voor kabel. Er zijn maar een beperkt aantal fabrikanten.

Zolang het niet de Arris Puma 6 modems zijn is het al een hele vooruitgang. Ziggo heeft die bagger dingen met containers volg gekocht en in gebruik genomen als Connectbox met een hoop gezeik vandien, Tweakers en Ziggo community forum staan vol met klachten van mensen. Als gamer is dit geval een ware nachtmerrie door jittering en Ziggo doet alsof er helemaal niks aan de hand is en doen moeilijk als je om een andere modem vraagt.

Dus dan kan ik me heel erg goed voorstellen dat Power Users nu zouden kiezen voor een eigen modem, aangezien Ziggo die al duur genoeg is faalt om in de basis een goed functionerende modem te leveren.

Het probleem met de Puma 6 modems (Connectbox) uitleg: https://approvedmodemlist.com/intel-puma-6-modem-list-chipset-defects/
Lijst met slechte modems: https://approvedmodems.org/bad-modems/ <-- Connectbox staat er bij SUPRISE!
Rechtszaak over de Arris Puma 6 modems: https://www.classactionlawyers.com/cablemodems <-- deze werden hier na massaal op de Europese markt gedropt tegen spotprijzen, waar bedrijven als Ziggo deze gelijk opkochten.
28-05-2021, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem: Net zoals die types hier die met een enorme berg blockers en firewalls actief komen vertellen dat ze vast "weggepest worden door de een of andere dienst die niet meer werkt en dat de helpdesk daar zo dom is

Voel je jezelf als helpdesk medewerker aangesproken? Ik leef met je mee :)

https://www.security.nl/posting/704607/Dwingt+ING+tot+app+gebruik
28-05-2021, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt overwegen om met ziggo te stoppen,
upc was ooit stukken goedkoper,en je ziet nu nadat het ziggo is geworden waar het verder
naar toegaat,prijzen zijn al fors gestegen,elk jaar 2 euro erboven op
en nu meer controle over wat jij mag en niet mag in jou eigen woning
en leefomgeving,en daardoor steeds meer onvrede.

henk
Het is jou misschien niet opgevallen, maar elke provider verhoogd de prijzen jaarlijks! Dit is meehuilen met decwolven,maar niet weten waarom!
28-05-2021, 19:58 door Anoniem
Vrije modem keuze helpt ook bij diegenen die een beetje op hun energieverbruik letten. Het boeit een kabelboer niet hoeveel stroom de glasvezeladapter, de router, en de tv-boxen bij elkaar aan stroom vreten, jij betaalt toch de rekening. Ik heb wat inefficiente (warm wordende) chinese adapters vervangen door betere, dat scheelde al de helft in stroomverbruik. Nog steeds 50 Euro per jaar aan stroom desondanks..
28-05-2021, 21:57 door Anoniem
Ja, leuk dat geknutsel door niet ter zake kundige consumenten. Heb glasvezel en lees dat velen daar een eigen router op prikken in plaats van de door de ISP geboden, beheerde, doos. Gevolg? Ik zie dagelijks 1 Gb. (!) gedropped verkeer in mijn router (die van de ISP). Want die consument heeft nul verstand van routing en zet lekker alles open. Wordt wel interessant voor hackers.
28-05-2021, 22:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net zoals die types hier die met een enorme berg blockers en firewalls actief komen vertellen dat ze vast "weggepest worden door de een of andere dienst die niet meer werkt en dat de helpdesk daar zo dom is

Voel je jezelf als helpdesk medewerker aangesproken? Ik leef met je mee :)

https://www.security.nl/posting/704607/Dwingt+ING+tot+app+gebruik
Ja daar worden de webbrowsers aangepast en klagen dan over de ING.
29-05-2021, 14:12 door spatieman
Door Anoniem: Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?
Zomaar een ideetje.

