Politie en deurwaarders zijn samen een proef gestart met de aanpak van internetoplichters om er zo voor te zorgen dat slachtoffers hun geld terugkrijgen. Volgens de politie is sinds de tweede helft van 2019 de fraude met onlinehandel toegenomen. Bij dit soort fraude kopen mensen bij een webshop of marktplaats een product en betalen vooraf, maar de bestelde goederen worden nooit geleverd.
Om dergelijke oplichters aan te pakken werkt de politie in een pilot samen met de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) en de Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders (LAVG). De deurwaarders komen in actie tegen rekeninghouders tegen wie door vijf slachtoffers van online oplichting bij de politie aangifte is gedaan. "Wij zetten deze zaken door naar SODA of LAVG, zodat zij de verdachte rekeninghouder civielrechtelijk aansprakelijk kunnen stellen", zegt Gijs van der Linden, teamleider Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO).
"We zijn deze pilots gestart omdat er in de opsporings- en vervolgingsketen te weinig capaciteit is en te veel werk. Dat leidt tot overbelasting. Om de online handelsfraude optimaal aan te pakken, is het daarom noodzakelijk om ook buiten het strafrecht tot een aanpak te komen van aangiftes", aldus Van der Linden. Inmiddels hebben tientallen slachtoffers van online fraude hun geld al teruggekregen of krijgen het terug via aflossingsregelingen. In de overige zaken lopen er incassoprocedures.
"Met dank aan de samenwerking met SODA en LAVG hebben we mogelijk gemaakt dat een kleine 300 slachtoffers het geld hebben kunnen terugeisen bij verdachte rekeninghouders, die niks meer van zich lieten horen", laat Van der Linden verder weten. Eind dit jaar volgt een evaluatie om na te gaan of de samenwerking volgend jaar een breder vervolg krijgt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.