Door Anoniem: Facturatie behoort laag drempelig te zijn, vergis je niet bedrijven kunnen 1 factuur per week binnen krijgen of 100 per dag. Echter zijn het altijd en kleine leveranciers en grote leveranciers. Dus automatiseren waar het kan, maar laagdrempelig zodat iedereen ook de lokale cateringsboer om de hoek en bv zzp-ers netjes betaald kunnen worden zonder gedoe.
Correct
Wat mij opvalt is dat als de 1e en 2e factuur is betaald en voldaan dat daarna een stortvloet aan facturen zeer gemakkelijk goed gekeurd worden. Dat zegt mij een ding: De inkoop is amateuristisch. Zorg voor een inkoopnummer bij elke bestelling, dat kan via een interne inkoopdesk eenvoudige worden gefaciliteerd. Dat kun je zelfs per afdeling een code woord of referentie toevoegen, waardoor je de facturatie afdeling in 1 oogopslag al kan zien welke afdeling de bestelling heeft geplaatst. En voor betaling lig je in met het purchase orde nummer, daar staat een bestellersnaam, afdelingsnaam, productomschrijving, bestel aantal, frequentie, leverende leverancier en het inkoop bedrag ex btw. Zodat er geverifieerd kan worden of de factuur ook klopt.
Mijn ervaring is dat dit nogal afhankelijk is van branche en omvang van de organisatie. Grote organisaties (10.000+ medewerkers) werken vrijwel altijd met inkoopnummers en je factuur moet matchen met zowel inkoopnummer en inkoopbedrag. Als één van die twee afwijkt, dan wordt de factuur standaard afgekeurd. Sommige bedrijven sturen dergelijke facturen gewoon retour afzender, andere bedrijven zetten de factuur door naar de interne besteller met de vraag om na te gaan of de factuur valide is.
Maar er zijn uiteraard talloze varianten op deze werkwijze in de wereld.
Echter weet ik uit ervaring dat als het een maandelijkse factuur is waar niet veel aan veranderd dat die zo maar 1-2 jaar kunnen doorlopen, ook zonder kwade opzet, dat er san dus maanden lang soms zelfs jaren lang betaald woedt voor diensten die al langs zijn opgezegd. Soms zelfs aanzienlijke facturen. Grote bedrijven zijn dan vaak coulant en crediteren deels of volledig. Maar ik vind de stelregel wel mooi:
Als er na ontvangst van de factuur niet binnen 30 dagen is gereclameerd dan kun je daar na betaling achteraf niet meer over miepen. Dan moet je ook controleren voor je de betaling verwerkt. Uitzonderingen daar gelaten.
De organisaties die het goed op orde hebben, hebben een interne goedkeuringsflow voor budget en voor prestatie. Het risico bij terugkerende facturen is dat zowel budgethouder als besteller de facturen herkennen en uit gewoonte goedkeuren. Maar dan vind ik dat je je werk niet serieus neemt, vooral de persoon die voor prestatie tekent heeft te plicht om te onderzoeken of de producten/diensten die op de factuur staan ook daadwerkelijk geleverd zijn.
Of jouw stelregel "niet binnen 30 dagen gereclameerd, geen recht van spreken meer" juridisch houdbaar is weet ik niet. Dat is niet mijn vakgebied. Maar mocht je dit ooit ergens tegenkomen, zou ik wel even juridisch advies inwinnen.
Echt een goede procurement afdeling is zo belangrijk, qua ondrhandelen mbt tarieven en sla en voorwaarden en aansprakelijkheid etc. Dat kun je niet overlaten aan niet inkopers. Behalve dan de incidentele noodzakelijkheden. Maar ik bem voorstander van een PO nummer eis, geen Purchase Order nummer, geen betaling, en dan alleen betaling aan de leverancier die gekoppeld is aan de purchase order en elke nieuwe leverancier meldt zich aan bij de Procurement afdeling om de contact en betaalgegevens aan te leveren en te verifiëren. Zo voorkom je fouten, onnodige kosten (er zijn echt krankzinnig veel spookfacturen (zeker niet allemaal kwaadwillenden) en voorkom je ook fraude en criminaliteit.
Ik snap wat je bedoeld te zeggen, maar hier zitten veel definities in die lezers hier verschillend kunnen interpreteren. Wat jij een inkoper noemt, is wat ik noem een besteller. In mijn definitie zitten de inkopers juist bij procurement. Bij overheidsorganisaties zie je vaak dat door procurement een contract met leverancier wordt gesloten en vervolgens de bestellingen onder dat contract door bestellers worden afgeroepen. Dan hoef je niet voor elke bestelling te onderhandelen. Eens verder met de koppeling aan PO, maar mijn ervaring is dat dit bij grote organisaties (10.000+ FTE) al lang de standaard is.
Wat ook belangrijk is - en ik vermoed met de distributeur in dit artikel ook het geval - dat je de stamgegevens van je debiteuren en crediteuren goed in je systeem hebt zitten. Je betalingssysteem geeft je dan automatisch een seintje als stamgegevens, zoals rekeningnummer, afwijken.