/dev/null - Overig

Stedin dreigt met fake-boete.

21-10-2021, 22:06 door Anoniem, 12 reacties
https://www.geenstijl.nl/5161689/netbeheerder-stedin-dreigt-weigeraars-slimme-meter-met-niet-bestaande-boete-van-500-euro

Is dit nu echt de nieuwe toon om mensen hun privacy te laten opheffen?


Note: geloof niet dat de brief echt van Stedin afkomstig is, althans hoop het. Kan Stedin het niet vragen, enkel contact mogelijk via Whatsapp. Over privacy en klantvriendelijkheid gesproken...
Reacties (12)
21-10-2021, 23:33 door Anoniem
De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.
22-10-2021, 09:48 door Anoniem
Kan Stedin het niet vragen, enkel contact mogelijk via Whatsapp.
Volgens kun wel op andere manieren contact opnemen met stedin.

https://www.stedin.net/klantenservice[/quote]
22-10-2021, 10:25 door Anoniem
Ik vind het helemaal terecht als mensen die zonnepanelen hebben en stroom terug willen leveren verplicht hun meter moeten vervangen.
Of dat dan een op afstand uitleesbare meter is dat is wat anders, maar dat teruglevering apart gemeten moet worden en niet dmv "terugdraaien" dat is prima.

Ik had op mijn slimme meter het uitlezen uit laten schakelen, eigenlijk alleen omdat ik van die maandelijkse bemoeizuchtige mailtjes af wilde. Ik zag toen nergens een mogelijkheid om die uit te schakelen, alleen totale uitschakeling van het uitlezen.
Inmiddels heb ik het na de recente ontwikkelingen op de energiemarkt beter uitgezocht en het blijkt dat ik bij mijn leverancier die mails kan uitzetten (nu kon dat in ieder geval wel), en bij het meetbedrijf het uitlezen inschakelen. De leverancier krijgt dan nog eens per maand de standen (het meetbedrijf leest ze dagelijks uit).
Dus niet dat per-kwartier gedoe, daar moet je apart om vragen. En dat heb ik niet nodig want ik heb zelf een koppeling met de meter gemaakt om dat hier lokaal uit te lezen (per seconde voor electriciteit en per 5 minuten voor gas, zo werkt dat).

Ik wil hiermee voorkomen dat als er uiteindelijk gedoe komt met het tarief, ik geconfronteerd wordt met "schattingen" door de leverancier die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Als ik nu bijv zuinig ga stoken en niet mijn meter laat uitlezen dan zal de leverancier "schatten" dat ik nog net zo stook als vorig jaar en me daar voor laten betalen, daar heb ik geen zin in nu de prijzen her en der omhoog vliegen.
(ik heb weliswaar een contract wat me tot 1 juli een vaste prijs belooft maar ik geloof er niet in dat dit contract in stand gehouden zal worden)
22-10-2021, 13:28 door Anoniem
Ik geef toe dat de brief niet echt duidelijk is, maar volgens mij worden de "slimme meter" en een "meter die teruglevering registreert" door elkaar gehaald. Waarschijnlijk heeft ontvanger nog een oude (afgekeurde) analoge ferrarismeter en is hij verplicht deze te laten vervangen voor een nieuwe meter. Dit hoeft geen slimme meter te zijn maar wel een digitale die teruglevering registreert zonder communicatie. Zo heb ik het ook meegemaakt bij een andere netbeheerder.

Staat overigens ook op https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/is-de-slimme-meter-verplicht

"Als u weigert blijft de traditionele meter in de meterkast hangen, tenzij die aan vervanging toe is. In dit laatste geval krijgt u een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule."
22-10-2021, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het helemaal terecht als mensen die zonnepanelen hebben en stroom terug willen leveren verplicht hun meter moeten vervangen.
Dat is in onze buurt in Maastricht ook al gebeurd. De oude meterkasten met de bekende draai-stoppen werden vervangen door moderne groepenschakelaars (tuimelschakelaars) met een digitale aflezing en een nieuwe Aardlekschakelaar. Dit in voorbereiding voor de energietransitie die de woningstichting Servatius aan het doorvoeren is waarbij het gebruik van zonnepanelen wordt gestimuleerd.

Vooral in een tijd dat er gekte op de energiemarkt heerst, schakelen mensen nu massaal over op zonnepanelen. Met als gevolg een wachttijd van soms 3 maanden voordat het kan worden aangelegd. Intussen betekent het wel dat je een digitale (slimme) meter met de juiste meterkast moet hebben om deze zonnepanelen (met omvormer) te kunnen gebruiken. Met de oude hardware gaat dat namelijk niet.
22-10-2021, 14:02 door Anoniem
Bellen met Stedin?

Contact met ons van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 16.30. Houd er rekening mee dat wachttijden kunnen oplopen.

