Door Briolet: Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem: Het wordt hoog tijd dat het probleem neergelegd wordt daar waar het thuis hoort: De Telecom providers. Zij maken spoofing mogelijk waardoor vele mensen ernstig misleid worden.
vertel hoe moeten ze dat doen :) Heb deze vraag de laatste 2 weken al meerdere keren gesteld maar tot nu toe zijn het steeds mensen die dit roepen maar dan niet weten hoe het telefonienetwerk werkt.
Blijkbaar snap jij hoe het telefonie-netwerk werkt. leg ons dan eens uit waarom het technisch niet mogelijk zou zijn om dit aan te pakken.…
Ik heb zelf geen idee wat er 'gespoofed' wordt, maar als dat alleen het nummer is, dan zal dat niet echt werken. IK herken b.v. het nummer van de bank niet. Het is toch vooral het verhaal van de beller die het vertrouwen moet geven.
Ik ben met je eens dat (m.i) het vooral het praatje van de oplichter is wat 't m doet , en dat de technische hulp van "nummer van de bank als afzender" daar nou niet heel veel aan toedoet .
Natuurlijk hangen mensen daar nu wel veel aan op als excuus dat ze opgelicht zijn maar dat er een andere partij voor de schade moet opdraaien .
Ik baseer mijn mening hierin mn op het feit dat bv WhatsApp oplichters - met totaal ander nummer ook zo succesvol zijn om mensen geld te laten sturen naar 'hun dochter' .
Maar :
Er zijn twee of drie redenen waarom het nummer waarschijnlijk wel de naam van de bank zal laten zien:
Best een deel van de mensen zal inderdaad het (helpdesk/callcenter) nummer van hun bank in het adresboek hebben staan. Als je dat nog wel eens belt is dat normaal. Ik schat dat onder de opgelichten ook wat meer "bellers" zitten dan "zoek het zelf op de site van de bank" .
Verder - het is wijd en zijd (en terecht) aangeraden om het noodnummer van je bank voor verloren bankpassen in je telefoon te zetten zodat je meteen je pas kunt laten blokkeren.
En als laatste : telefoons - (Android beslist, iPhone ook naar ik hoor) doen een lookup (via internet) bij uitgaande en inkomende gesprekken en laten dan de bedrijfsnaam zien als ze die vinden .
Ik heb even niet getest wat ze doen als een nummer óók in het adresboek staat , maar een 'onbekend' nummer wordt gepoogd om te voorzien van een (bedrijfs)naam .
Beslist zullen de 'bekende' nummers van een bank vindbaar zijn .
Kortom - allemaal redenen dat een 'bekend' nummer van de bank inderdaad met bank-naam te zien zal zijn op een telefoon.
Dit wat betreft spraak.
Qua preventie: De beller kan een nummerveld meegeven en een tekstveld. Mijn telefoon laat het nummer niet zien als er ook een tekstveld meegestuurd wordt. In dat tekstveld kun je tekst plaatsen die aan een bank gerelateerd kan worden zodat je kunt lezen wie er belt. Ik weet niet wek percentage van de telefoons dat tekstveld kan tonen, maar het zullen er steeds meer worden. En hoe blokkeer je gesprekken met een steeds anders geformuleerde tekst?
Heb je het over spraak ? Ik denk niet dat je gelijk hebt dat er _in het gesprek_ een tekstveld meegegeven wordt.
Dat komt van een lookup .