image

Consultants en psychologen pakken hackers aan

maandag 29 maart 2004, 13:44 door Redactie, 6 reacties

Om de drijfveren en motivatie van hackers beter te begrijpen zullen security consultants en psychologen van de FBI samen gaan werken. Door het kennen van de hacker kan een bedrijf proactiever op security dreigingen reageren, aldus Tom Parker, die samen met een team het onderwerp van "adversary characterisation" behandelt. Forensische computer experts gebruiken al langer soortgelijke technieken, maar de samenwerking tussen security specialisten en gedragswetenschappers voegt een psychologische dimensie aan het bepalen van IT security risico's toe. (The Register)

Reacties (6)
29-03-2004, 17:10 door Anoniem
Straks gaan ze nog Precog's (tm) inzetten. Nog voor je ook
maar een toetsenbord hebt aangeraakt om een flink
crack-sessie te houden op een willekeurige belangrijke
server, <PLOP> zo je verbinding eruit. "Want, je zou wel
eens een misdrijf kunnen begaan. Je lijkt immers op een
black-hat uit onze analyzes".

De wereld van de psychologie heeft nog nooit, maar dan ook
nog nooit een bedrage geleverd aan het preventief strijden
tegen welke vorm van afwijking of misdrijf dan ook. De mens
is niet "predictable" en zeker niet als die mens zelf kan
vermoeden dat de andere partij hem/haar doorheeft.

De gedachtengang van crackers ligt vaak stappen voor op de
partij die zich moet verdedigen. Zou dat veranderen door
deze inzet???

- Unomi -
29-03-2004, 18:44 door Anoniem
je hebt gelijk Unomi
29-03-2004, 21:52 door Anoniem
Door Anoniem
je hebt gelijk Unomi

Ik ruik enig sarcasme........ ;-)

- Unomi -
30-03-2004, 04:02 door Anoniem
Door Anoniem
De wereld van de psychologie heeft nog nooit, maar dan ook
nog nooit een bedrage geleverd aan het preventief strijden
tegen welke vorm van afwijking of misdrijf dan ook.

Een duidelijk gebrek aan kennis over de psychologie spreidt
zich hier tentoon. Daarnaast heeft de psychologie nog steeds
een ondergewaardeerde rol in de maatschappij, waardoor het
helaas nog te weinig wordt ingezet. Dit wordt veroorzaakt
door de onbekendheid met de inhoud van het zeer brede
vakgebied. En dat is precies wat ik in Unomis reactie lees:
onderwaardering door gebrek aan kennis.
30-03-2004, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
De wereld van de psychologie heeft nog nooit, maar dan ook
nog nooit een bedrage geleverd aan het preventief strijden
tegen welke vorm van afwijking of misdrijf dan ook.

Een duidelijk gebrek aan kennis over de psychologie spreidt
zich hier tentoon. Daarnaast heeft de psychologie nog steeds
een ondergewaardeerde rol in de maatschappij, waardoor het
helaas nog te weinig wordt ingezet. Dit wordt veroorzaakt
door de onbekendheid met de inhoud van het zeer brede
vakgebied. En dat is precies wat ik in Unomis reactie lees:
onderwaardering door gebrek aan kennis.

Een aardig statement, maar ook niet juist. Ik kom juist een heleboel
psychologen tegen in de samenleving; zie ook de hoge aantallen mensen
die dit gestudeerd hebben. Het vakgebied is veel te breed en heeft mede
daardoor weinig toegevoegde waarde. Eigenlijk zou het in de huidige vorm
geen wetenschappelijke opleiding mogen zijn. Wat leert de doorsnee
psycholoog nu eigenlijk?

De Psychiatrie (vaak verward met psychologie) daarentegen heeft met een
veel kleiner aandeel in de maatschappij veel meer bereikt. Je mag het dus
niet wijten aan onbekendheid, onderwaardering. Het gebrek aan focus in
het vakgebied maakt psychologie tot een waardeloze pseudo-wetenschap.
31-03-2004, 01:40 door Anoniem

Het vakgebied is veel te breed en heeft mede daardoor weinig
toegevoegde waarde. Eigenlijk zou het in de huidige vorm
geen wetenschappelijke opleiding mogen zijn. Wat leert de
doorsnee psycholoog nu eigenlijk?

Het gebrek aan focus in het vakgebied maakt psychologie tot
een waardeloze pseudo-wetenschap.

Universitaire studenten worden júist opgeleid tot óf
wetenschappers óf tot mensen die breed inzetbaar zijn, door
het abstracter denkniveau. Er worden inderdaad relatief
weinig vaardigheden geleerd die op de werkvloer direct
toepasbaar zijn bij het oplossen van acute problemen; daarin
verschilt psychologie niet van andere universitaire studies.
Studies die wel van praktischer aard zijn en die minder
breed zijn, zijn HBO-opleidingen. Psychologie als
pseudo-wetenschap bestempelen op grond van de
veelomvattendheid van het vakgebied is klinkklare onzin;
wetenschappelijke studies zijn juist breed.


De Psychiatrie (vaak verward met psychologie) daarentegen
heeft met een
veel kleiner aandeel in de maatschappij veel meer bereikt.
Je mag het dus
niet wijten aan onbekendheid, onderwaardering.

De psychiatrie is een vakgebied bij uitstek dat goed gebruik
maakt van psychologische kennis. Onbekendheid met de term
'psychologie' is ook niet het probleem, maar met de inhoud
van de verschillende richtingen en hoe die van toepassing
kunnen zijn op de werkvloer. Het nut zal pas echt duidelijk
worden als men besluit een team van psychologen in te zetten
(bijv. zoals de FBI doet); een enkele psycholoog hier en
daar op soms totaal verkeerde plekken zet weinig zoden aan
de dijk (zoals jij in je omgeving ziet). Tot die tijd zal
Jan met de pet de bijdrage van de psychologie niet 1-2-3
kunnen aangeven, wat overigens niks zegt over de werkelijke
bijdrage (bijv. aan de marketing, psychiatrie, algemene
gezondheidszorg, recruiting, assessment, voorlichting,
hersenonderzoek, kunstmatige intelligentie, ergonomie,
communicatie, etc.).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.