088 896 39 63

https://www.stedin.net/klantenservice
22-10-2021, 14:22 door Anoniem
Brief Stedin over boete bij weigering van slimme meter onjuist
vrijdag 22 oktober 2021, 14:12 door Redactie

https://www.security.nl/posting/726875/Brief+Stedin+over+boete+bij+weigering+van+slimme+meter+onjuist
22-10-2021, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: Bellen met Stedin?
Dat doe je uiteraard niet. Je wilt graag hun antwoord zwart op wit hebben (en dan nog heeft een antwoord van ieder bedrijf geen enkele juridische status). Dat is makkelijker delen met de buitenwereld, kunnen die ook nog eens lachen.

Het is niet voor niets dat Stedin geen contactformulier (Stedin had vast recaptcha van Google gebruikt, in een beetje browser werkt dat uiteraard niet) heeft of wat helemaal klantvriendelijk is een gewoon mailadres.
Dit soort bedrijven die dit niet gebruiken hebben vaak een absurd slechte reputatie of hebben weinig op de met de klant (die is er enkel voor het geld). En het gebruik van whatsapp is uiteraard zeer onwenselijk, dat behoeft gelukkig geen uitleg.
22-10-2021, 18:12 door Briolet
Door Anoniem: …Waarschijnlijk heeft ontvanger nog een oude (afgekeurde) analoge ferrarismeter en is hij verplicht deze te laten vervangen voor een nieuwe meter. Dit hoeft geen slimme meter te zijn maar wel een digitale die teruglevering registreert zonder communicatie. Zo heb ik het ook meegemaakt bij een andere netbeheerder.

Ik zit bij Essent en heb sinds 2011 al een digitale meter die teruglevering apart registreert. Maar ook die moest vorig jaar vervangen worden door een slimme meter.

Mij viel op de factuur over 2020 wel op dat ze geen gas en electra tarief voor het hele jaar hanteren, maar elk kwartaal het tarief vaststellen. Voor de periode dat ik nog geen slimme meter had, hebben ze het verbruik per kwartaal geschat. En met sterk wisselende prijzen per kwartaal, kan het best wel schelen hoeveel verbruik ze aan een duur kwartaaltarief toeschrijven.
22-10-2021, 18:30 door Anoniem
Door Briolet:
Mij viel op de factuur over 2020 wel op dat ze geen gas en electra tarief voor het hele jaar hanteren, maar elk kwartaal het tarief vaststellen. Voor de periode dat ik nog geen slimme meter had, hebben ze het verbruik per kwartaal geschat. En met sterk wisselende prijzen per kwartaal, kan het best wel schelen hoeveel verbruik ze aan een duur kwartaaltarief toeschrijven.
Precies, daarom heb ik het uitlezen ook weer laten inschakelen. Hoewel mijn leverancier (Eneco) beweert dat het
tarief alleen verandert op het moment dat je de rekening krijgt (in juli voor mij) verwacht ik dat ze hier binnenkort ineens
op gaan terugkomen. Deze regeling is namelijk ingevoerd aan het begin van de coronacrisis, toen de prijzen juist
overwegend daalden. Toen was het ineens "veel handiger voor mij" als de hele rekening maar over 1 tarief ging.
Dat was daarvoor niet zo, en dan gingen ze aan het schatten met "graaddagen" als rekenmethode.
Is natuurlijk geen toeval dat ze daar vanaf stapten toen prijzen naar beneden gingen, en ik denk dan ook dat dit het
moment is om dat weer terug te draaien. Tenslotte gaat het uiteindelijk niet om "gemak en duidelijkheid voor de klant"
maar om de centjes voor de aandeelhouders.
22-10-2021, 18:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Bellen met Stedin?
Dat doe je uiteraard niet. Je wilt graag hun antwoord zwart op wit hebben (en dan nog heeft een antwoord van ieder bedrijf geen enkele juridische status). Dat is makkelijker delen met de buitenwereld, kunnen die ook nog eens lachen.

Het is niet voor niets dat Stedin geen contactformulier (Stedin had vast recaptcha van Google gebruikt, in een beetje browser werkt dat uiteraard niet) heeft of wat helemaal klantvriendelijk is een gewoon mailadres.
Dit soort bedrijven die dit niet gebruiken hebben vaak een absurd slechte reputatie of hebben weinig op de met de klant (die is er enkel voor het geld). En het gebruik van whatsapp is uiteraard zeer onwenselijk, dat behoeft gelukkig geen uitleg.
hoop onzin. En dan vragen we ons soms af, waarom alles zo traag gaat.
02-11-2021, 13:43 door Hyper
Door Anoniem: De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

De soep wordt meestal niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.
Soms echter wordt de soep net zo heet gegeten als die wordt opgediend.

*Spreekt uit ervaring.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.