image

ABN Amro mag rekening met internetbankieren bij krediet verplichten

dinsdag 19 oktober 2021, 15:09 door Redactie, 16 reacties

ABN Amro mag klanten die een krediet bij de bank hebben verplichten om gebruik te maken van een betaalrekening met internetbankieren en hoeft geen fysieke kredietpas aan te bieden. Ook als klanten internetbankieren onveilig vinden. Dat is het oordeel van het financiële klachteninstituut Kifid.

De bank bood klanten met een krediet de mogelijkheid om door middel van een kredietpas geld op te nemen. Het was niet nodig om over een betaalrekening bij de bank te beschikken. In februari van dit jaar besloot ABN Amro om de kredietpas vanwege de overstap op een ander administratiesysteem te laten vervallen. Het was vervolgens niet meer mogelijk om via de pas geld op te nemen. In plaats daarvan moesten klanten met krediet gebruikmaken van een betaalrekening met internetbankieren.

Klanten met krediet werden dan ook verzocht om een betaalrekening met internetbankieren aan te vragen. Twee klanten van de bank maakten hier bezwaar tegen. Ze zijn het niet eens met beleidswijziging van de bank en willen dat ze zonder gebruik te maken van internetbankieren geld op kunnen nemen. Volgens de klanten is internetbankieren onveilig en onhandig. Verder stellen de klanten dat de beleidswijziging ervoor zorgt dat zij worden buitengesloten omdat zij niet willen internetbankieren. Ook is dit niet klantvriendelijk.

ABN Amro liet in een reactie aan de klanten weten dat het met de plannen doorging, waarop de klanten bezwaar maakten bij het Kifid. In het verweer stelt de bank onder andere dat het opnemen van bedragen van de kredietrekening via internetbankieren veiliger is dan in de oude situatie. Voor overboekingen via internetbankieren wordt gebruik gemaakt van tweestapsauthenticatie. Dit is volgens de bank technisch aanzienlijk veiliger dan in de oude situatie waarbij de consumenten met de kredietpas contant geld konden opnemen of konden pinnen in winkels.

"Tegenover de voordelen die de bank heeft genoemd, blijven de consumenten vasthouden aan hun standpunt dat internetbankieren onveilig is", reageert het Kifid. Het klachteninstituut is het hier niet mee eens. "Hoewel de hiervoor genoemde tweestapsauthenticatie misschien niet honderd procent onfeilbaar is, kan deze inlogmethode, anders dan de consumenten stellen, wel degelijk als veilig worden beschouwd."

Het kifid komt dan ook tot de conclusie er geen sprake is van omstandigheden die onredelijk of onbillijk zijn en dat de bank niet gehouden is om een alternatieve inlogmethode aan te bieden. Dat houdt in dat de bank de klanten mag verplichten om een betaalrekening met internetbankieren af te sluiten als zij gebruik willen blijven maken van het krediet (pdf).

Reacties (16)
19-10-2021, 15:27 door Anoniem
Het plan is om waar mogelijk contant geld zoveel mogelijk uit te bannen.

Reken erop dat er een digitale euro zal komen !

Wanneer dit een feit is wordt contant geld afgeschaft geldverkeer gaat dan of via je pin pas of je wallet app gekoppeld aan je smartphone.

En dit is allemaal in het voordeel van de bank
19-10-2021, 15:28 door Anoniem
En zodat de bank weer geld in rekening kan brengen voor internet bankieren etc.
19-10-2021, 15:33 door Anoniem
Voor sommige klanten van banken is internetbankieren minder veilig.
En voor sommige aanvallers is 2FA omzeilen waar ze gespecialiseerd in zijn.
19-10-2021, 16:06 door Anoniem
Ze willen geen crypto/bitcoin het bevordert een creatieve anders denkende medemens die meer vrijheden wilt,
en streeft naar een meer creatieve onafhankelijk manier van leven,en dat mag absoluut niet.

CONTROLE VS GEDRAG EN VISA VERSA

DNB-EU-BRUSSEL CENTRALE EU CLOUD ISP:

Het tegen argument zal zijn misbruik door (criminelen) dat klopt,
maar goedwillende,die meer onafhankelijk willen en vrijheden willen moeten
altijd onder de slechtwillende lijden.

