ABN Amro gaat klanten die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude worden en daarbij hun pinpas afgegeven toch vergoeden. Ook komt de bank met een "tijdslot" voor overboekingen om klanten beter tegen fraudeurs te beschermen. Bij bankhelpdeskfraude worden mensen gebeld door oplichters die zich voordoen als bankmedewerker. Er zijn verschillende varianten van deze fraude.
Zo zijn er oplichters die stellen dat er iets mis is met de bankrekening en het slachtoffer geld naar een "kluisrekening" moet overmaken. Bij een andere variant ontfutselt de oplichter de pincode van het slachtoffer en stelt dat de huidige pinpas door een "bankmedewerker" of "koerier" wordt opgehaald. Met de opgehaalde pinpas en ontfutselde pincode kan de oplichter vervolgens geld van de rekening stelen.
ABN Amro vergoedde deze laatste variant niet, omdat slachtoffers in dit geval "grof nalatig" waren geweest door het afgeven van hun pinpas. Gedupeerdenstichting GIBO wist de schade van negenhonderd klanten van verschillende banken vergoed te krijgen, voor een totaalbedrag van vijftien miljoen euro. ABN Amro weigerde steeds om getroffen klanten te compenseren, meldt consumentenprogramma Meldpunt.
Na een brandbrief van GIBO aan ABN Amro is de bank van standpunt veranderd. "Als je ziet hoe gewiekst de fraudeurs te werk gaan, en dat mensen in een tunnel terechtkomen, waarbij mensen nog steeds geloven de bank aan de telefoon te hebben, dan snap je het. We zijn dus inderdaad tot omkeer gekomen. We gaan deze vorm van fraude compenseren en ook met terugwerkende kracht", zegt Hans Reus van ABN Amro in Meldpunt.
Daarnaast gaat de bank een optie toevoegen waardoor klanten zichzelf beter kunnen beveiligen. "Het is een bepaald soort extra slot op de rekening, dat klanten zelf kunnen instellen. Iets in de geest van een tijdsslot", aldus Reus. Vorige maand maakte toenmalig demissionair minister Hoekstra van Financiën bekend dat hij met ABN Amro in gesprek zou gaan over het vergoeden van de schade bij spoofingfraude en het aanpassen van de opname- en overboekingslimieten die de bank hanteert.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.