een disclaimer naar de klant dan he.
Eigen modem, prima, hier zijn de settings,
Krijg je problemen , ons hoef je niet te bellen.
29-05-2021, 18:40 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 28-05, 16:04 uur:
Net zoals die types hier die met een enorme berg blockers en firewalls actief komen vertellen dat ze vast "weggepest worden door de een of andere dienst die niet meer werkt en dat de helpdesk daar zo dom is
Door Anoniem, 28-05, 18:07 uur:
Voel je jezelf als helpdesk medewerker aangesproken? Ik leef met je mee :)
https://www.security.nl/posting/704607/Dwingt+ING+tot+app+gebruik
Door Anoniem, 28-05, 22:16 uur:
Ja daar worden de webbrowsers aangepast en klagen dan over de ING.
Betreffend die andere tread,
als ik me niet enorm vergis, dan gaf de topicstarter daarin aan dat die, om een probleem met ING online overschrijvingsopdrachten op te lossen, standaardbeveiligingen moest uitschakelen in Chromium en Firefox. En dat is toch nét even wat anders dan wat hier nu gesteld wordt, zo lijkt me ;-)
29-05-2021, 19:39 door Anoniem
Misschien, omdat de instellingen van jouw abbo IN het modem staan?

Dat is wel heel ongeloofwaardig, omdat iedereen met een DOCSIS modem dan het netwerk van Ziggo op zou kunnen gaan, bijvoorbeeld zonder abbo.

Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?

Ik denk dat het aantal mensen wat een eigen modem gaat gebruiken minimaal is. Bovendien zou je dat moeten kunnen zien in je looking glass omgeving. Eerste wat je de servicedesk kunt instrueren is 'hang het oorspronkelijke modem terug'...
Kunnen ze bij XS4ALL, Tweak en T-Mobile ook, ik zie niet in waarom Ziggo dat niet zou kunnen?


Zelf hoef ik niet zo nodig een andere modem-router.
Doe maar gewoon een kale modem (zonder router), dan kies ik zelf wel welke router ik er aan vastknoop.
Waarom maakt men daar bij Ziggo een probleem van?

Dat is geen probleem, je kunt je router in bridge mode laten zetten en er je eigen router achter zetten.


Bij modems in ISP beheer kan die configuratie redelijk dynamisch zijn - men kan bijvoorbeeld een pool modems naar voip1.overijssel.ziggo.intern sturen, en een andere pool naar voip345.limburg.ziggo.intern .
Bij een wijziging kun je gewoon alle relevante modems updaten vanuit een provisioning systeem.

Dat soort hobby-bob cowboy praktijken is juist de reden dat het ziggo netwerk zo'n drama is. Even gebruikertje X op overijsel zetten en de buren van X op limburg en de buren van de andere kant op eindhoven....
Het is gewoon niet goed te managen als je 600 SERs en 12 datacenters hebt, zeker niet als elk jaar je strategie ook weer verandert.

Ze moeten gewoon een goede basis infrastructuur hebben.
Dat betekent maximaal 3 locaties verspreid over Nederland, waarbij elk van de drie sites de hele infrastructuur kan draaien.
Alle services achter 2 verschillende typen loadbalancers/application firewalls en alles HA uitgevoerd..


Dat soort configuratie wordt vrijwel statisch als je die op helpdesk pagina's moet zetten voor klanten met een eigen modem.

Nee, op het modem hoort dat niet aangepast te (moeten/kunnen) worden. Dat modem moet naar een pool toe, en die pool-manager gaat het verdelen. Is er een probleem met 1 server, zou die pool manager dat al moeten afvangen. Zo niet, haal je die foute server uit de pool. Dat is het niveau waar je moet werken als je een landelijke ISP bent, en niet een beheerder van wifi netwerkje van 3 stukadoors in een garagebox. Dus de configuratie van die modems moet voor 99% van de gebruikers met een gelijkwaardig abbo hetzelfde zijn. Een bewezen configuratie die getest is op stabiliteit, snelheid en veiligheid.

Ik kan me goed voorstellen dat een ISP die de boel gebouwd had op "demarcatie is de LAN interface van het modem" er heel veel last van heeft als dat opschuift naar "de coax" .

Het was toch 'fiber power'? Zou de demarc niet op het glasvezel punt moeten zitten dan?
Of zit er niet zoveel fiber of power in het ziggo netwerk?

het gastgebruik van WIFi zal wellicht geschrapt worden.

Dat andere mensen met alleen een username/wachtwoord op jouw CPE kunnen komen was een van de redenen waarom ik geen ziggo hoef.