Daarom willen ze een digitale euromunt,zodat creativiteit en teveel kansen op vrijheid,vrijdenken en ander gedrag
onder controle blijven van de rijken,en degene met de macht.

NLNU2021
19-10-2021, 16:09 door Anoniem
Goh, verrassend, het banken klachten instituut besluit weer eens in het voordeel van de bank.
19-10-2021, 17:44 door [Account Verwijderd]
Internetbanieren... Het is een verschrijving maar wel een hele leuke.

"Bij de ABN-AMRO staat internetbankieren hoog in het banier geschreven".

(Banier is een synoniem voor vaandel)

:-)
19-10-2021, 18:10 door Anoniem
Ik zal ook eens een klant wat verplichten. Sodemieter op zeg. EU markt voor banken is open, je kunt bij vele honderden anderen terecht in de hele Unie.
19-10-2021, 19:30 door Anoniem
Tsja. Want alleen als alles digitaal is, heeft de bank de absolute macht.

Ik ben jaren geleden al weggelopen bij dit waardeloze bedrijf.
20-10-2021, 07:46 door Anoniem
Is ABN proeftuin voor de gezamenlijke doelstellingen van de banken?
20-10-2021, 09:02 door majortom - Bijgewerkt: 20-10-2021, 09:09
Hier begint het mee, daarna volgen andere zaken. Gewoon de voorwaarden veranderen: niet alleen voor nieuwe klanten maar ook voor bestaande. En ben je het er niet mee eens, stap dan maar over (als dat tenminste kan en je niet een verplichting hebt die in sommige gevallen geldt om een betaalrekening bij een bank te hebben als je ook een hypotheek afneemt: hadden we daar geen woord voor? Koppelverkoop? Dat mag toch niet?).

Nog even en dan willen ze bankieren via een smartphone gaan verplichten. En zolang ze niet de laatste zijn zal het Kifid melden dat er altijd een overstap mogelijk is naar een andere bank die nog wel bankieren op andere manieren biedt (zie uitspraak Kifid in de casus van Knab https://www.security.nl/posting/722428/Knab+mag+smartphone-app+voor+gebruik+bankrekening+verplichten). Ja, zo kom je er als bank altijd mee weg: tarieven elk jaar omhoog en service elk jaar minder. Een bedrijfsmodel waar menig bedrijf jaloers op zou zijn. Dat krijg je als je feitelijk een dienst hebt gecreeerd die verplicht moet worden afgenomen en waar alle banken, als ware het een kartel, elkaar gewoon blijven volgen: overstappen heeft dan totaal geen zin.

En dan durft het Kifid ook nog op hun website te schrijven:
Consumenten en kleinzakelijke ondernemers met een klacht over een financiële dienstverlener staan wij bij in het vinden van een oplossing.
Ze hadden beter "Consumenten en kleinzakelijke ondernemers" en " financiële dienstverlener" om kunnen draaien, dat komt dichter bij de waarheid.
20-10-2021, 10:15 door Anoniem
Het grootste probleem vind ik nog, dat niet iedereen veilig kan internetbankieren. Niet omdat het mechanisme onveilig is, daar valt over te discussiëren, maar omdat de betreffende mensen niet veilig daarmee om kunnen gaan. We weten dat er nog steeds mensen zijn, die er intrappen, wanneer ze door "een medewerker van de bank" benaderd worden, om de pinpas te verstrekken aan een postbode, koerier of bankmedewerker en de pincode in te vullen op een site/formulier, zodat een vervangende pas kan worden verstrekt. Geeft iemand die dingen weg, heb je meestal toegang tot alle rekeningen en leningen. Anders kun je alleen bij de rekening waar de pas bij hoort en is de schade in ieder geval minder.
20-10-2021, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem: Het plan is om waar mogelijk contant geld zoveel mogelijk uit te bannen.

Reken erop dat er een digitale euro zal komen !

Wanneer dit een feit is wordt contant geld afgeschaft geldverkeer gaat dan of via je pin pas of je wallet app gekoppeld aan je smartphone.

