Acht Europese consumentenorganisaties en koepelorganisatie BEUC hebben een klacht ingediend tegen WhatsApp wegens meerdere schendingen van Europese consumentenrechten. Volgens de klagers dient de berichtendienst onnodig veel druk uit op zijn gebruikers om de nieuwe gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid te accepteren.
WhatsApp toont gebruikers allerlei meldingen om hen het nieuwe beleid te laten accepteren. "De inhoud van deze meldingen, hun aard, timing en herhaling zet gebruikers onnodig onder druk en hindert hun vrijheid van keuze. Daarmee zijn ze een schending van de Europese richtlijn over oneerlijke handelspraktijken", aldus BEUC.
Daarnaast stellen de klagers dat WhatsApp de veranderingen in de nieuwe voorwaarden niet goed duidelijk maakt. "Het is gewoon onmogelijk voor consumenten om te begrijpen wat de aanpassingen van WhatsApp voor hun privacy inhouden, met name wat betreft het delen van hun persoonlijke data met Facebook en andere derde partijen", laat BEUC verder weten.
Deze dubbelzinnigheid is volgens de consumentenorganisaties en koepelorganisatie ook in strijd met Europese consumentenwetgeving, die bedrijven verplicht om duidelijke voorwaarden en commerciële communicatie te gebruiken. Het handelen van WhatsApp wordt verergerd door het feit dat het gebruikers blijft vragen om het nieuwe privacybeleid te accepteren, terwijl dat wordt onderzocht door Europese consumentenorganisaties op een mogelijk inbreuk op de Europese privacywetgeving.
"WhatsApp dreigt consumenten de toegang tot de app te weigeren als ze de voorwaarden niet accepteren, terwijl helemaal niet duidelijk is waar ze toestemming voor geven. WhatsApp beperkt consumenten in hun keuzevrijheid: als je niet accepteert, kun je Whatsapp niet meer gebruiken", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Molenaar stelt dat de contractvoorwaarden niet transparant zijn. "En dat is in strijd met de wet. Daarnaast loopt er al een onderzoek naar het privacybeleid van Whatsapp wegens inbreuken op de privacywetgeving. Dat maakt de noodzaak tot ingrijpen door de autoriteiten extra groot. WhatsApp moet de rechten van consumenten respecteren."
Naast de Nederlandse consumentenorganisatie hebben ook die uit Frankrijk, Griekenland (twee keer), Noorwegen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië zich achter de klacht geschaard.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.