Je kunt overwegen om met ziggo te stoppen,

Dat is het probleem. Je MOET tegenwoordig internet hebben, voor je werk (= inkomen = boterham = woning), voor contact met de overheid die je steeds meer forceert om naar hun 'geweldige' implementaties te gaan, voor je studie, voor je opleidingen, en radio/tv voor algemene ontwikkeling en inmiddels ook voor streaming van video en muziek.

Je kunt er voor kiezen om niet op de internet kar te springen, maar dat sluit je jezelf van de wereld af. Niet meedoen is geen optie meer anno 2021...
En gezien Ziggo een regionale monopolist is kom je in heel veel plekken in Nederland niet om Ziggo heen. Er is geen ADSL en al helemaal geen VDSL of het is niet snel genoeg voor streaming of thuis-werken.

Zolang het niet de Arris Puma 6 modems zijn is het al een hele vooruitgang.

Schoolvoorbeeld waarom gebruikers WEL een eigen modem zouden moeten kunnen gebruiken. Ziggo heeft vrachtwagens vol van die rommel en die rollen ze gewoon uit. Voor 95% van de klanten is elke dag klagen niet genoeg om een beter modem te krijgen. Die zouden dan van het gezeik af kunnen zijn door een high-end eigen modem te gebruiken want die kunnen simpelweg niet naar een andere ISP toe.

Ja, leuk dat geknutsel door niet ter zake kundige consumenten. Heb glasvezel en lees dat velen daar een eigen router op prikken in plaats van de door de ISP geboden, beheerde, doos. Gevolg? Ik zie dagelijks 1 Gb. (!) gedropped verkeer in mijn router (die van de ISP).

Vraag me sterk af welke ISP modem dat is die dit verkeer zo gedetailleerd kan weergeven. Ik heb 4 locaties waar ik T-Mobile, KPN, Tweak en XS4ALL als glasvezelboer heb en geen een van die 4 modems heeft zulke logging.
29-05-2021, 19:55 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 28-05, 16:04 uur:
Net zoals die types hier die met een enorme berg blockers en firewalls actief komen vertellen dat ze vast "weggepest worden door de een of andere dienst die niet meer werkt en dat de helpdesk daar zo dom is
Door Anoniem, 28-05, 18:07 uur:
Voel je jezelf als helpdesk medewerker aangesproken? Ik leef met je mee :)
https://www.security.nl/posting/704607/Dwingt+ING+tot+app+gebruik
Door Anoniem, 28-05, 22:16 uur:
Ja daar worden de webbrowsers aangepast en klagen dan over de ING.
Betreffend die andere tread,
als ik me niet enorm vergis, dan gaf de topicstarter daarin aan dat die, om een probleem met ING online overschrijvingsopdrachten op te lossen, standaardbeveiligingen moest uitschakelen in Chromium en Firefox. En dat is toch nét even wat anders dan wat hier nu gesteld wordt, zo lijkt me ;-)
Dat uitschakelen van de " standaard" (nadat de webbrowser voor de zoveelste keer was aangepast en alleen door hun standaard genoemd) nodig was, was niet het probleem van de ING, zijn hadden niets aangepast!
29-05-2021, 21:25 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net zoals die types hier die met een enorme berg blockers en firewalls actief komen vertellen dat ze vast "weggepest worden door de een of andere dienst die niet meer werkt en dat de helpdesk daar zo dom is

Voel je jezelf als helpdesk medewerker aangesproken? Ik leef met je mee :)

https://www.security.nl/posting/704607/Dwingt+ING+tot+app+gebruik
Ja daar worden de webbrowsers aangepast en klagen dan over de ING.

LEUGENS ! LEUGENS ! LEUGENS ! !

Hier die TS,

Tot treurens aan toe heb ik meermaals aangegeven dat ik:

NIETS had aangepast,
NIETS getweakt,
NIETS gepimpt (voor mijn part)
NIETS aan extensies erin heb gegooid,
en
NIETS extra's heb gedaan in de standaard bij Linux Mint geleverde Firewall.