En dit is allemaal in het voordeel van de bank

Dus doe ik zoveel mogelijk met cash uit principe, als genoeg mensen dit gaan doen kunnen ze het niet wegdrukken
20-10-2021, 13:22 door Anoniem
Je kunt een klacht beter gelijk bij de rechter neerleggen i.p.v het Kifid.
20-10-2021, 14:05 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt een klacht beter gelijk bij de rechter neerleggen i.p.v het Kifid.

Ik help het je hopen. Maar rechters zijn tegenwoordig vaak niet onafhankelijker dan een klachteninstituut van en voor banken ("Wij van WC-eend adviseren WC-eend"). Rechters vinden vaak ook dat banken etc. etc. alles mogen en nergens rekening mee hoeven houden.

Maar je hebt wel een punt. Kifid en andere "klachteninstituten" en "arbitragecommissies" zijn er niet om burgers "bij te staan" (zoals Kifid leugenachtig beweert), maar om:
- banken en andere bedrijven bij te staan;
- rechters te ontlasten. Als driekwart van de burgers zich door het Kifid laat ontmoedigen, heeft de rechter vier keer zo weinig werk.

Dit hele systeem van zogenaamde bescherming en klachtbehandeling is failliet. De werknemers die als pseudo-"arbitrator" een boterham verdienen bij Kifid etc., zijn niet beter dan de knechten die vroeger mensen op straat opzij schopten om ruim baan te maken zodat de heerser (farao, keizer) in zijn draagstoel (tegenwoordig: limousine, motorcade) kon doordenderen.

Van onze democratie is weinig meer over want meer dan de helft van onze "volksvertegenwoordigers" in het parlement is ook zo'n knecht... Het enige wat misschien nog kan helpen, is zulke mensen persoonlijk aanspreken, dicht bij huis, op wat ook alweer hun verantwoordelijkheid is waar ze hun salaris voor krijgen. Bijvoorbeeld: "Waarom heb jij nu al voor de zoveelste keer voor een wet gestemd die onze rechten vermindert en die het voor de overheid / de banken / etc. etc. makkelijker maakt ons kapot te maken?" En als ze dan vaag gaan praten ("Ja maar ik heb alleen onder voorwaarden ingestemd en mijn amendement kreeg helaas geen meerderheid..."), heel erg duidelijk maken dat ze daarmee niemand meer voor de gek houden.

En natuurlijk wel stemmen op mensen zoals Omtzigt en Leijten, dat zijn nog wel echte volksvertegenwoordigers. Jammer dat daar nog maar zo weinig van zijn.
20-10-2021, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem: Het grootste probleem vind ik nog, dat niet iedereen veilig kan internetbankieren. Niet omdat het mechanisme onveilig is, daar valt over te discussiëren, maar omdat de betreffende mensen niet veilig daarmee om kunnen gaan. We weten dat er nog steeds mensen zijn, die er intrappen, wanneer ze door "een medewerker van de bank" benaderd worden,
Ja maar dat was "vroeger" ook al zo. Vroeger kreeg je een boekje met 50 overschrijvingsformulieren en als je dat
aan iemand mee gaf die wist hoe je handtekening er ongeveer uitzag (en dat was in die tijd niet ongebruikelijk want
je moest toen veel vaker een handtekening op dingen zetten dan tegenwoordig) dan was je ook je geld kwijt.
20-10-2021, 20:41 door Anoniem
Het probleem zit hem in de beleving: Deze klanten maken geen gebruik van internetbankieren, en ze zijn (blijkbaar) nog nooit slachtoffer geworden van fraude. Daarnaast lezen ze wel vrijwel elke dag dat er iemand slachtoffer is geworden van fraude via internetbankieren. Dat er jaarlijks bij de geldautomaten voor miljoenen euro's geld wordt gestolen met gestolen bankpassen, dat gaat even aan hen voorbij, want het is hen tenslotte nog nooit gebeurd. Dat een bankpas en pincode eigenlijk zeer onveilig is, zijn ze zich helemaal niet bewust.

Overigens zouden deze klanten ook prima zonder internetbankieren van ABN AMRO over hun geld moeten kunnen beschikken, dankzij PSD2 zijn daar nieuwe mogelijkheden bij gekomen: PISP. Al zal de andere bank/fintech waarschijnlijk ook internetbankieren eisen. Het is inmiddels 2021, welkom in de 21e eeuw!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.