EN.....IN TEGENSTELLING TOT JULLIE ZWETSPRAAT, JULLIE RELPRAAT HEB IK DEFAULT BEVEILIGINGEN UITGESCHAKELD OM DAT WAT VOORHEEN NORMAAL ZONDER HAPEREN FUNCTIONEERDE WEER ACTIEF TE KUNNEN KRIJGEN.

Ik heb er niets op tegen om op fouten betrapt te worden, maar hoewel ik olifantenhuid heb gekregen in de loop van mijn bijna 65 levensjaren wordt ik nog steeds HELS van leugenaars; het meest minderwaardige en totaal verachtelijke soort mens dat in mijn ogen als een slijkkruiper de vaste grond onder de voeten van de fatsoenlijke mens ondermijnt.
29-05-2021, 21:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Misschien, omdat de instellingen van jouw abbo IN het modem staan?

Dat is wel heel ongeloofwaardig, omdat iedereen met een DOCSIS modem dan het netwerk van Ziggo op zou kunnen gaan, bijvoorbeeld zonder abbo.

Omdat dan een wildgroei van modems geïnstalleerd gaan worden en als het dan niet werkt ZIGGO platgebeld wordt?

Ik denk dat het aantal mensen wat een eigen modem gaat gebruiken minimaal is. Bovendien zou je dat moeten kunnen zien in je looking glass omgeving. Eerste wat je de servicedesk kunt instrueren is 'hang het oorspronkelijke modem terug'...
Kunnen ze bij XS4ALL, Tweak en T-Mobile ook, ik zie niet in waarom Ziggo dat niet zou kunnen?


Zelf hoef ik niet zo nodig een andere modem-router.
Doe maar gewoon een kale modem (zonder router), dan kies ik zelf wel welke router ik er aan vastknoop.
Waarom maakt men daar bij Ziggo een probleem van?

Dat is geen probleem, je kunt je router in bridge mode laten zetten en er je eigen router achter zetten.


Bij modems in ISP beheer kan die configuratie redelijk dynamisch zijn - men kan bijvoorbeeld een pool modems naar voip1.overijssel.ziggo.intern sturen, en een andere pool naar voip345.limburg.ziggo.intern .
Bij een wijziging kun je gewoon alle relevante modems updaten vanuit een provisioning systeem.

Dat soort hobby-bob cowboy praktijken is juist de reden dat het ziggo netwerk zo'n drama is. Even gebruikertje X op overijsel zetten en de buren van X op limburg en de buren van de andere kant op eindhoven....
Het is gewoon niet goed te managen als je 600 SERs en 12 datacenters hebt, zeker niet als elk jaar je strategie ook weer verandert.

Ze moeten gewoon een goede basis infrastructuur hebben.
Dat betekent maximaal 3 locaties verspreid over Nederland, waarbij elk van de drie sites de hele infrastructuur kan draaien.
Alle services achter 2 verschillende typen loadbalancers/application firewalls en alles HA uitgevoerd..


Dat soort configuratie wordt vrijwel statisch als je die op helpdesk pagina's moet zetten voor klanten met een eigen modem.

Nee, op het modem hoort dat niet aangepast te (moeten/kunnen) worden. Dat modem moet naar een pool toe, en die pool-manager gaat het verdelen. Is er een probleem met 1 server, zou die pool manager dat al moeten afvangen. Zo niet, haal je die foute server uit de pool. Dat is het niveau waar je moet werken als je een landelijke ISP bent, en niet een beheerder van wifi netwerkje van 3 stukadoors in een garagebox. Dus de configuratie van die modems moet voor 99% van de gebruikers met een gelijkwaardig abbo hetzelfde zijn. Een bewezen configuratie die getest is op stabiliteit, snelheid en veiligheid.

Ik kan me goed voorstellen dat een ISP die de boel gebouwd had op "demarcatie is de LAN interface van het modem" er heel veel last van heeft als dat opschuift naar "de coax" .

Het was toch 'fiber power'? Zou de demarc niet op het glasvezel punt moeten zitten dan?
Of zit er niet zoveel fiber of power in het ziggo netwerk?

het gastgebruik van WIFi zal wellicht geschrapt worden.

Dat andere mensen met alleen een username/wachtwoord op jouw CPE kunnen komen was een van de redenen waarom ik geen ziggo hoef.

Je kunt overwegen om met ziggo te stoppen,

Dat is het probleem. Je MOET tegenwoordig internet hebben, voor je werk (= inkomen = boterham = woning), voor contact met de overheid die je steeds meer forceert om naar hun 'geweldige' implementaties te gaan, voor je studie, voor je opleidingen, en radio/tv voor algemene ontwikkeling en inmiddels ook voor streaming van video en muziek.

Je kunt er voor kiezen om niet op de internet kar te springen, maar dat sluit je jezelf van de wereld af. Niet meedoen is geen optie meer anno 2021...
En gezien Ziggo een regionale monopolist is kom je in heel veel plekken in Nederland niet om Ziggo heen. Er is geen ADSL en al helemaal geen VDSL of het is niet snel genoeg voor streaming of thuis-werken.

Zolang het niet de Arris Puma 6 modems zijn is het al een hele vooruitgang.

Schoolvoorbeeld waarom gebruikers WEL een eigen modem zouden moeten kunnen gebruiken. Ziggo heeft vrachtwagens vol van die rommel en die rollen ze gewoon uit. Voor 95% van de klanten is elke dag klagen niet genoeg om een beter modem te krijgen. Die zouden dan van het gezeik af kunnen zijn door een high-end eigen modem te gebruiken want die kunnen simpelweg niet naar een andere ISP toe.

Ja, leuk dat geknutsel door niet ter zake kundige consumenten. Heb glasvezel en lees dat velen daar een eigen router op prikken in plaats van de door de ISP geboden, beheerde, doos. Gevolg? Ik zie dagelijks 1 Gb. (!) gedropped verkeer in mijn router (die van de ISP).

Vraag me sterk af welke ISP modem dat is die dit verkeer zo gedetailleerd kan weergeven. Ik heb 4 locaties waar ik T-Mobile, KPN, Tweak en XS4ALL als glasvezelboer heb en geen een van die 4 modems heeft zulke logging.
Je doet wel heel veel aannames, hoe het volgens jou zou moeten zijn. Maar heb je wel enig idee, hoe het bij Ziggo in elkaar steekt?
29-05-2021, 21:38 door Briolet
Door Glasharmonica:Hier die TS,

Tot treurens aan toe heb ik meermaals aangegeven dat ik:

Wat heeft dat met de Zigo modemkeuze te maken? Als je wilt reageren, doe dat dan in het andere draadje. Als je hier reageert gaat het nog meer off topic.
29-05-2021, 22:21 door Anoniem
Door Glasharmonica:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net zoals die types hier die met een enorme berg blockers en firewalls actief komen vertellen dat ze vast "weggepest worden door de een of andere dienst die niet meer werkt en dat de helpdesk daar zo dom is

Voel je jezelf als helpdesk medewerker aangesproken? Ik leef met je mee :)

https://www.security.nl/posting/704607/Dwingt+ING+tot+app+gebruik
Ja daar worden de webbrowsers aangepast en klagen dan over de ING.

LEUGENS ! LEUGENS ! LEUGENS ! !

Hier die TS,

Tot treurens aan toe heb ik meermaals aangegeven dat ik:

NIETS had aangepast,
NIETS getweakt,
NIETS gepimpt (voor mijn part)
NIETS aan extensies erin heb gegooid,
en
NIETS extra's heb gedaan in de standaard bij Linux Mint geleverde Firewall.

EN.....IN TEGENSTELLING TOT JULLIE ZWETSPRAAT, JULLIE RELPRAAT HEB IK DEFAULT BEVEILIGINGEN UITGESCHAKELD OM DAT WAT VOORHEEN NORMAAL ZONDER HAPEREN FUNCTIONEERDE WEER ACTIEF TE KUNNEN KRIJGEN.

Ik heb er niets op tegen om op fouten betrapt te worden, maar hoewel ik olifantenhuid heb gekregen in de loop van mijn bijna 65 levensjaren wordt ik nog steeds HELS van leugenaars; het meest minderwaardige en totaal verachtelijke soort mens dat in mijn ogen als een slijkkruiper de vaste grond onder de voeten van de fatsoenlijke mens ondermijnt.
Ja. Die addon's komen vanzelf in de webbrowsers, toch?
29-05-2021, 23:20 door [Account Verwijderd]
Door Briolet:
Door Glasharmonica:Hier die TS,

Tot treurens aan toe heb ik meermaals aangegeven dat ik:

Wat heeft dat met de Zigo modemkeuze te maken? Als je wilt reageren, doe dat dan in het andere draadje. Als je hier reageert gaat het nog meer off topic.

Het heeft niets te maken met het onderwerp van dit topic, evenals dat ik hier flagrant achter mijn rug om voor leugenaar wordt nagetrapt ten opzichte van dat wat ik elders (mijn topic) naar eer en geweten zo uitvoerig als mij mogelijk was naar waarheid heb gemeld, uiteraard door gluiper annoniemen die niet te traceren zijn qua bijdragen en reacties hier of elders. Zie: de helden van de privacy ten voeten uit! De trots van Vincent Bhöre!

Schrijf dat je het eveneens afkeurenswaardig vindt of reageer niet.

Dankjewel!
30-05-2021, 00:58 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt overwegen om met ziggo te stoppen,
upc was ooit stukken goedkoper,en je ziet nu nadat het ziggo is geworden waar het verder
naar toegaat,prijzen zijn al fors gestegen,elk jaar 2 euro erboven op
en nu meer controle over wat jij mag en niet mag in jou eigen woning
en leefomgeving,en daardoor steeds meer onvrede.

henk
Tja, je gaat de kip die gouden eieren legt niet graag slachten. Elke vijf jaar verkondigen ze het zelfde liedje dat ze snel(ler) internet gaan uitrollen, maar glasvezel lag al jaren in de bodem. Het was en is een goudmijn. Ze hebben stad en land op me afgestuurd of ik alsjeblieft niet op glasvezel aangesloten wou worden, maar ik heb dat geweigerd omdat ze hier in nederland lang gewoon langzame ADSL gebruikten terwijl ze in frankrijk al vanaf 2004 razendsnelle VDSL uitgerold hadden. Ze hebben de boel in nederland kunstmatig langzaam gehouden altijd en ons allemaal uitgemolken (denk terug aan de tijd met Chello. Ik heb nog geld van ze te goed, maar nooit gekregen). Nee geen ziggo voor mij. Ik snap ook waarom dat internet na al die jaren nog steeds zo duur moet zijn. Die kabels en infrastructuur zijn allang gefinancieerd, Snap best dat er geld verdient moet worden maar dat hoeft niet zo duur te zijn. Het is elke maand toch een flinke aanslag op de portomonee voor iets dat je ook gebakke lucht kan noemen.
30-05-2021, 12:20 door Anoniem
Helaas is de situatie rond modems in bridge mode en de combinatie met IPv4 publieke adressen en IPv6 netwerken
niet zo best bij Ziggo maar laten ze DAAR dan iets aan doen ipv alles open te breken. Ik denk dat als de eisers hier
gelijk krijgen en Ziggo verplicht is dat te leveren, dit ten koste zal gaan van de beschikbare diensten. Bijvoorbeeld
het gastgebruik van WIFi zal wellicht geschrapt worden.
Even afwachten of daarin in de nieuwe situatie iets is verbeterd,
in elk geval is IPv6 in de Docsis3 standaard meegenomen.

Ongetwijfeld heeft ziggo ook laten meewegen dat je sneller kan internetten met een Docsis3 modem.
Dus door alle oude modems bij voorbaat te vervangen kan elke klant snel en gemakkelijk een duurder internet-abonnement aanschaffen. En de maintenance is natuurlijk eenvoudiger als er maar 1 type modem/router aan het net hangt.
30-05-2021, 13:49 door EKTB
Gewoon de Ziggo helpdesk bellen met het verzoek het modem in Bridge modus te laten zetten.

Dan kan je je eigen zooi er transparant achter hangen.
30-05-2021, 17:21 door Anoniem
Door EKTB: Gewoon de Ziggo helpdesk bellen met het verzoek het modem in Bridge modus te laten zetten.

Dan kan je je eigen zooi er transparant achter hangen.

Ik meen me te herinneren dat ziggo in de aankondiging had beloofd dat in de met de connectbox meegeleverde documentatie zou staan hoe hij in bridge mode kan worden gezet?

In elk geval hoe je kan inloggen om bij de settings te komen.
31-05-2021, 08:07 door Anoniem
Als ik een nieuwe auto koop kan de dealer of fabrikant mij toch niet verplichten om Shell benzine te tanken, nietwaar!
31-05-2021, 09:51 door Anoniem
Door Anoniem: Als ik een nieuwe auto koop kan de dealer of fabrikant mij toch niet verplichten om Shell benzine te tanken, nietwaar!
Nee. Maar zij bepalen wel, welke motor er in zit!
31-05-2021, 10:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als ik een nieuwe auto koop kan de dealer of fabrikant mij toch niet verplichten om Shell benzine te tanken, nietwaar!
Nee. Maar zij bepalen wel, welke motor er in zit!
En als je een Ford koopt dan mag je best zelf een BMW motor erin knutselen, maar op veel medewerking in de vorm
van documentatie en ondersteuning bij problemen hoef je dan niet te rekenen...
31-05-2021, 10:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als ik een nieuwe auto koop kan de dealer of fabrikant mij toch niet verplichten om Shell benzine te tanken, nietwaar!
Nee. Maar zij bepalen wel, welke motor er in zit!

Onzin... die kies je zelf...
Jij bepaalt of je elektisch, op benzine of diesel rijd en wat het vermogen van je motor is.
31-05-2021, 11:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als ik een nieuwe auto koop kan de dealer of fabrikant mij toch niet verplichten om Shell benzine te tanken, nietwaar!
Nee. Maar zij bepalen wel, welke motor er in zit!

Onzin... die kies je zelf...
Jij bepaalt of je elektisch, op benzine of diesel rijd en wat het vermogen van je motor is.
Nee, zij bepalen welke motor er in welk model zit, niet jij.
31-05-2021, 11:22 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 31-05-2021, 11:22
Door EKTB: Gewoon de Ziggo helpdesk bellen met het verzoek het modem in Bridge modus te laten zetten.

Dan kan je je eigen zooi er transparant achter hangen.

Ik heb een Ziggo abonnement, waarbij ik gebruik maak van de voortreffelijke Technicolor TC7200 modem. (1)
Dus niet dat het mij boeit, maar toch:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus

(1)
In mijn ervaring voortreffelijk, want ik heb nog nooit een storing in de netwerkverbinding gehad. (let wel: ik gebruik altijd een UTP verbinding, dus niet wifi. Dat heb ik uitgeschakeld in de modem.)
31-05-2021, 11:30 door Anoniem
Door Glasharmonica:
Door EKTB: Gewoon de Ziggo helpdesk bellen met het verzoek het modem in Bridge modus te laten zetten.

Dan kan je je eigen zooi er transparant achter hangen.

Ik heb een Ziggo abonnement, waarbij ik gebruik maak van de voortreffelijke Technicolor TC7200 modem. (1)
Dus niet dat het mij boeit, maar toch:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus

(1)
In mijn ervaring voortreffelijk, want ik heb nog nooit een storing in de netwerkverbinding gehad. (let wel: ik gebruik altijd een UTP verbinding, dus niet wifi. Dat heb ik uitgeschakeld in de modem.)
WiFi zit niet in het modem, maar in het router gedeelte! Je praat weer eens onzin!
31-05-2021, 12:12 door Spiff has left the building
Door Glasharmonica, 11:22 uur:
[...] wifi. Dat heb ik uitgeschakeld in de modem.)
Door Anoniem, 11:30 uur:
WiFi zit niet in het modem, maar in het router gedeelte! Je praat weer eens onzin!
Ziggo spreekt in de eigen documentatie over "de router in het wifi-modem" [1].
Glasharmonica volgde die beschrijving door Ziggo.
De door ISP's gebruikte terminologie betreffend modems en routers is nogal eens wartaal. Reken alsjeblieft niet Glasharmonica af op Ziggo's wartaal, wil je.

[1] https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus
31-05-2021, 12:54 door Anoniem
Door Spiff:
Door Glasharmonica, 11:22 uur:
[...] wifi. Dat heb ik uitgeschakeld in de modem.)
Door Anoniem, 11:30 uur:
WiFi zit niet in het modem, maar in het router gedeelte! Je praat weer eens onzin!
Ziggo spreekt in de eigen documentatie over "de router in het wifi-modem" [1].
Glasharmonica volgde die beschrijving door Ziggo.
De door ISP's gebruikte terminologie betreffend modems en routers is nogal eens wartaal. Reken alsjeblieft niet Glasharmonica af op Ziggo's wartaal, wil je.

[1] https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus
Oke, je geeft dus aan, dat je niet je eigen( voor zover aanwezig) verstand moet volgen, maar domweg verkondigen, wat een leverancier zegt. Dat kom je niet ver mee in de wereld! Maar het verklaart veel van zijn reacties, gewoon niet serieus te nemen.
31-05-2021, 13:11 door Anoniem
Waarom maakt men daar bij Ziggo een probleem van?

Hogere kosten ? Die je uiteindelijk overigens als klant doorberekend krijgt ?

Misschien, omdat de instellingen van jouw abbo IN het modem staan?

Precies.
31-05-2021, 13:12 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd door moderator]
31-05-2021, 13:12 door Anoniem
Zijn mensen die geheel voor deze vrije keuze zijn ook ervoor dat Ziggo straks hogere kosten doorberekend aan de klant ? Een wetmatigheid bij bedrijven, dat je als klant uiteindelijk daarvoor opdraait.
31-05-2021, 13:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd door moderator]
31-05-2021, 13:37 door Anoniem
[Verwijderd door moderator]
31-05-2021, 14:42 door Anoniem
Je kunt overwegen om met ziggo te stoppen, upc was ooit stukken goedkoper,en je ziet nu nadat het ziggo is geworden waar het verder naar toegaat,prijzen zijn al fors gestegen,elk jaar 2 euro erboven op

En andere providers zijn natuurlijk niet commercieel en verhogen hun tarieven nooit (kuch)
31-05-2021, 14:46 door Anoniem
WiFi zit niet in het modem, maar in het router gedeelte! Je praat weer eens onzin!

Heeft geen drol met de router te maken; dat is om je verkeer te routeren richting internet. Niet voor de wireless verbinding, in je huis. Daarom kan je het wireless deel ook zelf configureren (modem gedeelte). Het provider gedeelte (router gedeelte) wordt geconfigureerd door Ziggo voor je WAN connectivity.
31-05-2021, 15:33 door Anoniem
Door Anoniem:
WiFi zit niet in het modem, maar in het router gedeelte! Je praat weer eens onzin!

Heeft geen drol met de router te maken; dat is om je verkeer te routeren richting internet. Niet voor de wireless verbinding, in je huis. Daarom kan je het wireless deel ook zelf configureren (modem gedeelte). Het provider gedeelte (router gedeelte) wordt geconfigureerd door Ziggo voor je WAN connectivity.
Je kan alleen maar een wifi verbinding krijgen, als je een vast IP adres hebt gegeven aan jouw device(aangegeven in het router gedeelte) of anders een IP adres verkregen is via een DHCP server, je weet wel, die zit ook in het router gedeelte, Niet in het modem gedeelte!
Leer eerst eens hoe iets werkt, voordat je gaat reageren.
31-05-2021, 15:39 door Briolet
Door Anoniem:…Daarom kan je het wireless deel ook zelf configureren (modem gedeelte). Het provider gedeelte (router gedeelte) wordt geconfigureerd door Ziggo voor je WAN connectivity.

Hier moet iemand nog behoorlijk zijn huiswerk overdoen. Het is juist andersom. De Wifi is onderdeel van je lan en zit dus in het routerdeel. Als hij in het modemdeel zat, kon hij helemaal geen apparaten in je LAN benaderen en zou hij ook geen IP krijgen in de range van je LAN.
31-05-2021, 18:53 door Anoniem
"Doe maar gewoon een kale modem (zonder router), dan kies ik zelf wel welke router ik er aan vastknoop.
Waarom maakt men daar bij Ziggo een probleem van?"

Doe ik al sinds jaar en dag. Met eigen router, achter de modem/router van Ziggo. Gebruik je die toch, voor routering.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.